Bild
Nästa artikel
Nya långtestbilarna 2021: Här är förarnas förväntningar

Nya långtestbilarna 2021: Här är förarnas förväntningar

Långtest

Nytt år och som traditionen bjuder sedan 1988 har Vi Bilägare köpt nya långtestbilar som var och en ska rulla 4 000 mil under det kommande året. I år har bara en av de fem konventionell drivning, de övriga fyra körs på el, helt eller delvis. Följ med oss från start!

Tiderna förändras och Vi Bilägares långteststall med dem. När 2021 års kvintett anmäler sig för tjänstgöring är det bara en av bilarna som drivs helt konventionellt: Vår nyköpta Mercedes-Benz GLB 200d 4Matic är en turbodiesel.

De övriga fyra – Honda Jazz, Seat Leon kombi, Toyota Yaris och Volkswagen ID.3 – drivs i olika grad med hjälp av elektricitet.

Längst på linan löper förstås ID.3 som är en renodlad elbil redan från idéstadiet och först ut i Volkswagens nästan ofattbart stora satsning på elektrifiering. ID.3 följdes snabbt av crossovermodellen ID.4 och snart är en flod av elmodeller från koncernens alla märken över oss. Att ta med ID.3 i långteststallet 2021 var en självklarhet.

En laddhybrid har vi också, Seat Leon ST 1,4 e-Hybrid. Det spansk(tyska) märket har ryckt upp försäljningen i Sverige på senare år och Leon kastas in i en mellanklass där konkurrenterna står tätare än portarna i en parallellslalombana. Allt fler av bilarna kan numera väljas med laddhybrid så Seat i detta utförande var ett naturligt val för oss.

”Att ta med Volkswagens elbil i långteststallet 2021 var en självklarhet”
Nya långtestbilarna 2021: Här är förarnas förväntningar

Småbilar med någon form av el- och mildhybridlösning som stöttar den ordinarie bensinmotorn poppar också upp allt oftare. I färskt minne har redaktionen de senaste versionerna av Honda Jazz och Toyota Yaris som nu är medlemmar i långteststallet.

Vi valde en Jazz med tillägget Crosstar, med lite extra markfrigång, integrerade takbågar och trendriktig plast runt hjulhusen. De tekniska detaljlösningarna skiljer sig åt mellan våra japaner men båda går att köra förhållandevis långt och lätt på enbart den självgenererade elströmmen. 

Nya långtestbilarna 2021: Här är förarnas förväntningar

Honda Jazz Crosstar 1,5 Executive e-CVT Hybrid

En ovanligt högbyggd småbil, snudd på familjebuss i litet format. Bensinmotorn är fyrcylindrig och kompletteras av en kraftig generator och en elmotor som är kopplad till drivhjulen via en så kallad reduktionsväxel.

I lägre fart alstrar bensinmotorn ström till elmotorn och till batteriet, när mer kraft behövs genereras maximalt med ström till elmotorn. Påkostad interiör, ovanligt flexibla lastlösningar och förvånande utrymmen med tanke på den korta karossen – Jazz har många starka sidor på papperet.

Priset på vårt exemplar är högt, 284 995 kronor, och våra krav motsvarande stora. Plats i registreringsstatistiken till och med november 2020: 136, 276 exemplar (Jazz introducerades
sent under året).

Nya långtestbilarna 2021: Här är förarnas förväntningar

Mercedes-Benz GLB 200d 4Matic 

Även om de högbyggda ”crossover-linjerna” gör sitt för att dölja det, är GLB släkt med den kompakta A-klass i konstruktion. För knappt 9 000 kronor går det till och med att klämma in två extra, uppfällbara sittplatser längst bak och det har vi beställt till vår bil.

Återstår att se vem som vill sitta där. Den upprätta karossen utstrålar praktisk disponering och vi förväntar oss god bränsleekonomi och gott temperament från 150-hästarsmaskinen.

I vårt test under 2020 fick inredningens finish kritik, återstår att se om vi ändrat oss när vi är klara framåt jul. Långtestbilens pris 511 000 kronor gör att vi kan ställa krav! Plats i registreringsstatistiken till och med november 2020: 113, 383 exemplar.

Nya långtestbilarna 2021: Här är förarnas förväntningar

Seat Leon ST 1,4 e-Hybrid 204 DSG6 FR

Vår enda bil med konventionell kombikaross i år. Långtestbilen är en topputrustad laddhybrid med 204 hk systemeffekt, goda utrymmen (särskilt baksätet har
vuxit jämfört med tidigare Leon) och
konkurrenskraftigt pris: 353 957 kronor.

Drygt sex mil på el efter full laddning utlovas.Om det stämmer ska vi förstås ta reda på – och mycket, mycket annat. Plats i registreringsstatistiken till och med november 2020: 18, 3 093 exemplar (alla Leonversioner).

Nya långtestbilarna 2021: Här är förarnas förväntningar

Toyota Yaris 1,5 Hybrid Style

Färsk på marknaden och den fjärde generationen av en storsäljare. Yaris är ett utmärkt exempel på hur mycket utrustningsnivån höjts i småbilar de senaste åren. Här finns såväl massor av komfortfinesser som säkerhetshöjande utrustning.

Förhållandevis bra åkkomfort, smidig hybridlösning och förmodat hög tillförlitlighet är starka kort, undanmanöveregenskaperna ett svagt. Långtestbilen kostar 245 418 kronor, plats i registreringsstatistiken till och med november 2020: 13, 3 913 exemplar.

Nya långtestbilarna 2021: Här är förarnas förväntningar

Volkswagen ID.3 Tech 58 kWh 204 hk

Tar över stafettpinnen för renodlade elbilar från 2019 års Tesla 3. Vi och världen har haft mycket höga förväntningar på ID.3 ända sedan Volkswagen annonserade dess tillblivelse för några år sedan. När vi testade bilen i höstas fick den beröm bland annat för goda utrymmen, bra åkkomfort och effektiva laddningsegenskaper.

Samtidigt kritiserade vi undanmanöveregenskaperna, diverse buggar i olika funktioner och en bitvis förvånande skral finish för en VW-produkt.

Ändå ruvar ID.3 på en storhet som förhoppningsvis kan blomma ut, något som måhända kommande uppdateringar via nätet kan bidra till. I alla händelser är bilen en ytterst spännande nykomling.

Långtestbilen kostar hela 542 696 kronor, mest av alla i år. Plats i registreringsstatistiken till och med november 2020: 53, 1 445 exemplar (introducerades under hösten).

”Teståret inleds med en veckas rejäl vinterresa”

Vi Bilägares unika långtestverksamhet har pågått sedan 1988. Hittills har vi avverkat nästan 750 000 mil i inte mindre än 188 olika bilar. Under året sker några riktigt stora temagenomgångar, med regelbundet återkommande rapporter om varje bils förehavanden, fel och finesser däremellan.

Teståret inleds med en veckas rejäl vinterresa, där bilarna får utstå snö, kyla och allmänt bistra förhållanden. Vi undersöker värme- och ventilationskapacitet, stols- och rattvärme och tar reda på hur köregenskaper och olika konstruktioner klarar den kalla årstidens krav. I Vi Bilägare nummer 3 kommer den kompletta redovisningen av vintertestet.

I sommar kollar vi hur väl klimatanläggningarna fungerar. Vi testar kör- och undanmanöveregenskaper utan och med last, i bilen och på taket. Acceleration, omkörningsförmåga och bromsar synas, liksom de praktiska egenskaperna. Får semesterprylarna plats? Vid det här laget har bilarna (om inget oförutsett inträffat) rullat 2 000 mil så det blir en fullödig redovisning också ur ekonomisk synvinkel.

Barnsäkerheten är ytterst viktig så den kollar vi, moment för moment. Hur bra eller dåligt de allt mer omfattande multimediafunktionerna fungerar undersöker vi också. Bränsleekonomi, strålkastartester och rostskyddsanalyser (båda unika för Vi Bilägare) är självklarheter att berätta om.

Sedan kommer förstås åtskilligt att hända utanför protokollet också, det vet vi av erfarenhet och det ingår i rapporteringen. Numera berättar vi ju inte bara i tidningen utan också på vår hemsida, i vår mycket populära poddradio, på Facebook och på Instagram. 

Det blir mycket du inte får missa de närmaste 20 000 milen innan året är slut och en långtestvinnare 2021 kan utses!

Testförarnas förväntningar

Honda är min förhandsfavorit, hoppas att den håller måttet hela året för en så välpaketerad bil har inte funnits på länge. Mercedes får gärna ge ett vassare intryck än i vårt test. Då gillade jag stilen men inte så mycket själva bilen. Seat är förvisso en laddhybrid men också kvintettens vardagligaste bil. En dark horse till segern. Toyota är en lyckad småbil med frågetecken för köregenskaperna. Ska de rätas ut? VW är framtidsinriktad på alla sätt och blir högintressant att följa för läsarna och för oss.

Calle Carlquist


Mercedes är den oelektrifierade utbölingen, kan den kompensera med hög kvalitet och körkomfort? Hybridmatchen mellan Honda och Toyota blir intressant att följa – vilken av dem är egentligen bästa småbil och har Jazz ett ess i rockärmen med sitt flexibla stolsarrangemang? Är också nyfiken på långtidsanvändandet av Seat med sitt relativt låga pris – hur mycket har laddhybriderna förbättrats sen vi körde en sist? Såklart har Volkswagen mycket att leva upp till – är den verkligen folkets el-Folka?

Maria Dahlin


Honda: Kul, praktisk krumelur. Hur bränsleeffektiv är den egentligen? Mercedes: Kavata suvformer på vad som i mångt och mycket är en A-klass. Bra dragbil? Seat: Vettigt pris, bra utrymmen och laddhybridteknik – 2021 års givna långtestvinnare? Toyota: Kul form och drivlina, hur hanterar chassi och antisladdsystem vintervägar? VW: Blir årets intressantaste bil problemfri? Räcker onlineuppdateringar för att skrämma bort eventuella binära troll? Räcker batterikapaciteten för ett liv som långtestbil?

Anders Helgesson


Fyrhjulsdrift och dragkrok gör livet med stuga och båt så mycket enklare. Därmed lär Mercedes GLB bli min helgfavorit medan övriga kandidater får stå för jobbresorna. Honda, Volkswagen, Toyota eller Seat – vilken grad av elektrifiering fungerar bäst? Jazz tilltalar med smart panoramaruta och Hondas verkstäder har klippkort på förstaplatsen i AutoIndex. I andra änden, på 22:a plats av 23 bilmärken, återfinns Seat. Hur ska det påverka bilägandet med laddhybridens dubbla servicebehov?

Klas Skarin


Det ska bli intressant att summera ägarkostnaderna mellan de två ”alternativ-Golfarna” VW ID.3 och Seats rymliga laddhybrid. Kommer vi kunna räkna hem elbilens höga inköpspris? Min personliga favorit är den ovanligt genomtänkta Honda Jazz. Men kanske kan Toyota Yaris charm och förmodad problemfrihet och lägre pris få ett övertag efter ett år tillsammans? GLB är intressant med kubistisk kaross, sju säten och fyrhjulsdrift till priset av en välutrustad mellanklassare – aptitlig kombination! 

Nils Svärd

Tiderna förändras och Vi Bilägares långteststall med dem. När 2021 års kvintett anmäler sig för tjänstgöring är det bara en av bilarna som drivs helt konventionellt: Vår nyköpta Mercedes-Benz GLB 200d 4Matic är en turbodiesel.

De övriga fyra – Honda Jazz, Seat Leon kombi, Toyota Yaris och Volkswagen ID.3 – drivs i olika grad med hjälp av elektricitet.

Längst på linan löper förstås ID.3 som är en renodlad elbil redan från idéstadiet och först ut i Volkswagens nästan ofattbart stora satsning på elektrifiering. ID.3 följdes snabbt av crossovermodellen ID.4 och snart är en flod av elmodeller från koncernens alla märken över oss

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
Jarl Karlsson
2021-01-01 17:45

Stackars människor som ska plågas 4000 mil i elbil. Kommer ca 25-30 mil nu på vintern ID.3

#2
mso 1000
2021-01-02 18:13

Jarl Karlsson.
Jag förstår inte problemet.
99 av 100 kör väl knappast längre än så på vintern.
Och att få ladda Elbilen en gång på en vinterresa till fjällen eller så är väl helt okey.

Däremot fattar jag inte hur du kan säga och gnälla så när man i en Elbil får kliva in i en varm och skön bil varenda gång om man vill oavsett vart du parkerat i stan eller skogen.

Det måste vara mer synd om dig kan jag tycka som måste kliva in i din iskalla Toyota ute på byn och dessutom tanka bensin.

Bara en spontan reflektion.

#3
glimma-48
2021-01-04 17:02

mso: Alla har inte så nära till fjällen som du tycks ha. Mer än 2 miljoner svenskar måste för att komma till sydligare fjäll (Härjedalen/Jämtland) "tanka" elbilen minst 4 ggr på en sådan resa. Detta att jämföra med att tanka en gång (ca 90 mil) med många diesel- men också bensinbilar.

#4
bengt39
2021-02-01 17:01

Ovana användare av elbilar måste lära sig köra och planera resan- Inget märkvärdigt Brorsan köpte en och prövade sen blev det en till eftersom inbytespriset högt första åren -https://wp.me/p1IAXy-7pK Sen får man nog se upp för det är lätt att sitta med Svarte Petteroch byta efter 3-4 år för värdefallen kommer lite fördröjt på elbilar då så många nyare exporteras fn. Räkna därför med att köra elbilen minst 6-7 år för bra ekonomi

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.