Nästa artikel
Provkörning: Toyota Yaris (2011)
Provkörning

Provkörning: Toyota Yaris (2011)

Publicerad 14 september 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Det krävs goda idéer och ett säkert handlag för att göra en ny version av en bilmodell som sålts i miljonupplagor och överösts med utmärkelser, bland annat Årets Bil 2000. Toyota vet hur man gör. Den tredje generationen av Yaris har vuxit till sig på alla sätt. Tyvärr gäller det även prislappen. Yaris blir dyrare än de flesta konkurrenter.

Första Toyota Yaris blev 2000-talets första Årets Bil. Andra generationen, som kom till Sverige på nyåret 2006, har överösts med utmärkelser och bland annat vunnit sin klass i JD Powers undersökning av hur nöjda ägarna är med sin bil. Inte så konstigt att cirka 2,5 miljoner europeer (varav 38 000 svenskar) har köpt en Yaris. Att göra en tredje och bättre generation av en sådan bilsuccé är inte lätt. Men Toyota har tagit sig an uppgiften med japansk effektivitet.

Yaris III är visserligen lik sina föregångare, men har fått en mer självsäker utstrålning. Karossvecken är skarpare, strålkastarna större och fronten lite argare.

– Vi har velat göra bilen lite mer maskulin, säger Hirufumi Yamamoto som lett jobbet med den nya lilla Toyotan.

Fast så liten är den inte längre. Längden har ökat med en hel decimeter och avståndet mellan hjulaxlarna med fem centimeter. Det har gjort underverk med utrymmena i kupén. I baksätet kliver min 183 centimeter långa kollega in och konstaterar att det finns luft kvar runt både knän och huvud. Trots att han sitter bakom en lika lång förare.

Fast svikt
Inuti Yaris har det hänt minst lika mycket som utanpå. De förra generationernas mittplacerade, digitala instrument har kastats ut. Nu ser instrumentpanelen ut som på de flesta andra bilar, med stora runda mätartavlor framför föraren. Instrumentbrädan sitter fyra centimeter lägre än i de gamla bilarna, vilket släpper in lite mera ljus.

Provkörningsbilen har en extra ljus och luftig interiör. När jag tittar uppåt ser jag himlen. För 4 800 kronor kan Yaris förses med en stor glasruta i taket.

Toyotas inredare har bytt ut det mesta. Även sätena är nya och mer rejäla med längre sits och bättre sidostöd än tidigare. Förarstolen har en skön, fast svikt och kan justeras så den passar de flesta – den kan skjutas 24 centimeter i längd och hissas sex centimeter i höjd.

Höjdjusteringen är dock ingen trevlig procedur. Den sker med ovanligt racklig pumpspak.

Provkörningsvägen är inprogrammerad i navigeringsdatorn och visas på den stora färgskärmen mitt på instrumentpanelen. Den ingår i ett multimediasystem som kallas Toyota Touch och som tillåter bilens besättning att ha kontakt med omvärlden via bluetooth och iPod. En av mina kunnigare kollegor lyckas snickra ihop ett SMS på pekskärmen.

Kommer som hybrid
Toyota har förlagt provkörningen av Yaris till Köpenhamn och på motorvägen in mot stan kan vi konstatera att Yaris är en tyst liten bil. Vindrutan är gjord av specialglas med en ljuddämpande film och i karossens håligheter finns gott om isolering.

Även om Yaris gör bra ifrån sig på motorvägen är den främst skapad för tätortstrafik. Vi kryssar kors och tvärs i Köpenhamn och får gott om tillfällen att prova start/stoppsystemet som är standard i den 99 hk starka 1,33-litersmotorn. Systemet går att kombinera med en steglös växellåda, Multidrive S. Den gör stadskörningen extra enkel och kan nog vara värd kostnaden på drygt 12 000 kronor.

Vid varje rödljus stannar motorn och bilen står tyst så länge jag håller foten på bromsen. När jag trycker på gasen igen startar motorn mjukt och kvickt.

De flesta svenska Yarisköpare väntas välja 1,33-litersmotorn. Den har förstås också fått sig en genomkörare av Toyotas tekniker och blivit lite snålare än förut. Med den steglösa växellådan är förbrukningen nere på 0,5 l/mil, vilket ger utsläpp på 114 gram koldioxid per kilometer.

Men Yaris finns med ytterligare två miljöklassade motorer. Minsta maskinen har tre cylindrar och 69 hk. Den låter som en skenande moped, men blir tyst när bilen väl kommit upp i fart. Kraften räcker oväntat bra, åtminstone i stadstrafik.

Rappast och snålast blir Yaris med dieselmotorn på 90 hk som klarar sig med 0,39 l/mil och släpper ut 104 gram koldioxid per kilometer. Men nästa år kommer det rekordet att slås, för då lanseras Yaris med ett hybridsystem.

Inte billig
Vilken motor man än väljer är en sak säker: det blir inte billigt att köpa en Yaris. Toyota vet värdet av sitt goda rykte och prissätter bilarna oblygt. Yaris är dyrare än de flesta konkurrenter – vår 99 hk starka provkörningsbil stod i 196 500 kronor!

Yaris kommer att säljas i flera versioner med pigga namn. Paketet Active förväntas säljas bäst. Det kostar 9 000 kronor men innehåller en hel del, bland annat multimediasystemet med pekskärm och backkamera.

Men grundversionen är inte precis naken. Utöver nödvändigheter som ESP och sju krockkuddar har den bland annat fjärrstyrt centrallås, radio och manuell luftkonditionering. Den som nöjer sig med detta, klarar sig med en tredörrarskaross och dessutom väljer den minsta motorn kan få en Yaris för 134 800 kronor.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Yaris?

Toyota Yaris 1,33

Pris: Från 149 900 kr.
Modell: Halvkombi med tre eller fem dörrar.
Säljstart: Sista veckan i oktober.
Mått, cm: L 389/B 170/H 151.
Motor: Fyrcylindrig med volym 1,33 l. Effekt 99 hk vid 6 000 v/min. Vridmoment 125 Nm vid 4 000 v/min.
Prestanda: 0–100 km/tim på 11,7 (man) resp 12,3 (aut) s. Toppfart 175 km/tim.
Bränsleförbrukning, bl körning: 5,2 (man) resp 5,0 (aut) l/100 km.
CO2-utsläpp: 114–124 g/km beroende på hjul.
Konkurrenter: Citroën C3,  Ford Fiesta, Hyundai i20, Kia Rio, Mazda2, Opel Corsa, Peugeot 207, Renault Clio, Seat Ibiza, Skoda Fabia, VW Polo med flera.

Vad nytt? Större kaross, helt omgjord inredning och snålare motorer.
För vem? Den som klarar sig med en kompakt bil men inte vill avstå bekväm utrustning.
Bra köp? En Toyota är alltid ett säkert köp.

Plus: Rymlig inuti, tyst, snål, lättkörd.
Minus: Högt prissatt, racklig stolsjustering, inga krokar för matkassar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-09-14 22:49
Hanzzon

Det låter ju som lovande betyg från provkörningen om man både gillar stolarna, ljudkomforten samt utrymmet i bilen som tydligen är bättre än förr, det kan nog många vara villiga att betala några kronor extra för i jämförelse med föregångaren, jag tycker dessutom den nyare ser klart snyggare/tuffare ut vilket nog inte heller är en nackdel.
De dubbla/trippla handsfacken med även ett framför ratten har man ju dock fått offra för att kunna ha instrumenteringen framför föraren men det kanske fler tycker är mer en fördel än nackdel så det kanske de flesta kan leva med.

#2 • Uppdaterat: 2011-09-15 17:09
Thommys

Trevlig ny bil. Synd att de tagit bort hastighetsmätaren från mitten. Då försvinner förvaringsfacket framför ratten. En annan märklig sak, är om man beställer till Comfortpaketet, då går inte förarstolen att justera i höjdled. Alltid är det något märkligt med Toyotas paket. Bra i varje fall att den nu mer går att få med farthållare. Det talades tidigare om armstöd fram, men det kanske kommer senare, får vi hoppas.

#3 • Uppdaterat: 2011-09-18 01:51
Pender

Det är nog mer konservativa motorjournalister än tidigare Yaris-ägare, som pressat Toyota att återinföra de rattskymda instrumenten.

#4 • Uppdaterat: 2011-11-06 00:21
Pender

Nej Leifer den är inte betydligt tystare än föregångaren. Den är heller inte obetydligt tystare. Ljudnivån är på en tiondels decibel densamma vid 100 km/t på medelgrov svensk asfalt. Jag har mätt. Även våra öron gjorde samma bedömning. Dock är den vid låg fart på slät asfalt tystare. Bättre isolerad från yttre ljud och från motorljud. Bekvämare baksäte i den nya. Dock betydligt sämre takhöjd. För de under 170 cm. Iom ej skjutbart baksäte, så har den gamla antingen mycket större benutrymme eller större lastutrymme. Dock är totalen för den nya ngt rymligare. Tyvärr har man flyttat instrumenten, så de skyms bakom ratten. Tittvinkeln är annars exakt densamma. Även räknat till vägen framför. Men de som inte vill lära nytt är ju nöjda. (Funderar själv på byta till en Scenic bl.a. pga mittplacerade instrument.) Summa sumarum så tycker jag den nya är ett steg tillbaka från funkisvarianten.

#5 • Uppdaterat: 2011-11-06 00:23
Pender

PS. Skrivfel. Den nya klarar upp till 179 cm bak.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.