Nästa artikel
Sommartest: Subaru Levorg
Långtest

Sommartest: Subaru Levorg

Publicerad 5 september 2016 (uppdaterad 9 september 2016)
Subaru Levorg står uppställd tillsammans med de andra långtestbilarna.
Subaru Levorg drar fördelar av sin fyrhjulsdrivning både när det gäller vindstabilitet och att hålla lasten på plats i undanmanövertestet.
Levorg är långteststallets mest lättkörda bil, åtminstone när man kommit upp i fart. Kombinationen steglös automatlåda/häftigt gaspedalgensvar ger ofta ryckiga starter, sedan rullar bilen behagligt. Vägegenskaperna är verkligt stabila, även sommartid märks fördelar av fyrhjulsdrivningen i form av hög sidvindsstabilitet och stadigt uppträdande även med last. I undanmanövertestet klarade Levorg 75 km/tim utan bekymmer och med förhållandevis låg krängning. Bilen i sig är ju också låg, lite av sportkombi över det hela och markfrigången är bara drygt 13 centimeter. Enda missen i körupplevelsen är att styrningen arbetar ganska segt. Fjädringen är ganska stum upp till cirka 75 km/tim, sedan blir följsamheten bättre.

Baksätet är skönt för två, sämre för tre. Ljusinsläppet är bra, sidorutorna ger fri sikt även för små barn och det finns dubbla usb-uttag för inkoppling av det man önskar – det sistnämnda är Levorg ensam om. Dörrfickorna är dock små, innerbelysningen blek och mittbältet bak är upphängt i taket. Förarmiljön är bitvis rörig, inte minst multimediafunktionerna känns föga genomtänkta. Turbomotorn på 1,6 liter får jobba ganska hårt för att Levorg ska hålla fart, särskilt med last. Ofta låter det fortare än det går men bilen hänger trots allt fint med de andra. Bränsleförbrukningen har sjunkit marginellt men är inte godtagbar, hittills under 2 000 körda mil är snittet ”0,89 per mil”, alltför högt för storleksklassen år 2016. I inredningen märks redan en del slitage, bland annat har de ”silverbelagda” plastytorna här och var trista repor. Det ser ofräscht ut och bidrar till helhetsintrycket av Levorg – somligt är toppen, annat är klart sämre.
Subaru Levorg

Plus: Säkra köregenskaper, stort lastutrymme med låg tröskel.
Minus: Stum fjädring, brutal gasrespons i låg fart, rörigt multimedia, törstig.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2016-09-05 13:34
Lason1

Hur kan en motor på 170 hk få "jobba hårt" i en sån bil?
Är den för liten månne så det helt saknas bottendrag och turbon måste ladda hela tiden? Det kan förklara den höga förbrukningen.

#2 • Uppdaterat: 2016-09-05 14:15
PREVIA

Någon som kan förklara hur fyrhjulsdriften påverkar sidovindsstabiliteten och uppträdandet vid last på sommaren? Påstår man inte att fyrhjulsdriften ger väl stor påverkan på bilens uppträdande, eller är det så att man tycker att bilen utan fyrhjulsdrift sladdar över vägen hela tiden på sommaren som en del skriver.
Själv har jag bilar utan fyrhjulsdrift och en bil med permanent fyrhjulsdrift och har inte märkt någon större skillnad i uppträdande för bilarna annat än att en mycket lättare bil självklart har högre påverkan av sidovind än en mycket tyngre bil.

#3 • Uppdaterat: 2016-09-05 14:43
Styggavargen

Previa, det där med sidvind och fyrhjulsdrift är bara påhittat.. spelar inte ens roll om bilen är utrustad med fyrhjulsdrift eller inte. Jag börjar smått tro att det blivit mycket myter runt fyrhjulsdrift och vad det egentligen innebär och vad det skall användas till. Dock så kanske det kan vara så att fyrhjulsdriven bil känns stabilare, för att den väger mer... men du skulle lika väl kunna ta en framhjulsdriven bil och lasta mycket i den, tadaa!! Problemet med sidovind löst :-) Tyngre bil ligger bättre på vägen vid hård sidovind, så enkelt är det. Det är bara fråga oss som bor i Skåne :-)

#4 • 2016-09-05 16:06
bgl

25 m/sek i sidvind, isgata och uppförsbacke, då gör nog fyrhjulsdrift sitt till för att stabilisera fordonet!
F.ö. har Subaru så många olika varianter på fyrhjulsdrift beroende på modell, växellåda, årsmodell osv att föraren först måste vara helt påläst om vilken utförande aktuellt fordon har.

#5 • 2016-09-05 17:43
Swemba

Självklart har fyrhjulsdrift betydelse för grepp och körkänsla även sommartid. Det vet alla som kört en bil med riktig fyrhjulsdrift och inte bara gör tvärsäkra uttalande på ren gissning.

#6 • 2016-09-05 19:12
Styggavargen

Swemba, du verkar tvärsäker på vad du talar om, kan du utveckla hur du märker detta på sommarväg? Själv har jag åkt en del fyrhjulsdrivna bilar och märker ingenting, men som sagt jämn fart på vanliga asfalterade vägar pratar jag om. Det jag märkt, att om du kör en tyngre bil när det är mycket sidvind (som tex över öresundsbron där det blåser extremt mycket), så ligger bilen bättre och påverkas mindre med en mer stabilt förhållningssätt än en lättare bil. Det värsta är att köra SUV/MPV även om de är tunga i sidovind, det var inte roligt att köra över bron i en stor Nissan Primastar (2 ton och hög som ett hus), där vinden tar tag i den stora sidytan på bilen...

#7 • Uppdaterat: 2016-09-05 21:40
Pi

Fast om jag fattat detta rätt så är de flesta av våra s k 4WD-bilar i praktiken framhjulsdrivna när det är bra grepp - t ex sommartid. Hur kan då 4WD ge ett annorlunda/säkrare beteende. Nu talar vi alltså inte om halt väglag vintertid utan sommartid på torra asfalt-vägar. Förklara gärna för mig och andra okunniga...

#8 • 2016-09-05 21:42
Audi A5 SB

Om man nu som amatör på ämnet inte tror på att 4WD ger fördelar även sommartid, kan man väl i alla fall ta in vad professionella biltestare anser?

"Vägegenskaperna är verkligt stabila, även sommartid märks fördelar av fyrhjulsdrivningen i form av hög sidvindsstabilitet och stadigt uppträdande även med last."

Citat från artikeln här ovan.

#9 • 2016-09-05 22:52
Pi

Audi - det besvarar inte bl a min fråga hur en i grunden framhjulsdriven bil får ett bättre uppträdande under sommarväglag när bakhjulsdriften efter vad som tidigare beskrivits bara kopplas in när systemet känner av att det behövs vid halt väglag. De skillnader i väggrepp som aktiverar drift på flera hjul borde rimligen inte inträffa på bra asfaltvägar sommartid. Nu kan det ju vara så att just denna bil inte har system a'la Haldex utan mera konstant 4WD men som nån redan nämnt så har ju Subaru flera system så det är inte så lätt att veta. Och de flesta bilarna i Sverige med 4WD har nog Haldex eller nåt liknande så därför tycker jag att frågan fortfarande är relevant.

#a • 2016-09-05 23:10
Audi A5 SB

Pi, mitt inlägg var inte en kommentar till ditt. Det var riktat till andra.

Däremot har du säkert rätt när det gäller Haldex och liknande system. Där är bilen i huvudsak framhjulsdriven och bakhjulen bidrar inte mer än ca 5% av drivkraften på slät väg med bra grepp och rakt fram. Börjar du däremot vingla, så kommer det successivt att föras över mer kraft till bakhjulen. Hur mycket? Ja, jag vet inte.

Men mitt inlägg avsåg främst bilar med konstant 4WD - som t.ex. min egen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.