Bild
Nästa artikel
Handtaget lossnade: "Som en komisk sketch"

Handtaget lossnade: "Som en komisk sketch"

Långtest

Plötsligt lossnade handtaget på vår elektriska Hyundai Kona.

Det var nästan som en komisk sketch i något underhållningsprogram. Mekanikern från vår däckverkstad tog tag i handtaget för att öppna passagerardörren, drog det mot sig och fick plötsligt hela anordningen i näven. Han såg väldigt förvånad ut, intygar chefredaktör Carle som fick sig ett riktigt gott skratt när han bevittnade händelsen.

Vad som hände var att en liten plastskarv i handtagets bakre fäste sprack. Orsaken till detta är oklar. Vår bil är tydligen den enda som råkat ut för något liknande även om en av medarbetarna på verkstaden kunde erinra sig liknande problem på tidigare Kia-modeller. Tydligen kunde packningen mellan handtag och dörr bli otät. Då kröp fukt in varpå plasten sprack när fukten frös och blev till is.

Problemet finns omnämnt på internet och på Youtube finns instruktionsfilmer om hur man ska göra för att själv byta ut den spruckna plastkåpan. 

Trots detta kunde inte Hyundaiverkstaden omedelbart bekräfta att vårt handtag var ett garantifall som vi inte skulle betala för. Vi får väl se om det dyker upp någon faktura i brevlådan.

Kommentarer

#1
2020-03-20 14:19

Påminner om svunna tider.
Audi 100 på 70-80 talet och många fler var det ett återkommande problem när dörrar frös fast på vintern.

#2
2020-03-20 14:56

Ja, dessa elbilar och påhitten i dem. Tesla har ju dragits med konstigheter gällande deras handtag också, till och med så illa att handtagen medfört dödsfall, så Tommy får skatta sig lycklig i jämförelse :)
"The futuristic door handles on Tesla Inc.’s Model S are being blamed for causing a driver’s death in a crash where a police officer was unable to pull him to safety from his burning car." https://www.autonews.com/regulation-safety/teslas-futuristic-door-handles-blamed-death-fiery-wreck

På tal om frusna dörrhandtag och Tesla så dras ju den bilen också med exakt samma problem: "Not everybody lives in California”: Tesla Model 3 owners are griping about frozen door handles"
https://qz.com/1541060/tesla-model-3-owners-are-griping-about-frozen-door-handles/ 

.

#3
2020-03-20 15:02

(redigerat)
Nu var det ju knappast ett elbilsrelaterat fel på denna Kona då exakt samma dörrhandtag sitter på de fossildrivna Kona med....
(redigerat) Och vad gäller igenfrusna handtag har det utan tvekan funnits på fossilbilar med. Lösningen som Model 3 har på sina handtag har iaf både Fiat och Alfa med haft tidigare, har du skrivit massa inlägg om hemskheten med dem med? Och om jag minns rätt var det inget fel på handtaget på den Model S du menade utan att polismannen gjorde fel.....med reservation att jag minns en annan händelse. Sen om det är fara för någons liv klipper man ju rutan isåfall om dörren inte går att öppna....(redigerat)

#4
2020-03-20 16:01

S.k.r.ä.p

#5
2020-03-20 16:23

Det var en med en Toyota Rav4 hybrid som tog över frun då denna var billigare att äga per mil än Teslan, därför agg till Tesla eller hur Klarsynt ;o)

https://m.youtube.com/watch?v=6jBKD6KTyxE&t=62s

#6
2020-03-20 17:28

Kona är väl egentligen en bil som kostar under 200.000kr i fossilutförande. Man hade ju önskat att kvaliteten var utifrån priset på el-bilspriset. Men uppenbarligen inte.

#7
2020-03-20 17:38

Det är dystra tider. Då behöver vi någon som dag efter dag gör sig till åtlöje med ändlösa ilskna utbrott mot elbilar. Det har vi här i detta forum. Trollet kommer fortsätta mata på med FUD så länge han kan hantera ett tangentbord.

#9
2020-03-20 17:50

#1: Jag har för mig att till typ 44 var det så illa att det var något företag som började tillverka "pirathandtag". Det var innan den fick de nya dörrhandtagen som var infällda i karossen. En underdimensionerad liten bygel gick av vid minsta lilla extra belastning, exempelvis is någonstans eller ett halvt dammkorn i stället för smörjning.

#10
2020-03-21 07:38

"liten plastskarv"??? Det är väl ändå inte möjligt att hela handtaget hålls på plats av en liten plastkant?
OM så är det för att tillverkningen ska gå snabbare om man tar bort momentet att skruva fast handtaget med stålskruvar och därmed spara pengar.

Att spara pengar är en illavarslande trend, allt handlar om pengar, ingen bryr sig ett skvatt om verklig hållbarhetskvalitet så länge ytan förför, bedrägeri som de flesta omfamnar och gillar eftersom de prioriterar ytan.

#11
2020-03-21 08:42

Det gör ont när handtag brister, som Karin Boye skrev.

#12
2020-03-21 09:31

Förr byggde man prylar för att hålla så länge som möjligt. I dag byggs de för att hålla så kort tid som möjligt. Det gäller absolut inte bara bilar. Egentligen är det bara tragiskt. Marknadens allt snabbare utslängande av nya allt mer avancerande prylar ställer till med mängder av problem. Marknaden driver helt enkelt med oss. Genom påtvingad aggressiv reklam får de oss att springa med i ekorrhjulet.

#13
2020-03-21 11:40

Exakt glimma-48. Fram för långsiktig kvalitet i ägandet i så stor utsträckning som möjligt.

#14
2020-03-21 18:07

Tyvärr sant. Vår Electrolux batteridammsugare gick sönder häromveckan. Det var inte batterierna som var slut, jag gissar på dålig kontakt nånstans. Det hade troligen varit en barnlek att laga den, och i vanliga fall hade jag gjort det själv. Nu var den bara några månader gammal och jag lämnade in den eftersom jag hoppades att få den lagad på garanti. Men nej. Jag fick en ny efter tre dagar. Min "gamla" såg jag aldrig mer och förmodligen slängdes den bara. Det kändes helt fel och jag ångrar att jag inte bara lagade den. Electrolux förespråkar tydligen slit och släng. Nu vet jag det.

#15
2020-03-22 12:20

I grunden är det konsumenternas eget fel. Generellt köper vi skit istället för att betala lite mer för saker som håller längre. Iallafall ifråga om kläder, skor och teknikprylar.

#16
2020-03-23 17:51

#15, Axa: Håller helt med där. Det är konsumenternas fel, och ingen annans. Vi vill uppenbarligen ha skit, och skit är också det som levereras. Samma sak med premium -kunderna vill ha fejk-premium, och detta är vad som levereras. Hade kunderna velat haft långa livslängder, reparerbarhet och äkta premium så hade också detta levererats.

ps. efter att frun fått som hon velat så vi köpte en "modern" finessrik tvättmaskin -den höll i dryga 3 år, sedan trasig bortom ekonomiskt möjligt reparation. Jag ruttnade ur och köpte en riktig tvättmaskin (inte lätt att hitta) -den är 9 år gammal nu, ser ut och funkar som ny... (dessutom tvättar den rent på under halva tiden jämfört med den moderna "fina"). Vill man köpa äkta kvalitet så brukar det gå, men man får anstränga sig lite.

#17
2020-03-25 14:49

Håller inte helt med Axa m.m. Det står inte på varan eller förpackningen hur länge den håller. Att köpa en betydligt dyrare produkt är inte något som behöver betyda längre livslängd. Det har jag egen erfarenhet av. Att reparera den dyra produkten innebär dyrare reparation. Vad det gäller bilar så är det extra problematiskt. Att bli stående längs med vägen och inte kunna åtgärda felet om man ens kan hitta det är inte en höjdare. Jag vet att många har assistansförsäkring men i alla fall. Dit man skulle den dagen kan man ofta glömma. Så länge producenten gör stora vinster på dålig kvalite med många "finesser" som motiverar högt pris och därtill inbyggd kort livslängd är vi bara i marknadens våld.

#18
2020-04-16 14:22

Generellt sett får bilarna sämre och sämre kvalitet, samtidigt som de blir mer komplicerade, gäller även tyska premium märken. Tala t.ex. med gammal Mercedes eller BMW mekaniker

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.