Bild
Nästa artikel
Provkörning

Provkörning: Toyota Auris (2015)

Publicerad 18 september 2015 (uppdaterad 18 september 2015)
Formerna på Toyota Auris har vässats, bland annat med nya LED-ljus.
Toyotas mellanklassare Auris har fått autobroms och snyggare interiör för att hålla konkurrenterna i golfklassen bakom sig. Det hela handlar dock om en mycket lätt ansiktslyftning.
Trots att det knappt gått 2,5 år sedan Toyota presenterade den senaste generationen av sin mellan-klassbil Auris är det redan dags för en ansiktslyftning. Bland annat är det omvärldens krav på aktiva säkerhetssystem med autobroms som tvingat fram den tidiga uppgraderingen.

Liksom storasyster Avensis kommer Auris med autobroms som standard. Systemet kallas ”Toyota Safety Sense” och arbetar i hastighetsintervallet 10–80 km/tim. Skulle bilen upptäcka ett hinder framför sig och farten understiger 30 km/tim, hinner den bromsa till stopp och därmed undvika en olycka.

Just att Toyota Safety Sense är aktivt i de fartområden som är aktuella i normal stadstrafik är extra betydelsefullt. Här är påkörningsolyckorna vanligast och följdverkningarna, bland annat i form av whiplashskador, ofta svåra. Toyotas autobroms upptäcker dock inte fotgängare eller cyklister.
 
Säkerhetssystemet ska förhoppningsvis inte Auris-kunden märka av. Desto tydligare är förändringarna i interiören. Mediasystemet styrs nu av en lättanvänd sjutums pekskärm på mittkonsolen och mellan mätartavlorna sitter en 4,2 tum stor färgdisplay som bland annat ger information från färddatorn. Kvalitetskänslan är högre än tidigare och mittkonsolens Ipad-liknande design är faktiskt riktigt snygg.

Även exteriört har formerna snitsas till, både i front och akter. Bland annat tack vare nya LED-ljus.

Fjädring och styrning har uppdaterats för ”bättre åkkomfort och förarengagemang”. Av detta märks dock inte särskilt mycket. Måhända är det lite bättre vägkänsla i ratten men prioriterar du körglädje råder jag dig att leta någon annanstans.

Komforten är det emellertid inget fel på och bortsett från att hybridversionens steglösa automatlåda gör att motorn råmar osnyggt vid acceleration, går färden också tyst. I alla fall på slät asfalt.
 
Med lyftet följer
också några nya motorer. BMW levererar en stark men något rå oljebrännare på 1,6 liter och 112 hk som ersätter den tidigare tvålitersdieseln i programmet. En brist är att den nya motorn inte går att kombinera med automatlåda. Bensinturbon på 1,2 liter och 116 hk har dock Toyota konstruerat själva. Motorn går mjukt men i kombination med relativt hög utväxling krävs flitigt arbete med växelspaken för att hålla ångan uppe. 

Sammanfattningsvis är det ändå den höjda säkerhetsnivån som kommer att vara viktigast när Auris ska hitta nya kunder. De befintliga lär komma tillbaka då de ofta är väldigt nöjda. I Vi Bilägares konsumentundersökning AutoIndex placerar sig Auris bättre än konkurrenter som VW Golf, Ford Focus och Kia Cee’d.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Auris?
Toyota Auris Touring Sports Active 1,2T

Pris, från kr: 199 900.
Modell: Femdörrars, femsitsig kombi.
Säljstart: September.
Mått, cm: L 460/B 176/H 148.
Tjänstevikt, kg: 1 190.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinturbo. Volym 1 197 cm3. Max effekt 116 hk vid 5 200 v/min. Max vridmoment 185 Nm från 1 500 v/min.
Kraftverföring: Framhjulsdrift. Sexväxl. manuell låda alt. steglös CVT.
Prestanda: Toppfart 195 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,4 s.
Deklarerad förbrukning: 4,8 l/100 km.
CO2-utsläpp: 112 g/km.
Konkurrenter: VW Golf, Ford Focus, Kia Cee´d, Peugeot 308, Mazda 3.

Plus: Autobroms, snygg interiör, komfortabel.
Minus: Diesel går ej att få med automat, inte så körglad.

Vad nytt? Autobroms, LED-ljus och nya motoralternativ.
För vem? Den som prioriterar nytta över nöje.

Kommentarer

#1 • 2015-09-18 10:34
Pi

Leifer - om man inte behöver dragkapacitet så skulle jag nog personligen tycka att 1,2T med CVT ligger alltför nära HSD prismässigt för att vara intressant... Har inte kollat prislistan men gissningsvis borde prisskillnaden ligga runt 10.000 kr och då skulle jag personligen valt HSD-drivlinan.
Dagens skitväder gör nog att det blir en tur till Toyota-affären för en provkörning känns det som ..:)

#2 • 2015-09-18 10:43
ENTJ1

Spännande med Toyotaturbo,vad blir förbrukningen mot spec.
Autobroms o div.system borde kanske mest korrekt få poäng vid sidan av" bilen", i en egen kategori.

#3 • 2015-09-18 10:58
EnannanRobban

Ingen Toyota-fan , men tycker nog att Aurisen ser bra ut i fejset, även interiört ser det modernare ut, bra där Toyota! Uppdatering av säkerhetssystemen är också välkommet och som AL säger inget man någonsin vill uppleva live (har testat i en testsituation - skit-i-byxan-varning på den!!)

#4 • 2015-09-18 14:10
Prestigelös

Toyota är erkänt duktiga på att bygga driftsäkra bilar, inget snack om den saken.

Men nu är det ju så att inte alla har driftsäkerhet som första kriterium när det kommer till nybilsköp, så det är inte konstigt alls att den för somliga så förhatliga Golfen säljer så bra, en bil som är bra på mycket men kanske inte bäst på något...

#5 • 2015-09-18 14:34
N-iklas

GOLF.
Att stor försäljning och hög popularitet inte behöver ha någonting överhuvudtaget att göra med om bilen är bra eller dålig bevisas med överväldigande tydlighet av VW med typ 1, degklumpen.

En av väldens mest sålda modeller och samtidigt enligt ett stort antal bilexperter troligen den absolut sämsta bil som någonsin har existerat.

Detta utraderar argumentet att hög försäljning är lika med väldigt bra bil.
Så enkelt är det inte.

#6 • 2015-09-18 15:16
Diesel

Jag undrar också vilka experter som anser att Golf typ 1 är den absolut sämsta bilen som existerat ?
Golf brukar snarast räknas in som greatest of all time.
Men åter till ämnet, bra att man kan få LED-strålkastare och autobroms till Aurisen. Hur är det med adaptiv farthållare ?

#7 • 2015-09-18 17:11
junkers

Beställde en idag, byter från Avensis 2014.
Blev HSD.

#8 • 2015-09-18 18:21
N-iklas

Tja duger Bosse Bildoktorn för att ta den största kändisen i raden?
Även om han nöjer sig med att säg att det är den dummaste byggda och konstruerade bilen.
En frågan om hur grovt språk man vågar ta till.
En annan som skrivit en hel bok om det är en engelsk journalist Richard Porter.

Förövrigt är det nyfiket att få höra om någon kan lista ett antal punkter som gör VW typ1 till världens bästa bil?
Eftersom vissa menar att den som säljer mest är bäst måste den vara världens bästa bil och i så fall måste det kunna motiveras vad det är som gör den bättre än alla andra bilar i världen?

#9 • 2015-09-18 19:07
Reverend Benny

Vem har hävdat att VW typ 1 var världens bästa bil?
Att den blev succé handlar väl mer om att det just var en "folkvagn" en billig bil som den stora massan hade råd med, både inköp och billig att laga.
Har svårt att bedöma hur den stod sig i konkurrens med andra märken och bilar när den lanserades då det var lite före min tid. Någon annan kanske kan fylla i där.
Och varför detta hat mot Golf? Auris och Golf må vara i ungefär samma storleksklass men är 2 hyfsat olika bilar där man prioriterat olika saker.
Har man bara skit att säga om ett bilmärke eller modell är jag rätt säker på att man aldrig varit i närheten av den.

#a • 2015-09-18 19:30
Prestigelös

Det här "kriget" mellan VW och Toyota verkar ungefär som att hålla på AIK, då hatar man per automatik Djurgården och tvärtom.

Ganska fånigt egentligen eftersom Golf och Auris/Corolla hör till de mest sålda bilarna genom tiderna så det är ju inte några underdogs precis som man hurrar på...

En sak som Aurislägret dock har svårt att acceptera är att Toyotas driftkvalitet inte premieras mer, det allena borde tydligen räcka till seger i varje test om man läser inläggen i ämnet.

Medans Golf-fantasterna å sin sida menar att just driftkvaliteten är det enda som Auris har att sätta emot deras premiumbyggda Golf...

Varför inte ta av sig skygglapparna och prova en Astra eller Mazda 3 istället så får man ju det bästa av två världar... :-)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.