Bild
Nästa artikel
Provkörning

Provkörning: Volvo V90 Laddhybrid

Publicerad 28 december 2017 (uppdaterad 28 december 2017)
Nu finns storsäljande V90 som laddhybrid. Men frågan är om inte Volvo skjuter över målet med V90 T8 AWD Twin Engine.

Efter XC90, och nyligen XC60, finns nu S/V90 som T8 AWD TwinEngine. Översatt till svenska betyder det att en T6-motor med 320 hk får hjälp av elmotor på bakaxeln som adderar 87 hk och 250 Nm. 
Till skillnad från XC90/XC60 har V90 T8 bara fyra körprogram. Off Road-läget är förbehållet laddhybridsuvarna. Mittkonsolen i V90 har färre och grundare fack. Litiumjonbatteriet är gömt i kardantunneln, för bättre viktbalans och bibehållet bagage, men det stjäl viss plats i den lägre V90. 

Jämfört med premiumkonkurrenterna erbjuder Volvo laddteknik till båda karossformerna S90 och V90. BMW och Mercedes saluför sina laddhybrider i endast sedanversioner. 

Ett annat ess i Volvoärmen är prestandan. Ingen förmår att matcha kraftresurserna i V90 T8 AWD. Resan från noll till hundra går på blott fem sekunder. Fyrhjulsdrift är unikt för den svenska kombin. Även batteripaketet på 10,4 kWh har större kapacitet än BMw 530e (9,2 kWh) och Mercedes 350e (6,2 kWh). Volvo lovar fem mil på el medan vi nådde knappt fyra.

Den största konkurrenten finns internt. V90 T8:s betvingare heter XC60 T8. Hybridsystemet är detsamma och i denna skyhöga prisklass ger Volvo-suven mer lyxkänsla som bättre matchar den smått absurda prislappen. Framför allt har XC60 ett övertag genom att den erbjuds med luftfjädring. Det adaptiva Four C-chassit i XC60 är bättre på att hantera den ökade tjänstevikten på 2,1 ton. Trots provbilens uppstyvade R-Designchassi kämpar V90 T8 med att hantera den höga massan när viktbalansen ändras i kurvorna. Luftfjädringen gör att  XC60 T8 känns oberörd under press. Dessutom är XC60 T8 billigare än V90 T8.

Med sedankaross är S90 T8 en konkurrenskraftig toppversion till premiumkonkurrenterna globalt, men den europeiskt inriktade V90-karossen hade tjänat på en snålare och mer prisvärd laddhybrid som utmanat Kia Optima SW PHEV och VW Passat Sportscombi GTE. 

Volvo har ett rimligare laddhybridsystem kallat T5 Twin Engine på gång, med en trecylindig bensinare och elmotor monterad framför växellådan. Det hade passat perfekt i V90. Systemeffekten på 250 hk hade räckt för att bräcka konkurrenterna men framför allt varit snålare när färden sker med bensinmotorn. Även under långfärd är en förbrukning kring 7,0 l/100 km att vänta för V90 T8 och det är inte svårt att få bilen att dra över 8,0 l/100 km. Förvisso snålt för en prestandakombi, men högt för en laddhybrid.

Totalt sett är V90 imponerande men den hamnar i kläm mellan Passat GTE och XC60 T8.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo V90 som laddhybrid?

Volvo V90 T8 AWD R-design

PRIS, FRÅN KR: 661 900.
SÄLJSTART: Nu.
MÅTT, CM: L 494/B 188/H 148.
BAGAGEVOLYM, L: 560–1 526.
TJÄNSTEVIKT, KG: 2  141. 
MAXIMAL DRAGVIKT, KG: 2 100.
MOTOR: Fyrcylindrig bensinturbo med kompressor, volym 1 969 cm3, effekt 320 hk/400 Nm. Elmotor 87 hk/240 Nm. Totalt 407 hk/640 Nm.
KRAFTÖVERFÖRING: Åttastegad automatlåda. Framhjulsdrift med elmotor på bakhjulen. 
BATTERI: Litiumjon, 10,4 kWh.
PRESTANDA: Toppfart 250 km/tim, 120 km/tim (el). Acceleration 0–100 km/tim på 5,0 s. 
DEKLARERAD FÖRBRUKNING:
2,0 l/100 km. CO2-utsläpp: 46 g/km. Räckvidd på el 50 km.
KONKURRENTER: BMW 530e, Lexus GS450h, Mercedes E 350e. 

Vad nytt?
Laddteknik till S/V90.
För vem?
Tjänstebilister med stor ekonomisk frihet.

Plus:
Utrymmen, prestanda, dragvikt, förmånsvärde.
Minus:
Svag elmotor, hög vikt, pris, törstig bensinmotor.

Kommentarer

#1 • 2017-12-28 13:50
Styggavargen

Vanliga V90 utan batterier väger för mycket, snart måste man väl ändå få sitt förnuft till fånga och börja banta ned bilen?. Borde lätt kunna banta ner den med 300 kg. Dags att tänka om...

#2 • 2017-12-28 15:20
Bilräven

Ytterligare en "gammal" bil som med dagens regler och subventioner (som är så populärt) känns nästan som ny - sett genom politikernas ögon. Den går ju hela 40km på el!! Jag skulle tacka nej även om jag fick den som gåva..

#3 • 2017-12-28 15:36
bengt39

Onödigt spel för galleriet Vi vet redan att Volvo inte vill bygga prisvärda laddhybrider.

#4 • 2017-12-28 15:37
skidoo1238

Jag tror inte att han som slantar upp 650 tusen orkar hålla på med styva dyngiga sladden så speciellt ofta, åtminstone på vintern.
Ett snedsteg att inte samtidigt kunna erbjuda den nya snålare varianten för vanligt folk samtidigt.

#5 • 2017-12-28 15:51
saabnisse

Fullkomligt onödig pubertetsracer!

#6 • 2017-12-28 15:54
Styggavargen

Ja, kanske låter jag som en "skiva" som hängt upp sig. Men har jag rätt i mitt uttalande, finns det någon som delar min åsikt? (var ärlig nu). Har det inte blivit ett problem med dessa "as tunga" bilar som man försöker ge en "touch" av miljövänlighet?

#7 • 2017-12-28 17:25
mso 1000

Vargen. +++

#8 • 2017-12-28 17:42
mso 1000

Jag hoppas nya trean med hybrid blir en bra kombo för Volvo.

#9 • 2017-12-28 18:03
george@cloudy.se

Vet inte riktigt hur mycket motorjournalist herr Svärd är - men det vore ju tacknämligt om han lät bli att fara med osanningar!
Själv åker jag en Mercedes 350e som råkar vara en herrgårdsvagn som är just laddhybrid. Så skriv om och skriv rätt!

#a • 2017-12-28 18:52
Axa

Håller med vargen.

Jag själv hade hellre valt Cupra. 0-100 på precis under 5 sek, halva priset mot Volvon, väger drygt 1500kg och drar 0,72 deklarerat. Garanterat roligare än Volvon.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.