Nästa artikel
Nya långtestbilar 2023: Toyota Corolla Cross
Långtest

Nya långtestbilar 2023: Toyota Corolla Cross

Publicerad 2023-01-03 08:00 (uppdaterad 2023-02-27 11:47)
Hybridmodellen Toyota Corolla Cross gör sitt intåg i Vi Bilägares långteststall 2023. Hur fyrhjulsdriften fungerar avslöjas snart.

Vi Bilägare presenterar nu fem nya långtestbilar som ska granskas under 2023. Det här är en av de fem bilarna som ska långtestas under året. Läs mer om alla bilarna här.


På hybridsidan i långteststallet 2023 hittar vi Toyota Corolla Cross, en modell i gränslandet mellan suv och kombi. Det var länge oklart om bilen skulle tas in till Sverige. Corolla Cross började säljas i Sydostasien senhösten 2020 och har spridit sig som ogräs och finns nu att köpa över nästan hela världen. Den delar många konstruktionslösningar med modellerna Corolla, C-HR och Lexus UX men Cross har fått Toyotas senaste hybridsystem i fyrhjulsdrivet utförande. 

En bensinmotor och en elmotor hjälps åt med framaxeln medan en klenare elmotor ensam driver bakaxeln. Om det duger kommer årets vintertest att avslöja inom kort. 

När vi körde Crossens plattformssyster Corolla i 2020 års långteststall visade den upp ett prickfritt protokoll efter ett års körning utan ett enda verkstadsbesök. Lika bra gick det för Toyota Yaris 2021, inget fel tvingade in oss på verkstad under långteståret. Förväntningarna på att Corolla Cross ska uppvisa samma nivå av driftsäkerhet är höga. Det finns alltid en risk med att ligga på topp, den enda vägen därifrån är nedåt.

Toyota Corolla Cross 2.0 AWD-i

GRUNDPRIS: 370 900 kr (Style).

Tillval: Pärlemorvit metalliclack 11 000 kr, dragkrok 10 500 kr, lastbågar 3 550 kr, lastgaller 2 700 kr, vinterhjul ContiVikingContact 7 dubbfritt 22 500 kr. 

TESTBILENS PRIS/skatt: 421 150/5 389 kr.

GARANTIER: 3 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, 3 års vägassistans.

MÅTT: L 446/B 183/H 162 cm. 

Tj.vikt/maxlast/släp: 1 550/430/750 kg.

MOTOR: Bensin, tvärställd 4-cylindrig. Volym 1 987 cm3. Max effekt 152 hk (112 kW) vid 6 000 v/min. Max vridmoment 190 Nm vid 4 400 v/min. Elmotor fram effekt 113 hk (83 kW), vridmoment 206 Nm. Elmotor bak 41 hk (30 kW), vridmoment 84 Nm. Systemeffekt 197 hk (146 kW).

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift, steglös automatlåda (CVT).

DEKLARERAD FÖRBRUKNing: 5,4 l/100 km.

CO2-UTSLÄPP: 122 g/km. 

PRESTANDA: Toppfart 180 km/tim, acceleration 0–100 km/tim 7,5 s (fabriksuppgifter).

EURO NCAP/VIB:S ROSTBETYG 5/-*.

VIB:S LJUSBETYG: Halvljus 3/helljus 2.

*) Ännu ej testad.

2023 års långtest

Molnen hopar sig över långteststallet 2023. Klarar våra fem nya springare att bära oss genom klimatkollaps, inflation, elbrist, rusande drivmedelspriser, halvledarkris och rysskrig?

Förarbetet inför 2023 års långtest liknade inget annat. Vi var förstås medvetna om bilbranschens svårigheter att leverera bilar på grund av brist på vitala komponenter, störningar till följd av Covidpandemin och när den väl började lätta anföll Ryssland Ukraina. Vi började sondera terrängen och diskutera kandidater redan innan vintern 2021/2022 släppt sitt grepp. Trots det var det på gärdsgården att vi hann få in alla bilarna i tid.

Elektrifieringen av den svenska vagnparken accelererar. Under 2022 var mer än hälften av de sålda nya bilarna elbilar eller laddhybrider. Därför valde vi att i år inkludera representanter från bägge dessa grupper.

Förbränningsmotorn är dock inte död. Det är långt kvar innan det finns laddningsmöjligheter som räcker för alla. Vissa använder sin bil på ett sådant sätt att det inte går att köra elbil men viktigast är kanske att elektrifieringen fortfarande gör bilarna mycket dyrare i inköp. Än mer så sedan staten beslutat att dra in den klimatbonus som tidigare kommit de extra miljövänliga bilarna till del.

Man kan tro att det inte är värt mödan att testa sprillans nya bilar på det sätt vi gör. Nya bilar fungerar väl utan problem? Efter 35 års långtestverksamhet måste vi säga: tyvärr inte! Historien visar att de exemplar som klarar sig igenom 4 000 mil utan extra verkstadsbesök förutom service är lätt räknade.

Att leva med en bil under längre tidsperiod avslöjar egenskaper som spekulanten kanske inte alltid ser vid en kort provtur hos bilhandlaren. Långtestet ger också en viktig bild av hur väl märkets återförsäljare och verkstäder fungerar. Därför trotsar vi nu allt det dystra och drar igång 2023 års långtest – häng med!

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (5)

  • 2023-01-03 18:28 Om man ger sitt omdöme…
  • 2023-01-03 17:48 Det är inga förutfattade…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.