Bild
Nästa artikel
Småbilen Renault Clio imponerar på 500 mils långresa

Småbilen Renault Clio imponerar på 500 mils långresa

Långtest

Fantastisk förbrukning och imponerande komfort, enligt vår testförare.

Sommaren började med rast och vila på stället för Vi Bilägares långtest-Renault Clio, men i augusti började milen ticka på med en tur till Bodens fästning.

Norrbottens tjälskottsnypna vägar verkar ha artfränder i det franska vägnätet. Clio rör sig hemtamt med mjukt modererade fjädringsrörelser utan genomslag eller snedsteg. Imponerande!

I början av oktober vreds hjulen mot Frankrike. Styvt 500 mils körning fördelade över fyra kördagar borde vara en utmaning i en småbil, inte i Clio.

Kupén är tyst som i en bättre mellanklassare. Uppkopplad mediaanläggning med bra högtalare står för underhållning, väderprognoser och navigation. Den färgväxlande interiörbelysningen höjer trivselnivån. Stolen var inte främmande för långsittning.

Växellådan är ingen femetta men utväxlingen hög och motorn så bottenstark att umgänget kan hållas till ett minimum. Likaså tankstoppen. Kontinentalt motorvägstempo till trots stannade förbrukningen med fullastad bil på ett par kaffekoppar över 5 l/100 km. Fantastiskt!

Under sommaren har jag experimenterat med 98-oktan. Det har inte påverkat motorns lätt ryckiga gång vid kallstart men verkar ha en positiv inverkan på förbrukningen. 

Under perioden har Clio rullat i princip problemfritt. Backningskamerans bild tenderar att ligga någon halvsekund efter verkligheten mest hela tiden. Vid ett par tillfällen har startmotorn vevat orimlig länge innan motorn vaknat. Mediaskärm och instrumentdisplay har en del grafiska hyss för sig, yttertemperaturmätaren har kommit och gått lite som den önskat. Helljusautomtiken saknar helt motorvägsetikett.

Den franska tjuskalligheten till trots: Clio – vilken bil!

Den här bilen ingår i Vi Bilägares långteststall. Du kan läsa mer om hur långtestet fungerar och följa alla uppdateringar här.

Kommentarer

#1
2020-10-28 19:57

Jag är mycket nöjd med min nya Captur, som kan sägas vara en förstorad SUV-version av Clio.
Underbar motor, fantastiskt fin automat, härliga och välstoppade stolar, hög kvalitetskänsla.
Dock så är fjädringen lite väl hård, iaf på sommardäcken 215/60-17 Continental EcoContact 6. Vintersulorna Michelin X-Ice dubbfria 215/65-16 rullar mjukare, men det känns ändå lite "styltigt" och inte alls som en Citroën... Fungerar bra på asfalterade vägar, men på trasiga grusvägar så känns det stötigt och lite hoppigt.
Går helt klart att köra väldigt långt i ett sträck utan att bli trött.
Multimediasystemet fungerar bra. De senaste uppdateringarna har rättat till buggarna upplever jag det som. Nu är skärmen stabil, om än lite långsam i uppdateringen av navigatorn. Körde faktiskt fel i Stockholm när jag var där senast för ett par veckor sedan, den hängde inte med alla avfarter och vägar jag hamnade i fel fil och missade en avfart för den sa till för sen så jag hann inte med. Men i stort sett fungerar den bra.

#2
2020-10-28 19:59

Jag kör min Captur 130 EDC 2020 års modell på 0,54 l/mil blandad körning. När jag åkte till Stockholm så kom jag ner i 0,53 l/mil trots ett par sträckor på 120 km/h. Det tycker jag är bra.

#3
2020-10-29 00:17

Ät det så smart att åka till Frankrike mitt i Corona pandemin?

#4
2020-10-29 08:25

Clio är snygg, särskilt som fotot i artikeln är taget. Lite sämre design i fronten. Dock är jag skeptisk mot kvaliteten. Men det är väl fem års garanti i alla fall?

#5
2020-10-29 09:47

Raphael, jag vet inte om jag litar på dina siffror. Skulle blandad körning innebära 0,01 liter/mil mer i förbrukning? På min bil innebär det ca 0,1 liter/mil mer vid blandad körning, och detta beror på många kallstarter. Har du motorvärmare du använder alltid eller? Kanske du kör längre sträckor (över 5 mil) varje gång du kör bil? Mellan Malmö-Stockholm vid 120 km/h (på mätare) ligger min förbrukning på ca 0,55 liter/mil med min Octavia (4 pers och last), som förövrigt är en mycket större bil än Captur. Snittet för en Captur ligger förövrigt på ca 0,7 liter/mil, och en jag känner i Stockholm hade en sådan på leasing .. och den drog mer än min Octavia, det är mest så jag minns det.

#6
2020-10-29 17:32

Renault Clio är en liten, bra och billig bil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.