Bild
Nästa artikel
Här är Vi Bilägares långteststall 2020

Här är Vi Bilägares långteststall 2020

Långtest

Dags för vaktombyte i Vi Bilägares unika långteststall, etablerat 1987. Vi har köpt fem högintressanta nya bilar som var och en ska rulla 4 000 mil under 2020. Du får löpande rapporter om allt som händer längs vägen, så häng med – här går starten!

Knappt har smällare och raketer från nyårsfirandet klingat av förrän verkligheten knackar på i Vi Bilägares unika långteststall. Under julledigheten sade vi tack och hej till 2019 års kvintett, nu ska fem fabriksnya bilar ta sig genom alla de prövningar som väntar under 2020.

På startlinjen står: 

 
Här är Vi Bilägares långteststall 2020

BMW 320d Touring Connected

Grundpris: 377 800 kr.
Tillval: Rattvärme 2 600 kr, infällbar dragkrok 11 100, svankstöd 2 600, p-hjälp 4 600, lastbågar 3 500, vinterhjul 19 995, alpinvit lackering 3 000.
Testbilens pris:  425 195 kr.
Garantier: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskada, 12 års rostskyddsgaranti, 5 års vägassistans.
Skatt: 4 186 kr.
Mått: L 471/B 183/H 144 cm. Tjänstevikt: 1 697 kg.
Motor: Längsmonterad rak 4-cyl turbodiesel. Volym 1 995 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 750–4 000 v/min.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.
Deklarerad förbrukning: 5,2 l/100 km.
CO2-utsläpp: 136 g/km.
Prestanda: Toppfart 229 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 7,5 s (fabriksuppgifter).
Betyg i Euro NCAP: 5/5
VIB:s rostbetyg: 4.
VIB:S ljusbetyg: Halvljus 5/helljus 4.

Här är Vi Bilägares långteststall 2020

Mazda 3 2,0 Skyactiv-X 180

Grundpris: 264 900 kr.
Tillval: Gummimattor 1 120 kr, bagagerumsmatta 1 220, lastbågar 4 600, vinterhjul 12 900.
Testbilens pris: 284 830 kr.
Garantier: 10 års nybilsgaranti, 3 års vagnskada, 12 års rostskyddsgaranti, 3 års vägassistans.
Skatt: 1 016 kr.
Mått: L 446/B 180/H 144 cm.
Tjänstevikt: 1 486 kg.
Motor: Tvärställd rak 4-cyl bensinmotor med kompressor + elmotor 4,8 kW. Max effekt 180 hk (132 kW) vid 6 000 v/min. Max vridmoment 224 Nm vid 3 000 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda.
Deklarerad förbrukning: 5,8 l/100 km.
CO2-utsläpp: 131 g/km.
Prestanda: Toppfart 216 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 8,2 s (fabriksuppgifter).
Betyg i Euro NCAP: 5/5 
VIB:s rostbetyg: 2.
VIB:s ljusbetyg: Halvljus 4/helljus 4.

Här är Vi Bilägares långteststall 2020

Renault Clio TCe 100 Intense

Grundpris: 186 900 kr.
Tillval: Parkeringspaket Plus 7 000 kr, BOSE-ljud 9 900, trådlös laddning 1 500, gummimattor 1 046, vinterhjul 14 500, lastbågar 2 300.
Testbilens pris: 223 146 kr.
Garantier: 5 års nybilsgaranti, 3 års vagnskada, 12 års rostskyddsgaranti, 5 års vägassistans.
Skatt: 688 kr.
Mått: L 405/B 180/H 144 cm.
Tjänstevikt: 1 209 kg.
Motor: Tvärställd rak 3-cyl bensinmotor. Volym 999 cm3. Max effekt 100 hk (74 kW) vid 5 000 v/min. Max vridmoment 160 Nm vid 2 750 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda.
Deklarerad förbrukning: 5,2 l/100 km.
CO2-utsläpp: 118 g/km.
Prestanda: Toppfart 187 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 11,8 s (fabriksuppgifter).
Betyg i Euro NCAP: 5/5 
VIB:s rostbetyg: Ej rostskyddsanalyserad ännu.
VIB:s ljusbetyg: Ej strålkastartestad ännu.

Här är Vi Bilägares långteststall 2020

Tesla Model 3 Standard Range PLUS RWD

Grundpris: 481 000 kr.
Tillval: Självkörningsförmåga 66 000 kr, Standard Range Plus 53 760, vinterhjul 21 150, dragkrok 11 500.
Testbilens pris: 624 530 kr.
Garantier: Bil 4 år/ 80 000 km, batteri/drivenheter 8 år/19 200 mil.
Skatt: 360 kr.
Mått: L 469/B 185/H 144 cm.
Tjänstevikt: 1 751 kg.
Motor: Asynkron elmotor, max effekt 239 kW + litium-jonbatteri 55 kWh.
Kraftöverföring: Motor bak, bakhjulsdrift. Reduktionsväxel. Räckvidd: WLTP testcykel 409 km. Stadskörning 531 km.
CO2-utsläpp: 0.
Prestanda: Toppfart 225 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 5,6 s (fabriksuppgifter).
Betyg i Euro NCAP: 5/5 
VIB:s rostbetyg: 3.
VIB:s ljusbetyg: Halvljus 3/helljus 4.

Här är Vi Bilägares långteststall 2020

Toyota Corolla 1,8 Hybrid Touring Sports Style

Grundpris: 286 800 kr.
Tillval: Vinterhjul 17 125 kr, gummimattor 514, lastbågar 2 934.
Testbilens pris: 307 373 kr.
Garantier: 3 års nybilsgaranti, 3 års vagnskada, 12 års rostskyddsgaranti, 3 års vägassistans.
Skatt: 360 kr.
Mått: L 465/B 179/H 144 cm.
Tjänstevikt: 1 489 kg.
Motor: Tvärställd rak 4-cyl bensinhybridmotor. Volym 1 798 cm3. Systemeffekt bensin + el 122 hk (90 kW) vid 5 200 v/min. Max vridmoment 142 Nm vid 3 600 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, steglös automatlåda.
Deklarerad förbrukning: 4,9 l/100 km.
CO2-utsläpp: 112 g/km.
Prestanda: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 11,1 s (fabriksuppgifter).
Betyg i Euro NCAP: 5/5 
VIB:s rostbetyg: 2.
VIB:s ljusbetyg: Halvljus 4/helljus 3.

Diskutera: Vad tycker du om långteststallet 2020?

Följ bilarna på Instagram!

Vi har gett varje bil en unik identitet på Instagram. Om du är intresserad av att följa vad som händer någon av långtestbilarna under året söker du på den #-tagg som är kopplad till just den bilen.

Toyota Corolla: #vibil184
Mazda 3: #vibil185
Tesla Model 3: #vibil186
BMW 3-serie: #vibil187
Renault Clio: #vibil188

Kommentarer

#1
2020-01-02 13:20

Jag tror Tesla håller bäst förbrukning, dvs den drar inte mer än deklarerat värde :-)

#2
2020-01-02 13:36

Det man kan titta på är rails för standard last bågar,finns mycket att spara där.
(varför spelar det ingen roll vad elbilar förbrukar?^ 55kWh brukar ju ge 300km och inte 400km).

#3
2020-01-02 14:03

Känns som en vettig mix:
en dieselkombi
ett försök att göra en snål bensinare
en konventionell snålmaskin
en elbil
en snikhybrid

Bara en bil under "skämsgränsen" på 95 gram, åtminstone på pappret.

#4
2020-01-02 14:27

Intressant uppställning av testbilar! Det ska bli spännande att se hur det går.

#5
2020-01-02 14:43

Bra Vib att ni har tagit ert förnuft till fånga och inte tagit med någon stadsjeep i detta långtest. En bra mix av bilar och drivlina, skulle gärna sett någon annan än den faceliftade BMW:n-en fin bil men konventionell och utan ny spännande teknik.

#6
2020-01-02 19:05

Bra mix tycker jag.
Fast mazda med elmotor och kompressor och 224nm vid 3000 varv??och upp till 20 % lägre bränsleförbrukning och 30 % högre vridmoment? Ja man undrar verkligen och vill man varva en motor på växlarna numera.
En simpel vw1,0tsi har ju 200nm vid 2000 varv
Blir intressant att följa bilarna hela resan.

#7
2020-01-02 14:57

Tyvärr känns ju skyactiv-x som ett misslyckande. Att behöva göda den med en kompressor för att hålla luftflödet äter upp nära på alla vinster med kompressionständning. Plus att motorn blev väldigt mycket mer komplex.

#8
2020-01-02 14:59

Bästa mixen jag sett på länge, några väldigt intressanta bilar att följa.
Bara förvånad över att man valde BMW:n med manuell låda.

#9
2020-01-02 15:19

Bra mix!

Men inte har teslan "Motor fram, bakhjulsdrift"? Motorn sitter väl också bak på bakaxeln?

#10
2020-01-02 15:39

Va ingen SUV? Plocka in en XC90 vet ja...

#11
2020-01-02 16:27

Ska bli mycket intressant att följa Teslan gentemot traditionella bilar. En gissning är att den kommer att ha bäst totalekonomi.

#12
2020-01-02 16:54

Bra mix.
Personligen tycker jag Tesla är den mest (enda?) intressanta.

#13
2020-01-02 17:05

Stefan #5
Du har tydligen missat att BMW 3 serie touring är helt ny modell, G21, förra modellen hette F31

#14
2020-01-02 17:42

Tesla kommer nog överförbruka mer än de andra faktiskt, speciellt vintertid.

#15
2020-01-02 18:52

Färglös skara

#16
2020-01-02 18:59

Junkers: Varför skulle Teslan överförbruka mer än fossilarna? Min Model S drar inte mer över deklarerat nu på vintern än fossilarna jag haft innan. Kört Malmö t.o.r idag, 1-3 plusgrader ute, förbrukning 213 Wh/km, motorväg ner, landsväg hem och snurr i både Malmö och Lund. 198 deklarerat.

#17
2020-01-02 19:05

Utgår man ifrån WLTP-räckvidden och den batterikapacitet som anges ovan för M3 så bör den dra 1,35 kWh/mil. Eftersom många fossilbränsledrivna bilat idag håller sig rätt nära WLTP-förbrukningen så bör ju M3 också göra det - men det får vi se om 1 år.

#18
2020-01-02 19:10

Jag tror alla bilarna kommer att ligga i närheten av WLTP.
Och bra att dom har skippat att ta in någon suv i bilskaran.

#19
2020-01-02 19:13

Stackars den som får Toyotan. Sätena är verkligen urkassa

#20
2020-01-02 20:24

M3 har väldigt låg förbrukning ja, särskilt SR+ som drar mindre per mil än någon annan elbil (Ioniq 28 kWh var etta förut). LR och Performance drar mer, ungefär som Ioniq 40 kWh, men fortfarande en bra bit under 2 kWh/mil.

#21
2020-01-02 20:27

Henrik det är ju så att fossilbilarna producerar värme hela tiden vilket inte Tesla gör annat än med el, därav ökar förbrukningen vintertid mer än för en fossilbil, åtminstone på längre turer. Det är anledningen till att jag tror att den kommer att överförbruka mer än de andra.

#22
2020-01-02 21:57

Junkers: Fast du får ju se till effektivitet med, en fossilare "eldar ju för kråkorna" mer med.
Sen se har även Tesla en viss överskottsvärme som används med enligt vad jag läst iaf.
Min bedömning iaf är att min Tesla inte har högre merförbrukning än mina tidigare fossilbilar vintertid. Dock inte kört i tung snöslask än.

#23
2020-01-02 22:11

Men 3 av 5 bilar med manuell låda?! 2020? Särskilt BMW är väl ingen som köper diesel manuell....
Clion kan jag tänka mig men i övrigt....

#24
2020-01-02 22:12

Bmw:n blir spännande att följa, tråkig med manuell låda dock som tidigare sagts..

#25
2020-01-02 22:14

Lastbågar och gummimattor inköpta till alla utom Teslan, varför kan man undra....och dragkrok till den och BMW men inte alla andra.....

#26
2020-01-02 22:18

Ja det förvånar mig, hur kan man ta in en BMW med manuell låda, 320d 2wd är väl nästan enda modellen som går att köpa med manuell låda. Men visst, det är trevligt att växla också så helt ok att spara dom kronorna. Och ännu så finns ju bilägare som vill växla själv.
Men jag hade aldrig köpt en dyr BMW utan den fina ZF lådan.

#27
2020-01-02 22:44

Henrik M: Elbilar har garanterat högre "överförbrukning" vintertid än fossilbilar. De flesta deklarationer på elbilar tar inte hänsyn till vinterkörning, inte för förbränningsmotorer heller för den delen.

Men det är inte så att man ska se det som att elbilen är ineffektiv. Utan att förbränningsmotorns överskottsvärme går till spillo sommartid. Ur ett annat perspektiv så är förbränningsmotorn energieffektivare vintertid om man tar hänsyn till utnyttjandet av överskottsvärme.

Elbilen är lika "effektiv" sommar som vinter.

#28
2020-01-02 22:46

Milky: Så du anser att jag ljuger då när jag påstår att min elbil inte har högre överförbrukning än mina fossilbilar?! Eftersom du påstår det "garanterat" är så? Så det jag märkt på snart 5000 mil är påhitt? Men du kanske kört elbil mer och har mer erfarenhet?

#29
2020-01-02 22:57

Henrik - dina tidigare bilar har förmodligen i huvudsak varit specade efter NEDC-normen medan dessa är specade efter WLTP. Det betyder ju en hel del när man talar om "överförbrukning" eftersom WLTP trots allt för de flesta är betydligt närmare den verkliga förbrukningen. Och jag tycker nog att junkers förklaring till att en elbil troligen "överförbrukar" mera vintertid än en fossilbränsledriven är rätt logisk och ingen kritik i sig mot elbilen.

#30
2020-01-02 22:58

Henrik. På din tesla. Visst kalkylerar man in den totala strömförbrukningen inklusive uppvärmning via stolpen före avfärd på kilometerförbrukningen eller hur funkar det ?
Jag tänker en redan uppvärmd bil tar ju rejält mindre ström än en kallstart utan stolpe kopplad och allt skall komfortvärmas från tex minus 10.
Eller vad har du för erfarenhet.

#31
2020-01-02 23:14

Pi: Skillnaden mellan sommar och vinter är ju procentuellt densamma oavsett vilken norm, eller hur?

#32
2020-01-02 23:20

Mso: Nej, i färddatorn räknas inte ev. förvärmning genom stolpen in. Det gjorde inte dieseln till mina dieselvärmare heller på mina fossilbilar så samma förutsättningar där tänker jag.

#33
2020-01-03 08:33

Henrik M: vet inte om du läste kommentaren? Elbilen är inte ineffektiv. Det finns bara ingen "gratis" värme där. Såvida du inte lyder under andra fysikaliska lagar så lär din bil dra mer kräm vintertid. Signifikant mycket så. Fast du kanske sitter och fryser? Vad vet jag. Å andra sidan +6 i Stockholmstrakten kan ju knappast kallas vinter längre...

#34
2020-01-03 09:11

Rent logiskt så kan jag inte se annat än att junkers och "milkys" resonemang är helt riktigt.
mso 1000 - jag kanske missuppfattat din kommentar men när det gäller eldrivna bilar så lär det vara betydligt mindre förbruknings-påverkan om motorn är kall så just den parametern talar för eldriften. Däremot får man ju inte speciellt mycket värme till kupén "gratis" utan den måste hämtas ifrån batteriet under hela färden.
Nåja - vi lär få svaret för M3 vad det lider men ViB har ju redan kört en Hyundai Kona Electric under senaste året och för att citera ViB - "den fina räckvidden blev nästan halverad vid minusgrader". Medan de allra flesta bilar med förbränningsmotor under senaste teståret haft en förbrukning nära deras resp WLTP-värden.

#35
2020-01-03 09:17

Men skillnaden mellan sommar och vinter när det gäller energiförbrukning i en elbil kanske inte blir så stor om man tänker på komforten?
Sommartid går det ju åt en hel del energi för att kyla kupén, det är väl bara vid några få tillfällen på året som inte energiåtgången slösas bort om man inte väljer att späka sig, frysa eller svettas?

#36
2020-01-03 09:36

Jag tror elbilen "överförbrukar" mer än fossilbilar utifrån norm(er) när det är riktigt kallt. Men det har det ju i princip inte varit hittills denna vinter i södra 1/3 av landet där jag tror Henrik M bor? Är det 0-gradigt eller varmare är det nog såpass lite extra energi som krävs för att värma kupén, särskilt om det är inräknat lite AC-användning etc. i WLTP så verkar det ju gå på ett ut enligt Henrik M.

#37
2020-01-03 09:51

Älskar hur så många på detta forum tror mer på sina egna tankar än på ägarupplevda erfarenheter! Snacka om trångsynthet och en tjurig motvilja att inse att det som de är emot faktiskt kanske råkar vara rätt bra......lägger ner denna diskussion för denna gång.

#38
2020-01-03 10:04

Henrik, det är ingen som tvivlar på dig, men du måste ju också medge att det temperaturmässigt inte varit vinter i södra 1/3 av landet ännu.

Men det visar ju på att en elbil inte ens har den nackdelen för oss söder om dalälven.

#39
2020-01-03 10:12

Ja du Henrik... Du kan ju läsa ViB och se deras upplevelse av Kona Electric vintertid istället för att dumförklara alla som inte tycker som du. Dom säger att räckvidden i stort sett halverades vintertid men det är väl i dina ögon rena lögnerna. Sen är uppenbarligen "vintertid" lite olika beroende på var man bor i landet men bor man i Skåne skall man nog vara lite försiktig med att jämställa sin "vinter" med de som bor i Norrland.

#40
2020-01-03 10:21

Pi: Kona är väl ingen Tesla? Har jag skrivit nåt om den?! Den kanske är sämre på olika sätt. Vet inte...
Norrland har en liten del av befolkningen så tror inte man ska säga att bara de har "vinter". Dagens vinter för de flesta är inte massa minus och snö månader i sträck. Tider ändras, även om en del tjurrövar har svårt inse detta. Min personliga erfarenhet än sålänge är 5-20% ökad förbrukning. Hur mycket har du på fossilaren? Ungefär samma?

#41
2020-01-03 10:38

Hej,
Jag kör en model 3 long range.
Kommer snitta på ca 6000 mil om året.
Hittills kört drygt 4000 mil.
Nej, bilen förlorar INTE räckvidd på sommaren.
När det var 30 grader i somras var räckvidden enkelt över 50 mil med AC (22 grader i bil).
Min teori är att ingen extra energi går då åt för att få batteriet i rätt arbetstemperatur. Därför tar det ut förlusten som ac:n förbrukar.
Ja, givetvis förbrukar den mer på vintern.
Mycket beroende på hur man kör.
Åker man på en långresa när det är riktigt kallt och startar med "kontakten i väggen". På samma sätt som många har en sladd till motorvärmare på en gammeldags bil :).
Då med tempererat batteri och uppvärmd kupé så blir inte skillnaden så stor på vintern.
En långresa med "kallstart" (-10) sjunker räckvidden till ca 35 mil istället för dryga 50.
Har ännu inte kört i kallare väderlek än minus 10, men tror inte det blir någon dramatisk skillnad vid tex -20.
För att det ska fungera smidigt bör man förstås ha hemmaladdning.
Hoppas nu ViB:s testförare kommer ha det.
Speciellt när det är en TM3 short range med mindre batteri.
Att räckvidden blir kortare vid kallt väder är inget som stör mig det minsta.
När jag jämför med min förra bensinbil behövde jag åka till macken var 4:e dag. Nu åker jag ALDRIG till någon motsvarande laddstation i mitt dagliga användande.
Så mycket bättre.
Så mycket smidigare.
Stoppar in sladden hemma, som en motorvärmarsladd fast enklare och bekvämare :).
De gånger det är minus 20 grader och jag måste köra mer än 30 mil händer så extremt sällan. Men då är det nog skönt att stanna och ladda.
Men - har man ingen hemmaladdare och kör många korta körningar.
Då kan nog förbrukningen bli hög och upplevelsen blir inte riktigt på samma nivå.
Batteriet stjäl nämligen energi vid varje kallstart.
Bor man som jag, lite off.
Då är elbil det bästa som finns.
Det finns fler elkontakter än bensinstationer.
Många påstår att en elbil är bara för de som bor i stan.
Jag tycker det är helt tvärtom.
På landet har man en egen laddare.
Inom en radie på 35 mil finns det garanterat en laddstation.
Med undantag av några få ställen i vårt avlånga land :-)

#42
2020-01-03 10:49

ELvis - min tanke har hela tiden varit att elbilar borde passa alldeles förträffligt för er som bor "på landet" inte minst eftersom antalet bensinstationer ständigt minskar där. Och elkontakt har man ju vid husknuten s a s.
Intressant att höra dina erfarenheter av typ "-10 grader" och med "kallstart" vilket säkert är vanligt i en stor del av landet vintertid - om inte annat så när bilen står vid jobbet under dagen och man skall hem.
Din maximala körsträcka minskar då tydligen med ca: 30 % och ViB skrev lite allmänt om att deras Kona kom drygt halva "sommar-räckvidden" vintertid vilket då kan stämma hyggligt beroende på vid vilka temperaturer man jämför med och om man inte haft möjligheten att "för-temperera" bilen. Men bara man känner till förutsättningarna så ser inte heller jag nåt problem med detta och har man möjlighet att "för-temperera" bilen innan avfärd så blir säkert räckvidds-minskningen mindre.

#43
2020-01-03 10:52

Ska bli extra kul och följa Model 3,om jag ska spå något så tror jag att den tyvärr som likt Hyundai Kona kommer att drabbas av flera barnsjukdomar.

#44
2020-01-03 10:54

Henrik,
Du kan ju inte kalla det för vinter när det är flera plusgrader. Det är rena sommarvärmen då.
ELvis verkar ha upplevt vinter "på riktigt". Min erfarenhet av elbil är ingen Tesla, men en e-up! där räckvidden gick från 149 km till 110 när det var kallt. Värmen i bilen drog ett par kW så körde man en timme försvann 1,5 mil den vägen.
Hur mycket effekt drar värmen i en Tesla? 5 kW? Kör man två timmar försvinner i såna fall ett antal mils räckvidd.

#45
2020-01-03 10:59

Nånting jag tror att fossilbilister gör när de jämför räckvidd på sommar och vinter är att de inte räknar ner till noll utan till 5 mil kvar. De flesta jag känner brukar tanka när bilen varnar, men en elbil kan man ju köra tills den är tom. Den är inte lika slumpartad på kvarvarande körsträcka som en avgasbil.´
Förra generationens elbilar hade 12-15 mil räckvidd. Tror man då att det är tomt vid fem mil kvar har man begränsat sig väl mycket.

#46
2020-01-03 11:12

Tesla S fick 40 % kortare körsträcka på vintern där det var -10 grader i snitt men den bilen har ingen värmepump för kupé värmningen som jag tror Tesla 3 har.
Man får skilja på förkortad körsträcka som till största delen beror på att man inte får lika hög kapacitet från batteriet på grund av kylan vilket inte är samma sak som elförbrukningen som inte skiljer sig lika mycket mellan sommar och vinter.
Ungefär som vanliga bilens batteri där energin finns kvar i batteriet men bilen kan ändå vara svårstartad när man vill ha ur strömmen snabbt. Med ökad temperatur i elbilens batteri som på sommaren kommer man flera mil.
Solid state batterier påverkas inte alls i samma utsträckning av kyla eller värme vilket kan bli ett lyft för elbilar som då inte behöver värma eller kyla batteriet.

#47
2020-01-03 11:14

@L. Mäkinen
Jupp. Man kan köra en elbil tills den är tom. Men sedan får man vackert bogsera den till en laddningsplats. Man kan köra en bil med förbränningsmotor tills den är tom också. Men skillnaden är att bilen med förbränningsmotor sedan inte behöver bogseras. Allt man behöver göra är att hämta en liten dunk soppa och köra vidare. Så jag vet inte.. I en jämförelse med att köra tills det är tomt så vinner bilen med förbränningsmotor varje dag i veckan.

.

#48
2020-01-03 11:34

Jag håller med föregående!

#49
2020-01-03 11:37

Personligen skulle jag gärna ha en elbil men har hittills tyckt att "entre-biljetten" för de få modeller som skulle fungerat för mig varit lite för hög men förhoppningsvis kommer detta att förändras.

#50
2020-01-03 11:51

Mäkinen: Så vi säger att det är höst och sen blir det vår?! Såklart det är vinter nu, dock mild vinter, och det är ju så det sett ut ett bra tag för stor del av befolkningen. Men även i minus 10 som vi haft här lite kort drog min Tesla 20% mer.
Det här med att en del säger det som sanning att en elbil tappar 40-50% vid kyla, det beror på körmönster. Ja, massa kallstarter och korta körningar drar mer, men kolla färddatorn första milen vid kallstart på fossilbil, hur ser det ut? Allt går att bevisa med siffror om man vill beroende på agenda och inställning. Mina siffror är från verklig användning som jag använder bilen. Bor man i en storstad o kör mest kort, kallt och utan förvärmning, ja då drar det mycket. Men det gör fossilbilen med. Så jag vidhåller att nej, en elbil under exakt samma förutsättningar har inte större merförbrukning av energi än en fossilbil. Men, jag har inte testat i Kiruna och minus 36, jag har inte kört korta kalla sträckor veckovis i Sthlm. Men jag som kört 6000 mil om året sista 15 åren märker ingen skillnad.

#51
2020-01-03 12:55

42 % kortare räckvidd vid -8 graders temperatur.
https://insideevs.com/news/341140/tesla-model-3-range-down-42-in-cold-we...

#52
2020-01-03 13:04

En skillnad mellan elbil och fossil dito är att man i det dagliga brukandet aldrig behöver bekymra sig om räckvidd.
Jag laddar bilen dagligen till 90 %.
Det betyder då att jag har en teoretisk räckvidd på ca 44 mil, varje dag !!!!
Ok, lite kortare på vintern...
Normalt är man inte i närheten att köra tomt. Kör ca 15 mil per dag och det är sällan jag är under 40%.
Dessutom har bilen hjärnkoll på energin.
Däremot var det något jag ofta tänkte på när jag körde bensin.
Kan jag köra en dag till?
Innan jag måste ta omvägen förbi bensinstationen?
Därför förstår jag att många tänker så.

Precis som de allra flesta som tagit steget till elbil så vill man aldrig "byta tillbaks".
Det är så mycket enklare och bekvämare.

Sedan en tid tillbaka finns nu funktionen "schemalagd laddning".
Det betyder att när jag åker på morgonen, så ser bilen till att kupén är varm och batteriet "nyladdat" (varmt batteri).
Därför fungerar min Tesla så grymt smidigt på vintern.
Nu finns det över 4000 modell 3 i Sverige varav ca 50 st mellan Skellefteå och Kiruna.
Är ganska säker på att de flesta är nöjda med vinteregenskaperna.
Så det borde inte finnas några tvivel :)

Sedan passar inte elbil alla, då behöver man inte köpa en sådan :)

#53
2020-01-03 13:05

Tackar för dina balanserade inlägg, ELvis !

#54
2020-01-03 13:27

Klarsynt,
Fast ibland är det ganska långt till bensinstationen. Eluttag finns oftast i närheten och eftersom man vet när man är nära gränsen kan man slippa en omväg på flera mil för att hitta bensin.

#55
2020-01-03 13:37

Vem köper en 3-serie med manuell låda 2020? Märkligt val.

#56
2020-01-03 13:46

Man ska ta youtubares rapporter om våldsamt minskad räckvidd med en nypa salt (tänker på den kaliforniske Teslaägaren som körde genom USA mitt i vintern), eftersom elbilar i varma regioner har en resistiv värmare på en bit över 5 kW i stället för luftvärmepump. Det är inte ovanligt att en bil med den konfigurationen förbrukar uppåt 3 kWh/mil i vinterkyla. Kan för övrigt bli en överraskning vid ev framtida privatimport…

Samma såklart med en del äldre budgetbilar som förra e-Up och det fåtal Ampera-e som tog sig till Norden.

#57
2020-01-03 14:59

Jag tycker det ska bli väldigt intressant att följa det här årets testbilar.
Om fem år tror jag batteribilarna står för minst lika stor försäljning som avgasbilarna och då räknar jag in gasbilar.
Däremot tror jag inte alls på vätgasbilar, det finns ingen och planeras ingen infrastruktur!
Men bränsleceller i bilar kommer nog, men det dröjer.

#58
2020-01-03 18:08

@L. Mäkinen

När du har två ton elbil som står helt still så är även ett mindre avstånd till ett eluttag att likställa med ett enormt avstånd, eftersom du måste bogsera dessa två ton. För en bil med förbränningsmotor så behöver du inte transportera två ton utan bara en liten dunk om fem kilo.

.

#59
2020-01-03 21:52

@Klarsynt
Angående vikt:
BMW:n och Teslan har liknande yttermått........ och vikt.
(*edit, enligt uppgifterna ovan, på de aktuella testbilarna)

Angående soppatorsk:
Senast jag fick soppatorsk var för drygt 35 år sedan, när man var ung och oerfaren :)
Tror faktiskt inte det händer på moderna bilar särskilt ofta.
Speciellt inte elbilar.

Men har man det som ett starkt kriterie när man väljer bil, så är det väl främst dieselbil man ska undvika.

Men tror ärligt talat det är ett ickeproblem för oss vanliga människor :)

#60
2020-01-03 19:43

En automatväxlad fyrhjulsdriven 3-serie väger över 200kg mindre än en automatväxlad fyrhjulsdriven Model 3. Ganska stor skillnad.

#61
2020-01-03 21:35

Soppatorsk på en modern bil!!
Det står ju exakt hur många mil det är kvar till torsk på instrumentet.
Körde exakt 80 mil på min 40 liters bensintank och då stod det 0,5 mil till tom.
Är nog ett icke problem i dag.

#62
2020-01-03 23:27

Det är fortfarande ganska vanligt med färddatorer som slutar visa kvarvarande räckvidd när det börjar bli intressant.

#63
2020-01-04 06:07

L Mäkinen. Är det möjligt.

Till och med på mina sista mellanmjölks skoda har det kommit upp återstående mil vid varje start när tankmätaren står på reserv.

#64
2020-01-04 12:26

manuella lådor i dagens bilar har nog en smal kundkrets.

#65
2020-01-04 09:23

mso 1000, när det är ner mot 5 liter kvar i tanken blir felvisningen väldigt stor.
Många bilar visar 0 km kvarvarande körsträcka!

#66
2020-01-04 09:39

De nyare Volvo iaf visar ner till 20 km kvar, sen därefter bara streck.
Teslan vet jag inte hur långt ner den visar, aldrig kört ner den så långt, kommit hem med 21 km kvar som minst tror jag.

#67
2020-01-04 10:27

Det är ju inte direkt enklare att mäta återstående energi i ett batteri än att mäta återstående volym i en "bensintank" men i båda fallen måste man nog anstränga sig lite mera än vad bilfabrikanterna gjort hittills. Så osäkerheten är nog rätt stor i båda typerna av bilar när man närmar sig slutet... Men generellt borde det vara enklare att mäta återstående volym av en vätska än av "elektronerna" i ett batteri där många variabler kan påverka utfallet när vi närmar oss "slutet".
Nåja - "återstående körsträcka", när vi börjar närma oss noll, är väl som tidigare konstaterats en icke-fråga för de allra flesta.

#68
2020-01-04 10:32

Min VW kunde man köra över en kilometer när det var 0 km räckvidd, men värmen stängdes av och motoreffekten blev nerskruvad.

#69
2020-01-04 11:36

Eftersom man med tanke på livslängden på batterierna inte nyttjar hela kapaciteten så skulle man ju kunna tänka sig att man har ett "akut-reservläge" att ta till vid nödsituationer där man skulle kunna köra nån/några km till i "energieffektiv" hastighet och utan användning av klimatanläggning m m - som alltså skulle kunna aktiveras efter att bilen stannat med "tomt" batteri. Att göra så vid nåt enstaka tillfälle lär knappast påverka batteriets livslängd för man behöver ju ändå inte köra ända till att batteriet är tomt utan bara tillåta en viss användning av "reserv-kapaciteten".

#70
2020-01-04 16:22

Tesla var ju så smarta att de monterade större batterier även i de minsta Model S men bara spärrade det.
Det innebar att de kunde låsa upp de där extra 15kWH när det blev orkanvarning sist. Ägarna fick alltså tillfälligt utnyttja hela batteriet.
Ungefär som att Tesla har alla prylar för fullständigt autonom körning i alla bilar men det kan bara användas om föraren köper programvaran för 66000:-.
Smart eller inte...

#71
2020-01-06 16:37

#66 jag har kört i varje fall 9 km efter att Teslan visade 0 km. Men har hört att de är skillnad mellan olika bilar inte bara olika modeller.
Annars vad gäller förbrukningen så skulle jag säga att under bra förhållanden och motorväg 100-120 km/h så förbrukar bilen mindre än vad som är angivet men på vintern mer och på vintern slår det hårdare hur man kör också. Det är min erfarenhet efter snart 2 år med model 3.
Men det ska bli intressant att se vad dom som kör den här längre tid tycker.

#72
2020-01-07 11:45

Första gången på länge som de lyckats inte lyckats pricka in en bil som jag inte finner intressant. Alla bilar de valt i testen är tämligen små eller mellan-klass-bilar. Vart är de riktiga familjebilarna i årets test? Corollan är för liten, Teslan för liten (för att inte tala om brandrisken), renault och mazda känns som faceliftade versioner och Bmw:n känns som den är inne på sin tredje facelift och här även med manuell låda (but why).

Hoppas de behåller förra årets långtestbilar istället.

#73
2020-01-07 12:01

lsoderlund: Vad var det du inte fick in när du provlastade och provsatt dem? För jag utgår från att du kollat upp bilarna innan du sågar dem utrymmesmässigt? Corollan är vad jag förstått det som mer eller mindre lika rymlig som gamla Avensis? Model 3 vet jag flera som har som familjebil och får gott om plats, även med barnvagn. Ena familjen åkte på fjällsemester nu med den, utan takbox, men med skidor på taket, barnvagn, kattbur(!!), och all packning i bagagen. BMW 3-serie har väl länge räknats som en fullt acceptabel familjebil, dock håller jag med om att den känns väldigt lite ny och otroligt skumt val med manuell låda.
Det är väl utan tvekan så att vi i Sverige gärna åker större bil än nödvändigt. Min Model S är utan tvekan onödigt stor, nu i efterhand har jag konstaterat jag lätt hade klarat mig med Model 3, och jag har 2 barn, 3 och 10 år gamla.

#74
2020-01-07 18:29

Kul att BMW:n får vara med. Skulle jag välja direkt som ogillar att åka bil ;)

#75
2020-01-07 20:51

Manuella lådor på alla utom de två som har det "inbyggt." Varför? Troligen därför att ViB måste köpa lagerbilar, när beslutet tagits om vilka långtestbilarna det ska bli. Troligen hade BMW bara manuella 320d på lager just då, så en sådan fick det bli.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.