Bild
Nästa artikel

EU valde hård linje - men flexifuel lever

Nyheter

Kompromissen om koldioxidutsläpp blev nedröstad. I stället gick EU-parlamentet på EU-kommissionens hårdare linje för utsläpp. Men förhandlingar om flexifuel-bilar fortsätter.

- Det bästa är att vi lyckas ställa krav på bilindustrin nu, säger parlamentarikern Åsa Westlund (s).

EU-parlamentet röstade på torsdagen igenom ett förslag som innebär att nya bilar i genomsnitt inte får släppa ut mer än 130 gram koldioxid per kilometer 2012. Till 2020 skärps kravet till 95 gram per kilometer. Därmed gick EU-parlamentet mot den kompromiss som det tidigare pratats om - och valde istället EU-kommissionens förslag.

I EU-kommissionens förslag om koldioxidutsläpp ses bilar som kan köra både på bensin och etanol som vanliga bensinbilar. Men i en omröstning i EU-parlamentets utskott fick de svenska parlamentarikerna stöd för att flexifuel-bilar kan få ett bonussystem.
 
- Därmed har vi fått in en fot i de fortsatta förhandlingarna med rådet. Vi har satsat så mycket på det här i Sverige, så vi måste ge det stöd, säger parlamentarikern Anders Wijkman (kd) till TT.

Både Volvo och Saab har satsat på bilar som kan köra på både bensin och etanol - och därför är frågan viktig ur svensk synpunkt. Men miljöpartisten Carl Schlyter är missnöjd med med det tilltänkta bonussystemet.

- De får en orimligt stor bonus och det finns också möjligheter för undantag för stora, tunga bilar, säger Carl Schlyter.

Nu inleds informella förhandlingar med EU-ländernas miljöministrar. Då blir ett bonussystem för flexifuel-bilar en viktig fråga.
Taggar: Nyheter

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.