Nästa artikel
Sommartest: Mercedes B-klass ett vinnande koncept
Långtest

Sommartest: Mercedes B-klass ett vinnande koncept

Publicerad 14 augusti 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Semestertestet avslöjade de goda och dåliga sidorna med Mercedes B-klass. Den är stark och snål, men har små knappar.

Taket höjer sig någon decimeter över de andra långtestbilarna och det är förklaringen till varför Mercedes B, trots kompakta yttermått, är så rymlig. Med högt till taket kan sätena göras mer upprätta, vilket ger gott om plats för benen. B-klass har bättre benutrymme i baksätet än Mercedes stora S- och E-klass.

Nya B-klass är byggd på ett helt annat sätt än föregångaren som hade ett dubbelt golv och som var hög att klättra in i. I nya B-klass är golvet dubbelt bara under baksätet och det är lågt och bekvämt att stiga in.

Bagageutrymmet är lättlastat, väskorna kan bara ställas in. Vår bil har, för 6 500 kronor, utrustats med ett så kallat vario plus-system som gör den extra praktisk. Baksätets båda delar kan var för sig skjutas 14 centimeter i längsled och sätet kan förstås också fällas.

När ryggstöden viks ned, sjunker sittdynorna lite och om det ställbara golvet i bagaget placeras i sitt högsta läge blir lastplanet helt slätt och jättestort – bilen rymmer över 1,5 kubikmeter gods.

Även passagerarstolen fram kan vikas ihop och då kan man lägga in en stapel 2,5 meter långa brädor i Mercan.

I vår bil sitter minsta dieseln, på 1,8 liter och med bara 109 hästar. Den motorn upphör aldrig att förvåna! Vi brukar roa oss med att låta nya förare gissa hur stark den är. De flesta svarar 130–140 hästar!

De flesta trivs bakom ratten. Mercan är pålitlig, även i en hård panikmanöver. Karossen svajar, men hjulen håller fast i vägen och bilen tar sig säkert genom de fyra svängarna. Antisladd-systemet fungerar perfekt. B-klassen har även en radar som spejar framåt. Om bilen riskerar att krocka varnas föraren samtidigt som bromsarna förbereds.

En del förare tycker att knapparna på mittkonsolen är väl små. Det är den allvarligaste anmärkningen. Mercedes B är helt enkelt ett vinnande koncept.

Plus: Stora rutor, stark och snål motor, hög körställning, flexibel inredning, lättlastad.
Minus: Små ventilationsknappar, dyra lastbågar.

Läs hela sommartestet med våra fem långtestbilar i Vi Bilägare 10/2012. Ute nu i butik.

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes B-klass på sommaren?

Långtest

Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-08-14 10:21
Thommys

Ja det är verkligen ett vinnande koncept. Det tycker jag också.

Bland det första jag reagerade på när jag provsatte B-klassen för första gången var just att ventilationsknapparna satt långt ner och där med lite svåra att se. Men nu när jag har bilen så tänker jag inte på det. Acc:n fungerar så bra att jag sällan behöver trycka på någon knapp. Men när jag gör det så får jag bekräftelse i nederkant på dataskärmen på vad jag t ex ställer in för temperatur.

#2 • Uppdaterat: 2012-08-14 10:33
PREVIA

En riktigt bra bil säger taxichaufförerna man åkt med, deras bilar går ofta på gas.

#3 • Uppdaterat: 2012-08-14 12:00
Mistro

En helt klart vettig bil,värd att överväga om den är så rymlig som den verkar.
En oro för mig är garantierna och servicekostnader.
"Thommys": hur ser det ut med bränsleförbrukningen nu efter ca 1000 mil?
Serviceintervaller/kostnader ?

#4 • Uppdaterat: 2012-08-14 12:26
Thommys

Mistro, jag ligger på ca 0,5 l/mil diesel i snitt i verklig förbrukning. Då snålkör jag inte, men är heller ingen gasglad person. Jag kör en del landsväg, en del motorväg och lite körning i samhället.

I service betalar jag 279 kr/månad i tre år. Då får jag köra upp till 2500 mil/år och max 7500 mil på 3 år. Bilen måste in minst 1 gång per år, så håller jag mig under 2500 mil så blir det tre service jag gör under perioden och fyra år till den service jag måste betala fullt pris för. Om man kör precis 2500 mil/år så blir kostnaden för service 1,34 kr/mil på tre år.

Garantin är 2 år, men man har möjlighet att köpa till 1 eller 2 år för ca 4500 kr respektive 9600 kr. Det har man upp till ett år efter köp på sig att bestämma om man vill ha eller ej.

Man kan även köpa allt i ett paket så att man betalar både för service och garanti per månad när man köper bilen. Men då kan man bara få 3 års garanti som max.

#5 • Uppdaterat: 2012-08-14 12:34
snabb95

leifer @ men nu tog Du verkligen i i överkant!
Så där stor tekniskt och prisvärd skillnad kan det inte vara mellan dagens olika bilar.

#6 • Uppdaterat: 2012-08-14 12:36
Thommys

Som leifer sa, rostskyddet har de inte testat än. Det väntar vi på.

#7 • Uppdaterat: 2012-08-14 14:01
saabnisse

Den har en allvarlig anmärkning som inte ViB tar upp.
Automatlåda kan endast levereras med största bensinmotorn och tillsammans med lite nödvändig extrautrustning närmar man sig 360000:-
Lågt prissatt leifer, mja jag vet inte riktigt.

#8 • Uppdaterat: 2012-08-14 14:07
KaptenOberkommando

Även om leifer skönmålar och brer på lite väl mycket i sin iver att försöka göra narr av oss andra och det som vi har framhållit här på sajten som Mercedes signum, är det mesta i leifers alster ändå rätt korrekt - dock med behov av vissa justeringar.

Thommys, du har verkligen köpt en finfin bil. Själv har jag varit rätt låst på C- och E-Klassen, men nog borde jag ta mig en rejäl tur med den här bilen. Aha-upplevelsen kan komma att bli rätt stor, misstänker jag. Men som jag har skrivit många gånger förut, en Volkswagen Passat är inte fel den heller. Jag har mött ganska många B-Klass häromkring den senaste tiden, så visst har den träffat rätt i den tilltänkta kundkretsen.

(saabnisse, du inser väl vad leifer håller på med?!)

#9 • Uppdaterat: 2012-08-14 14:14
Thommys

saabnisse

Nej, automatlåda går att få till samtliga motorer. Däremot går inte den största bensinaren att få med manuell.

#a • Uppdaterat: 2012-08-14 15:30
Mistro

Då är den billigare att köra och serva än den Dieselbil som jag har nu! :(
Min bil snittar 0.56l/m med en snittfart på 48km/t ( vilket tyder på en hel del bykörning )
Det känns dock inte omöjligt att den skulle kunna gå ganska mycket billigare men man har ju de rutinerna som man har.

Service fick jag precis reda på ligger på 3258kr för 1500 mil och för 3000 mils så tillkommer 1200kr = 2,57kr/milen
Bilia ville ha 4100kr för en 2000 mils service till en Clio vilket skulle vara den lägsta kostnaden för en service ... :(
Till detta tillkommer kostnader för lånebil med ett antal hundralappar per tillfälle!

Förstår inte varför det snackas så mycket om att MB är dyr att serva men de har kanske lärt sig att knyta till sig kunderna bättre?
Vet att Bilia ibland har bra priser på sådana paket och på vissa modeller,..eller hur man nu skall se det med "bra" priser.
De första gångerna en bil servas är det nog inte så mycket som kollas.
Efter 6000 eller 8000 mil brukar dock kostnaden skena iväg ordentligt utan att någon mekaniker har kunnat förklara varför. ( d.v.s om bilen inte är gammal nog att bli "billigare" igen ;)

Senast jag pratade med en mekaniker så avrådde han bestämt att köpa en MB och särskilt då A och B -klass då han sa att de strular en hel del och reservdelarna är extremt dyra.
Kan jag köpa en MB för vettiga pengar och fixa ett serviceavtal så varför inte?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.