Bild
Nästa artikel
En välkänd profil. Hilux har tillverkats sedan 1968.
En välkänd profil. Hilux har tillverkats sedan 1968.

Provkörning: Toyota Hilux (2019)

Provkörning

Den åttonde generationen av Toyotas pickup Hilux har massor av utrustning och ett ohotat rykte om hög kvalitet.

Den första generationen Hilux såg dagens ljus 1968 och den nu aktuella åttonde generationen presenterades 2016. Hilux tillhör de större pickuperna med ett rejält fotavtryck.

Den känns stor att köra. Lång hjulbas och begränsade styrutslag ger rejäl vändradie och gör det bökigt att ta sig mellan pelarna i garaget. Formgivningen med den långa nosen som sticker ut några cm extra gör fronten svåröverskådlig. Tyvärr finns inga parkeringsvarnare fram vilket gör att man får vara uppmärksam när det är trångt.

Flaket är brett men inte särskilt djupt.
Flaket är brett men inte särskilt djupt.

Förutom den saknade främre parkeringsvarnaren är utrustningen närmast överväldigande i den provkörda toppversionen Ultimate D-Cab. Här finns inte bara komfortprylar utan även ett väl genomtänkt säkerhetspaket med autobroms som även kan upptäcka och bromsa för oskyddade trafikanter i mörker. Dessutom finns här vingelvarnare med styrassistent samt vägskyltsdetektion. Den här typen av säkerhetsutrustning är förstås lika viktig i yrkesfordon som i personbilar men har hittills inte varit särskilt vanlig i klassen.

På vägen går Hilux till att börja med lite oroligt. Pickupen ruskar på sig som en våt labrador när man kör den olastad över ojämnheter i låg fart. Fjädringen sätter sig dock med några kilo på flaket och bakvagnen blir plötsligt mycket lugnare.

Förarstolen känns först väldigt bred och bekväm men på längre sträckor inser man att den trots allt erbjuder ganska enkel komfort. Ratten är ställbar både i höjd- och längdled men skulle må bra av lite ytterligare skjutmån. Nu blir körställningen inte helt optimal för dem med lite längre ben.

"Toyota Hilux har ett grundmurat rykte om sig att vara slitstark och krångelfri."

Baksätet är i nivå med en modern småbils. Två vuxna får plats men här är inget överflöd av benutrymme.

Förarmiljön får både ris och ros. Färddatorn på instrumenten framför föraren fungerar bra men hastighetsmätaren är onödigt svårläst med tunna svarta siffror på vit bakgrund. Infotainmentsystemet mitt på panelen sitter mycket lågt vilket gör att föraren måste ta blicken från vägen för att titta på skärmen. Systemet är i alla fall lätt att nå men reagerar väldigt långsamt på kommandon. Dessutom ger displayen reflexer.

Drivlinan känns en smula kraftlös. Hilux känns trög redan tom.

Toyota Hilux har ett grundmurat rykte om sig att vara slitstark och krångelfri. Tillsammans med den omfattande säkerhetsutrustningen är det bilens starkaste kort. I många andra aspekter känns den rätt gammal.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Hilux?

Toyota Hilux Ultimate D-Cab 2,4 D- 4d 4WD Aut

Pris, från kr: 413 875.
Svensk lansering: Säljs nu.  
Mått, cm: L 533/B 186/H 182.
Mått flak, cm:  L 152/B 164/H 48.
Tjänstevikt, kg: 2 095.
Max last, kg: 1 115.
Max dragvikt, kg: 3 200.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel. Volym 2 393 cm3. Max effekt: 150 hk vid 3 400 v/min. Max vridmoment: 400 Nm från 1 600 v/min.
Kraftöverföring: 6-växlad automatisk växellåda. Fyrhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart: 170 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 12,8 s.
Deklarerad förbrukning: 9,1 l/100 km. CO2-utsläpp: 238 g/km.
Konkurrenter: Volkswagen Amarok, Nissan Navara, Mitsubishi L200. 
 

Plus: Omfattande utrustning, god kvalitet.
Minus: Fjädringskomfort, en smula otymplig. 

Vad nytt? Aktiva säkerhetssystem och ny infotainment.
För vem? Den som sätter säkerheten främst. 
 

Kommentarer

#1
2019-12-30 10:32

Ja, den har väl på vår marknad drabbats av den allmänna down-sizingen och vi, till skillnad mot resten av världen, får hålla till godo med en för klen motor.

.

#2
2019-12-30 12:53

Fullutrustad utan parkeringssensorer och dessutom svår att bedöma vart fronten är!!

Sanslöst dåligt.

#3
2019-12-30 14:50

Som allt fler bilar har den låg laddningsspänning, ca 14,1 Volt, dessutom utan kompensation för utetemperatur. En eftergift för krav på lägre drivmedelsförbrukning men oacceptabelt på ett arbetsfordon! Vintertid blir batteriet aldrig fulladdat, användning av dieselvärmare riskerar att sänka spänningen så lågt att motorn inte startar. Många har fått lära sig detta den hårda vägen!

#4
2019-12-30 15:39

Hilux är väll den modell som är välkommen ner i Svenska gruvorna! #tuffatag

#5
2019-12-30 22:46

Visst brukar Toyota tillverka marknadens mest slitstarka och krångelfria bilar som också rullar längst. Men vem behöver en sådan här bil och till vad ??? Knappast en familj, ej heller småföretagare och hantverkare som måste kunna låsa in sina prylar i ett skåp i skydd för väder, vind och tjuvar

#6
2019-12-31 08:08

Det finns mer än asfalterad stad i Sverige!
@ksoderlund har tidigare visat en användning där endast pickupper duger, oftast Hilux.
Entreprenörer inom anläggning och skogsbruk behöver dessa fordon. Frigångshöjd och äkta fyrhjulsdrift med ett chassi som tål dåliga vägar är ett måste.
Sist men inte minst, senare års alla dieselstölder nattetid tvingar de flesta att medföra en 450 liters tank varje dag för att minimera dieselmängden som förvaras på arbetsplatsen. Ett elände i sig men ska inte försämras ännu mer genom att tvingas ha tanken inom samma väggar man själv sitter! Minsta läckage och stanken av "modern" diesel är evig i bilen.

#7
1
2019-12-31 10:37

Löjliga gubbar i för stora bilar.

#8
2020-01-01 02:06

Döp om sidan till vi bilhatare...

#9
2020-01-01 04:21

Jag har nu i dagsläget kört 7800mil ,bilen togs ut ur butiken för drift 2017 feb. 09 Toyota Hilux Preruner 4dor cab E 2,4 149 hk automat 6 växlad 2 huls drift, diesel ligger i snitt på 0,78 /l mil
Kända fel när bilen hade rullat ca 3500 mil,turbon rasade,fick ny på garantin.
Väldigt känslig fotbroms som tvärnitar om bilen är utan last bak. trumbroms bak.
Däcken Yokohama är orginal än går nog 1000mil till ,tygklädseln är smutskänslig, fanns ej skinn då ,comforten i stolarna är ej anpassade för europeer,ingen svankryggstöd,och ingen värme i bilen kan faktiskt vara kallt här.
Automatlådan kan kasta i ettan vid låg fart när man släpper gasen .kort mellan ettan och tvåans växel
några glödlampor har bytts ,trångt och bökigt i fram.
Annars en slitvarg utan fel. Jag rekomenderar denna maskin behöver ej stå på verkstad Jag finns i Thailand kör på PTT statlig diesel.

#10
2020-01-02 10:33

En jag känner fick problem med oljeläckage vid differential lådan..men det var på en något äldre modell (typ förra generationen).

#11
2020-01-02 18:49

HT19, bilagare är inte långt ifrån. :-)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.