Bild
Nästa artikel
Mercedes återkallar 85 000 bilar

Mercedes återkallar 85 000 bilar

Nyheter

På grund av problem med servostyrningen tvingas Mercedes återkalla 85 000 bilar i USA. Modellerna Mercedes C-klass och Mercedes E-klass omfattas.

Som en i raden av stora återkallelser från olika tillverkare uppmanar nu Mercedes 85 000 bilägare att uppsöka verkstad.

Bilarnas styrservo riskerar att läcka vilket i förlängningen kan leda till förlorad servokraft och tyngre styrning.

Modellerna som berörs är Mercedes C-klass, årsmodell 2010, samt coupé- och cabrioletvarianterna av Mercedes E-klass, årsmodell 2010 och 2011.

Inga olyckor orsakade av problemet har rapporterats.

Så sent som förra veckan återkallade Mercedes tyska konkurrent BMW 350 000 bilar över hela världen på grund av bromsfel.

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes återkallelse?

Taggar: Nyheter, , Mercedes

Kommentarer

#1
Jägaren
2010-10-11 11:10

Mercedes kan trösta sig med att det dels verkar vara ett förhållandevis harmlöst fel, dels att det är ett i sammanhanget lågt antal bilar.

#2
MR X
2010-10-11 12:54

Jo men det är ju 85000 än så länge bara i USA.
Skulle inte förvåna mig om min farsa snart får lämna in sin E-klass för samma justering.
Vad som är ännu sorgligare är mercedes kvalitetsbrister på samtliga E-klass från 01 och fram till nu. Rost,elfel,växellådehaverier, njukvaroproblem har följt samtliga mercor som farsan har haft. Och varför har han då inte bytt märke? Jo morsan vill inte åka annat för att hon lever i illusionen om att bara det finns en stjärna i fronten så är bilen bäst. Mina samtliga Saabar har vidare överglänst farsans stjärnfall till mercor när det kommer till hållbarhet, kvalitet och tillförlitlighet.

#3
2010-10-11 13:50

MR X.

Så du säger att MB rostar? Jo tack jag vet! Det var någon här ;o) som skrev för någon vecka sedan så här som försvar av tyska premium bilar. "För tredje gången: De tyska premiumåken uppvisar elegans, design, känsla, komfort och glädje bakom ratten som riskokarna aldrig kommer i närheten av. Kravet för mitt bilägande är enkelt: En bil måste leverare känslan av tungt och gediget, uppbyggt på Krupp-stål med en stor portion touch av Panzerkampwagen á la Tiger I och Tiger II." slut citat.

Jag menar inte konstigt att det rostar om det är uppbyggt av gammalt "kruppstål" sedan andra världskriget.

Jo som sagt jag vet att de rostar det var bla jag som avslöjade för Vibilägare efter kontakt med Boo Wennerberg att MB hade problem med rost och att det blev en artikel om denna bil i VIB. Och det är inte bara E-klass som drabbas, alla modeller drabbas såsom C, E och S-klass. Och jag har kommit till insikt vilken kvalitet MB har i mycket idag eller snarare bristen på det precis som din far. Tyvärr lever många kvar i villfarelsen/illusionen precis som din mor att MB är "stjärnan på himlen" för mig är det en stjärna i dalande. Men det finns en ny stjärna på himlen nämligen Lexus som tagit över rollen där enligt mig.

#4
Jägaren
2010-10-11 13:52

Visst är det fantastiskt här i livet: De erfarenheter jag kan referera till angående E-Klassen (för att nu hålla oss till den modellen) talar precis tvärtemot dina erfarenheter. De har gått som urverk. För att nu riskera att kasta mig in dyngskyffling kan jag tillägga att båda mina grannars Saabar har haft precis alla fel som tänkas kan. Visst är det lustigt...

#5
Jägaren
2010-10-11 14:01

Shogun = Conny Karlsson: Det var jag som skrev det. Men jag kan göra det enklare för dig om du vill genom att skriva: "De tyska premiumåken uppvisar elegans, design, känsla, komfort och glädje bakom ratten som riskokarna aldrig kommer i närheten av. Kravet för mitt bilägande är enkelt: En bil måste leverare känslan av tungt och gediget men en stor portion av individualism och "skräddarsyddhet". Några rostfläckar oavsett tyskt premiummärke skiter jag i. Jag har till och med skrivit att jag anser att det ok om de tyska kryssarna står på verkstaden ett par gånger mer än något annat (påstått) bättre märke under typ en treårsperiod. Det är inte där den riktiga bilen sitter för min del.

Annras då, Conny? Får du stopp på din riskokare eller skener den som uppskrämda travhästar?

#6
2010-10-11 14:17

Tänk på samtalstonen nu, så slipper jag bryta den här diskussionen.
--
Fredrik Diits Vikström, webbredaktör Vi Bilägare

#7
Sokrates
2010-10-11 14:32

Är det inte bara japanska bilar som det är fel på???
Jag följer slaviskt alla kloka åsikter som uttrycks från kryptiska alias såsom mctar, jägaren, haubits77b och diverse andra som jag avgudar. Ni måste ha allt helt rätt ställt i skallen och jag hoppas att de bygger gigantiska betongmonument till er ära för all den klokhet som ni utsänder i samhället!

#8
Jägaren
2010-10-11 15:55

Man får känslan att varje gång någon går emot Conny Karlsson kastar han sig på telefonen alternativt Internet och kontaktar Vi Bilägares redaktion och beklagar sig högljutt. Jag kan liksom höra upplägget på lång väg.
--
Sokrates: Tusen tack!

#9
spliff
2010-10-11 16:00

sokrates, jag anar en smula ironi...?

#10
MR X
2010-10-11 18:00

Jägaren. Det är inte meningen att kasta skit på Mercedes. Men rostskyddet har inte varit det bästa på mercorna annars hade de ju inte ägnat sin tid åt att lägga ett extra tjockt lager rostskydd, plast eller vax över skarvar och ojämnheter. Vet heller inte var du bor. Men på västkusten ser jag många sorgligt rostiga e-klasser från 01 och framåt, genomrostade mitt på dörrarna och takstolparna och på andra konstiga ställen. En av mina föräldrars bekanta är inne på sitt tredje skärmbyte p.g.a rost på sin 04:a. Automatlådan på min farsas e-klass 08 års modell hängde sig och vägrade växla upp, trots ett otal verkstadsbesök,vib uppmärksammade problem med e-klassens mjukvara och behov om omprogramering samt motorhaverier. 08:an har varit inne på ett otal justeringar. PÅ min inrådan bytter farsan till sig en 2010 nyss. Och nu läser man detta om servostyrningen. Hur kul är det? Man kan ju knappast kalla det för en kvalitetsvagn.
Så Jägaren vad sitter det riktiga i en bil då?

#11
Jägaren
2010-10-11 20:14

MR X: Med dyngskyffling menade jag (naturligtvis) att jag drog upp exemepel på grannarnas Saabar som har alla möjliga fel som en kontring till ditt prat om förträffliga Saabar. Du hänvisar vidare till i första hand din fars Mercedesar. Maken till oflyt (om allt är sant) har jag aldrig skådat. Och bara för att just din far (och en bekant till denne) har haft problem innebär inte på långa vägar att det överlag är så dåligt ställt. Flera av mina släktingar har i många års tid haft Mercedesar som alla har gått som klockor. Din "katastrofala" beskrivning är inte representativ på långa vägar.
--
Därför återvänder jag till mitt eget resonemang: De tyska premiumåken uppvisar elegans, design, känsla, komfort och glädje bakom ratten som riskokarna aldrig kommer i närheten av. Kravet för mitt bilägande är enkelt: En bil måste leverare känslan av tungt och gediget men en stor portion av individualism och "skräddarsyddhet". Några rostfläckar oavsett tyskt premiummärke skiter jag i. Jag har till och med skrivit att jag anser att det ok om de tyska kryssarna står på verkstaden ett par gånger mer än något annat (påstått) bättre märke under typ en treårsperiod. Det är inte där den riktiga bilen sitter för min del. Det sitter i det som står på raderna fem, sex, sju, åtta och nio räknat från raden ovan.
--
Det är meningslöst att dra upp fel på "alla andras bilar", eftersom denna typ av rundskrivningar tenderar att bli väldigt subjektiva med tydliga inslag av "hitta-på-fall".

#12
MR X
2010-10-11 20:46

Jäganr. Jag hänvisar inte bara till min fars mercedesar utan jag hänvisar både till Vib:s konsumentupplysning för mercedes och sedan hänvisar jag till antalet mercedesar med rostiga skärmar och dörrar som jag sett här på västkusten. Det är ju konstigt att man ser mycket mindre audi t.e.x. med rostfläckar än mercor. Jag vet inte var du bor geografiskt? Men det är allmänt känt att mercedes från 01 0ch framåt rostar rejält här på västkusten. Annat var det med mercedes på 80-talet då hade rosten inte en chans. Har en kollega som valde porsche framför merca p.g.a. dessa problem. Men nu har ju Mercedes verkligen ansträngt och smetat på en massa olika rostskydd. För hade rosten inte varit något problem för Mercedes så hade de ju inte satsat så mycket på en massa förbättringar på rostskyddsområdet. Så jag tror nog att far min kan ha sin nya merca kvar i måååånga år till.
Men det är klart att du får tycka om dina tyska kryssare hur mycket du vill oavsett rostfläckar eller att de står på verkstaden mer än andra. Men jag tycker ändå att även jag har rätt att få framföra mina synpunkter något annat vore diskriminering
Vh
Mr X

#14
2010-10-11 21:11

Detta har Jägaren skrivit på annan plats. I artikeln där BMW återkallar 350000 bilar. Läs nedifrån och upp så blir det rätt. Verkar som BMW också " först bygger de dem, sedan tar de tillbaka dem. Ja, jag säger då det. Morsning!" Tänk så snabbt det kan slå tillbaka det man skriver.....Jägaren ;o) Observera att jag åker BMW själv också nu och Lexus. Kvalitetsmässigt når varken BMW eller MB Lexus till knäna. Du glömde förövrigt i din senaste inägg att MB är byggda av kruppstål från panzerwagen Tiger I och Tiger II, beror det på att de rostar pga det?

Sedan beskriver du om "hitta på fall" för MR X. Är det ett sådant fall om din brors Toyota som rostade bort under artikeln "Topplista: säkraste bilarna med minst fel" där du skriver Jägaren
2010-09-17, 15:31 i denna länk dit nedan. Det är nog du som står för "hitta på fallen" och behöver inte andra hålla på med sådant att "hitta på fall". I mitt fall behöver du inte tvivla. Det blev ett repotage i VIB av Boo Wennerberg av denna MB som rostade bort. Ett repotage av en lång rad av repotage om rostande MB.

http://www.vibilagare.se/nyheter/topplista-sakraste-bilarna-med-minst-fel-198#comments-read
________________________________________________________
Läs detta nerifrån och upp så blir det i rätt ordning från ovanstående länk. Summa sumarum av detta är att det kan slå tillbaka snabbt det man skriver Jägaren ;o) Och att inte motorjournalister kan något när de skriver något som inte faller en i smaken......;o) Hahaha.

Skrivet av
Jägaren
2010-09-17, 22:35

Conny Karlsson: Motorjournalister kan inget om bilar. Tyskt är tyskt. Få personer har intelligens att förstå elegansen, designen, känslan, komforten och glädjen bakom ratten i riktiga bilar. Toyota har visat att de bygger urusla bilar: först bygger de dem, sedan tar de tillbaka dem. Ja, jag säger då det. Morsning!

Skrivet av
Conny Karlsson
2010-09-17, 20:50

Jägaren.Som man ropar får man svar!Jag väljer att citera ur testet av Lexus IS 250 i Vibilägare nr8 2006. Citat "Lexus Is 250 är defenetivt det rätta valet för den som vill ha en exclusiv,sportig bil med både kvalitetskänsla och verklig byggkvalitet. Ingen av konkurrenterna kommer i närheten av de resultat som Lexus uppnår i kvalitetsundersökningar runt om i världen. Det gäller oavsett om de heter BMW,Audi eller Mercedes.Slut citat. Lägg märke till uttrycket "verklig byggkvalitet" i texten. Alltså inte bara en känsla som tyskarna "bygger in" i bilarna för att ägarna/köparna ska tycka att de kör en kvalitetsbil, men i själva verket är det att lura köparna. Ska du ha allt det du räknar upp som du påstår tyskarna har köp då en Lexus DÅ får du kvalitet rakt igenom. Det kan jag intyga efter att ha kört MB som rostar bort och vänner till mig som haft repotage om efter kontakt av mig med Boo Wennerberg på Vibilägare.Lägg av med snacket att Toyota skulle vara "urusla" bilar för att citera dig. Du gör dej bara till åtlöje att skriva en sådan sak, du har inga perspektiv på saker och ting som gäller Toyota/Lexus. Som sagt som man ropar får man svar!______________________________________
Shogun/Conny Karlsson

#16
2010-10-11 23:38

Leifer, Vi har haft inne flera Mercor från både -03 och -04:a på jobbet som börjat rosta på flera ställen redan efter 10 000mil så fram till omkring -05 verkar dom ha problem med rost åtminstonde.
Jag pratade själv med en trogen Merca-ägare som hade en -04:a och han skulle aldrig mer köpa en Mercedes och försökte häva köpet eftersom hade köpt den begagnad från Mercedes för mindre än ett år sedan och han hade upptäckt rost på flera ställen på bilen men Mercedes ville inte köpa tillbaka bilen och gick bara med på att betala hälften av rostlagningen, resterande hälft som var ca 20 000kr(!) skulle han få betala själv ur egen ficka i rostlagning på en 6 år gammal Mercedes som gått strax över 10 000mil!
Och när dessa bilar såldes nya riktigt skröt Mercedes över sin 30-åriga "rostskyddsgaranti" som knappt är värt ett dugg i dag utan verkar vara helt bortglömmd från MB:s sida...

#18
MR X
2010-10-12 08:58

Leifer. Man bör hålla sig till 10:rna eftersom det är då de förbättringarna som du skriver om är tillräckligt ordentligt gjorda.
Sedan har ju mecorna drabbats av andra problem som krånglande teknik strul med växellådor o.s.v.
Jag skule kunna tänka mig att äga en mercedes faktiskt. Men då måste produkten bli astronomiskt bättre när det gäller kvaliteten.

#19
SiggeN
2010-10-12 09:28

Hanzzon...verkar riktigt korkade kunder som inte serverar på auktoriserad MB-verkstad. Rostskyddsgarantin på 30-år gäller bara om bilen servas på aukt.verkstad. MB har varit mer än generösa med rostskyddsgarantin på svensksålda välservade bilar.

#20
2010-10-12 09:38

Även det man tror är solen har sina fläckar.

#21
Jägaren
2010-10-12 11:14

Shogun = Conny Karlsson: Genom att rycka loss citat ur sina sammanhang kan man snickra ihop precis vad man vill.
Och nej, jag skrev INTE att MB är byggda av kruppstål från panzerwagen Tiger I och Tiger II (vilket ju vem som helst borde förstå...). Läs igen. Men visst, jag kan hjälpa dig: "En bil måste leverare känslan av tungt och gediget, uppbyggt på Krupp-stål med en stor portion touch av Panzerkampwagen á la Tiger I och Tiger II." Här står "stål från Krupp" (i den mån Krupp existerar idag; kunde alltså lika gärna ha varit British Steel, men det blev Krupp eftersom det passade i det tyska sammanhanget [men detta förstår du ju, men du vill bara dumma dig lite]) men inget om att det skulle ha kommit från Tiger I och Tiger II - bara att den tunga stridsvagnskänslan återspeglas i MB.
Ett stort problem med att skriva inlägg på nätet är dels att en del inte läser och tänker efter, dels att en del med flit feltolkar för att få en anledning att flytta fokus.
--
Leifer: Helt riktigt, fokuseringen på rosten börjar likna clownerier. Nästa år kommer en ny W212 att rulla in i garaget. Då äntligen är jag tillbaka i fadershuset igen.

#22
2010-10-12 12:48

Sigge N, Vad gör Mercedes verkstäder åt rostskyddet vid sina servicar som inte andra seriösa bilverkstäder gör? Svaret är ingenting.
Bilen jag berättade om var fö. köpt begagnad på Mercedes och även servad på Mercedes så det hjälpte inte kunden i det fallet, Mercedes betalade bara hälften av rostlagningen i alla fall och krävde kunden på 20 000kr! Hade bilen däremot varit servad någon annan stans så hade han fått stått för hela rostlagningen själv på en 6 år gammal bil.

Detsamma gällde även både min Mors MB E270 CDI och min brors MB E220 CDI där man i båda fallen fick bilen lagad en gång på rostskyddsgarantin men när bilarna sen fortsatte att rosta skyllde MB på det ena och det andra och lagade inte rost två gånger enligt MB:s regler!

#23
MR X
2010-10-12 13:03

Inte är rostfrågan clownerier. För med rosten mitt på dörr, skärmar och motorhuv och på andra udda ställen devalveras ju känslan av den kassaskåpsgedigenhet och tyngd som jägaren anser Mercedes har.
Fast det är klart enligt Jägaren så skall ju en mercedes stå på verkstaden eller hemma i garaget längre än andra bilar.
Det skall vara så om man äger en merca.

#25
SiggeN
2010-10-12 13:49

Fakta istället för diverse struntprat:
MB har erkända rostproblem på äldre E-klass (och delvis C-klass/CLK). Felet berodde på att man gick över till en felaktig metod att bocka plåtarna samtidigt som man minskade på förzinkningen. MB har fixat svensksålda (och korrekt servade på auktoriserad verkstad) bilar utan knot och bytt mängder av plåt. Dessvärre tror folk att rostskyddsgarantin gäller i all evighet för allt på bilen. Bilarna är snart 10 år gamla och då kommer rosten på alla bilar om man inte lagar stenskott och sköter nromalt underhåll. Många MB har även gått extremt långt.

#26
MR X
2010-10-12 14:16

Stödjer mig på egna iaktagelser och på Vib:s begtest för E-klass.
Men jag tycker faktiskt att Mercedes har ryckt upp sig rejält nu när det gäller årsmodellen 2010 när det gäller rostskyddet. Annars hade jag ju inte rått min far att kvickt som den byta bort sin 08:a mot en ny 2010. 08:an uppvisade växellådeproblem, tendenser till lite rost och dessutom så läste jag i Vib att motorhaveri kunde hända om än i sällsynta fall även på 08:orna. Så nu har han en mycket snygg E-klass diesel 2010 sedan ett tag tillbaka. Och det känns bra att han har just den årsmodellen med tanke på att Mercedes har smetat på en massa extra rostskydd och plastat innerskärmarna.

#27
SiggeN
2010-10-12 14:23

Mr X...MB har absolut inga genella rostproblem på 2008:or ej heller mekaniska problem. Skriv inte massa strunt du gör dig bara löjlig!

#28
MR X
2010-10-12 14:33

Så då ljuger vib?? Om jag hade pratat strunt så hade jag ju inte rått farsan att köpa en ny Mercedes över huvud taget?.
Tycker snarare att det är du som är löjlig och har lite väl ömma tår SiggeN.

#29
SiggeN
2010-10-12 14:36

Mr X...Var har jag påstått av ViB ljuger?

#30
MR X
2010-10-12 14:39

SiggeN Läs begtesten av Mercedes-eklass

#31
MR X
2010-10-12 14:42

Rostiga Eklass har varit en följetång. Tyvärr...... o.s.v. Vib:s begtest!!

#32
SiggeN
2010-10-12 15:01

Mr X...länka gärna till ViB begtest där det beskrivs rostproblem på MB årsmodell 2008.

#33
MR X
2010-10-12 15:20

Nu har de ju som tur är fixat detta på 2010:orna redan från början. Så jag skulle faktiskt kunna tänka mig att köpa farsans E-klass när ha skall byta nästa gång.

#34
SiggeN
2010-10-12 15:27

Mr X...du glömde länken!

#36
MR X
2010-10-12 17:39

Ja Leifer det är just en så sådan ny merca e-klass som visas på den länk du skickar som far min har köpt sig. Fast sedanmodellen då. Och den är rostskyddet mycket bra på 4 tycks det. Men nu är det så att det var de förra och den förr förra modellerna som farsan hade problem med och som enligt Vib:s begtest också bevisar att mercedes har haft problem med både kvalitet och rost

#38
SiggeN
2010-10-12 18:35

Mr X....nu har du målat in dig snyggt i ett hörn. Plötsligt var det inte problem med 08:an... Bryr mig noll och inget men det visar så många som bara skriver strunt och hittar på! Kom med verkliga fakta eller skriv på någon annan sajt. Lunarstorm är väl nedlagt?

#39
SiggeN
2010-10-12 18:35

Mr X....nu har du målat in dig snyggt i ett hörn. Plötsligt var det inte problem med 08:an... Bryr mig noll och inget men det visar så många som bara skriver strunt och hittar på! Kom med verkliga fakta eller skriv på någon annan sajt. Lunarstorm är väl nedlagt?

#40
SiggeN
2010-10-12 18:36

Mr X....nu har du målat in dig snyggt i ett hörn. Plötsligt var det inte problem med 08:an... Bryr mig noll och inget men det visar så många som bara skriver strunt och hittar på! Kom med verkliga fakta eller skriv på någon annan sajt. Lunarstorm är väl nedlagt?

#41
SiggeN
2010-10-12 18:36

Undrar förresten om det är samma "Mr X" som tidigare hade massvis av "inside info" ifrån Saab...som naturligtvis var rent nonsens.

#42
MR X
2010-10-12 19:12

Sigge kolla begtesten på Vib. Ett rostskydd är inte fullgott nog om man tvingas eftermontera plastinnerskärmar och spruta in extra rostskyddsmassa i en nykonstruerad bil och det garanterar inte heller att lösningen blir bra, som det står att man behövde göra från mercedes för den svenska marknaden.
Och det var tekniska problem med farsans 08 det var välkänt. Det erkände bilverkstaden i Anderstorp småland. Farsans 08 och flera 08:or kallades in för omprogrameringar. Och det fans tendenser till rost. Inte ens Mercedes är en felfri bil. Målat in mig i ett hörn?! Knappast. Den som har målat in sig i ett hörn är du som inte kan erkänna att även merca har haft undermåliga produkter ute på marknaden. Och för allas vår bittra SiggeN så kan jag meddela att jag aldrig har hävdat att jag har insideinformation från Saab. Tja du Sigge. Att du ens nämner Lunarstorm är mycket oroväckande. Och det kan finnas två förklaringar på att du gör det. Antingen så är du bara 13 och då förklarar det dina konstiga hormonsvängningar och dina omogna påhopp och din omogna samtalston. Eller också så är du bara otäck!!

#44
2010-10-12 20:02

Ska man ha en premium/prestige bil ska det vara Lexus. Det är en riktig premium bil utan alla fel som en tysk premium bil är behäftad med. Det är min erfarenhet. Jag väljer att citera ur testet av Lexus IS 250 i Vibilägare nr8 2006. Citat "Lexus Is 250 är defenetivt det rätta valet för den som vill ha en exclusiv,sportig bil med både kvalitetskänsla och verklig byggkvalitet. Ingen av konkurrenterna kommer i närheten av de resultat som Lexus uppnår i kvalitetsundersökningar runt om i världen. Det gäller oavsett om de heter BMW,Audi eller Mercedes.Slut citat. Lägg märke till uttrycket "verklig byggkvalitet" i texten. Alltså inte bara en känsla som tyskarna "bygger in" i bilarna för att ägarna/köparna ska tycka att de kör en kvalitetsbil, men i själva verket är det att lura köparna. Ska du ha allt det du räknar upp som du påstår tyskarna har köp då en Lexus DÅ får du kvalitet rakt igenom. Det kan jag intyga efter att ha kört MB som rostar bort och vänner till mig som haft repotage om efter kontakt av mig med Boo Wennerberg på Vibilägare

http://www.vibilagare.se/test/biltester/nybil/biltest-lexus-is-250-11824

Tyvärr är inte hela texten i testen med i denna länk, varför kan man undra Vibilägare?

#45
SiggeN
2010-10-12 20:27

Mr X...härligt med dina personangrepp.

#47
MR X
2010-10-12 21:40

Tack Leifer jag vet.
Men det är ju skönt för Mercedes del att man kommit till rätta med problemet på den allra senaste modellen. Och fungerar rostskyddet och elektroniken så skulle jag kunna tänka mig att köpa den när farsan skall byta någon gång.

#48
SiggeN
2010-10-13 11:14

Shogun...du glömde krititken av Lexus undermåliga rostskydd i artikeln du citerar. Tar bara delarna som passar in i din agenda.

#49
2010-10-13 12:28

Sigge N, Du är välkommen att komma och leta rost på min snart 9 år gamla Lexus med orginallack som körts varje vinter i Sverige sedan ny.
Min mors lika gammla Mercedes var redan rostlagad, omlackad och är i dag rostig på åtskilliga ställen igen efter samma tid, det är ganska stor skillnad i mina ögon.

#50
2010-10-13 12:29

Tja,vi kan ju säga så här att jag anser att Vibilägare har fel i sina analyser av rostskyddet på Lexus och även Toyota. De har snackat om att det är dåligt så många år nu så ägarna av Lexus och Toyota borde stå på kö med sina rostande bilar. Och då borde Vibilägare göra ett repotage om det för att visa att vi hade rätt om Toyotas och Lexus bristande rostskydd. Men så är inte fallet. Och detta har jag varit i kontakt med Boo Wennerberg på VIB om. Precis som jag gjorde VIB uppmärksam på MBs rostproblem då det blev ett repotage om den bilen i VIB för att följas av en lång rad andra. Men detta som sagt ser vi inte om Toyota/Lexus ägarna av dessa märken borde stå i en ringlande kö till VIB med sina rostande bilar för att visa upp till repotage, fundera på det SiggeN! Jag vet när bilar har rostproblem efter MB. Det VIB kontrollerar är mängden rostskyddsmedel som finns i balkar etc och det kan förvisso vara mindre av på Toyota/Lexus. Därmed inte sagt att de rostar pga en mycket välgjord galvanisering på djupet i plåten samt ett genomskinnligt rostskyddsmedel som Toyota påstår sig använda. Och jag har goda kontaker med Toyota mekaniker som jobbar med bilarna varje dag och de menar att det inte finns några rostproblem med Toyota, de borde se det. Jag ska förövrigt dit idag så jag kan fråga återigen hur det ligger till på den fronten om något problem förekommer generellt/återkommande på någon modell. MB fick som sagt en 4:a i rostskyddsbetyg av rostskyddsmetoder men ändå rostade bilen och fick senare sänkas till en 2:a i rostbetyg. Kanske VIB och rostskyddsmetoder borde höja Toyotas betyg då vi ännu inte efter ca 15-17 år av tester av rostskyddet sett Toyotaägare stå i kö till VIB med upprostade Toyotor och Lexus. Som sagt fundera på det! Jag kör Lexus som inte är rostig tex min tredje Lexus.

#52
2010-10-13 20:55

Hej Leifer!

Tja, det är ju inte den bästa framkomligheten! Men heller inte så dålig som du vill göra gällande. Den har antispinn naturligtvis och "snow" läge på automatlådan. Däckval kan också spela in, bredd på däck i vinterväglag. Har ju dubb nu till Lexusen men skulle vilja ha dubbfritt då vi kört med det tidigare i 3år. Var förövrigt idag till Volvo och tittade på V60 och fick ytterligare offert på en D3 (dieselmotor) med automatlåda momentum paket. Våran Toyota Auris 2,2 diesel ska bytas nu efter snart 3år och vi kört 10000mil redan med den.
Hör av dig Leifer på mejlen eller över telefon. Jag har tappat bort ditt telefonnr.

MVH Shogun/Conny Karlsson

#53
spliff
2010-10-13 21:06

Frugans jobbarkompis kör avensis -08 och kom bedrövad till jobbet häromdagen. De har haft bilen på verkstaden och de har hittat rost runt rutorna. på en 2 år gammal bil! De är dessutom pedanter och missköter definitivt inte sina bilar. Därmed inte sagt att jag påstår att Toyota rostar mer än andra bilar (typ Mercedes) utan mer att de tydligen kan drabbas även om just DIN bil är fläckfri...

#54
2010-10-14 12:35

Leifer, Min Lexus IS 300-02 har både TRC-antispinn och VSC-Antisladd-system som standard-utrustning och det hjälper helt klart till mycket på vintern och med det urkopplat så är bilen helt klart sladdig (överstyrd) och får sämre framkomlighet även om många kan tycka det är underhållande men så ser ju verkligheten ut med bakhjulsdrift och det är inget som jag stör mig på även om en framhjulsdriven bil med samma utrustning har lite bättre framkomlighet.
Första vintern upplevde jag det dock som ett problem då greppet var rätt värdelöst men då satt det också punkterings-säkra stenhårda dubbfria däck på bilen vilka jag bytte till nya dubbdäck och då blev det rejäl skillnad så man ska nog vara noga med att köpa bra däck liksom till alla bakhjulsdrivna bilar.

#55
2010-10-14 12:40

Vad gäller Avensisen från -08 så skulle det vara intressant att veta exakt var dom hittade rost då jag faktiskt inte sett detta på den Avensis-modellen som ju funnits ända sedan -03 men det kan ju vara någon skavskada av någon list eller så.
Vi har för övrigt en Audi A6 -07:a inne på jobbet i dag som ska omlackeras just pga rost i alla dörrar och på bakluckan efter 3år så det är inte heller något som imponerar.

#56
smack
2010-10-14 13:02

Hanzzon, nu var det som jag fick höra "runt alla 4 rutorna" om det betyder rutorna i dörrarna eller sidorutor i bagageutrymmet samt bakruta och vindruta, det vet jag helt enkelt inte. om det vore en list som skaver skulle ju 4 olika lister behöva vara lika felmonterade, dessutom är det ju inget man hittar på och berättar på jobbet, snarare lite pinsamt...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.