Nästa artikel
Mercedes återkallar 85 000 bilar
Nyheter

Mercedes återkallar 85 000 bilar

Publicerad 11 oktober 2010 (uppdaterad 12 oktober 2010)
På grund av problem med servostyrningen tvingas Mercedes återkalla 85 000 bilar i USA. Modellerna Mercedes C-klass och Mercedes E-klass omfattas.

Som en i raden av stora återkallelser från olika tillverkare uppmanar nu Mercedes 85 000 bilägare att uppsöka verkstad.

Bilarnas styrservo riskerar att läcka vilket i förlängningen kan leda till förlorad servokraft och tyngre styrning.

Modellerna som berörs är Mercedes C-klass, årsmodell 2010, samt coupé- och cabrioletvarianterna av Mercedes E-klass, årsmodell 2010 och 2011.

Inga olyckor orsakade av problemet har rapporterats.

Så sent som förra veckan återkallade Mercedes tyska konkurrent BMW 350 000 bilar över hela världen på grund av bromsfel.

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes återkallelse?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2010-10-11 16:00
spliff (ej verifierad)

sokrates, jag anar en smula ironi...?

#9 • Uppdaterat: 2010-10-11 18:00
MR X (ej verifierad)

Jägaren. Det är inte meningen att kasta skit på Mercedes. Men rostskyddet har inte varit det bästa på mercorna annars hade de ju inte ägnat sin tid åt att lägga ett extra tjockt lager rostskydd, plast eller vax över skarvar och ojämnheter. Vet heller inte var du bor. Men på västkusten ser jag många sorgligt rostiga e-klasser från 01 och framåt, genomrostade mitt på dörrarna och takstolparna och på andra konstiga ställen. En av mina föräldrars bekanta är inne på sitt tredje skärmbyte p.g.a rost på sin 04:a. Automatlådan på min farsas e-klass 08 års modell hängde sig och vägrade växla upp, trots ett otal verkstadsbesök,vib uppmärksammade problem med e-klassens mjukvara och behov om omprogramering samt motorhaverier. 08:an har varit inne på ett otal justeringar. PÅ min inrådan bytter farsan till sig en 2010 nyss. Och nu läser man detta om servostyrningen. Hur kul är det? Man kan ju knappast kalla det för en kvalitetsvagn.
Så Jägaren vad sitter det riktiga i en bil då?

#a • Uppdaterat: 2010-10-11 20:14
Jägaren (ej verifierad)

MR X: Med dyngskyffling menade jag (naturligtvis) att jag drog upp exemepel på grannarnas Saabar som har alla möjliga fel som en kontring till ditt prat om förträffliga Saabar. Du hänvisar vidare till i första hand din fars Mercedesar. Maken till oflyt (om allt är sant) har jag aldrig skådat. Och bara för att just din far (och en bekant till denne) har haft problem innebär inte på långa vägar att det överlag är så dåligt ställt. Flera av mina släktingar har i många års tid haft Mercedesar som alla har gått som klockor. Din "katastrofala" beskrivning är inte representativ på långa vägar.
--
Därför återvänder jag till mitt eget resonemang: De tyska premiumåken uppvisar elegans, design, känsla, komfort och glädje bakom ratten som riskokarna aldrig kommer i närheten av. Kravet för mitt bilägande är enkelt: En bil måste leverare känslan av tungt och gediget men en stor portion av individualism och "skräddarsyddhet". Några rostfläckar oavsett tyskt premiummärke skiter jag i. Jag har till och med skrivit att jag anser att det ok om de tyska kryssarna står på verkstaden ett par gånger mer än något annat (påstått) bättre märke under typ en treårsperiod. Det är inte där den riktiga bilen sitter för min del. Det sitter i det som står på raderna fem, sex, sju, åtta och nio räknat från raden ovan.
--
Det är meningslöst att dra upp fel på "alla andras bilar", eftersom denna typ av rundskrivningar tenderar att bli väldigt subjektiva med tydliga inslag av "hitta-på-fall".