Nästa artikel
Bilfrågan: Är mina nya däck olagliga?
Bilfrågan

Bilfrågan: Är mina nya däck olagliga?

Publicerad 28 oktober 2010 (uppdaterad 28 oktober 2010)
"Är mina vinterdäck olagliga eller lämpliga till min bil eftersom de inte är godkända i registreringsbeviset?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Jag har en Ford Focus kombi -99, 2.0L. Det har suttit vinterdäck med dimension 195/55/15 (Gislaved Nordfrost 3) på den tills jag nyligen köpte nya. De nya har dimensionen 185/65/15 Nokian Hakkapelitta 5.

Jag har använt samma plåtfälg som till de gamla däcken. Nu till mina frågor:

1. Passar fälgen till de nya däcken. De gamla var ju bredare?

2. Det står tillverkningsvecka samt månad endast på två av de fyra nya däcken, dock står det DOT YL6K på samtliga, kan man utläsa tillverkningsvecka ändå? Har jag blivit "blåst" på två av däcken?

3. Vad ska lufttrycket vara vid kalla däck med en viss utetempratur och måste man justera däcktrycket vid stora temperaturomslag?

4. Är det bättre rent säkerhetsmässigt och komfortmässigt med den nya dimensionen jag valt med tanke på att de är smalare och "högre" än de gamla däcken?

5. Den viktigaste frågan: i registreringsbeviset står det att endast däck med dimensionen 195/60/15 är "godkända". Är mina vinterdäck då (både de gamla och de nya) olagliga/olämpliga till min bil och hur gäller försäkringen om man kör på däckdimensioner som inte står med i registreringsbeviset?

Olof Schnürer

SVAR:
1. Det är svårt att säga eftersom du inte berättar vilken bredd dina fälgar har. Din nya dimension måste ha 5-6 1/2"-fälgbredd för att vara laglig.

2. Det står tillverkningsdatum i formen två siffror för vecka och två siffror för år på alla däck som säljs lagligt i Sverige

3. Lufttrycket ska mätas på "kalla" däck. Man ska följa biltillverkarens rekommendationer och pumpa max 10-15 procent högre än detta. Vinterdäck bör fyllas med 20 kPa högre tryck för att kompensera den kalla väderleken.

4. De nya däcken bör vara komfortablare men instabilare. De reagerar troligen sämre vid en undanmanöver.

5. Den viktiga frågan är nog: varför bytte du från en av biltillverkaren utprovad däckdimension? De nya däcken är en procent större så vi får hoppas att du hade lite marginal (felvisning) på hastighetsmätaren. I övrigt är bytet lagligt.

Torsten Johansson, STRO

Diskutera: Hur skulle du svara på frågorna?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-10-28 08:34
Jägaren (ej verifierad)

Ja, jag skrev ju ett inlägg igår om hur viktigt det är att följa den dimension eller de dimensioner som tillverkaren anger!
--
Faktum är att försäkringsbolagen idag har börjat titta på vilken dimension som satt på bilen vid en olycka och jämför sedan med den dimension som tillverkaren anger. Vid "fel" dimension kan det bli strul med ersättningen. Detta har bl.a. en reservdelskille på en Volvoförsäljning talat om för mig men jag har hört det tidigare också.

#2 • Uppdaterat: 2010-10-28 10:07
Roland P (ej verifierad)

En sådan Focus är godkänd med 185/65R14. Vinterdäck ska vara smala.

#3 • Uppdaterat: 2010-10-28 10:59
saabnisse

"De nya däcken är en procent större ", det lär knappast påverka hastighetsmätaren nämnvärt.
De allra flesta hastighetsmätare visar ju minst 5% för mycket.
Och eftersom det gäller vinterdäck tror jag inte att de blir märkbart instabilare om man inte kör som med sommardäck på sommarvägbana.

#4 • Uppdaterat: 2010-10-28 15:18
Orch (ej verifierad)

Torsten,
Dina svar är så torra att man borde kunna använda dem för halkbekämpning.

Du kunde väl ha inlett eller sammanfattat med att säga att det antagligen går alldeles utmärkt. På det här viset måste vi läsare misstänka att du bara surar över att kunden köpt billigare däck.

#5 • Uppdaterat: 2010-10-29 10:40
Jimmyy (ej verifierad)

Ang. fråga nr 2 å är det så enkelt att du får titta på insidan. Hakka 5 är rotationsbestämda och tillverkningsvecka/år står bara på ena sidan.

Storleken (rullomkretsen) på hjulen får skilja max 5%.

I Sverige har vi ett undantag på helbilsgodkännandet vad det gäller däckenj, vilket innebär att vi i Sverige t.ex. kan ha vinterdäck med lägre hastighetsklassning än vad bilen kräver. Passa dig för att köra i Europa med däck med "fel" hastighetsklass dock.

Vad det gäller fråga 5 så kanske ViB skulle ta och titta runt på utbudet av vinterdäck i 185/65-15 resp 195/55-15, och kanske titta på priskillnaderna också, så kanske det klarnar varför en annan dimension valts. Som tidigare påpekats ska ju också vinterdäck gärna vara smala.

#6 • Uppdaterat: 2014-07-01 00:43
Roger Skagerström

Att det ska var så svårt ;) Skruva dit däckena, kör och var glad :P

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.