Bild
Nästa artikel

Däcktest 2013: Dubbdäck

Däcktest

Nya krav på dubbdäck har gjort att tillverkarna valt olika vägar i jakten på grepp och minskat slitage på vägbanan. Vi har testat åtta av de bäst säljande dubbdäcken i en mängd utslagsgivande moment.

Nu skärps kraven på vinterdäck. Nytillverkade produkter måste ha färre dubbar eller klara ett nytt vägslitagetest. Det innebär att dubbdäck som tillverkas efter den 1 juli 2013 inte får ha fler än 50 dubbar per meter rullomkrets.

För den vanligaste dimensionen – 205/55 R16 – innebär det högst 96 dubbar jämfört med tidigare 130. Slitagetestet – som mäter partikelutsöndringen efter överkörningar på ett antal stenar som sedan vägs – möjliggör dock användandet av fler dubb så länge inte slitaget överskrider de skärpta gränsvärdena.

Miljön är alltså i fokus och tillverkarna har valt att satsa på olika lösningar i sin strävan att dels nå bra testresultat, dels klara miljökraven.

Vi har testat vad åtta storsäljare går för i följande moment: bromsning på is, start på is, bromsning på snö, start på snö, grepp i snöslask, bromsning på våt väg, bromsning på torr väg. Resultaten ger en samlad bedömning för att kunna utse en testvinnare.

De här dubbdäcken ingår i testet:

Bridgestone Blizzak Spike 01
Continental ContilceContact
Dunlop Ice Touch
Goodyear Ultra Grip Ice Artic
Hankook Winter i Pike RS
Michelin X-Ice North 3
Nokian Hakkapeliitta 8
Pirelli Ice Zero


Klicka här för att köpa testet av dubbdäck i smidigt PDF-format (30 kronor).

Testinformation

Modeller i det här testet:

Bridgestone Blizzak Spike 01
Continental ContilceContact
Dunlop Ice Touch
Goodyear Ultra Grip Ice Artic
Hankook Winter i Pike RS
Michelin X-Ice North 3
Nokian Hakkapeliitta 8
Pirelli Ice Zero

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.