Bild
Nästa artikel

Ljustest: BMW 3-serie, Tesla Model 3, Volvo S60 (2019)

Ljus

Dumt att snåla in på strålkastarspolningen. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.

BMW är utrustad med laserstrålkastare som ger ett exceptionellt bra halvljus. Helljuset är inte lika övertygande. BMW snålar in på strålkastarspolning – dumt.

Tesla har automatsikt helljus, en funktion som aktiverad inte behöver återaktiveras även efter omstart av bilen i dagsljus – bekvämt. Tesla har inte konkurrenternas adaptiva ljusbild.

BMW 3-serie (Laser):
Halvljus, längd: 122 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 5/5

Helljus, längd: 196 m.
Helljus, bredd: 41 m.
Helljus, betyg: 4/5 

Spolning: Nej.

Tesla Model 3 (LED):
Halvljus, längd: 104 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 232 m.
Helljus, bredd: 33 m.
Helljus, betyg: 4/5 

Spolning: Nej.

Volvo S60 (LED):
Halvljus, längd: 95 m.
Halvljus, bredd: 28 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 278 m.
Helljus, bredd: 34 m.
Helljus, betyg: 5/5 

Spolning: Ja.

Kommentarer

#1
2019-09-05 12:27

Helt jäkla sjukt idiotiskt att vi i norden med 4-5 månaders vägsaltslask inte kan ställa krav på strålkastare spolning.
Ligger man och kör 10-15 mil E4 på vinterslasket så reduceras ljuseffekten med x antal %.

#2
2019-09-05 14:59

mso,
Om nu den funktionen upplevs som viktig för dig tycker jag du ska välja bilar med den funktionen och inte någon av de övriga. Det där är som att gnälla på det som är på TV. De flesta är inte tvingade att se det som sänds.

#3
2019-09-05 16:41

Mäkinen, så många som i efterhand upptäcker att oj är det inte spolning och oj vad det lyser dåligt där fram.

Halvtråkigt om det var den avgörande faktorn att jag inte hann sä älgen innan ddn låg på huven och framrutan.

#4
2019-09-05 18:14

Jag håller med om att det är bättre med strålkastarspolning, men att det skulle bli såååå dåligt ljus utan håller jag inte riktigt med om.
Jag har haft några bilar under åren utan spolning men aldrig kännt det blivit trafikfarligt dåligt.

#5
2019-09-05 19:22

Exakt Henrik
Och med LED lysen så skall det till mycket innan ljuset blir lika dåligt som en gammal halogenbelysning.
Men när detta inträffar så är det enkelt att stanna och torka av strålkastarna med betydligt bättre resultat än den lilla vatteskvätten som spolningen ordnar på bilar med spolning.

#6
2019-09-05 19:42

Jag tycker främst att spolning på lyktorna ökar förbrukningen av spolarvätska. Riktiga torkar kunde göra nytta, men det vet jag inte när jag såg senast.

#7
2019-09-05 19:58

Mäkinen, tänkte faktiskt på det senast idag! Fick för första gången på 2600 mil idag varning om låg spolarnivå.....tänkte på att på Volvon fyllde jag på minst en gång i månaden.

#8
2019-09-05 20:11

Lyktspolning är bra men som nämnts drar väldigt mycket spolarvätska. Oftast dubbelsprutar systemet.

#9
2019-09-05 20:40

Ja jag säger då det.

Prova att kör 5 mil efter E4 i svart salt slasket och sväng av på en mörk svart skogsväg och stanna bilen.
Med lyset på och kör en spolning.
En blind kommer att märka stor skillnad och jag har provat mer än en gång.
Men vad gör det bara man tror......

#10
2019-09-05 21:23

Mso: Nu kör ju inte alla i saltslask i norr.....
Vi som valt att bo där det är lite mildare, lite ljusare m.m., vi har inte samma behov.
Men, jag har kört till Ö-vik varje vinter minst 2 ggr under många år med olika bilar, med och utan spolare på ljuset, och nej, aldrig upplevt det som nåt störande problem. Som sagt, spolare är bättre, men det stör mig inte om det inte finns.

#11
2019-09-05 23:58

Nä visst Henrik.
En försämring på 10-20% över en timme eller två märker eller tänker man inte på.
Men men......

#12
2019-09-07 18:21

Det är helljuset som har laserteknik, inte halvljuset.

#13
2019-09-07 21:18

Undrar om inte dessa ljustester är helt förlegade. Moderna adaptiva lysen måste ju provas i trafiken för att det skall ge en riktig bild av hur bra dom funkar. Hur lysena lyser upp på sidan av bilar och hur dom följer rattutslag och faktiskt lyser upp vägen då den svänger. Hel och halvljus används ju knappt på en bil med adaptiva lysen då den hela tiden maximerar ljuset efter trafikförhållanden.
Undrar om Vi Bilägares testutrustning över huvud taget klarar av att få lysena att prestera maximalt.

#14
2019-09-08 18:19

Strålkastarspolning förbättrar eg. sikten väldigt temporärt eftersom de inte är kapabla att rengöra strålkastarna ordentligt. Hinnan av torr smuts blir blöt och alla mikroskopiska repor som sprider ljus täcks med vätska, då blir sikten klar, men det vara några minuter i bästa fall innan det torkat igen och lyser kasst av all skit som ligger där.
Jag har stängt av strålkastarspolningen på min bil. Istället har jag gnott in strålkastarna med en fint ytskikt som gör att allt rinner av hela tiden. Funkar mycket bra och mer välbehövligt än till rutan där torkarmarna faktiskt gör ett vettigt jobb.
Har jag en kaka av snö hjälper varken spolare eller ytskikt. Då är det bara stanna och gno av dem. Fortfarande det bästa sättet att förbättra sikten.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.