Nästa artikel
Ny studie: 90% av olyckor beror på mänskliga faktorn
Nyheter

Ny studie: 90% av olyckor beror på mänskliga faktorn

Publicerad 28 november 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
En klar majoritet av alla bilolyckor beror på den mänskliga faktorn. Det visar en ny studie.
- Det här handlar om saker som är väldigt privata, om hur vi tänker om saker och ting. Så den här gruppen som tar risker i trafiken, alltså som kör för fort och i det här fallet handlade det om 15-20 kilometer för fort, de är annorlunda från personer som inte handlar på det sättet, säger Sonja Forward vid Statens väg och transportforskningsinstitut, till Vetenskapsradion i P1.

Misstag, rutinfel och medvetna felhandlingar ligger bakom över 90 procent av de olyckor som sker i trafiken. Det visar Sonja Forwards nya avhandling - som genom enkäter och djupintervjuer konkret kan visa hur en förare kan urskilja sig i trafiken.

- De har exempelvis en mer positiv attityd till att köra om när sikten är dålig. De tror inte att det ska leda till olyckor, säger Sonja Forward.

- De tänker mer på att de ska komma fram fortare. Och att det känns mer behagligt att köra om en lastbil, som i det här fallet var ett scenario, än att känna sig stressad av att ligga bakom.

Sonja Forward har inte funnit några större skillnader mellan kvinnor och mäns körstilar, även om unga män är en grupp där medvetna felhandlingar är vanliga.

Forskaren vet vad som krävs för att undvika dessa situationer.

- Det är att slå hål på myten om sig själv, om sin egen förträfflighet. Ett steg i det här är att medvetandegöra att de har den synen på sig själva. Ã-verhuvdtaget att de ska uppleva en högre risk med det de gör, säger Sonja Forward.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2008-11-30 16:04
Roy (ej verifierad)

Knappast någon nyhet att den mänskliga faktorn har störst betydelse. Sen kan man ju även konstatera att bilen är en konstruktion gjord av människor...
Attityder är något jag alltid jobbat med - egna och andras. Man får inte glömma att man alltid förmedlar en attityd.
Talar jag om för barn att de kan slippa äta grönsaker, så har jag också talat om att det är något negativt eftersom man får just slippa det. Säger jag istället att det var ju synd att du inte tycker om det eftersom det är så bra för kroppen, men det kan bli så att du tycker om det senare, så smaka lite varje gång du äter. Sen kan det bli jättegott!
Trafikskolelärare måste definitivt tänka på vad de förmedlar och lägga tonvikten vid attityder.
Inom utbildning ser jag alltid hur allt vänder och går utmärkt när attityden ändrats. Ofta handlar det om insikt - inte minst om den egna förmågan - och att lägga fokus på (i sammanhanget) rätt saker.

#9 • Uppdaterat: 2008-12-01 18:59
Sonja Forward (ej verifierad)

Jag hoppas att de flesta förstår att en avhandling som presenteras på 2 minuter bara ger en väldigt väldigt övergripande bild. Om någon är intresserad att läsa den i sin helhet kan den laddas ned på följande sida:
http://www.diva-portal.org/diva/getDocument?urn_nbn_se_uu_diva-9339__fulltext.pdf

#a • Uppdaterat: 2008-12-02 15:24
Jag (ej verifierad)

På tre sekunde kommer vägverket att påstå att det enda sättet att minska den mänskliga faktorns inflytande är att sänka hastighetsgränserna, införa mer kameraövervakning samt införa registreringsansvar för hastigheten.
Tveksamt vägunderhåll, konstig skyltflora, rondeller med stora "utsmyckningar" i mitten har inget med skan att göra...
Jag