Bild
Nästa artikel

Lägre inkomst - större olycksrisk

Nyheter

Låginkomsttagare löper större risk att drabbas av trafikolyckor än höginkomsttagare. Det visar en ny studie - som avslöjar att det inte bara är slumpen som ligger bakom olyckor.

- Jag trodde nog personligen när vi påbörjade studien att det var betydligt mer slump i trafikolyckor, att de drabbade i stort sett vem som helst, säger Maria Melkersson, statistikchef vid Statens institut för kommunikationsanalys (Sika) till TT.

Vissa grupper i samhället löper större risk att drabbas av trafikolyckor än andra. Det visar en ny studie. Undersökningen visar att de personer som har lägre utbildning och lägre inkomst än kontrollgruppen är mer olycksdrabbade.

Däremot löper högutbildade personer med högre inkomst mindre risk att råka ut för en trafikolycka. Exakt vad detta beror på har Sika inget svar på.

- Det finns ju en mängd olika faktorer som vi inte kan säga någonting om, exempelvis kvaliteten på de bilar man färdats i, säger Maria Melkersson.

Att höginkomsttagare i större utsträckning har råd att äga bil och köra längre sträckor ökade inte risken för olyckor. Snarare pekar studien på att detta får en motsatt effekt.

Nu hoppas Sika att studien ökar kunskapen kring trafikolyckor.

- Att man förstår att trafiksäkerhetsarbete är så otroligt mycket mer än att bygga bättre vägar. Det här handlar någonstans i slutänden om hur man beter sig i trafiken och hur man värderar sitt eget och andras liv, säger Maria Melkersson.

Kommentarer

#1
Frederik
2008-10-21 15:54

Lite väl naivt att tro att trafikolyckor drabbar folk slumpmässigt! Fråga försäkringsbolag, de verkar tycka helt annorlunda!!
Sen har moderna bilar som är välskötta, har antisladd och bra däck säkert nån inverkan också...

#1
hmmm
2008-10-21 16:26

Vad är förvånande? Att låginkomsttagare har en tendens att bruka tobak lkohol, våld och droger i större omfattning än höginkomsttagare? Att låginkomsttagare oftare sköter om sin kropp sämre, tränar mindre har mer fysiskt ansträngda jobb och mår sämre psykisklt än genomsnittliga höginkomsttagare?

#1
calle
2008-10-21 18:09

Vem är galningen som dragit slutsatsen att det är inkomsten som ger upphov till att de drabbas av olyckor i större omfattning?
Vänder man på steken så är det väl kanske snarare det faktum att låginkomsttagare tar större risker i trafiken som också är del i skälet till att de är just låginkomsttagare.
Jag trodde att Vi Bilägare hade lite högre klass än att förvränga fakta och spetsa till rubriker i värsta kvällstidningsklass. Skärpning i fortsättningen tack!

#1
Perra
2008-10-21 18:30

Till Calle. Eftersom den hära undersökningen säger att låginkomsttagare är mer olycksdrabbade så äre väl inte så konstigt. Om du bara har råd med en Volvo från 82 så blir du så mycket mer olycksdrabbad än om du har en splitterny BMW. Nya bromssystem och hela grejen förhindrar ju smällar. Tycker inte det är så konstigt det här.

#1
Peter
2008-10-21 19:50

Att låginkomsttagare löper större risk att drabbas av olyckor? Vilka prenumeranter som läser ViBilägare,är de låginkomsttagare? Då får vi tacka för oss.Vi kommer att prenumerera i någon annan tidnig.Så tänk på vad ni skriver,vilka konsekvenser det kan få.

#1
Statistik
2008-10-22 09:30

Calle! Det står inte att det är den låga inkomsten som "ger upphov till att de (låginkomsttagare) drabbas av olyckor i större omfattning". Det står att låginkomsttagare löper större risk att drabbas av olyckor! Om de unga, riskbenägna männen med relativt nya körkort ingår i gruppen "låginkomsttagare" så klarnar kanske bilden?

#1
Anders
2008-10-22 23:17

Tror dock att det är så enkelt att sk. "låginkomsttagare "kör för lite bil varför handhavandefel ger olyckor. Bilen är troligtvis såpass dyr att inneha och använda varför denna grupp troligen inte uppnår den trafikvana som behövs mestadels i våra städer å på landsvägar. Att blanda in fördomar för denna grupp blir nog tokigt.

#1
Lasse J
2008-11-29 00:51

Läs igenom innan ni kommenterar!
Studien talar om lägre utbildning och lägre inkomst än kontrollgruppen.
Gissningsvis är utbildningsnivån mest avgörande.
Lägre utbildning kan eventuellt medföra sämre förutsättningar att värdera omvärldproblem,t.ex i trafiken med större riktaganden som följd.
Ett attitydproblem med andra ord.
Är det skamligt att vara låginkomsttagare?
Man får det intrycket av vissa inlägg.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.