Bild
Nästa artikel
Bästa storlastarna: Här är mest praktiska långtestbilarna

Bästa storlastarna: Här är mest praktiska långtestbilarna

Långtest

Hur praktiskt lagt är långteststallet av 2021 års modell? Vi tittar närmare på allt från sätesfällning och läskbackslastning till mobiltelefonfack för att få fram det smartaste alternativet för barnfamiljen – eller den som lastar mycket och ofta.

Bilen är ett redskap för att lösa vardagens knutar. Oavsett om det är för att lämna skolbarn, hälsa på farmor eller hämta hunden från dagmatte är bra disponerade utrymmen en av bilens viktigaste egenskaper.

På pappret är årets bilar några av de minst lastflexibla som ingått i vårt långteststall sedan starten 1988. Två av bilarna får inte dra släp medan en inte får lasta på taket. Testets näst största bil har den näst lägsta maxlasten medan testets minsta bil har den näst högsta.

I kraft av sin längd, 464 centimeter, och kantiga form är GLB långtestets rymligaste bil. Enligt VDA-normen rymmer bagageutrymmet från 130 till 1 680 liter. Den låga lägstasiffran beror på att bilen är sjusitsig. Med den tredje sätesraden nedfälld i bagagerumsgolvet blir lastytan plan och sväljer 500 liter eller om man så vill 12 läskbackar.

Med baksätets ryggdyna ställd i en vinkel av 100 grader kan kartonger lastas dikt an mot ryggstödet. Funktionen ger ett obekvämt baksäte men fem extra backar. Behöver lastvolym prioriteras före benutrymme kan baksätet skjutas cirka 15 centimeter i längdled. Sätesdynan kan skjutas i 60/40 proportion med resultat att man kan få ett bekvämt baksäte för en eller två personer medan den andra delen kan ställas i lastvinkel.

GLB är ensam om att fälla baksätet i 40/20/40 proportion, mittdelen fungerar som en extra bred genomlastningslucka. Leon och ID.3 har vanliga genomlastningsluckor, 20 centimeter breda och 35 respektive 40 centimeter höga.

Honda Jazz har ett grunt bagageutrymme. 60 centimeter är bara två centimeter mer än den 15 centimeter kortare Yaris. Det är för lite för att vår testbarnvagn Brio Go ska få plats. Att Jazz ändå rymmer skapliga 304 liter bagage beror på den fina lasthöjden, 85 centimeter är högre än övriga långteststallet.

Med fällt baksäte blir Jazz en av klassens storlastare. 32 backar är nio fler än Volkswagen ID.3. Jazz har även partytricket ”Magic seats”. Baksätets sittdyna kan vikas upp 60/40 proportion och låsas fast mot baksätets ryggstöd, praktiskt när man fraktar höga saker så som en trave läskbackar, en mindre cykel eller trädplanta. 

Det går att få ID.3 med dubbelt lastgolv, en funktion vår bil saknar. Den inre lasttröskeln  blir därför, likt i Yaris, besvärande hög. Det resulterar även i en lika besvärlig tröskel mellan bagagerumsgolv och fällt baksäte.

GLB saknar helt inre lasttröskel, det är bara att skjuta matkassarna in och ut ur bilen. Tyvärr saknas täckkåpor över skarven mellan rad två och tre vilket kan försvåra lastningen av tunga föremål. Med 565 kg i maxlast är det bra att det finns fyra stadiga lastsäkringsöglor. En funktion som fattas Yaris som trots det lilla formatet lastar nio kg mer än Leon.

I Jazz kan baksätesdynan fälls upp och låsas mot ryggstödet. Lasthöjden blir då 123 centimeter.
I Jazz kan baksätesdynan fälls upp och låsas mot ryggstödet. Lasthöjden blir då 123 centimeter.

Samtliga bilar har krokar för kassar och påsar. I ID.3 och Leon har de dimensionerats för helghandling, i Yaris är de mer för syns skull. Små och illa placerade.

GLB har elmanövrerad baklucka, men stängningshandtagen finns kvar och har krokar anpassade för att hänga skaljackor och liknande. Lastförskjutningsnät kostar extra till GLB och ID.3. Med tanke på tillvalens måttliga pris och den förhållandevis omständliga eftermonteringen borde de vara standard. Det går inte att få fabriksmonterade lastförskjutningsnät till övriga bilar men finns behovet kan ”hundgaller” i regel eftermonteras av tredje part. 

Leon och GLB har insynsskydd av typen rulljalusi medan övriga har hårda hatthyllor. En eloge till Jazz och Yaris som har fästpunkter i metall. I ID.3 är de av plast och riskerar att knäckas vid ambitiöst lastande. I Mercedes kan rulljalusin förvaras i ett fack under lastgolvet. Högspänningsbatteriet har kostat Leon det dubbla lastgolvet men det finns ett dedikerat förvaringsfack för laddsladdar i bakkant av bagageutrymmet.

Honda: Viss inre lasttröskel stör, liksom ”trappsteget” i bagagerumsgolvet. Smal stötfångare uppskattas.
Honda: Viss inre lasttröskel stör, liksom ”trappsteget” i bagagerumsgolvet. Smal stötfångare uppskattas.
Mercedes: I stort sett en plan lastyta. Trots suvkaross är det inte GLB som har den högsta lasttröskeln.
Mercedes: I stort sett en plan lastyta. Trots suvkaross är det inte GLB som har den högsta lasttröskeln.
Seat: Det fällda baksätet sluttar markant uppåt. Under golvet finns ett mindre sladdgarage för laddaren.
Seat: Det fällda baksätet sluttar markant uppåt. Under golvet finns ett mindre sladdgarage för laddaren.
Toyota: Hög och mycket bred lasttröskel. Yaris erbjuder även bara en ”tidningsficka” på framstolarna.
Toyota: Hög och mycket bred lasttröskel. Yaris erbjuder även bara en ”tidningsficka” på framstolarna.
Genomlastningsluckan mäter 40x20 cm, en snowboard bör gå in på diagonalen.
Genomlastningsluckan mäter 40x20 cm, en snowboard bör gå in på diagonalen.
»I gengäld har passageraren en bra plats för att gömma (glömma) telefonen.«
Test av förvaringsfack

För att få en uppfattning om förvaringsfackens volym använder vi träklossar med en volym på cirka 43,5 cm3. Klossarna pysslas in i handskfack, dörrfickor och andra förvaringsytor där man kan förvänta sig att de kan förvaras under färd. Klossarna får vridas fritt, men minst 50 procent av klossens volym måste befinna sig i facket. Lock och dörrar måste kunna stängas utan att klossarna påverkas. Fack för trådlös telefonladdning mäts inte.

Handskfack

Ju större bil, desto fler fack och möjligheter att stuva undan resans förnödenheter. Eller? Honda Jazz Crosstars dubbla handskfack ger ett övertag på konkurrenterna. Det övre facket är dolt bakom instrumentpanelens ”dekorlist” av textil. Av testlaget döpt till ”Sushifacket” då det passar perfekt för en åttabitars take away. Det vanliga handskfackets 5,17 liter (119 träklossar) är rymligt nog för boxningshandskar men ett stag till instrumentpanelen går ned i ovankant av handskfacket. Inga problem om man trycker in barnens favoritmjukisdjur men att lägga surfplattan överst i facket kan straffa sig med spräckt skärm.

De övriga bilarna har handskfack med mer lådliknande form med en uttalad övre begränsning så att man inte frestas att pressa in för mycket pryttlar. GLB har en hylla som inkräktar något på lastvolymen, men i gengäld har passageraren en bra plats för att gömma (glömma) telefonen. Seat har motsvarande fack utan att det inkräktar på handskfackets disposition. Ingen av testbilarna har textil- eller gummiklätt handskfack, risken för skrammel är uppenbar. Yaris och Jazz saknar belysning. Inga handskfack är låsbara.

38,5 träklossar, motsvarar cirka 1,7 liter eller en sushikartong. Notera mugghållaren till höger.
38,5 träklossar, motsvarar cirka 1,7 liter eller en sushikartong. Notera mugghållaren till höger.

Prylfack och dörrfickor

 

Tighta dörrfickor i Yaris, men V-formad botten gör att vägatlasen kilas fast och inte trillar ur.
Tighta dörrfickor i Yaris, men V-formad botten gör att vägatlasen kilas fast och inte trillar ur.
Praktiska resårband vid hjulhusen finns i GLB och Leon. Tanken är inte att klämma fast mobiltelefoner utan snarare varselväst och andra bagagerumstypiska utensilier.
Praktiska resårband vid hjulhusen finns i GLB och Leon. Tanken är inte att klämma fast mobiltelefoner utan snarare varselväst och andra bagagerumstypiska utensilier.
Våningssäng för mobiltelefon? ID.3 sportar induktionsladdning i det nedrefacket och förvaring i det övre. Gummerade ytor håller telefonen på rätt plats även vid engagerad kurvtagning.
Våningssäng för mobiltelefon? ID.3 sportar induktionsladdning i det nedrefacket och förvaring i det övre. Gummerade ytor håller telefonen på rätt plats även vid engagerad kurvtagning.
ID.3:s sladdgarage rymmer även däckreperationssats, varselväst och första förband. Vår bil saknar dubbelt lastgolv.
ID.3:s sladdgarage rymmer även däckreperationssats, varselväst och första förband. Vår bil saknar dubbelt lastgolv.

Toyota Yaris har två förvaringshyllor i instrumentpanelen. Facket ovanför klimatanläggningen är gummerat och skräddarsytt för mobiltelefon. Förvaringsytan framför passageraren kan fungera som telefonparkering, men vid inspirerande körning riskerar telefonen att kasa ur.

Honda har ett utmärkt mobiltelefonfack framför växelväljaren men gummering saknas och minsta sväng innebär att luren kommer att kasa runt vilket kan tära på både telefon och bil.

Seat och VW har de bästa telefonförvaringslösningarna. Telefonerna ligger tryggt i gummerade fack med ordentlig vinkel för att hållas på plats över den trådlösa laddplattan. I GLB ryms telefonen i mittkonsolens fack. Undantaget ID.3 har bilarna mittarmstöd med förvaringsmöjlighet.

Tidigare var det en given plats för kassetter och CD-skivor, 2021 har munskydd, våtservetter och handsprit tagit över. Yaris har den minsta volymen, cirka 0,6 liter. GLB:s djupa fack har gummerad botten och sväljer 4,2 liter.

Avsaknaden av kardantunnel gör att VW får plats med ett långsmalt men grunt fack mellan stolarna. Under dragjalusin finns plats för 48 Iphone av senaste snitt, det motsvarar en knapp liter mindre volym jämfört med mittarmstödet i GLB.

I Seat flankeras växelväljaren av två mindre fack. Det vänstra är avsett för bilens nyckel, det högra fungerar för pennor. Honda kompletterar instrumentpanelens två mugghållare med en extra uppsättning framför mittarmstödet. ID.3:s mugghållare har fjäderbelastade klackar som kniper åt runt muggen, en stadigare lösning jämfört med långtestkonkurrenternas statiska lösningar.

Skramlande isskrapor, pennor och p-skivor är irriterande. Yaris möter problemet med att ge framdörrarnas förvaringsfickor en markerad V-form. Effekten blir att isskrapan alltid lutar i fördelaktig vinkel. 

 ID.3 är ensam om någon form av skrammelskydd i dörrarna, men de lösa textilbitarna gör ingen större nytta. Varför inte klä hela dörrfickan som i VW Golf? 

Ju yngre baksätespassagerare desto större behov av förvaringsmöjligheter. Yaris snålar. Dörrfickor har ersatts av urgröpning passande en 0,5-liters PET-flaska. När långteststallet i övrigt har två ”tidningsfickor” på framstolarnas ryggstöd nöjer sig Yaris med en. Jazz och ID.3 har fickor för mobiltelefoner, handhållna spelkonsoler eller liknande. Mercedes bakre dörrfickor är rymliga och är en kompromiss mellan flaskhållare och vanlig dörrficka. Fickan går i princip över dörrens längd, facket är extremt långsmalt.

Otaliga legoklossar lär kunna gömma sig i mörkret. Å andra sidan; vill telningarna ha med sig snabbmatskedjans ”ballong på pinne” kan den förvaras i dörrfickan. I det nedfällbara mittarmstödet finns två utfällbara mugghållare. Seat och VW har en en enklare lösning. En asymmetrisk hårdplastinsats i mittarmstödet har plats för tre olika storlekar av mugg/flaska/termos. Att det bara finns en stor mugghållare har inte uppskattats av långteststallets yngre deltagare. Identiska dryckeskärl är en rättvisefråga.

Tydliga instruktioner: Cykel är okej, allt annat är det inte. ID.3 får belasta dragkroken med upp till 55 kilo.
Tydliga instruktioner: Cykel är okej, allt annat är det inte. ID.3 får belasta dragkroken med upp till 55 kilo.
Tryck och GLB fäller fram dragkroken. Knappen är placerad i ovankant av bakluckan. Är man ”kort i rocken” är den svår att se och nå.
Tryck och GLB fäller fram dragkroken. Knappen är placerad i ovankant av bakluckan. Är man ”kort i rocken” är den svår att se och nå.

På krok och tak

Att ID.3 saknar dragkrok är en sanning med modifikation. Bakom registreringsplåten döljer sig ett uttag för en så kallad ”cykelkrok”. Kroken ligger i ett utrymme under bagagerumsgolvet och klickas i enkelt. Max belastning är 55 kilo, tillräckligt för en cykelhållare och – enligt anvisning – två cyklar.

Så länge inte max belastningen överskrids går det att fästa andra ”kroktillbehör” så som skidställ eller lastlåda. Med en max dragvikt på två ton befinner sig GLB i andra änden av skalan.

Vårt tidiga exemplar av Leon gick inte att beställa med dragkrok från fabrik. Det går i dag, den elmanövrerade kroken kostar 7 500 kronor. Yaris får släpa 450 kilo, blygsamt när många bilar i klassen klarar det dubbla men det är trots allt 450 kilo mer än Jazz. I instruktionsboken understryker Toyota att Yaris inte är en dragbil: ”Din bil är i första hand avsedd att transportera passagerare.”

I instruktionsböckerna till de japanska bilarna finns ingen information om taklast, den kommer med lastbågarna. I ID.3:s instruktionsbok framgår det mycket tydligt att bilen inte är godkänd för taklast. Leon har bra instruktioner och illustrationer på hur lastbågarna ska användas, max tillåten last är 50 kilo, lika mycket som Jazz och Yaris. Med tanke på att lastbågarna i sig väger cirka fem kilo och en genomsnittlig takbox väger runt tjugo kilo blir den praktiska lastvikten låg.

»Yaris får släpa 450 kilo, blygsamt när många bilar i klassen klarar det dubbla.«
Bästa storlastarna: Här är mest praktiska långtestbilarna
Bästa storlastarna: Här är mest praktiska långtestbilarna

Bilen är ett redskap för att lösa vardagens knutar. Oavsett om det är för att lämna skolbarn, hälsa på farmor eller hämta hunden från dagmatte är bra disponerade utrymmen en av bilens viktigaste egenskaper.

På pappret är årets bilar några av de minst lastflexibla som ingått i vårt långteststall sedan starten 1988. Två av bilarna får inte dra släp medan en inte får lasta på taket. Testets näst största bil har den näst lägsta maxlasten medan testets minsta bil har den näst högsta.

I kraft av sin längd, 464 centimeter, och kantiga form är GLB långtestets rymligaste bil. Enligt VDA-normen rymmer bagageutrymmet

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.