
Det här är en artikel om Vi Bilägares långteststall 2025. Varje år köper vi in fem nya bilar och utsätter dem för tuffa tester. Läs alla uppdateringar om långtestbilarna här.
Bilåret inleddes ovanligt komfortabelt. Jag har tidigare lovordat Kias digitala nyckel som laddas hem och förvaras i telefonens digitala plånbok. Tre olika tekniker används för funktionen och den senaste heter Ultra Wide Band. Med radiovågor kommunicerar bilen med de mobiltelefoner som stödjer tekniken. För en gångs skull är min telefon av rätt modell och den digitala nyckeln har fungerat oklanderligt.
Med bilen parkerad intill kortsidan av huset kan klimatanläggningen aktiveras från köket. Med mobilappen Kia Connect går det även att ställa in temperatur men det fina med radiovågor är snabbheten. Nu behöver jag inte vänta på att appen kontaktar bilen med hjälp av mobilnätet, några snabba tryck på mobilskärmen räcker. En andra knapp öppnar och stänger bilen vilket gör att våghalsiga bilägare kan lämna bilnyckeln hemma.
”En elektriskt utfällbar dragkrok kommer senare.”

Dragkrok på plats och elkontakt i nedfällt läge.
Innan bilen lämnades över till nästa testförare monterades en avtagbar dragkrok. Många europeiska biltillverkare erbjuder en fabriksmonterad dragkrok vilket har sina fördelar. Vid fabriksmontering finns framför allt möjligheten att välja en elektriskt utfällbar krok. En dyr men smidig lösning jämfört med en avtagbar krok som kan vara svår att få på plats utan att att smutsa ner kläderna.
Den här gången finns det tyvärr endast avtagbar modell att välja på. Dragvikten på Kia EV3 är 1 000 kilo, en liten förbättring jämfört med Niro EV som har en dragvikt på 750 kilo. Den höjda dragvikten öppnar upp för större båtar bakom bilen. Som jämförelse väger en fem meter lång plastbåt in på cirka 600 kilo inklusive utombordare och sjösättningsvagn.
Aftén Bil ansvarar för eftermonteringen som blir snyggt utförd. Säljaren upplyser oss om att vi får den första kundköpta bilen med dragkrok i Sverige.
Att inte dragkroken sitter på vid leverans beror i Kias fall på att efterfrågan är för liten. För biltillverkarna ligger den stora kostnaden i att integrera dragkroken med bilens elsystem. Cirka 30 procent som köper en EV3 beställer bilen med dragkrok.
I vårt fall kostade dragkrok med montering 14 529 kronor plus takbågar för 3 545 kronor.
Den som har tålamod kan invänta en elektrisk dragkrok som kommer senare under året. En annan fördel med elektriska modeller är att elkontakten vanligtvis är integrerad i kroken. Det gör att monteringshålet i underredsplasten minimeras. Hur mycket snö och grus som samlas ovanpå plasten återstår att se ...
Modell: Long Range Plus
Årsmodell: 2025
Inköpspris: 573 670 kr
Aktuell körsträcka: 939 mil
Dekl. förbrukning: 16,2 kWh/100 km
Testförbrukning: 23,6 kWh/100 km
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (4)
- 2025-03-10 07:25 E-Niro. Jag använder appen…
- 2025-03-09 23:15 mso 1000 skrev: Nja det kan…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.