Ett av de modellnamn som funnits längst i bilvärlden är Toyotas pickupmodell Hilux. Nu presenteras en helt ny generation, den nionde i ordningen.
Den största nyheten är att Toyota Hilux ska komma både som batterielbil och som bränslecellsbil. Lanseringen dröjer dock – de ska lanseras först 2026 respektive 2028.
Batteriet i den eldrivna versionen är på 59,2 kWh och ger en räckvidd på bara 24 mil enligt WLTP-körcykeln, trots att den eldrivna versionen har en egen front med bättre aerodynamik jämfört med andra versioner. Dessutom sjunker den högsta tillåtna släpvikten från 3,5 i dieselversionen till 1,6 ton.
Att lansera en eldriven pickup går på sätt och vis tvärt emot trenden i bilvärlden just nu. Ford har haft låg efterfrågan på den eldrivna pickupen F-150 Lightning och Tesla Cybertruck har heller inte sålt särskilt bra.
Förbränningsmotorerna blir dock kvar i Hilux-utbudet. Det finns en 2,8-liters dieselmotor som kan köras på HVO100 och som är kopplad till ett 48-volts mildhybridsystem. Batteriet är placerat under baksätet.
Toyota Hilux får även ny design, både interiört och exteriört. Bland tekniknyheterna finns elektrisk servostyrning, ökad karosstyvhet och modernare assistanssystem.