Bild
Nästa artikel
Ljus

Ljustest: BMW 320i, Lexus IS300h, Mercedes C180 (2014)

Publicerad 16 juni 2014 (uppdaterad 20 juni 2014)
Gott betyg för BMW 320i, Lexus IS 300h och Mercedes C-klass när bilarnas ljus granskas. LED-tekniken sätter ny standard när Mercedes halvljus når helljusnivåer i längdmätningen.
161 meter på halvljus ger förstås Mercedes högsta betyg, trots högre bländningsrisk. BMW får också fem med sin mjuka homogena ljusstråle. C-klass har också det bästa helljuset om än långt ifrån lika extremt som halvljuset. Lexus F-Sport har också LED-teknik men har mer ordinär räckvidd och bredd, men med LED-ljusets kritvita färgtemperatur!

BMW 320i:
Halvljus, längd: 116 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 5/5.


Helljus, längd: 192 m.
Helljus, bredd: 20 m.
Helljus, betyg: 3/5.

Lexus IS 300h:
Halvljus, längd: 87 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5.

Helljus, längd: 191 m.
Helljus, bredd: 26 m.
Helljus, betyg: 3/5.

Mercedes C180:
Halvljus, längd: 161 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 5/5.

Helljus, längd: 210 m.
Helljus, bredd: 21 m.
Helljus, betyg: 3/5.

Kommentarer

#1 • 2014-06-16 14:35
Thommys

Stjärnan lyser starkast av alla.

Lexus kan gå och lägga sig. Ser man inte när det är mörkt ska man inte vara uppe.

#2 • 2014-06-16 16:18
ohlmark

Är samtliga vanliga fasta konventionella strålkastare utan datorstyrning?

Med denna typen av skarp teknik som lyser så kraftigt är datorstyrning ett krav för att förhindra bländning.

Alldeles bortsett från att vanliga fasta strålkastare är föga imponerande jämfört med bilar med avancerade styrsystem som hela tiden anpassar strålkastarna till alla situationer.

#3 • 2014-06-16 18:58
Thommys

ohlmark

Jag kan bara svara för Mercedes. Den Mercedes som är testbil har LED ILS (Intelligent Light System), vilket innebär att det är Mercedes mest avancerade system för ljusreglering (men bara i en vecka till). Den har t ex ett helljus som enbart skärmar av den sektor som bländar andra samt för bländande reflexer så som vägskyltar.

Snart kommer MULTIBEAM LED. Med ännu fler funktioner och 36 dioder som samspelar för det optimala ljuset.

#4 • 2014-06-16 19:09
Swemba

@ohlmark, Redan på Xenon-ljus är det obligatoriskt med nivåreglering och annan anpassning, för att inte blända.

#5 • 2014-06-17 07:46
lillstefan nr.2

Fast så dålig var väl inte Lexus i detta fall? Intressant att KaptenOberkommandokk måste bete sig som ett litet barn gällande japaner så fort hen får chansen. Thommys håller samma låga nivå. Förövrigt fick ju inte helljuset strålande betyg i något fall.

Det är skönt att slippa vara ett insnöat märkesfreak som ni, livet blir ju så mycket roligare då!

#6 • 2014-06-17 08:59
Thommys

"Fast så dålig var väl inte Lexus i detta fall?" Nä Lexus halvljus räcker bara hälften så långt som Mercedes. Det är ju nästa lika bra om man har på sig lexusglasögon.

Ett helljus går alltid att komplettera med extraljus. Det viktiga är bra halvljus.

#7 • 2014-06-17 10:55
ohlmark

Efter att ha läst på kan jag nu se att vanliga Halogen strålkastare är standar på C-klass.

Första stegets LED i enkelt utförande kostar 10 000 och har ingen avancerad justering.

Först tredje steget som kostar 18 000 extra har dessa strålkastare.
Annars har man ju fått intrycket att dessa strålkastare är standard på C-klass eftersom de sitter på alla bilar som testas – hur vore det att testa standardstrålkastarna också någon gång?

Det finns alltså en LED som är fasta.

Nivåreglering?
Jaså är det standard på alla Xenon, jaha det har jag aldrig hört något om, trodde det var en bieffekt av att xenon vanligen ingår i ett lyxpaket och att justeringen alltså var bonus som del i ett utrustningspaket och inte standard.
Alltid något nytt att lära sig då.

Märkligt är ju annars att Vi bilägare påpekar, detta är visst andra gången, att det finns bländningsrisk, ett så ”avancerat” system borde väl klara att förhindra det…

Kan inte Mercedes mest avancerade strålkastare 2014 som kostar just under 20 000 – säkert - undvika bländning, så tycker i varje fall jag att det inte direkt imponerar.

#8 • Uppdaterat: 2014-06-17 12:03
Thommys

Jag kan förstå att man har synpunkter på vilket utförande lamporna testas i. Man vill gärna att de testar de som man själv väljer. Men majoriteten väljer ett paket där LED följer med. Få väljer C-klass med halogen.

#9 • 2014-06-17 13:10
lillstefan nr.2

Men Thommys, en fyra är väl inte så dåligt. Vad fick din B-klass för betyg på ljuset?

Som sagt, skönt att man slipper vara ett insnöat märkesfreak som ska snacka massa skit, det har jag vuxit ifrån för länge sedan, typ :)

#a • 2014-06-17 14:47
Thommys

lillstefan nr.2

B-klassen fick 5 av 5 också (ViB 2012 18 s34). Då är det ändå en bil med Xenon och inte heller i samma prisklass som C-klass och Lexus. Jag tycker att man kan begära att en bil i den prisklassen som Lexus ligger så ska den ligga i topp. Hade det varit en Opel som fick 4 av 5 så är det ok men inte för en Lexus. Det går åt två Lexus för att lysa lika långt som Mercedes C-klass på halvljuset. En bredvid C-klass och en på 87 meter. Knappt värt en 4 i betyg heller. Men den hade ju samma bredd som Mercedes och därför fick den nog en fyra ändå.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.