Bild
Nästa artikel

Svensk flexifuel i fara: "Det är en ödesfråga"

Nyheter

Andreas Carlgren slåss för svenska flexifuelbilar i EU-parlamentet. Den svenske miljöministern vill att etanol- och biogasbilar ska få "koldioxidrabatt". Men frågan splittrar Sverige.

- Det är en ödesfråga för etanolen i Sverige, säger BIL Swedens vd Bertil Moldén till Ny Teknik.

Nästa tisdag ska EU-parlamentet rösta om EU-kommissionens förslag som ska begränsa koldioxidutsläpp för alla nya bilar efter 2012. Och förslaget väcker starka reaktioner i Sverige.

Anledningen är att lagstiftarna inte vill ta hänsyn till att svenska flexifuelbilar både kan köras på etanol och bensin - utan istället bara räknar med utsläppen från bensinförbränning.

Skulle förslaget gå igenom är det ett tungt bakslag för Volvo och Saabs satsning på flexifuelbilar.

- Det här kan leda till att Volvo och Saab kan tjäna på att ställa tillbaka produktionen till bensinbilar, säger Bertil Moldén, vd för branschorganisationen Bil Sweden, till TT.

En stor flexifuelbil släpper ut 200 gram koldioxid per kilometer när den körs på bensin, vilket är över EU-parlamentets gränser. Men samtidigt släpper den bara ut 40 gram koldioxid per kilometer när den körs på etanolbränslet E85.

Därför slåss den svenske miljöministern Andreas Carlgren nu för att få igenom ett undantag för flexifuelbilarna. Den svenska regeringen arbetar för att flexifuelbilarna ska få "rabatt" när gränserna sätts.

Men EU-kommisionens förslag möts inte enbart av motstånd i Sverige - och Naturskyddsföreningen ger EU rätt.

- Om man gör undantag för flexifuelbilarna kan tillverkarna göra sina tyngre och törstigare bilar till flexifuelbilar och slippa de tuffare miljökraven, säger Svante Axelsson, generalsekreterare för Naturskyddsföreningen, till TT.

Frågan skapar alltså även splittring inom Sverige. Nästa tisdag får vi se vilken sida som jublar.
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Shogun
2008-09-02 14:20

Det är ju helt rätt att Eu försöker att stoppa flexifuel bilarna, det är ett desperat försök att rädda de svenska biltillverkarna från Carlgrens sida. Stoppas dessa kanske Sverige får samma regler som övriga Europa och diesel bilarna blir populärare istället. Plus att det driver på utvecklingen av hybridbilar även i Sverige, det är det vi vill ha, inte Flexifuel bilar som är en återvändsgränd.

Sedan kanske den svenska staten om nu FF bilarna stoppas gör om de svenska skattereglerna för diesel igen, det är ju en risk.

Nu styrs ju valet av bil av staten och de svenska biltillverkarna.

Ska det vara så med lock och pock, visst det är inget fel men det ska vara till rätt alternativ, hybridtekniken som ska utvecklas.

#1
Lasse J
2008-09-02 15:45

En E 85-bil ska självklart köras på E 85. Allt annat är bedrägeri och omoral.
Alltid samma "falska profeter" som poppar upp i motorspalterna och predikar sitt budskap mot etanolen.
Dom verkar som kallade av en högre makt.
Märkligt!

#1
Shogun
2008-09-02 16:53

Tankas det alltid E85 då i en FF bil ? Det är inte risk att det tankas bensin efter du fått skatterabbat och gratis parkering m.m

Nej det är bara för att rädda svenskbilindustri för att man inte har haft pengarna och varit vaken vad marknaden vill ha för miljöalternativ. Men detta är ett billigt sätt att få fram så kallade miljöalternativ.

Bättre att Volvo fortsätt med gas bilarna, något som man nog ångrar (Ford).

Nej fram för hybridtekniken och utveckla den,första steget Plug-in hybrid men hybriderna kan utvecklas än mer. Sedan när bränsleceller m.m är mogna att släppas på marknaden så tar vi emot dem med öppna armar.

Etanol är en återvändsgränd, metanol är bättre men även Björn Gillberg blir motarbetad med sitt Metanol projekt i Värmland, Varför ? Etanol lobbyn ?!

#1
Lasse J
2008-09-02 17:34

Ska vi diskutera abstraktioner eller konkret, fungerande teknik?
Bränsleceller har jag hört om i över 40 år.
Hur ska dom drivas? Vätgas?
En effektivare energilösning totalt sett?
Kanske. Kanske inte.
"Snuttefilten" för alla som inte vill inse att vi måste minska våra transportbehov,kör mindre bil och kör bil mindre, verkar för närvarande vara den utopiska framtid där vi alla susar fram i våra eldrivna åkdon.
Vad resurserna ska tas ifrån verkar man inte fundera så mycket på.

#1
Rolle
2008-09-02 23:36

Med tanke på att oljan är ett bränsle som är på nedgång
så gäller det att få fram alternativa energikällor för våra fordon.
Den brasilianska etanolen är ur den synpunkten inget alternativ.
Som vår biobränsle-expert Pål Börjesson har påpekat så
behöver Brasilien all etanol själv den dagen då oljan är slut.
Det gäller att fokusera på rätt saker.

#1
Per Karlsson
2008-09-03 01:46

Att EU-parlamentet har invändningar mot att gynna törstiga bilar som kan köras på E85 kan jag förstå. Det finns ju i princip ingen möjlighet att tanka E85 i Europa - förutom i Sverige. Med tanke på det stora antalet gasmackar i flera europeiska länder tror jag däremot att det borde gå att få gehör för att gynna bilar som kan tankas med gas. Gasbilar har ofta ganska små bensintankar, så jämfört med etanolbilar är de är inte lika intressanta för de som enbart tänker köra på bensin.

#1
Lasse J
2008-09-03 14:39

Optimera motorerna för etanol, så minskar säkert förbrukningen och dom går avsevärt mycket sämre på bensin.
Etanolen verkar vara ett bättre bränsle än bensin.
Förbränner effektivare, vid lägre temperatur. Ger mindre värmeförluster, partikelutsläpp och höjer motorns verkningsgrad.
Detta medför att du förbrukar mindre energi per km än med bensin.
Naturgas är väl ingen höjdare.
Fossilt bränsle!
Folk som köper en etanolbil och kör den på bensin???
Finns det sådana knäppskallar?

#1
lars
2008-09-03 23:45

I FMK:s tidning "Trafik och motor" augustinumret redovisar man delar av det amerikanska forskningsbolaget CNW Marketing Research Inc. som samlat in miljontals data och presenterar en studie som visar att hybridbilar är miljöbovar och många stora SUV:ar är miljöns bästa vän!
Man har räknat över hela livscykeln, inkl. total miljöpåverkan och kommit fram till att att bilar som körs på tex etanol, E85, där man har den "gamla förbränningsmotorn är betydligt miljövänligare än tex hybridbilar. Detta beror på att det tar lång tid att utveckla och utprova ny sk miljövänlig teknik som dessutom har betydligt kortare teknisk livslängd än den hederliga förbränningsmotorn.

Den snålaste hybridbilen Honda Civic Hybrid kostar 122:71 per mil i total miljöpåverkan och Prius 123:08 per mil i total miljöpåverkan då man räknat in vad det kostar i utsläpp från konstruktion till produktion och destruktion av en så kallad miljövänlig hybrid bil tex Toyota Prius.

Man kan jämföra med en Hummer som de flesta betraktar som ett miljösvin, men den kostar endast 73:46 per mil eftersom den bygger på befintlig beprövad teknik och där etanol bilarna de sk Flexifuel och BioPower bilarna från tex SAAB, Volvo, Ford, VW har oerhört låga totala miljökostnader per mil baserad på totala utsläpp under hela bilens livslängd.

Något att begrunda på för de som ska välja mellan en miljöskadlig, dyr hybridbil vs miljövänlig, beprövad, enkel etanolbil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.