Bild
Nästa artikel
Provkörning

Provkörning: Toyota Hilux (2019)

Publicerad 30 december 2019 (uppdaterad 30 december 2019)
En välkänd profil. Hilux har tillverkats sedan 1968.
Den åttonde generationen av Toyotas pickup Hilux har massor av utrustning och ett ohotat rykte om hög kvalitet.
Den första generationen Hilux såg dagens ljus 1968 och den nu aktuella åttonde generationen presenterades 2016. Hilux tillhör de större pickuperna med ett rejält fotavtryck.

Den känns stor att köra. Lång hjulbas och begränsade styrutslag ger rejäl vändradie och gör det bökigt att ta sig mellan pelarna i garaget. Formgivningen med den långa nosen som sticker ut några cm extra gör fronten svåröverskådlig. Tyvärr finns inga parkeringsvarnare fram vilket gör att man får vara uppmärksam när det är trångt.

Flaket är brett men inte särskilt djupt.

Förutom den saknade främre parkeringsvarnaren är utrustningen närmast överväldigande i den provkörda toppversionen Ultimate D-Cab. Här finns inte bara komfortprylar utan även ett väl genomtänkt säkerhetspaket med autobroms som även kan upptäcka och bromsa för oskyddade trafikanter i mörker. Dessutom finns här vingelvarnare med styrassistent samt vägskyltsdetektion. Den här typen av säkerhetsutrustning är förstås lika viktig i yrkesfordon som i personbilar men har hittills inte varit särskilt vanlig i klassen.

På vägen går Hilux till att börja med lite oroligt. Pickupen ruskar på sig som en våt labrador när man kör den olastad över ojämnheter i låg fart. Fjädringen sätter sig dock med några kilo på flaket och bakvagnen blir plötsligt mycket lugnare.

Förarstolen känns först väldigt bred och bekväm men på längre sträckor inser man att den trots allt erbjuder ganska enkel komfort. Ratten är ställbar både i höjd- och längdled men skulle må bra av lite ytterligare skjutmån. Nu blir körställningen inte helt optimal för dem med lite längre ben.

"Toyota Hilux har ett grundmurat rykte om sig att vara slitstark och krångelfri."

Baksätet är i nivå med en modern småbils. Två vuxna får plats men här är inget överflöd av benutrymme.

Förarmiljön får både ris och ros. Färddatorn på instrumenten framför föraren fungerar bra men hastighetsmätaren är onödigt svårläst med tunna svarta siffror på vit bakgrund. Infotainmentsystemet mitt på panelen sitter mycket lågt vilket gör att föraren måste ta blicken från vägen för att titta på skärmen. Systemet är i alla fall lätt att nå men reagerar väldigt långsamt på kommandon. Dessutom ger displayen reflexer.

Drivlinan känns en smula kraftlös. Hilux känns trög redan tom.

Toyota Hilux har ett grundmurat rykte om sig att vara slitstark och krångelfri. Tillsammans med den omfattande säkerhetsutrustningen är det bilens starkaste kort. I många andra aspekter känns den rätt gammal.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Hilux?
Toyota Hilux Ultimate D-Cab 2,4 D- 4d 4WD Aut

Pris, från kr: 413 875.
Svensk lansering: Säljs nu.  
Mått, cm: L 533/B 186/H 182.
Mått flak, cm:  L 152/B 164/H 48.
Tjänstevikt, kg: 2 095.
Max last, kg: 1 115.
Max dragvikt, kg: 3 200.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel. Volym 2 393 cm3. Max effekt: 150 hk vid 3 400 v/min. Max vridmoment: 400 Nm från 1 600 v/min.
Kraftöverföring: 6-växlad automatisk växellåda. Fyrhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart: 170 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 12,8 s.
Deklarerad förbrukning: 9,1 l/100 km. CO2-utsläpp: 238 g/km.
Konkurrenter: Volkswagen Amarok, Nissan Navara, Mitsubishi L200. 
 

Plus: Omfattande utrustning, god kvalitet.
Minus: Fjädringskomfort, en smula otymplig. 

Vad nytt? Aktiva säkerhetssystem och ny infotainment.
För vem? Den som sätter säkerheten främst. 
 

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.