Nästa artikel
Vår långtest-Hyundai krockad efter hastigt filbyte
Långtest

Vår långtest-Hyundai krockad efter hastigt filbyte

Publicerad 16 september 2020
”Det går fort när olyckan är framme”, skriver Tommy Wahlström.

Det går fort när olyckan är framme. Ett hastigt filbyte utan att föraren såg sig för, resulterade i att hela vänstersidan på vår elektriska långtestbil blev tilltryckt.

Tur i oturen var att det hela slutade med enbart plåtskador på vår bil samt på den stackars Ford Transit vi körde på och inga personskador. Bägge bilarna var dessutom körbara efter olyckan vilket för vår del möjliggjorde fortsatt semesterfirande trots fadäsen.

Väl tillbaka i stan så beställdes tid hos skadeverkstaden Bromma Bilskador som visade sig klara hela reparationen på fem arbetsdagar inklusive lackering. Nu är vår Kona återställd och bara färglukten minner om sommaren. 

Vi trivs väldigt bra med vår lilla elbil. Den är smidig i stadstrafik och tillräckligt rymlig för ett medelålders par med kolonilott. Elmotorns starka vridmoment gör den pigg och glad att köra.

Sommartid sjunker elförbrukningen och räckvidden har de senaste månaderna legat väl över 40 mil med fullt batteri. Med en smula planering är det inga problem att åka på långresor och man lär sig snart att lita på den utmärkta räckviddsmätaren.

Däckbullret är svårare att vänja sig vid. Det är öronbedövande och enda anledningen till att jag nu längtar till vintern och de tysta friktionsdäcken.

Läs också: Handtaget lossnade: "Som en komisk sketch"

Hyundai Kona Electric 64 kWh Premium

Årsmodell: 2019
Inköpspris: 393 900 kr
Aktuell körsträcka: 3 844 mil
Förbrukning (dek.): 14,3 kWh/100 km
Förbrukning (ViB:s): 16,6 kWh/100 km

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-09-16 19:46
Styggavargen

Kör ni hårdare med bilarna än vanliga "svenssons"?, förbrukningen alltid högre än deklarerat .. och 1,66 kwh/mil är direkt dåligt... jag menar på 2 mil har man sparat 1 kwh bara genom att välja en e-Golf istället som för övrigt antagligen lastar precis lika mycket som detta högbygge. Vet inte om jag varit så stolt om det vore jag som prejat ett annat fordon och fått samma skador på bilen...jag hade nog mest skämts.

#2 • Uppdaterat: 2020-09-16 20:35
Grosser

Stalltipset är att byta bort Nexen-däcken mot ett annat tystare fabrikat, exempelvis Michelin.

#3 • Uppdaterat: 2020-09-16 20:39
Grosser

Själv ligger jag på 1,54 kWh/mil på helår med Ioniq. Den siffran inkluderar laddförluster, bilen i sig går 5-10% snålare än så.

#4 • Uppdaterat: 2020-09-16 22:50
N-iklas

Orsak till att döda vinkel / filbytesvarning inte fungerade?
Systemet är lite för enkelt att stänga av eller inte alls ha på i Kona.

#5 • Uppdaterat: 2020-09-17 07:14
Jarl Karlsson

En bil att inte köpa beg alltså :-)

#6 • Uppdaterat: 2020-09-17 09:20
Styggavargen

Jag känner en som har Tesla modell 3, den ligger i snitt på 1,35 kwh/mil.

#7 • Uppdaterat: 2020-09-17 14:00
Panopticon

För dom som inte känner till det: Bilar drar olika mycket energi beroende på i vilken trafik dom körs, en hög energiåtgång behöver inte ha nånting med att köra hårt att göra. Kör man regelbundet i 120 på motorvägen så kommer den bilen dra väldigt mycket mer än samma bil som enbart körs i 70 på landsvägen.
Bara för att man själv eller en kompis kör en bil på en viss förbrukning så säger det ungefär ingenting om hur mycket samma bil kommer dra för någon annan person.

Och detta inlägg är alltså inte enbart riktat mot vargen, jag har sett massvis med folk här som verkar tro att enskilda bilars förbrukning på något sätt är någon slags sanning.

Vargen. Denna bilen är 157 cm hög, visst är det hemskt med såna högbyggen, jag håller helt med..

#8 • Uppdaterat: 2020-09-17 14:05
Panopticon

Sen tycker jag ju att det är väääldigt dåligt med en sån krock. Man kan ju tycka att någon som jobbar med bilar borde veta bättre, det ska sitta i ryggmärgen att vrida på huvudet när man ska byta fil.

TILLÄGG: Kan väl ha lite överseende om det är teknik som har fallerat på något sätt..

#9 • Uppdaterat: 2020-09-17 18:19
Grosser

@Styggavargen,
Visst Model 3 är en snål elbil det med, men jag har väldigt svårt att se ett så lågt genomsnitt som 1,35 kWh/mil över helåret. Vintern gör sitt och då bör det ligga omkring 1,8-1,9 även för en Model 3. Om 1,35 är avläst i bilen så inkluderar det inte laddförluster.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.