Bild
Nästa artikel

"Man får inte använda 'miljövänlig' om bilar"

Nyheter

Greenpeace har anmält 25 biltillverkare för vilseledande reklam om miljöbilar. Och miljöorganisationen kan få rätt av Konsumentverket - även om Volvo protesterar.

- Marknadsdomstolen har fastställt att man inte får använda ord som 'miljövänlig' när det är frågan om bilar eftersom de i sig är skadliga för miljön. Så även om en modell är lite mindre skadlig gör det ju inte att den är miljövänlig, säger Henrik Hoffmeister, jurist på Konsumentverket, till TT.

Greenpeace anser att ord som "miljömotor" och "miljövänlig" ger en felaktig bild av verkligheten i samband med bilreklam. Därför har miljöorganisationen anmält 25 biltillverkare till Konsumentverket.

En av annonserna som anmälts till Konsumentverket är Volvos reklam där uttrycket "samarbeta med naturen" ingår. Men Volvo anser inte att reklamen är vilseledande.

- Vi avser att man samarbetar med naturen eftersom det är bilar som använder ett bränsle som är hämtat ur naturen och är förnyelsebart. Vi nyttjar en klok del av det naturliga kretsloppet, säger Bo Larsen, presschef för Volvo personvagnar, till TT.

Konsumentverkets jurist Henrik Hoffmeister har ännu inte hunnit sätta sig in i hela ärendet - men anser efter en första anblick att det finns fog för anmälan. Flera av biltillverkarna kan ha stått för tydliga övertramp i sina annonser.

Henrik Hoffmeister påpekar även att det inte enbart handlar om vilka uttryck som används i reklamen. Även bilder som förknippas med natur och en bättre miljö kan ses som vilseledande.

- Lägger man in en bild eller färg på texten som gör att mottagaren får uppfattningen att detta är positivt för miljön så är det inte tillåtet", säger Henrik Hoffmeister.
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
LJ
2008-09-25 11:33

Äntligen någon som reagerar på detta. Att producera en bil, oavsett drivmedel, är inte miljövänligt. En del verkar ju nästan tro att man gör miljön en tjänst när man kör en "miljöbil". Det enda miljövänliga är att inte köpa och köra bil..........

#1
JOCA
2008-09-25 18:16

Gud så puckat!
Greenpeace har uppenbarligen inte mycket för sig och vill ha uppmärksamhet.

Idiotiskt.

#1
Frederik
2008-09-25 19:33

Inte alls puckad. Konsumenter som köper bil är inte alla teknikfrälsta. Har träffat tillräcklig många som har en allt för positiv uppfattning om inverkan på naturen av "miljöbilar". "Mindre miljöskadlig bil" är bättre.

Den bara en sorts riktig miljöbil och det är cykeln, och det beror då på den positiva inverkan på närmiljön = kroppen. För tom här smutsar det ner med tillverkning av (för) billiga cyklar som (v)används i knappt 100mil innan de hamnar på skroten...

#1
Roy
2008-09-25 20:25

Vi styrs alla av språket.
Språket är en bild av det samhälle man lever i och vice versa.
För mig är det självklart att använda korrekta benämningar - något som långt ifrån alltid görs. En bil kan naturligvis aldrig någonsin vara naturvänlig, så då ska den heller aldrig sägas vara det. Är inte det självklart? Även om den skulle köra på ett bränsle som vore fullständigt utsläppsfritt, så har ju ändå bränslet och bilen framställts och bilen ska dessutom skrotas (och återvinnas i möjligaste mån).
Det innebär i förlängningen att det inte finns så mycket som egentligen är riktigt miljövänligt...

#1
Maggan
2008-09-25 20:42

Bra av greenpeace att agera. Folk över hela världen har blivit vilseledda av oljekrisen anser jag. Man letar efter ett alternativt bränsle ifall oljan tar slut.. Sen marknadsför man detta som miljövänligt. Stor skam tycker jag.

#1
StigRoger
2008-09-25 21:26

Enkel lösning:
Byt ut ordet 'miljövänlig' bil till
'miljövänligare' bil !
Kan ju inte kritiseras, eller hur ?

#1
Björn
2008-09-27 04:50

Greenpeace tappar stort i trovärdighet med dessa löjliga utspel, ibland har jag tyckt att det som de gör är väldigt bra men det här känns väldigt överdrivet. Jämfört med en klassisk bensinbil så är en snål diesel eller en E85-bil en miljöbil. Ett steg i rätt riktning. Det finns dessutom regler för när en bil kan klassas som miljöbil som fastställts av samhället vilket ofta annonsen handlar om, som att t.ex utsläppen understiger 120g/km CO2 vid blandad körning. Det är dessutom en överdriven fokusering på CO2-utsläpp från trafik när flyg, båt och landtransporter totalt sett står för 14% av alla CO2-utsläpp. Greenpeace borde fokusera på de andra 86%:en i samma omfattning.

#1
Olle Olsson
2008-09-28 19:53

En del verkar tro att etanol inte ger några utsläpp alls; sanningen är ju att en bil som drivs med etanol ger mycket lika CO2 som en bil som drivs med fossilt bränsle, bensin. Skillnaden är ju bara att när bensin förbränns så frigörs CO2 som bands i växter för några 100 000 år sedan och när etanol förbränns så frigörs CO2 som bands i växter, t ex sockerrör, alldeles nyligen. Enda sättet att minska CO2 halten i atmosfären är att förbränna mindre och låta växter ta upp CO2 i sin fotosyntes. Det är helt fel att kalla etanolbilar för miljöbilar.

#1
Lupo 3L
2008-09-29 13:39

Jag tycker att motorerna idag är på tok för stora. Det är väl ingen idé att ha en motor på 200 hästar eller mer när man ska ta sig fram enligt bestämmelserna! Tillverkarna vill skryta med sina stora och kraftfulla motorer. Det räcker väl med hälften av prestandan och därmed minska förbrukning? Det enda miljövänliga är att förbruka så lite som möjligt. Hellre en dieselbil med låg förbrukning än en etanolbil med hög förbrukning!

#1
leerhok
2008-10-02 23:28

No car is eco-friendly. Some are less eco-damaging than others. Even a 100% eco-el powered car damages the environment when built and when recirculated.
Some people seem to think a hybrid Hummer drinking 20 instead of 30 liters are eco-friendly.
If you want to drive as little eco-damaging as possible trade in your present car with a much smaller one and drive fewer kms.
E85 autos produce more pollution during warming-up than a gas- or diesel-powered one does. And E85 produced from palms planted on destroyed rain forest ground is an environmental crime 100 times bigger than drilling for petroleum.

#1
leerhok
2008-10-02 23:39

If I have understood Swedish rules correctly, you can buy an E85 auto pocketing a state subsidy of some K SEK and from then on filling no E85 as long as you own the car.
CORRECT???

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.