Nästa artikel
"Just nu är det köpläge på begagnat"
Nyheter

"Just nu är det köpläge på begagnat"

Publicerad 3 juni 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Vinterns prisfall på begagnade bilar har planat ut och nu stiger åter efterfrågan på begagnade bilar, menar branschorganisationen MRF, Motorbranschens Riksförbund.
Under årets första kvartal, sjönk begpriserna med ca 1 procent. Sista kvartalet 2008 sjönk priserna med 9 procent.

- Just nu är det köpläge på begagnat, säger Per Johansson, VD för MRF, till Vi Bilägare och fortsätter:

- Stora bilar med lite större motorer har sjunkit mer än genomsnittet i pris. Det gör att köparen får väldigt mycket bil för pengarna!

Bland den begagnade bilar som fallit mest i värde hittar vi Saab 9-5. Dock har också Volvo V70, S60 och V50 fallit mer i pris än snittet. Minst har raset varit för Toyota Corolla och VW Golf. MHF ser också en tydlig trend i att begagnatköparna i allt större utsträckning ratar stora och törstiga bensinmotorer. Motorer med en cylindervolym över två liter har tappat väsentligt mer än de mindre motorerna.

Låg nybilsförsäljning i kombination med ökad efterfrågan på begagnat har medfört att handlarnas begagnatlager nu ligger på rekordlåga nivåer.

- Just nu finns ca 35 000 begagnade bilar i lager hos handlarna. Normalt vid den här tiden, brukar den totala lagernivån ligga kring 55 000 bilar, säger Tomas Ulander, bilhandelsansvarig på MRF.

En bidragande orsak till att efterfrågan nu stiger är att den låga kronkursen som gjord det billigt för euroländer att köpa upp begagnade bilar i Sverige.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2009-06-04 11:47
Pelle (ej verifierad)

Jag har en 9-5 Aero sportkombi -05 som gått 7000 mil. Bilen har all utrustning som gick att beställa till 9-5 2005. Har blivit erbjuden tjänstebil, men att sälja saaben nu känns inte direkt som det mest ekonomiska alternativet.
Ser man krasst på det så är det nog samma kostnad att behålla saaben som att ta ut en tjänstebil, men den tjänstebilen skulle garanterat bli rejält mycket tråkigare.

#9 • Uppdaterat: 2009-06-05 08:47
Johan Kjellén (ej verifierad)

Begagnatpriser i Sverige har legat onormalt högt, jämfört med övriga EU. Därför har vi haft en omfattande privatimport.
Nu har en korrigering skett och med den låga kronkursen har Sverige blivit ett exportland.
Det blir fortsatta prisfall, åtminstone på äldre bilar, långmilare, stadsjeepar, törstiga bilar och bilar med en massa dyr och reparationskrävande teknik.
Min erfarenhet är att asiatiska bilar fungerar felfritt även efter många mil.
Exempelvis Toyota är därför säljbara även om det handlar om långmilare.

#a • Uppdaterat: 2009-06-05 11:24
Sverker (ej verifierad)

RE: Johan Kjellén
Toyota säljbar efter 20 000 mil. Du behagar skämta. Se hur många Toyotor som gått mer än 20 000 mil så inser Du liksom en skribent i Teknikens Värld skrev att 87% av just Toyota är skrotade mellan 15 000 och 20 000 mil och - eller - efter 7 år - 8 år. Jämför man den siffran med de Europeiska bilmärkena så är bara drygt 42% av de skrotade innan 20 000 mil. Det beror förmodligen som Teknikens Värld skrev att de Asiatiska bilmärkena främst Toyota INTE får fungera längre än så eftersom Japan har en stark inhemsk konsumtion och produktion av egna bilar som inte ska fungera längre eftersom de har ett lokalt intresse, numera även globalt, att tillse att den egna bilindustrin hålls igång. Detta tillsammans med en avsiktligt låg valutakurs och HÖG import tullar av västeuropeiska bilmärken gör att den kämpar för att hålla igång den Japanska biltillverkningen på konstlad, artifisiellt sätt. Men som svar på frågan FÅR inte en Toyota hålla så mkt mer än maximalt mellan 15 000 - 20 000 mil eller ca 7 år. Det är ett oerhört resurs slöseri som Toyota bedriver och det borde INTE vi i Västvärlden delta i, inte minst av miljöskäl.