Bild
Nästa artikel

Ljustest: Subaru Levorg, Volkswagen Golf Alltrack, Volvo V60 CC

Ljus

Klart bättre helljus på en av bilarna gjorde att den fick ta tätposition under mörkerkörningen. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 11 sidor.
Alla tre har bra halvljus med räckvidd över 100 m. Volvos aktiva xenonljus ger lite bredare ljusbild 75 meter framför bilen och med lägre bländningsrisk. Volvos helljus är också klart bättre än de två andra bilarnas.

Vid testkörningen under mörker var det därför oftast V60 CC som fick gå i täten. Levorgs halvljus med LED fungerar skapligt med helljusets HB3-lampa.

Subaru Levorg (LED/HB3):
Halvljus, längd: 112 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5
 
Helljus, längd: 211 m.
Helljus, bredd: 27 m.
Helljus, betyg: 4/5

Volkswagen Golf Alltrack (Bixenon):
Halvljus, längd: 122 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5
 
Helljus, längd: 160 m.
Helljus, bredd: 9 m.
Helljus, betyg: 2/5

Volvo V60 CC (Xenon/HB3):
Halvljus, längd: 101 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5
 
Helljus, längd: 244 m.
Helljus, bredd: 33 m.
Helljus, betyg: 5/5

Kommentarer

#1
2016-02-17 12:45

Det här cementerar min uppfattning om att VW har urusla helljuslösningar på sina bilar.
Min Passat är helt värdelös med sin Bi-xenon utan riktig helljuslampa.

#2
2016-02-17 13:13

Håller med. Vid tidigare test så hade Passat med halogenlampor bättre helljus än de med xenon. Volvos xenom är klart bättre.

#3
2016-02-17 13:22

Kan inte annat än hålla med. Ska det vara så svårt att fixa ett hyggligt helljus? Andra kan ju.....

#4
2016-02-17 16:12

För min del är bra halvljus prio ett! Långt mycket viktigare än bra helljus vilket är meningslöst vid tät trafik.

#5
2016-02-17 16:49

122 / 160 m ... använde man rätt spak? :)

#6
2016-02-17 17:09

Ronneby-Benny: Sen när utesluter det ena det andra? Jag vill ha skitbra ljus. Högervänsteruppåtneråtframåtbakåtkalltvarmtmörktljust, bryr mig inte vafan det är, bara det är bra.
Värdelöst helljus är, just värdelöst för mig.

#7
2016-02-17 17:58

Hehe jag skrev tydligt: För min del....Andra har full rätt ha skiiiitbra ljus både hel och halv....

#8
2016-02-17 18:33

Ronneby-Benny: Ja det kanske var lite väl drastiskt av mig. :) Jag vill inte att biltillverkarna ska komma undan med sketna helljus. Ljus är en av de absolut viktigaste säkerhetsdetaljerna i en bil efter däck och bromsar.. så en bil med sketet ljus är illa för mig.

#9
2016-02-17 21:02

På Volvon och Subarun kan man dssutom förbättra helljuset med bättre lampa.

#10
2016-02-18 08:10

Ett av de sämsta ljusen jag någonsin haft satt på Chrysler Voyager. Det var rent uruselt dåligt. Så här får VW skärpa till sig. Så klena doningar duger inte för mig. Är Passaten lika dålig?

MVH AL

#11
2016-02-18 09:27

Helljus använder jag inte många minuter om året. Det är betydligt oftare jag behöver bra halvljus.
De Voyager jag haft hade extremt uselt ljus i likhet med den Chevrolet Blazer jag nyligen gjorde mig av med.

#12
2016-02-18 10:58

Hej MVH AL!

Gjorde en snabb slagning på de här sidorna och varken Passat (LED), Golf (H7/HB3) eller Touran (LED) kommer över betyget "3" på helljus.

Måhända gör Volkswagen belysning efter tyska ljusförhållanden? ;-)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.