Bild
Nästa artikel
Toyota Corolla.

Rosttest: Toyota Corolla (2019)

Rost

Blästringsrisk i motorhuvens framkant och på dörrarna som är dåligt inpassade. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis på vibilagare.se/fri. Du behöver prenumerationsnummer och postnummer.
Corolla är till största del en plåtkonstruktion bortsett från tvärbalkarna, kardantunneln och motorhuven som är av aluminium och bakluckan av plast. Filtinnerskärmar i hjulhus fram och bak. Den nedåtvända tröskelskarven är inte tätad.

Avgassystem av stål. Rostskyddsbehandling i tröskeln men ingen annanstans bortsett från en gnutta vax i vissa hålrum. Blästringsrisk i motorhuvens framkant och på dörrarna som är dåligt inpassade.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:t

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Kommentarer

#1
2019-07-01 10:28

Märkligt att världens största billtillverkare inte ens kan passa in dörrarna korrekt?

#2
2019-07-01 10:51

Är det tredje japanen med en tvåa på kort tid nu?
Har de återgått till gamla produktionsmetoder pga Yen-kursen?

#3
2019-07-01 11:29

Är det kanske så enkelt som att man i Japan räknar med betydligt kortare livslängd på bilar och då bryr man sig inte om rostskyddet ? Och de som gäller i Japan gäller då också uppenbarligen alla andra av deras marknader - eller ?

#4
2019-07-01 11:38

Är inte klimatet i Japan med hög luftfuktighet och salta vindar? Hur klarar sig japanska bilar däröver?

#5
2019-07-01 11:51

Om man studerar vilka bilar som överlever längst ute i trafikmiljön är det inte japanska bilar som är sämst, utan de franska. Toyota blir ungefär 20 år gammal, sedan skrotas de snabbt ut. Andelen Toyota som är äldre än 20 år i populationen är lägre än hos flertalet andra märken från både Sverige som Tyskland, däribland även andra japanska.

Bäst är dock en svensk respektive tysk leverantör - varav den senare haft mängder av rostproblem på senare år.

MVH AL

#6
2019-07-01 12:19

Kan det vara så att frankofilerna ger upp, köper sig en ny fransk bil igen, varför gråta över en gammal bil när man kan köpa en ny hyfsat billigt?

#7
2019-07-01 13:17

Saabium.
Volvo x90 hade svårt dålig passform och svetsloppor under lacken när dem släpet den som nu finns.
Dåligt på en bil för över 500000 kr:(

#8
2019-07-01 14:14

Inte är det väl rosten som tar död på franska bilar? Bilskrotarna brukar ha gott om blanka fina fransoser som hamnat där av andra anledningar än rost.

#9
2019-07-01 14:34

A.L, Skrotas de ut på grund av rostproblem eller på grund av att reparationskostnaden vid exempelvis krock blir högre än bilarnas värde? Jag får känslan att enda gången en bil skrotas ut på grund av rostproblem är när den får körförbud på grund av rost hos bilprovningen. Jag har själv ingen insikt i skrotningshistorik och dess uppdelning på olika orsaker så det är därför jag är nyfiken. Senaste bilen jag hade som gick till skrot hade nästan 20 år på vägen och den dog på grund av motorbrand, inte så spännande. Den var förvisso varken fransk eller japansk heller. :)

#10
2019-07-01 16:33

Gamla Toyota exporteras ofta ut ur landet, främst till Afrika där märket är populärt pga sin slitstyrka, pålitlighet, driftsäkerhet jämfört med andra märken.

#11
2019-07-01 16:43

Avgassystem i plåt är ju bara för dåligt, när de hade det förra gången så höll de i 2-3 år sedan 1990 gick de över till rostfritt.
Varför denna idiotiska spariver?!

För övrigt har yenkursen inte mycket med saken att göra eftersom den tillverkas i england med nästan enbart lokala underleverantörer.

#12
2019-07-01 17:00

Japan och Japan dessa byggs i England.

#13
2019-07-01 18:10

Inte mycket japanskt i denna som sagt, det mesta kommer från England och Wales.

#14
2019-07-01 20:59

C. Larsson.

Jag har inga uppgifter om varför fordon skrotas utan enbart åldern och även åldersfördelningen av de fordonen som lever kvar ute i trafik. Och uppgifterna härstammar från Norge som har god koll på sina fordon.

Då kan man se att det finns en skillnad i ålder kopplad till märket där Mercedes blir äldst (följt av Volvo) och där Peugeot, Renault och Citroen blir yngst.

Bland de japanska bilarna är det Mazda som håller ihop längst.

MVH AL

#15
2019-07-02 08:18

Fniss

#16
2019-07-02 09:03

Har inte sett senaste statestiken, men för några år sen fick MB sota för sina synder, både Volvo och Toyota hade längre medellivslängd.

#17
2019-07-02 09:24

Mercedes är dyrare bilar, och ägs av folk som gärna lägger pengar på att hålla dem vid liv. Billiga bilar lever inte så länge, de når snabbare "bättre skrota än laga"-läget. Inget konstigt.
Är förstås även skillnad på en gammal V40 mot en gammal V70 när det gäller inköp, andrahandsvärde och livslängd. Samma sak mellan en A-klass och en E-klass.
Mercedes gjorde bort sig rejält när det gäller rosten, blev bättre med W211 men även de kan se för eländiga ut. åg en kombi häromdagen, den var rostig överallt! Och de har tydligen en hel del problem med elektroniken, dyrt och trist.
Men, nu kom vi från Toyota.

#18
2019-07-02 11:09

Jag har de senaste åren sålt tre bilar (Hilux-94, Corolla-96 och Avensis-00) till en afrikaexportör.

Då dessa bilar numera är borta ur den svenska registret så är det möjligt att de räknas som skrotade, men jag kan garantera att de är långt ifrån skrotmässiga.

Afrikaexportörerna betalar mer än den genomsnittlige blocketköparen, vilket gör det lönsammare att sälja dessa bilar utomlands, än att behålla dem i Sverige.

#19
2019-07-02 12:05

Afrikaexportörerna lär nog ställa bilarna på målvakter.

#20
2019-07-02 12:10

GRP: Visst finns det oseriösa exportörer, men de flesta som skickar ut riktad marknadsföring till ägare av äldre toyotabilar är registrerade företagare (F-skatt).
Mina tre exportbilar försvann ganska fort från det svenska bilregistret.

#21
2019-07-02 12:37

Kass som vanligt, men en eloge för att den inte e rostig som nya Lexus är....

#22
2019-07-02 13:02

Tobo, samma här för mig att de försvann omgående. Kvalitet/driftsäkerhet/pålitlighet är eftertraktat runt om i världen.

#23
2019-07-02 17:50

Nåja. Toyota kanske inte så populärt att exportera som en del tror.

”Om man bryter ned statistiken per bilmärke ser vi att Volvo är det klart vanligaste märket när begagnade bilar går på export från Sverige. Under fjolåret nästan dubblades antalet exporterade begagnade Volvo-bilar.
Även Volkswagen, Audi, Skoda och Renault noterades för markanta ökningar under fjolåret medan exempelvis Toyota stod mer eller mindre stilla (ett litet, litet tapp som gjorde att de tappade sin ”tredjeplats” till Audi).”

https://teknikensvarld.se/export-av-svenska-begagnade-bilar-okar-kraftig...

#24
2019-07-02 20:38

Axa: Den lågt värderade svenska kronan gör det attraktivt att exportera nyare begagnat till våra grannländer, vilket naturligtvis är större volymer jämfört med en sådan relativt smal nisch som att exportera 15-25 år gamla toyotabilar till Afrika.

#25
2019-07-02 21:42

Hultarn. Jag kan förstå dina invändningar att MB är dyra och därför lättare att motivera i det långa loppet. Men det gäller ju i så fall även BMW och Audi som inte uppnår motsvarande snittålder.

Och jämför man de franska bilarna med de ungefär lika dyra bilarna från exempelvis Japan så lever de japanska i genomsnitt några år längre. Så även Opel och Saab (de som fortfarande förekommer i statistiken).

Jag tror därför inte att man kan förklara avvikelsen hos de franska bilarna med att deras ägare inte lägger lika mycket resurser på att underhålla dem.

Men, värt att notera är att siffrorna bygger på bilar som producerats kring år 1996-2000 (och I MB, Volvos och Opels fall även i början av 90-talet). Det är ju fullt möjligt att nyare franska bilar lever lite längre samtidigt som nyare MB inte orkar uppnå motsvarande ålder som tidigare årgångar gjorde.

MVH AL

#26
2019-07-02 23:34

Tobo: Det är inte svenska förhållanden som jag redovisar utan Norska. Och det är inte enbart utskrotningen som är av intresse, utan åldersfördelningen hos den population som fortfarande lever vidare.

Och då hittar jag inget stöd för att Toyota skeppas iväg till Afrika i högre utsträckning än andra - vilket f.ö inte räknas som skrotning utan export. Det är och förblir en på tok för osannolik invändning mot resultatet som sådant.

Den som återstår är att konstatera att Toyota inte håller lika länge som Mercedes, Volvo, Opel eller Mazda, i alla fall inte i genomsnitt.

MVH AL

#27
2019-07-03 03:14

Att Toyota är så eftertraktade i bla Afrika så de går ofta på export speciellt som gamla och billiga bilar, men även i andra länder är de eftertraktade. Beror ju på hur lite de repareras under tiden de lever innan de skrotas jämfört med andra märken. Det är ju det som är skillnaden, kostnaden under ägandet, driftsäkerheten, pålitligheten, det som byggt Toyota, det är detta man vill åt genom att köpa Toyota att slippa reparera bilarna. En Mercedes repareras mer frekvent, liksom de flesta andra märken, så ser man på det i Afrika. Något som inte kommer fram i skrotningsstatistiken.......från Norge ;o)

#28
2019-07-03 11:28

Inte det minsta förvånad, Toyota har alltid fått låga betyg i dessa prognoser, att de sen ibland har fått höja betyget i efterhand då de faktiskt visat sig rosta mycket mindre än vad som förutspåtts har hänt, så hur mycket ska man tro på dessa bedömningar?

Bilar på 70 talet kunde ha hål rakt igenom skärmen efter 3 år, idag lämnas 12 års garanti så något är annorlunda, eftersom VIB hävdar att det saknas rostskydd så ska det alltså i så fall vara genomrostat på 3 år, knappast troligt om Toyota nu plötsligt inte har gjort världens misstag

Så något i dessa bedömningar är förmodligen väldigt fel, förr körde ju Toyota med sin egna plåt men med tanke på att bilarna nu byggs i så många olika länder så är frågan om de fortfarande gör det, men hur kan man lämna plåt utan rostskydd och samtidigt vara säkra på att den håller i minst 12 år?

#29
2019-07-03 20:23

@ A.L - Precis vad jag misstänkte, man ser klart flest gamla Mazdabilar, av japanerna, i trafik. Såg en Mazda 626 - 88 års modell i "mint condition" idag! Hajade till då detta var en favorit då det begav sig, var väl den modell som introducerade "kilformen" och de smala framljusen på personbilar? Den hade dessutom ramlösa rutor och senare på den modellen introducerade man fyrhjulsstyrning. Hur många andra över 30 år gamla japaner ser man i trafik i perfekt skick? Möjligen nån pimpad sportbil men annars är det nog ganska skralt med så gamla "överlevare".

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.