Nästa artikel
EU valde hård linje - men flexifuel lever
Nyheter

EU valde hård linje - men flexifuel lever

Publicerad 25 september 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Kompromissen om koldioxidutsläpp blev nedröstad. I stället gick EU-parlamentet på EU-kommissionens hårdare linje för utsläpp. Men förhandlingar om flexifuel-bilar fortsätter.
- Det bästa är att vi lyckas ställa krav på bilindustrin nu, säger parlamentarikern Åsa Westlund (s).

EU-parlamentet röstade på torsdagen igenom ett förslag som innebär att nya bilar i genomsnitt inte får släppa ut mer än 130 gram koldioxid per kilometer 2012. Till 2020 skärps kravet till 95 gram per kilometer. Därmed gick EU-parlamentet mot den kompromiss som det tidigare pratats om - och valde istället EU-kommissionens förslag.

I EU-kommissionens förslag om koldioxidutsläpp ses bilar som kan köra både på bensin och etanol som vanliga bensinbilar. Men i en omröstning i EU-parlamentets utskott fick de svenska parlamentarikerna stöd för att flexifuel-bilar kan få ett bonussystem.
 
- Därmed har vi fått in en fot i de fortsatta förhandlingarna med rådet. Vi har satsat så mycket på det här i Sverige, så vi måste ge det stöd, säger parlamentarikern Anders Wijkman (kd) till TT.

Både Volvo och Saab har satsat på bilar som kan köra på både bensin och etanol - och därför är frågan viktig ur svensk synpunkt. Men miljöpartisten Carl Schlyter är missnöjd med med det tilltänkta bonussystemet.

- De får en orimligt stor bonus och det finns också möjligheter för undantag för stora, tunga bilar, säger Carl Schlyter.

Nu inleds informella förhandlingar med EU-ländernas miljöministrar. Då blir ett bonussystem för flexifuel-bilar en viktig fråga.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.