Den har utnämnts till teststallets fulaste bil, men det är ju de inre egenskaperna som räknas och då blir Ford C-Max en vinnare.
– Det är bilen med stort F som i Funktion! utropade en förtjust förare.
I C-Max kan tre passagerare sitta tämligen komfortabelt i baksätet. Istället för soffa har Forden tre separata stolar. Den mittre är dock lite smalare och passar bara för barn. Men om det bara ska färdas två baktill kan mittstolen lyftas bort, varpå det går att skjuta ytterstolarna bakåt-inåt.
Då blir C-Max en luftig limousine där till och med tvåmetersjättar kan trivas. De skjutbara stolarna är dock extra utrustning för 1 800 kr.
Ford har lagt ned omsorg på att passagerarna bak ska ha det bra. Stolarna står lite högre än framsätena och även kortvuxna passagerare ser bra både framåt och åt sidorna. Ytterstolarna är placerade så långt ut att passagerarna även kan kika uppåt.
Bakpå framstolarna finns små utfällbara bord. Leksaker och andra prylar som underlättar resan får plats i stora dörrfickor och en del skatter går att gömma under luckor i golvet.
Elektriska prylar som laptop, video eller dataspel kan kopplas in i ett riktigt 230 volts eluttag.
Vår bil är välutrustad. Den kan exempelvis parkera sig själv, leda oss till rätt gata i hela Europa och har en elmotor som öppnar bakluckan. Allt kostar förstås. Forden har fått extra utrustning för över 35 000 kronor, men det har gjort bilen väldigt bekväm och användbar.
C-Max är inte särskilt lång men smart inredd. Sätena är höga som köksstolar och när de åkande sitter med benen rakt ned behövs inte så mycket utrymme för knäna. Det har blivit plats över för ett rejält bagageutrymme som utan vidare sväljer fyra stora resväskor. Lastgardinen sitter så högt att väskorna kan ställas in.
Om alla bakstolarna viks ihop och fälls framåt förvandlas C-Max till en skåpbil som rymmer ett smärre möblemang. Lyfts bakstolarna dessutom ut går det att stuva in över 1,7 kubikmeter last.
Föraren sitter visserligen upprätt som i en liten buss men C-Max är allt annat än bussaktig att köra. Tvärtom. Den påminner mer om en sportig kombi med snabb styrning och stadig fjädring.
Dieselmotorn på 115 hästar har en trevlig karaktär. Den drar snällt även på ganska låga varv och är tillräckligt stark för att tåla en hög utväxling Dessutom är motorn så snål att C-Max blir miljöklassad. Visserligen har vår bil ännu inte kommit ned i angiven förbrukning, men vi har nog kört den lite hårt. Man gasar gärna på i Ford C-Max.
Klicka här för att läsa mer om semestertestet med årets långtestbilar.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Ford C-Max Titanium 1,6D 115 hkBetyg
Plus: Miljöklassad, lättlastad, baksätet, motorn, köregenskaperna, förbrukningen.
Minus: Rörig instumentpanel.
Baspris: 219 400 kr.
Extra utrusning: Paket med xenonljus, alumfälgar med mera 8 900 kr, metalliclack 4 900 kr, Easy Driver-paket 5 400 kr, navigation 5 100, elvärmd vindruta 1 500 kr, farthållare 2 300 kr, skjutbara baksäten 1 800 kr, familjepaket med bl a elmanövrerad baklucka 5 800 kr.
Testbilens pris: 255 100 kr.
Garantier: Två års nybilsgaranti, tre års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti och tre års vägassistans.
Skatt: 0 kr i fem år.
Mått och vikt: L 438/B 183/ H 162 cm. Axelavstånd 265 cm. Tjänstevikt 1 390 kg. Maxlast 525 kg. Dragvikt 1 200 kg. Bagagevolym (med däcksrep-sats) 666–1 725 l.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel. Volym 1 560 cm3. Effekt 115 hk vid 3 600 v/min. Vridmoment 230 Nm mellan 1 500 och 2 000 v/min.
Transmission: Sexväxlad manuell låda, framhjulsdrift.
Förbrukning: 4,6 l/100 km.
CO2-utsläpp: 119 g/km.
Prestanda: 0–100 km/tim uppges ej. Toppfart 184 km/tim.
Betyg i Euro NCAP: ★★★★★
ViB:s rostbetyg: Ej besiktigad.
Ljusbetyg halv/hel: 4/4
1,6 T-GDI Advance AWD: 269 900 kr (DCT 284 900 kr)
1,6 CRDi Advance AWD: 284 900 kr (DCT 299 900 kr)
1,6 T-GDI GT Line AWD DCT: 322 900 kr
1,6 CRDI GT Line AWD DCT: 337 900 kr
2,0 CRDI MHEV GT Line AWD DCT: 352 900 kr
Advance Plus-paket: 14 900 kr
GT Line Plus-paket: 19 900 kr
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.