Nästa artikel
Provkörning: Toyota Auris (2015)
Provkörning

Provkörning: Toyota Auris (2015)

Publicerad 18 september 2015 (uppdaterad 18 september 2015)
Formerna på Toyota Auris har vässats, bland annat med nya LED-ljus.
Toyotas mellanklassare Auris har fått autobroms och snyggare interiör för att hålla konkurrenterna i golfklassen bakom sig. Det hela handlar dock om en mycket lätt ansiktslyftning.
Trots att det knappt gått 2,5 år sedan Toyota presenterade den senaste generationen av sin mellan-klassbil Auris är det redan dags för en ansiktslyftning. Bland annat är det omvärldens krav på aktiva säkerhetssystem med autobroms som tvingat fram den tidiga uppgraderingen.

Liksom storasyster Avensis kommer Auris med autobroms som standard. Systemet kallas ”Toyota Safety Sense” och arbetar i hastighetsintervallet 10–80 km/tim. Skulle bilen upptäcka ett hinder framför sig och farten understiger 30 km/tim, hinner den bromsa till stopp och därmed undvika en olycka.

Just att Toyota Safety Sense är aktivt i de fartområden som är aktuella i normal stadstrafik är extra betydelsefullt. Här är påkörningsolyckorna vanligast och följdverkningarna, bland annat i form av whiplashskador, ofta svåra. Toyotas autobroms upptäcker dock inte fotgängare eller cyklister.
 
Säkerhetssystemet ska förhoppningsvis inte Auris-kunden märka av. Desto tydligare är förändringarna i interiören. Mediasystemet styrs nu av en lättanvänd sjutums pekskärm på mittkonsolen och mellan mätartavlorna sitter en 4,2 tum stor färgdisplay som bland annat ger information från färddatorn. Kvalitetskänslan är högre än tidigare och mittkonsolens Ipad-liknande design är faktiskt riktigt snygg.

Även exteriört har formerna snitsas till, både i front och akter. Bland annat tack vare nya LED-ljus.

Fjädring och styrning har uppdaterats för ”bättre åkkomfort och förarengagemang”. Av detta märks dock inte särskilt mycket. Måhända är det lite bättre vägkänsla i ratten men prioriterar du körglädje råder jag dig att leta någon annanstans.

Komforten är det emellertid inget fel på och bortsett från att hybridversionens steglösa automatlåda gör att motorn råmar osnyggt vid acceleration, går färden också tyst. I alla fall på slät asfalt.
 
Med lyftet följer
också några nya motorer. BMW levererar en stark men något rå oljebrännare på 1,6 liter och 112 hk som ersätter den tidigare tvålitersdieseln i programmet. En brist är att den nya motorn inte går att kombinera med automatlåda. Bensinturbon på 1,2 liter och 116 hk har dock Toyota konstruerat själva. Motorn går mjukt men i kombination med relativt hög utväxling krävs flitigt arbete med växelspaken för att hålla ångan uppe. 

Sammanfattningsvis är det ändå den höjda säkerhetsnivån som kommer att vara viktigast när Auris ska hitta nya kunder. De befintliga lär komma tillbaka då de ofta är väldigt nöjda. I Vi Bilägares konsumentundersökning AutoIndex placerar sig Auris bättre än konkurrenter som VW Golf, Ford Focus och Kia Cee’d.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Auris?
Toyota Auris Touring Sports Active 1,2T

Pris, från kr: 199 900.

Modell: Femdörrars, femsitsig kombi.

Säljstart: September.

Mått, cm: L 460/B 176/H 148.

Tjänstevikt, kg: 1 190.

Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinturbo. Volym 1 197 cm3. Max effekt 116 hk vid 5 200 v/min. Max vridmoment 185 Nm från 1 500 v/min.

Kraftverföring: Framhjulsdrift. Sexväxl. manuell låda alt. steglös CVT.

Prestanda: Toppfart 195 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,4 s.

Deklarerad förbrukning: 4,8 l/100 km.

CO2-utsläpp: 112 g/km.

Konkurrenter: VW Golf, Ford Focus, Kia Cee´d, Peugeot 308, Mazda 3.

Plus: Autobroms, snygg interiör, komfortabel.

Minus: Diesel går ej att få med automat, inte så körglad.



Vad nytt? Autobroms, LED-ljus och nya motoralternativ.

För vem? Den som prioriterar nytta över nöje.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2015-09-18 18:21
N-iklas

Tja duger Bosse Bildoktorn för att ta den största kändisen i raden?
Även om han nöjer sig med att säg att det är den dummaste byggda och konstruerade bilen.
En frågan om hur grovt språk man vågar ta till.
En annan som skrivit en hel bok om det är en engelsk journalist Richard Porter.

Förövrigt är det nyfiket att få höra om någon kan lista ett antal punkter som gör VW typ1 till världens bästa bil?
Eftersom vissa menar att den som säljer mest är bäst måste den vara världens bästa bil och i så fall måste det kunna motiveras vad det är som gör den bättre än alla andra bilar i världen?

#9 • Uppdaterat: 2015-09-18 19:07
Reverend Benny

Vem har hävdat att VW typ 1 var världens bästa bil?
Att den blev succé handlar väl mer om att det just var en "folkvagn" en billig bil som den stora massan hade råd med, både inköp och billig att laga.
Har svårt att bedöma hur den stod sig i konkurrens med andra märken och bilar när den lanserades då det var lite före min tid. Någon annan kanske kan fylla i där.
Och varför detta hat mot Golf? Auris och Golf må vara i ungefär samma storleksklass men är 2 hyfsat olika bilar där man prioriterat olika saker.
Har man bara skit att säga om ett bilmärke eller modell är jag rätt säker på att man aldrig varit i närheten av den.

#a • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Det här "kriget" mellan VW och Toyota verkar ungefär som att hålla på AIK, då hatar man per automatik Djurgården och tvärtom.

Ganska fånigt egentligen eftersom Golf och Auris/Corolla hör till de mest sålda bilarna genom tiderna så det är ju inte några underdogs precis som man hurrar på...

En sak som Aurislägret dock har svårt att acceptera är att Toyotas driftkvalitet inte premieras mer, det allena borde tydligen räcka till seger i varje test om man läser inläggen i ämnet.

Medans Golf-fantasterna å sin sida menar att just driftkvaliteten är det enda som Auris har att sätta emot deras premiumbyggda Golf...

Varför inte ta av sig skygglapparna och prova en Astra eller Mazda 3 istället så får man ju det bästa av två världar... :-)