Bild
Nästa artikel
Rosttest: Hyundai Ioniq, Kia e-Niro, Tesla Model 3, Volkswagen ID.3 (2020)

Rosttest: Hyundai Ioniq, Kia e-Niro, Tesla Model 3, Volkswagen ID.3 (2020)

Rost

Så bra är rostskyddet i Hyundai Ioniq, Kia e-Niro, Tesla Model 3 och Volkswagen ID.3.

Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.

Rosttest: Hyundai Ioniq, Kia e-Niro, Tesla Model 3, Volkswagen ID.3 (2020)

Hyundai: Motorhuv, baklucka och länkarmar är av aluminium, resten av karossen av stålplåt. Dörrarna är dock väl behandlade på insidan. Bilens underrede är täckt med ovanligt stora plastsköldar men därunder saknas slitskydd. Skarvar är överlag väl tätade och både balkar och trösklar har god invändig behandling. De bakre skärmkanterna är väl utformade och samlar inte på sig smuts. Innerskärmar av plast fram, av filtmaterial bak. Bakom de främre innerskärmarna finns fuktansamlande skumgummi. Stänkskydd saknas och framdörrarna är utsatta för blästerrisk. Helheten räcker inte riktigt till en fyra i betyg.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 3/5

Rosttest: Hyundai Ioniq, Kia e-Niro, Tesla Model 3, Volkswagen ID.3 (2020)

Kia: e-Niro har motorhuv och baklucka tillverkade av aluminium som ej tätats i skarvarna, medan övriga karossdelar är av stålplåt. Dörrarna har dålig tätning av skarvhörn men är behandlade på insidan. Innerskärmar av filtmaterial bak, av plast fram. Det finns fuktsugande ljuddämpningskuddar vid vindrutestolparna. Skärmkanterna bak är av en bra, icke smutssamlande konstruktion. Tröskelkanterna är nedåtvända och deras skarvar är ej tätade. Undertill är däremot de flesta skarvar tätade, medan slitskyddet är ytterst sparsamt. Somliga balkar har invändig vaxbehandling, andra saknar helt sådan.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 3/5

Rosttest: Hyundai Ioniq, Kia e-Niro, Tesla Model 3, Volkswagen ID.3 (2020)

Tesla använder en hybrid mellan aluminium och stålplåt. De bakre hjulhusen och bakåt är av aluminium, så även förstärkningsbalkar innanför sparklådorna samt delar av bilens främre krockstruktur. I övrigt används olika typer av stål. Dörrar och motorhuv är av aluminium. Att blanda aluminium med stål kan vara problematiskt då galvaniska strömmar kan ”äta upp” aluminium på mycket kort tid. Bilden visar tröskellådans förstärkning av aluminium. Skummet som skymtar har en ljuddämpande effekt. Historiskt sett har skumfyllda karossdelar inte varit någon succé då även icke absorberande material med tiden tenderar att bli fuktiga.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 3/5

Rosttest: Hyundai Ioniq, Kia e-Niro, Tesla Model 3, Volkswagen ID.3 (2020)

Volkswagen ID.3 har kaross av stålplåt, förutom bakluckan som är av plast och glas. Ingen behandling i motorhuv, däremot i dörrarna. Bra tätning av skarvar i motorhuv och dörrar. Plastinnerskärmarna fram skyddar också mot stenskott, filtinnerskärmar bak. Bra bakre skärmkanter som ej samlar smuts och fukt. Dörrtrösklarna har nedåtvänd skarv med välgjord tätning. Inne i trösklarna finns mot karossplåten isolerade aluminiumbalkar som ger krockskydd gentemot batteripaketet. Vaxbehandlade hålrum. Bottenplattan täckt med plastskivor. Alla skarvar under dem har bra tätningar. Fram- och bakvagn av stål, övre länkarmar bak av aluminium.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 3/5

Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.

Rosttest: Hyundai Ioniq, Kia e-Niro, Tesla Model 3, Volkswagen ID.3 (2020)

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.