Nästa artikel
Mercedes återkallar 85 000 bilar
Nyheter

Mercedes återkallar 85 000 bilar

Publicerad 11 oktober 2010 (uppdaterad 12 oktober 2010)
På grund av problem med servostyrningen tvingas Mercedes återkalla 85 000 bilar i USA. Modellerna Mercedes C-klass och Mercedes E-klass omfattas.

Som en i raden av stora återkallelser från olika tillverkare uppmanar nu Mercedes 85 000 bilägare att uppsöka verkstad.

Bilarnas styrservo riskerar att läcka vilket i förlängningen kan leda till förlorad servokraft och tyngre styrning.

Modellerna som berörs är Mercedes C-klass, årsmodell 2010, samt coupé- och cabrioletvarianterna av Mercedes E-klass, årsmodell 2010 och 2011.

Inga olyckor orsakade av problemet har rapporterats.

Så sent som förra veckan återkallade Mercedes tyska konkurrent BMW 350 000 bilar över hela världen på grund av bromsfel.

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes återkallelse?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-10-11 11:10
Jägaren (ej verifierad)

Mercedes kan trösta sig med att det dels verkar vara ett förhållandevis harmlöst fel, dels att det är ett i sammanhanget lågt antal bilar.

#2 • Uppdaterat: 2010-10-11 12:54
MR X (ej verifierad)

Jo men det är ju 85000 än så länge bara i USA.
Skulle inte förvåna mig om min farsa snart får lämna in sin E-klass för samma justering.
Vad som är ännu sorgligare är mercedes kvalitetsbrister på samtliga E-klass från 01 och fram till nu. Rost,elfel,växellådehaverier, njukvaroproblem har följt samtliga mercor som farsan har haft. Och varför har han då inte bytt märke? Jo morsan vill inte åka annat för att hon lever i illusionen om att bara det finns en stjärna i fronten så är bilen bäst. Mina samtliga Saabar har vidare överglänst farsans stjärnfall till mercor när det kommer till hållbarhet, kvalitet och tillförlitlighet.

#3 • Uppdaterat: 2010-10-11 13:52
Jägaren (ej verifierad)

Visst är det fantastiskt här i livet: De erfarenheter jag kan referera till angående E-Klassen (för att nu hålla oss till den modellen) talar precis tvärtemot dina erfarenheter. De har gått som urverk. För att nu riskera att kasta mig in dyngskyffling kan jag tillägga att båda mina grannars Saabar har haft precis alla fel som tänkas kan. Visst är det lustigt...

#4 • Uppdaterat: 2010-10-11 14:01
Jägaren (ej verifierad)

Shogun = Conny Karlsson: Det var jag som skrev det. Men jag kan göra det enklare för dig om du vill genom att skriva: "De tyska premiumåken uppvisar elegans, design, känsla, komfort och glädje bakom ratten som riskokarna aldrig kommer i närheten av. Kravet för mitt bilägande är enkelt: En bil måste leverare känslan av tungt och gediget men en stor portion av individualism och "skräddarsyddhet". Några rostfläckar oavsett tyskt premiummärke skiter jag i. Jag har till och med skrivit att jag anser att det ok om de tyska kryssarna står på verkstaden ett par gånger mer än något annat (påstått) bättre märke under typ en treårsperiod. Det är inte där den riktiga bilen sitter för min del.

Annras då, Conny? Får du stopp på din riskokare eller skener den som uppskrämda travhästar?

#5 • Uppdaterat: 2010-10-11 14:17
Fredrik Diits Vikström

Tänk på samtalstonen nu, så slipper jag bryta den här diskussionen.
--
Fredrik Diits Vikström, webbredaktör Vi Bilägare

#6 • Uppdaterat: 2010-10-11 14:32
Sokrates (ej verifierad)

Är det inte bara japanska bilar som det är fel på???
Jag följer slaviskt alla kloka åsikter som uttrycks från kryptiska alias såsom mctar, jägaren, haubits77b och diverse andra som jag avgudar. Ni måste ha allt helt rätt ställt i skallen och jag hoppas att de bygger gigantiska betongmonument till er ära för all den klokhet som ni utsänder i samhället!

#7 • Uppdaterat: 2010-10-11 15:55
Jägaren (ej verifierad)

Man får känslan att varje gång någon går emot Conny Karlsson kastar han sig på telefonen alternativt Internet och kontaktar Vi Bilägares redaktion och beklagar sig högljutt. Jag kan liksom höra upplägget på lång väg.
--
Sokrates: Tusen tack!

#8 • Uppdaterat: 2010-10-11 16:00
spliff (ej verifierad)

sokrates, jag anar en smula ironi...?

#9 • Uppdaterat: 2010-10-11 18:00
MR X (ej verifierad)

Jägaren. Det är inte meningen att kasta skit på Mercedes. Men rostskyddet har inte varit det bästa på mercorna annars hade de ju inte ägnat sin tid åt att lägga ett extra tjockt lager rostskydd, plast eller vax över skarvar och ojämnheter. Vet heller inte var du bor. Men på västkusten ser jag många sorgligt rostiga e-klasser från 01 och framåt, genomrostade mitt på dörrarna och takstolparna och på andra konstiga ställen. En av mina föräldrars bekanta är inne på sitt tredje skärmbyte p.g.a rost på sin 04:a. Automatlådan på min farsas e-klass 08 års modell hängde sig och vägrade växla upp, trots ett otal verkstadsbesök,vib uppmärksammade problem med e-klassens mjukvara och behov om omprogramering samt motorhaverier. 08:an har varit inne på ett otal justeringar. PÅ min inrådan bytter farsan till sig en 2010 nyss. Och nu läser man detta om servostyrningen. Hur kul är det? Man kan ju knappast kalla det för en kvalitetsvagn.
Så Jägaren vad sitter det riktiga i en bil då?

#a • Uppdaterat: 2010-10-11 20:14
Jägaren (ej verifierad)

MR X: Med dyngskyffling menade jag (naturligtvis) att jag drog upp exemepel på grannarnas Saabar som har alla möjliga fel som en kontring till ditt prat om förträffliga Saabar. Du hänvisar vidare till i första hand din fars Mercedesar. Maken till oflyt (om allt är sant) har jag aldrig skådat. Och bara för att just din far (och en bekant till denne) har haft problem innebär inte på långa vägar att det överlag är så dåligt ställt. Flera av mina släktingar har i många års tid haft Mercedesar som alla har gått som klockor. Din "katastrofala" beskrivning är inte representativ på långa vägar.
--
Därför återvänder jag till mitt eget resonemang: De tyska premiumåken uppvisar elegans, design, känsla, komfort och glädje bakom ratten som riskokarna aldrig kommer i närheten av. Kravet för mitt bilägande är enkelt: En bil måste leverare känslan av tungt och gediget men en stor portion av individualism och "skräddarsyddhet". Några rostfläckar oavsett tyskt premiummärke skiter jag i. Jag har till och med skrivit att jag anser att det ok om de tyska kryssarna står på verkstaden ett par gånger mer än något annat (påstått) bättre märke under typ en treårsperiod. Det är inte där den riktiga bilen sitter för min del. Det sitter i det som står på raderna fem, sex, sju, åtta och nio räknat från raden ovan.
--
Det är meningslöst att dra upp fel på "alla andras bilar", eftersom denna typ av rundskrivningar tenderar att bli väldigt subjektiva med tydliga inslag av "hitta-på-fall".

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.