Bild
Nästa artikel

"Just nu är det köpläge på begagnat"

Nyheter

Vinterns prisfall på begagnade bilar har planat ut och nu stiger åter efterfrågan på begagnade bilar, menar branschorganisationen MRF, Motorbranschens Riksförbund.

Under årets första kvartal, sjönk begpriserna med ca 1 procent. Sista kvartalet 2008 sjönk priserna med 9 procent.

- Just nu är det köpläge på begagnat, säger Per Johansson, VD för MRF, till Vi Bilägare och fortsätter:

- Stora bilar med lite större motorer har sjunkit mer än genomsnittet i pris. Det gör att köparen får väldigt mycket bil för pengarna!

Bland den begagnade bilar som fallit mest i värde hittar vi Saab 9-5. Dock har också Volvo V70, S60 och V50 fallit mer i pris än snittet. Minst har raset varit för Toyota Corolla och VW Golf. MHF ser också en tydlig trend i att begagnatköparna i allt större utsträckning ratar stora och törstiga bensinmotorer. Motorer med en cylindervolym över två liter har tappat väsentligt mer än de mindre motorerna.

Låg nybilsförsäljning i kombination med ökad efterfrågan på begagnat har medfört att handlarnas begagnatlager nu ligger på rekordlåga nivåer.

- Just nu finns ca 35 000 begagnade bilar i lager hos handlarna. Normalt vid den här tiden, brukar den totala lagernivån ligga kring 55 000 bilar, säger Tomas Ulander, bilhandelsansvarig på MRF.

En bidragande orsak till att efterfrågan nu stiger är att den låga kronkursen som gjord det billigt för euroländer att köpa upp begagnade bilar i Sverige.
Taggar: Nyheter
"Just nu är det köpläge på begagnat"

Kommentarer

#1
Jojo
2009-06-03 20:37

Tommy.
Är det köpläge eller är det inte. Du motsäger dig själv i texten.

#1
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2009-06-04 01:51

Nja, i texten är det VD för motorbranschens riksorganisation som säger att det är köpläge... Skulle han säga någon annat skulle han förmodligen få sparken... Jag nöjer mig med att säga att för den som behöver en bra, säker familjebil, är det läge att titta efter begagnad Saab 9-5. Men köp en Biopower av 2006 års modell eller senare. Då slipper du problemet med att motorn skjuter ur sig olja, ESP ingår och du kan dessutom välja fritt mellan E85 och bensin och köra på det som är billigast för stunden!

#1
Pelle
2009-06-04 10:04

"Men köp en Biopower av 2006 års modell eller senare. Då slipper du problemet med att motorn skjuter ur sig olja..."
Problemet Saab hade med vevhusventilationen åtgärdades i och med årsmodell 04.

#1
Nisse
2009-06-04 10:24

Helt riktigt Pelle, det är något som många motorjournalister har missat liksom de flesta av de äldre årgångarna är modifierade.
Dessutom är det inte lika lätt att hitta en beg. 9-5 till de priser som motorpressen skriver om, i verkligheten ligger de betydligt högre och det börjar bli ont om dem också, speciellt om man vill ha någon spec. modell.

#1
Kenneth
2009-06-04 10:31

Hej alla GLADA!
Jag måste säga att jag gjorde ett klipp då familjen köpte en helt ny SAAB 9-3 Biopower Sport kombi med Vector paket och metallic för bara 239 900 kr på SAAB i Åkersberga. Vi köpte den för drygt tre månader sedan och är verkligen hel nöjda. Det är vår första SAAB! Vi hade innan en Asiatisk bil av mycket känt överreklamerat märke som vi ska sälja. Den har gått drygt 8000 mil idag och gick perfekt de första ca 7000 milen och sedan kom flera reparationer på en enda gång...

#1
Tommy Wahlström
2009-06-04 11:37

Men det var först hösten 2005, som 2006 års modell, som 9-5 fick den härliga Björnligemask-fronten. Så ful att den garanterat blir en klassiker. Det är den man ska köpa.
På Blocket idag hittar jag 4 SportCombi, 06 under 10 000 mil med begärt pris under 120´´´. Det är väl mycket bil för pengarna?

#1
Calle
2009-06-04 11:45

Kommentar till Kenneth; Om de japanska bilarna är tillverkade för Japan-förhållanden, så behöver de inte dim för att hålla speciellt många mil. Kolla upp hur långt en bil går i snitt/år i Japan så ska ni se att det nog handlar om mellan 300-600 mil! Detta fick jag höra från en som bott där i en massa år. Japanerna använder bilen på helgen och även då är det kö-körning som gäller. Det betyder att det tar runt 12-15 år att köra 7 000 mil! Dvs en japan-bil behöver inte hålla spec många mil innan 'tiden tar den' av banan! Fundera på det innan ni köper japanskt - de ska /behöver inte hålla allt för många mil!

#1
Pelle
2009-06-04 11:47

Jag har en 9-5 Aero sportkombi -05 som gått 7000 mil. Bilen har all utrustning som gick att beställa till 9-5 2005. Har blivit erbjuden tjänstebil, men att sälja saaben nu känns inte direkt som det mest ekonomiska alternativet.
Ser man krasst på det så är det nog samma kostnad att behålla saaben som att ta ut en tjänstebil, men den tjänstebilen skulle garanterat bli rejält mycket tråkigare.

#1
Johan Kjellén
2009-06-05 08:47

Begagnatpriser i Sverige har legat onormalt högt, jämfört med övriga EU. Därför har vi haft en omfattande privatimport.
Nu har en korrigering skett och med den låga kronkursen har Sverige blivit ett exportland.
Det blir fortsatta prisfall, åtminstone på äldre bilar, långmilare, stadsjeepar, törstiga bilar och bilar med en massa dyr och reparationskrävande teknik.
Min erfarenhet är att asiatiska bilar fungerar felfritt även efter många mil.
Exempelvis Toyota är därför säljbara även om det handlar om långmilare.

#1
Sverker
2009-06-05 11:24

RE: Johan Kjellén
Toyota säljbar efter 20 000 mil. Du behagar skämta. Se hur många Toyotor som gått mer än 20 000 mil så inser Du liksom en skribent i Teknikens Värld skrev att 87% av just Toyota är skrotade mellan 15 000 och 20 000 mil och - eller - efter 7 år - 8 år. Jämför man den siffran med de Europeiska bilmärkena så är bara drygt 42% av de skrotade innan 20 000 mil. Det beror förmodligen som Teknikens Värld skrev att de Asiatiska bilmärkena främst Toyota INTE får fungera längre än så eftersom Japan har en stark inhemsk konsumtion och produktion av egna bilar som inte ska fungera längre eftersom de har ett lokalt intresse, numera även globalt, att tillse att den egna bilindustrin hålls igång. Detta tillsammans med en avsiktligt låg valutakurs och HÖG import tullar av västeuropeiska bilmärken gör att den kämpar för att hålla igång den Japanska biltillverkningen på konstlad, artifisiellt sätt. Men som svar på frågan FÅR inte en Toyota hålla så mkt mer än maximalt mellan 15 000 - 20 000 mil eller ca 7 år. Det är ett oerhört resurs slöseri som Toyota bedriver och det borde INTE vi i Västvärlden delta i, inte minst av miljöskäl.

#1
SP
2009-06-05 16:33

har haft flera toyota, den som gått längst tog slut efter 34000mil, främst av rostskäl. tror inte ett dugg på argumentet att vissa asiatiska biltilverkare har "byggt in" en kortare livslängd än andra. är det nu så att detta är fallet får man bara applodera dem i derras framgång.

#1
Sverker
2009-06-05 19:10

SP:
Jaha, här ser Du själv: Det finns inte många Toyotor som gått över 20 000 mil. Jag ber att få gratulera Dig och Din bil. Den är ganska unik!

#1
SP
2009-06-05 21:33

sverker:
jag vet inte riktigt på vilken fakta ditt påstående vilar. kan du vara vänlig och tala om för mig var du har hämtat din fakta, att citera teknikens värld kan ju knappast kallas för säkerställd fakta, mer som dumdristigt. du liksom de flesta av oss vet att tekninkens värld är en blaska som mest håller på med tyckande baserat på känslor snarare än fakta.

#1
Rikard
2009-06-06 02:53

Nä, Sverker vet inte vad han pratar om, att det skulle pågå nån utskrotning av Toyotor med 15" mil på mätaren av årsmodell 01-02 är rent skitsnack.
Sätt dig istället och kolla begprislistor, så kommer du konstatera att Toyotorna betingar högre värde än sina Europeiska vänner.
Många äldre Toyotor skrotas inte alls, dom går på export till Afrika, där fattar man vad kvalité betyder.

#1
Kalle
2009-06-06 13:42

Rickard och flera Toyota fans:
Ha ha ha, jag är också övertygad om att Toyotor exporteras till tex Afrika eftersom de inte startar i kalla klimat som det Svenska då de passerat 15 000 mil...

#1
Håkan
2009-06-08 17:48

Sålde min 6 år gamla Toyota för 130 000 kr. Den borde tydligen skrotats efter vad många "experter" påstår här. Hade det varit en SAAB eller Volvo hade jag inte fått alls så bra betalt. Att de bara håller i 6-7 är är rent skitsnack. Köpte en ny BMW som redan börjat krångla, Toyotan var helt felfri i 6 år.

#1
Pelle
2009-06-09 10:14

Svärmors Toyota Carina-e höll i 14.000 mil. Då fick hon 9st tvåor på besiktningen p.g.a rost. Såldes som reservdelsbil. Det var dock ett tag sedan så rostskyddet kanske har blivit bättre.

#1
Kurre
2009-06-09 19:25

Håkan:
Inte för att jag vet så mkt om beg. priser på bilar men du påstår att man får bättre betalt för en 6 år gammal Toyota än tex SAAB och Volvo. Jag tittade på Blocket och kunde konstatera att det du säger är lögn. Osanning. Illa underbyggd fakta. På Blocket hittade jag 126 st Toyota och 278 st SAAB / Volvo. Då såg jag dessutom att Toyotorna gått mellan 5 000 - 12 000 mil medan SAAB och Volvo rullat från 9 500 mil - 18 000 mil. Snacka om att Håkan är ute på djupt vatten med sin osanning!!!!

#1
Rikard
2009-06-09 23:45

Jag gjorde en sökning på SAAB 95 och Toyota avensis årsmodell 2003 14-16.000 mil
En SAAB oavsett utrustning, tex Aero 2,3 mm kostar runt 70.000:-
Avensis betingar runt 100.000:-, och dom flesta är då 1,8.
Vad dom kostade nya vet jag inte, men jag gissar att en 95 Aero var dyrare än en Avensis 1,8.
Avensis av förra modellen som oxå finns som -03 kostar 70.000:-

#1
Kurre
2009-06-10 10:25

Jaha,
ännu en expert: Rikard, heter han nu. Är det månne Håkans alias? Hur som haver tänjer man på sanningen, igen. För det första finns det 14 st Toyota tillsalu av dem är det 6 st som har varit tvungna att sänka sina priser, röda pilar i annonserna dvs andelen som inte fått sina Toyotor sålda är 6/14 dvs 43%. Av SAAB 9-5 säljarna är motsvarande siffra 7 säljare av 42 st dvs andelen prissänkta bilar är endast 17%. Detta par ce, visar att säljkoefficienten i förhållande till utbudet är nästan 3000% sämre om man är Toyotaägare. Dvs man kan, allt anna lika, sälja en SAAB 9-5 3 gånger lättare än en Toyota! Avslutningsvis vad gäller prisbilderna så kostar en SAAB 9-5 inte 70 000 i snitt utan 91 400 kr och en motsvarande Toyota 94 700 kr och då ska man kommaihåg att det är fler bilar som säljs via återföräljare hos Toyota än hos SAAB vilket i sig drar upp priset på Toyota men märk väl att säljkoefficienten är 300% sämre hos Toyotan än hos SAAB.

#1
Rikard
2009-06-10 15:41

Heter Rikard på riktigt, är ingen expert, gjorde bara en sökning på blocket.

#1
David
2009-06-10 19:26

Tommy.
Jag blir lite orolig när du skriver att man skall köpa en 9-5 från 06 för att slippa "Oilsludge"-problemen.
Jag köpte i dagarna en -04 för att slippa dessa som jag förstått åtgärdades 03/04. Har jag gjort bort mig?
Om jag råkar ha rätt hoppas jag att köpintresset inte minskar i onödan bland dem som läst din artikel...
Hälsningar
David

#1
Rikard
2009-06-10 22:17

David: Jag vet inte när SAAB fixade till problemet, men byt olja i din bil med rimlig intervall (1000-1500mil) så behöver du inte vara orolig.

#1
Rikard
2009-06-11 02:09

Ja hur var det nu med utskrotningen av Toyotor ??
Hittade just en lista från statistiska centralbyrån som förtäljer att det procentuellt sett finns fler överlevande Toyota (12%) från 1985 i trafik än självaste Volvo (10%) och SAAB (8%)
Av 1995 årsmodeller finns det lika många SAAB (78%) som Toyotor, mest överlevande bilen av den årgången heter Subaru (88%). Vinnaren av -85orna MB (13%) är inte lika hållar längre och hamnar förs på 10onde plats !!

#1
Per Oscar
2009-06-11 09:00

David:
Jag ordnade till problemet med oilsludge från modell år 2003. Vi bilägare har även skrivit om Toyota som hade EXAKT samma olje problem som SAAB med oilsludge. Toyota hade oilsludge problem främst med sina 1,8 liters motorer från årsmodell 2000 - 2002. En Toyotaägare från Söderhamn vars Toyota motor skar vid 6000 mil har uppmärksammats här i Vi Bilägare...

#1
Kurre
2009-06-11 09:11

Jaha, då är Toyota killen på argumentationsbanan, igen. Du har naturligtvis saklig FAKTA på att det finns 2% fler Toyota än SAAB och Volvo. Skulle inte tro det! OM så skulle vara fallet är det troligen som pressen skrev härom halvåret att "var 3:e bilist man möter på vägen är alkoholpåverkad". Vilket låter hemskt när man egentligen menar att vid var 3:e bilolycka är föraren alkoholpåverkad vilket dramatiskt reducerar ANTALET rattonyktra i trafiken. Sammalunda är det förmodligen med átt det finns 2 % fler Toyota av en viss modell jämfört med kollektivet SAAB och Volvo. Det vore intressant med en källhänvisning och inte ett lös utplockad del av ett statistiskt material.

#1
Rikard
2009-06-11 13:37

Kurre!! Läs en gång till vad jag skrev, jag skrev inte att det finns fler Toyotor.

#1
Per Jansson
2009-06-11 16:53

Hejsan alla ni som vill föra en saklig debatt. Jag har gjort så här: Alldeles nu, svart en vecka sedan, köpte jag en ny bil. Det blev en SAAB 9-5 2,3 liters Biopower av 2009 års modell. Varför? Jo helt enkelt därför att SAAB 9-5 är en bil som lever i slutet på sin produktcykel och är därmed befriad från allt vad barnsjukdomar heter och kan helt enkelt inte bli bättre. Köper man en ny bilmodell kan man utgå från att den inte är problemfri förrän efter 2 - 3 årsmodeller. Så varför köpa en ny strulande bilmodell då man idag, dessutom billigt, kan köpa en välbeprövad om än lite gammaldags men oerhört stor och trevlig bil till ett mycket attraktivt pris? Jag lärde mig detta av en taxichaufför i Stockholm som köpt in sig på ett 20 tal nya SAAB 9-5 just för att den är färdigutvecklad. Så varför köpa nytt och obeprövat istället för testad och felfri SAAB 9-5 men av 2009 års modell?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.