Nästa artikel
Nya långtestbilar 2023: Mercedes T-klass
Långtest

Nya långtestbilar 2023: Mercedes T-klass

Publicerad 6 januari 2023 (uppdaterad 21 februari 2023)
Med kantig kaross och gott om utrymme – kan Mercedes T-klass vara den perfekta familjebilen? Det ska vi granska i årets långtest.

Vi Bilägare presenterar nu fem nya långtestbilar som ska granskas under 2023. Det här är en av de fem bilarna som ska långtestas under året. Läs mer om alla bilarna här.


Den kanske mest udda filuren i Vi Bilägares långteststall 2023 är Mercedes-Benz T-klass. Vi Bilägares långtestverksamhet har aldrig tidigare inbegripit en praktisk, dieseldriven, skåpbil förklädd till lyxig familjekombi.

På papperet ser det ut som den perfekta familjebilen. Gott om plats för fem resande och deras bagage, alternativt fäller man baksätet, lyfter ur hatthyllan och kan då frakta två kubikmeter gods. Stora skjutdörrar på sidorna ger fenomenalt insteg utan risk att oförsiktigt öppnade dörrar orsakar några skador.

T-klass delar uppbyggnad med Renault Kangoo men har kryddats med Mercedesdoftande inredning och infotainmentsystem. Mercedes säger sig också ha jobbat med ljudisolering och automatlådans programmering för att få till den rätta dyrbilskänslan. Om man lyckades kommer vi att kunna berätta innan året är slut.  

Mercedes-Benz T180d

GRUNDPRIS: 334 900 kr. 

Tillval: Premiumpaket 27 500 kr, Progressive 16 500 kr, SE Edition 16 250 kr, takreling med integrerade lasthållare 3 600 kr, bagageskyddsnät 2 025 kr, vinterhjul Nokian Hakkapeliitta R5 dubbfritt 15 000 kr.

TESTBILENS PRIS/skatt: 415 775/10 851 kr.

GARANTIER: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, 30 års vägassistans (vid service på märkesverkstad).

MÅTT: L 450/B 186/H 185 cm. 

Tj.vikt/maxlast/släp: 1 741/458/1 500 kg.

MOTOR: Diesel, tvärställd 4-cylindrig med turbo. Volym 1 461 cm3. Max effekt 116 hk (86 kW) vid 3 750 v/min. Max vridmoment 270 Nm vid 1 750 v/min. 

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, sjuväxlad dubbelkopplingslåda.

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 5,6 l/100 km.

CO2-UTSLÄPP: 146 g/km. 

PRESTANDA: Toppfart 177 km/tim, acceleration 0–100 km/tim 13,2 s (fabriksuppgifter).

EURO NCAP/VIB:S ROSTBETYG 5/-*.

VIB:S LJUSBETYG: Halvljus 3/helljus 5.

*) Ännu ej testad.

2023 års långtest

Molnen hopar sig över långteststallet 2023. Klarar våra fem nya springare att bära oss genom klimatkollaps, inflation, elbrist, rusande drivmedelspriser, halvledarkris och rysskrig?

Förarbetet inför 2023 års långtest liknade inget annat. Vi var förstås medvetna om bilbranschens svårigheter att leverera bilar på grund av brist på vitala komponenter, störningar till följd av Covidpandemin och när den väl började lätta anföll Ryssland Ukraina. Vi började sondera terrängen och diskutera kandidater redan innan vintern 2021/2022 släppt sitt grepp. Trots det var det på gärdsgården att vi hann få in alla bilarna i tid.

Elektrifieringen av den svenska vagnparken accelererar. Under 2022 var mer än hälften av de sålda nya bilarna elbilar eller laddhybrider. Därför valde vi att i år inkludera representanter från bägge dessa grupper.

Förbränningsmotorn är dock inte död. Det är långt kvar innan det finns laddningsmöjligheter som räcker för alla. Vissa använder sin bil på ett sådant sätt att det inte går att köra elbil men viktigast är kanske att elektrifieringen fortfarande gör bilarna mycket dyrare i inköp. Än mer så sedan staten beslutat att dra in den klimatbonus som tidigare kommit de extra miljövänliga bilarna till del.

Man kan tro att det inte är värt mödan att testa sprillans nya bilar på det sätt vi gör. Nya bilar fungerar väl utan problem? Efter 35 års långtestverksamhet måste vi säga: tyvärr inte! Historien visar att de exemplar som klarar sig igenom 4 000 mil utan extra verkstadsbesök förutom service är lätt räknade.

Att leva med en bil under längre tidsperiod avslöjar egenskaper som spekulanten kanske inte alltid ser vid en kort provtur hos bilhandlaren. Långtestet ger också en viktig bild av hur väl märkets återförsäljare och verkstäder fungerar. Därför trotsar vi nu allt det dystra och drar igång 2023 års långtest – häng med!

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (9)

  • 8 januari 2023 Denna bilmodel är nog en bra…
  • 6 januari 2023 hx30 skrev: Vill du ha en…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.