Nästa artikel
Saab riskerar att göra om Volvos misstag
VI ANALYSERAR NYA SAAB 9-5:

Saab riskerar att göra om Volvos misstag

Publicerad 31 augusti 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Blir nya Saab 9-5 en framgångssaga, ett misslyckande - eller ett mellanting? Det är frågan inför lanseringen av Saabs frälsare. Vi Bilägares Eric Lund har tittat närmare på nykomlingen - och bjuder nu på sin analys.
Ett knappt år efter att Volvo S80 presenterats (1998) blev jag uppringd av en herre som sade sig vara chef för en stor underleverantör till fordonsindustrin.

Han ville inte uppge sitt namn, men uttryckte oro över den nya Volvon. Med S80 hade Volvo inte bara gjort en bil som var större än tidigare utan framför allt såg stor ut: bred, lång och självsäker. Det var helt fel metod att locka kunder på den viktiga USA-marknaden, enligt mannen i
telefonen.

Amerikanska Volvo-köpare vill med sitt bilinnehav visa att de är smartare än andra genom att ha en bil som är säker, effektiv och kompakt.

S80 var visserligen rymlig, men också snudd på lika stor som många sedaner tillverkade i USA och dessutom - med Volvomått mätt - lite brackig. Med föregångaren, 850/S70, hade Volvo gjort allt rätt, hävdade mannen. Den var liten utanpå, rymlig inuti och dröp av svensk identitet. Tio år senare har vi facit: S80 blev varken någon katastrof eller någon vidare framgång, snarare en gäspning. Volvos modeller med sedankaross är och förblir timida skuggfigurer bakom Audi, BMW och Mercedes.

Frågan är om Saab nu håller på att göra om Volvos misstag. Nya 9-5 är stor (501 cm) och tung (enligt obekräftad uppgift cirka två ton), den har med marginal vuxit ur större mellanklassen och snuddar vid de rena lyxbilarna (Audi A8, Mercedes S-klass med flera). Den påstås ha ett klassledande baksäte, men frågan är med vilka konkurrentbilar sådana jämförelser egentligen ska göras. Ju större bil, desto enklare att åstadkomma limousinebekvämlighet.

I mitten av 1980-talet blev Saab 9000 trots synnerligen kompakta yttermått klassad som "large car" i USA tack vare sina fina utrymmen. Den må ha lidit svår brist på Saab-identitet i formgivningen, men var just den smart paketerade och framåtblickande bil som en liten biltillverkare med trevande varumärkesbygge behövde. Saab 9000 var typexempel på en bil som amerikanska östkustintellektuella gärna blev sedda i.

Skillnaderna mellan 1985, 1998 och 2009 är milsvida - marknaden, konkurrensen, tekniken och det mesta andra har förändrats - men frågan är om det inte nu hade varit en ännu större imagevinst att presentera en bil som är klurigt effektiv snarare än storslaget elegant. I synnerhet som Saab identifierat nytänkande människor med moderna värderingar som huvudsaklig målgrupp.

Den mest avgörande skillnaden mellan 1985 och 2009 är ju att alla - inklusive de amerikanska  biltillverkarna - numera ständigt talar om "down sizing".

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (6)
#7 • Uppdaterat: 2009-09-01 16:09
Peter i Sydney (ej verifierad)

Det Saab desperat behöver är en SUV i XC90 klass. Både i USA och här i Australien är kombin stendöd. Det är bara mossiga svenskar som jag som köper kombibilar.

#8 • Uppdaterat: 2009-09-02 12:05
Pelle (ej verifierad)

Bra analys. Volvo S80 kombi finns ju - den heter V70 om ingen visste! Framför C-stolpen är skillnaderna marginella. Eg samma sak med ga S60 som är sedan-modell av ga V70. Volvo kör med en helt onödig dubbel-märkning på sin bilar. Ta t ex S40 som motsv V50. S och V skulle räcka som beteckning alt 40/50 för att skilja karosserna åt.
Saab är nu tyvärr hopplöst ute med en (över-)stor sedan - vem längtar efter en sån bil?? Den kommer inte att sälja, varken här eller utomlands!

#9 • Uppdaterat: 2009-09-05 01:10
Volvosvenne (ej verifierad)

Jag tror Yang är inne på rätt spår.Man har marknadsanalytiker även på Saab,Man är inte dummare i Trollhättan än Torslanda,Ingolstadt eller vilket annat ställe ni vill.Storleken på bilen har egentligen inte så stor betydelse.Det är drivkällan som är avgörande.Det är dom små stegen i rätt riktning som är dom effektivaste och dom som består(se Toyota/Lexus)