Bild
Nästa artikel
Däcktest

Däcktest 2013: Friktionsdäck

Publicerad 8 november 2013 (uppdaterad 8 november 2013)
Ishalka är både farlig och svår att hantera. Det värsta scenariot är när våta vägbanor fryser till is nattetid. Då är det bara att hoppas att saltbilen hunnit före, eller att andra bilar med dubbdäck ruggat upp ytan så att friktionsdäcken får bättre grepp.

 

Varje år då Vi Bilägare gör vinterdäcktestet så kommer vi fram till samma slutsats. Det är isen som är farligast. Det enda man kan göra är att ha däck som är avsedda för det väglag man oftast kör på. Och att anpassa hastigheten!

Is är inte ett homogent eller konstant väglag. Det är ett problem vid tester. Men det är framför allt besvärligt och förrädiskt i vardagstrafiken. På en vägsträcka där man ena dagen inte haft några som helst problem, kan man plötsligt åka som en smörklick i en stekpanna dagen därpå.

Det där känner alla till. Men vi glömmer ändå hur snabbt det kan svänga från våt vägbana till lömsk svartis. Därför sker många otäcka halkolyckor framåt nattkröken eller på morgonkulan. Och det är ett vanligare problem i södra halvan av landet.

Ett bra nordiskt friktionsdäck klarar is ganska bra när den är ojämn och när bilar med dubb har rivit upp ytan.

Men när temperaturen är nära noll och isen är blank har även de bästa friktionsdäcken svårigheter att klara halkan. Det är ingen överraskning att dubbdäck vid dessa förhållanden ger det bästa greppet.

Och det är inget nytt att nordiska friktionsdäck klarar is betydligt bättre än den kontinentala typen. Så har det alltid varit och så är det fortfarande. Odubbade vinterdäck av kontinental typ är istället betydligt bättre på våt och torr asfalt och de är oftast riktigt bra i moddigt väglag.

Vi har testat åtta nordiska (varav ett regummerat) och ett kontinentalt friktionsdäck. Som jämförelse tog vi också med ett dubbdäck.

Testerna på is och snö gjordes utanför Ivalo i Finland i början av mars 2013. Volvo V40 och Volvo V70 användes som testbänkar.

Testerna på våt och torr väg gjordes på banor utanför Tammerfors, där också testet av grepp i snöslask och bullermätning inne i kupén utfördes.

De här däcken ingår i testet:
Continental ContiVikingContact 5
Dunlop SP Ice Sport
Gislaved Soft Frost 3
Goodyear UltraGripe Ice+
Green Diamond (Regumerat)
Michelin X-Ice XI3
Nokian Hakkapeliitta R2
Nokian Hakkapeliitta W3 D3 (Kontinentalt)
Nokian Hakkapeliitta 8 (dubbat)
Pirelli Ice Control Winter

Självfallet har Vi Bilägare även testat dubbdäck. Klicka här för att komma till testet.

Diskutera: Vad väljer du för däck?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Continental ContiVikingContact 5 Dunlop SP Ice Sport Gislaved Soft Frost 3 Goodyear UltraGripe Ice+ Green Diamond (Regumerat) Michelin X-Ice XI3 Nokian Hakkapeliitta R2 Nokian Hakkapeliitta W3 D3 (Kontinentalt) Nokian Hakkapeliitta 8 (dubbat) Pirelli Ice Control Winter

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Kommentarer

#1 • 2013-11-08 15:02
argotik

Som uppväxt i Norrland med ett körkortsinnehav sedan 1963 upphör jag aldrig att förvånas över dessa däckstester!
Att en och samma däcksfabrikat uppför sig olika på olika fordon torde vara något som inte överraskar vardagsbilisten som sällan tycker lika som testarna. Sedan tycker jag också att det är rena hysterin vad gäller dubbdäck från motorskribenters sida. Jag är av uppfattningen att alla som kör månadsvis på snöiga vägar skall ha dubbdäck. de som bor i södra Sverige borde föredra friktionsdäck. De två eller tre dagar spm det kan råda halka här nere går lätt att klara av genom att framföra sitt fordon med lite bättre framförhållning.
När första halkan kommer till Skåne så sker massor av incidenter varje år. Detta oberoende av vilka däck man valt! En orsak till olyckorna är vägverkets bristande förmåga till framförhållning samt människors glömska och övertro på den egna körskickligheten.

#2 • 2013-11-08 15:57
Peugo

Du har fel tycker jag. I södra Sverige är det dubbdäck som gäller (när det är halt så är det is), uppe i norr fungerar frtiktionsdäcken bra.

#3 • 2013-11-08 16:12
quattron

Det är mer än en norrlänning som fått hjärtat i halsgropen eller bilen i diket på besök i söder, det lömska är svartisen, som man inte upptäcker förrän det är för sent. Det enda som (tyvärr) hjälper är dubb när det gäller bilen, sen skulle det ju inte heller skada med lite bättre omdöme bland många.

#4 • 2013-11-08 16:59
Fredrik_Langvall

Åkte två är på Contiental central europiska dubbfritt i dimension 255/40-18 , kanon på torrt/vått men så fort det blev vinter väglag blev de som skidor.

Åker nu på Nokian nordiska dubbfritt i tråk dimensionen 205/60-16, riktigt bra på vinterväg men så sladdrigt när man har lite bråttom som jag i torrt vägval.
Antisladd går in hur tidigt som helst i snäva kurvor och det blir svarta spår efter i torrt :(, men säkerheten får ju trots allt gå först.

#5 • 2013-11-08 19:22
Raphael

Att vardagsbilisten inte tycker exakt likadant som tidningars testare, det beror ju på att tidningarna testar däcken under extrema förhållanden. Dvs man testar gränserna - man bromsar hårt, man accelererar med plattan i botten och man gör undamanöverprov. Det gör inte vardagsbilister till vardags. Anledningen att man testar gränserna, är därför att det är i de tuffa situationerna det verkligen gäller. För vardagskörning i lugnt tempo så är det inte så mycket skillnad mellan däcken... och då kan ett budgetdäck från Kina fungera lika bra som dyraste finska däcket. Men när man behöver det extra greppet, det är då budgetdäcket från Kina faller igenom.

Sedan så är inte alla däck bäst på allt, vilket också testerna visar. Jag tror att många köper testvinnarna och tittar inte på de enskilda parametrarna. Men tittar vi på Vi Bilägares test av friktionsdäck så är Michelin X-Ice 3 bästa däcket på is för det bromsar bäst, och det bromsar bättre än Nokia R2 som vinner testet. Men Nokian tar igen det på sidgrepp, Michelin är svagare i kurvorna och därför vinner Nokian.

Jag kör dock på Michelin, jag har inga planer på att köra rally på vägarna utan jag prioriterar bromsgreppet.

Och jag kör på landsbygden med snö, slask, torrt, vått och is. Fungerar utmärkt med friktionsdäck av nordisk typ. Har inte saknat dubb en endaste gång.

#6 • 2013-11-09 09:36
quattron

Raphael anser inte att vardagsbilisten bromsar för fullt, accar för fullt och gör undanmanöver. Jag skulle vilja uppleva den dag då inte detta sker i trafiken, som bekant inte bara består av en ensam trafikant. Den dagen med osynlig svartis, då jag i min yrkesutövning i bilen behöver bromsa och får välja mellan att kunna stanna på 30 meter eller 60 meter så är valet av däck inte svårt. Har man bara bilen som leksak och kan vara ute o köra lite för att skoja när det är halt då kan man köra på vad fasen som helst, kanske i en 328, men jobbar jag vill jag inte riskera livet mer än nödvändigt.

#7 • 2013-11-09 13:39
Draxon

Kör ju mest i södra norrland och har alltid kört med dubbdäck. När man ser folk ska iväg i korsningar blir man ju ibland förvånad.

Jag köper däck för att de ska fungera om jag behöver bromsa snabbt på ex, is. Det handlar inte alls om någon vardagskörning i lugnt tempo utan om en tvärnit om något händer. Det skulle gräma mig länge om jag pga olämpliga däck kör på en annan trafikant.

#8 • 2013-11-09 15:29
saabnisse

Jag har kört med dubbdäck sedan 1972 och det fortsätter jag med.
Jag ger fullständigt sjutton i vad andra tycker om friktionsdäck och hur bra de är.
Jag har provat några bilar med friktionsdäck och ett par klarade jag sig bra, men de var fyrhjulsdrivna!

#9 • 2013-11-09 19:53
saabnisse

Bara delvis rätt Shogun, innan jag började med dubb blev det många mil med slicks, sommar som vinter, ekonomin tillät inget annat.
Volvo har det också blivit många mil med, men betydligt fler med andra märken.

#a • 2013-11-11 19:17
Pender

Jag undrar också över vad som släpps igenom, och vad som censureras. Hur kan man låta dessa kommentatorstrådar solkas ner av de som bara är arga och dumma, och samtidigt helt humorlösa? OBS, jag påstår inte att crister_1 är ensam. Och att Shogun har helt rätt, betyder inte att han ska få hållas. Här ska man först och främst visa sin legitimitet, genom att yla med flocken.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.