Nästa artikel
Sommartest: Volkswagen Up fortsätter växa
Långtest

Sommartest: Volkswagen Up fortsätter växa

Publicerad 7 augusti 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Semestertestet avslöjade de goda och dåliga sidorna med Volkswagen Up. Den är inte bekvämast, men däremot smidigast.

Lilla VW Up är bara drygt tre och en halv meter lång men fortsätter växa i våra ögon.Volkswagen har trollat med interiören. Från insidan verkar Up betydligt större än den ser ut från utsidan. Åtminstone i framsätet.

Baksätet är bara tvåsitsigt och känns som ett nödsäte. Några längre resor vill nog ingen göra bak i Up. Sittdynan är kort och hård och ryggstödet har en obekvämt rak vinkel. Det saknas kurvhandtag och bakrutorna går heller inte att öppna. Varma dagar kan det bli ganska syrefattigt bakom framstolarna. Luftkonditionering är standard men ska svalkan nå ända bak måste fläkten skruvas upp ordentligt. Den fräser hårt.

Än så länge finns Up bara med två dörrar. De är extremt breda vilket underlättar insteget till baksätet, men som också blir besvärligt i trånga utrymmen – exempelvis på en bilfärja. Man måste vara vig för att kunna åla sig ur och in i bilen. I höst kommer äntligen Up med bakdörrar.

Up kostar nästan bara hälften mot våra andra bilar och att den är billigt gjord märks här och där. Framstolarna har korta sitsar och ganska krumma ryggstöd. Det saknas ställbart svankstöd. Bilbältena går inte att justera i höjdled. På korta förare lägger sig banden över halsen och skaver irriterande.

Men bristerna uppvägs. I stadstrafik är Up rena drömmen att köra. Den slinker in i alla trånga luckor och är en barnlek att fickparkera. Ute på landsvägen växer den. Fjädringen är ganska mjuk och det ger bilen lugna rörelser på ojämna vägar. Men när den svängs hårt, kränger den. Antisladd-systemet måste gå in hårt för att bilen ska hålla sitt spår.

Den trecylindriga motorn låter ibland som en stressad symaskin men 75 hästar räcker gott för vardagsbruk. I uppförsbackar får man dock växla ned ibland för att inte farten ska sjunka.

Up har bra säkerhet, bland annat ett laserstyrt system som upptäcker om bilen riskerar att krocka och som bromsar automatiskt om inte föraren gör det.

Plus: Bekväm fjädring, stora rutor, många fack, låg förbrukning.
Minus: Dörrarna, fönsterhissarna, bältesfästena.

Läs hela sommartestet med våra fem långtestbilar i Vi Bilägare 10/2012. Ute nu i butik.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Up på sommaren?

Långtest

Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2012-08-09 11:39
PREVIA

Jag tycker att den var trevlig att köra, ända nackdelen jag märkte av var att den var något spårkänslig så man ficåk passa på att den inte bytte fil utan att man själv valt det. Manuella växellådan fungerade bra tyckte jag.

#9 • Uppdaterat: 2012-08-10 09:47
Hackenbush

Hade en UP som lånebil vid service och det var nog den sämsta bil jag kört på senare år. värdelöst baksäte, bullrig, dåliga säten, svag motor, om man inte tittar på inredningen när man åker kan man tro att det är en bil från 80-talet. Jag rekommenderar att man tar pengarna denna kostar och köper en mindre begagnad Peugeot av mindre modell istället så får man en bil som är betydligt trivsammare.
Jag trivdes inte alls i Up:en och skulle inte ens vilja ha den som andrabil.
Det bästa man kan säga om UP är att yttre designen är ok

#a • Uppdaterat: 2012-08-13 12:55
V8-Power

Med andra ord är Up lika kass som Nya Toyota Yaris vad gäller upplevelsen.