Bild
Nästa artikel
Ljus

Ljustest: BMW 3-serie, Tesla Model 3, Volvo S60 (2019)

Publicerad 5 september 2019 (uppdaterad 1 oktober 2019)
Dumt att snåla in på strålkastarspolningen. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.
BMW är utrustad med laserstrålkastare som ger ett exceptionellt bra halvljus. Helljuset är inte lika övertygande. BMW snålar in på strålkastarspolning – dumt.

Tesla har automatsikt helljus, en funktion som aktiverad inte behöver återaktiveras även efter omstart av bilen i dagsljus – bekvämt. Tesla har inte konkurrenternas adaptiva ljusbild.

BMW 3-serie (Laser):
Halvljus, längd: 122 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 5/5

Helljus, längd: 196 m.
Helljus, bredd: 41 m.
Helljus, betyg: 4/5 

Spolning: Nej.

Tesla Model 3 (LED):
Halvljus, längd: 104 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 232 m.
Helljus, bredd: 33 m.
Helljus, betyg: 4/5 

Spolning: Nej.

Volvo S60 (LED):
Halvljus, längd: 95 m.
Halvljus, bredd: 28 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 278 m.
Helljus, bredd: 34 m.
Helljus, betyg: 5/5 

Spolning: Ja.

Kommentarer

#1 • 2019-09-05 12:27
mso 1000

Helt jäkla sjukt idiotiskt att vi i norden med 4-5 månaders vägsaltslask inte kan ställa krav på strålkastare spolning.
Ligger man och kör 10-15 mil E4 på vinterslasket så reduceras ljuseffekten med x antal %.

#2 • 2019-09-05 14:59
L. Mäkinen

mso,
Om nu den funktionen upplevs som viktig för dig tycker jag du ska välja bilar med den funktionen och inte någon av de övriga. Det där är som att gnälla på det som är på TV. De flesta är inte tvingade att se det som sänds.

#3 • 2019-09-05 16:41
mso 1000

Mäkinen, så många som i efterhand upptäcker att oj är det inte spolning och oj vad det lyser dåligt där fram.

Halvtråkigt om det var den avgörande faktorn att jag inte hann sä älgen innan ddn låg på huven och framrutan.

#4 • 2019-09-05 18:14
Henrik M

Jag håller med om att det är bättre med strålkastarspolning, men att det skulle bli såååå dåligt ljus utan håller jag inte riktigt med om.
Jag har haft några bilar under åren utan spolning men aldrig kännt det blivit trafikfarligt dåligt.

#5 • 2019-09-05 19:22
Guran

Exakt Henrik
Och med LED lysen så skall det till mycket innan ljuset blir lika dåligt som en gammal halogenbelysning.
Men när detta inträffar så är det enkelt att stanna och torka av strålkastarna med betydligt bättre resultat än den lilla vatteskvätten som spolningen ordnar på bilar med spolning.

#6 • 2019-09-05 19:42
L. Mäkinen

Jag tycker främst att spolning på lyktorna ökar förbrukningen av spolarvätska. Riktiga torkar kunde göra nytta, men det vet jag inte när jag såg senast.

#7 • 2019-09-05 19:58
Henrik M

Mäkinen, tänkte faktiskt på det senast idag! Fick för första gången på 2600 mil idag varning om låg spolarnivå.....tänkte på att på Volvon fyllde jag på minst en gång i månaden.

#8 • 2019-09-05 20:11
Axa

Lyktspolning är bra men som nämnts drar väldigt mycket spolarvätska. Oftast dubbelsprutar systemet.

#9 • 2019-09-05 20:40
mso 1000

Ja jag säger då det.

Prova att kör 5 mil efter E4 i svart salt slasket och sväng av på en mörk svart skogsväg och stanna bilen.
Med lyset på och kör en spolning.
En blind kommer att märka stor skillnad och jag har provat mer än en gång.
Men vad gör det bara man tror......

#a • 2019-09-05 21:23
Henrik M

Mso: Nu kör ju inte alla i saltslask i norr.....
Vi som valt att bo där det är lite mildare, lite ljusare m.m., vi har inte samma behov.
Men, jag har kört till Ö-vik varje vinter minst 2 ggr under många år med olika bilar, med och utan spolare på ljuset, och nej, aldrig upplevt det som nåt störande problem. Som sagt, spolare är bättre, men det stör mig inte om det inte finns.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.