Bild
Nästa artikel
Provkörning: Peugeot 208 (2012)

Provkörning: Peugeot 208 (2012)

Provkörning

Mindre, lättare och snyggare. Peugeot har slipat kniven för att hävda sig i striden om marknadsandelar i den stentuffa småbilsklassen med nya 208. Frågan är om man inte borde vässat lite till.

Mycket står på spel när Peugeot lanserar sin nya småbil 208 i maj. Småbilsklassen utgör 40 procent av Peugeots försäljning och föregångaren 207 tappade fart i slutet av sin livscykel. Peugeot säger själva att 207:an uppfattades som för stor vilket skrämde bort kvinnliga köpare samt de som sökte en småbil som familjens andrabil.

208 har blivit sju cm kortare, två cm smalare och en cm lägre. Bättre tillvaratagna innerutrymmen gör dock att det finns fem cm mer plats för baksätespassagerarnas knän och ytterligare några liters bagageutrymme. Totalt tar 208:an 285 liter bagage, väl i nivå med konkurrenterna. Med mindre mått, tunnare stolar, lättare inredning, ökad användning av specialstål och så vidare har 208 blivit drygt 100 kg lättare än 207.

Allt är dock inte nytt. 208 bygger på PSA:s plattform nr 1. Det innebär att mycket av innehållet under skalet delas med bland andra Citroën C3 och den tidigare 207:an.

Det är tydligt att fullvuxna karlar inte är målgruppen. Framstolarna är små, hjulhusen stjäl utrymme från förarens vänsterben och takhöjden bak är begränsad. Passagerare längre än cirka 180 cm sitter med hjässan mot taket. Baksätesfolket kan dock njuta av fin utsikt om bilens ägare valt till det tjusiga glastaket för 4 900 kronor.  


Peugeot gör ett stort nummer av interiören och instrumentens placering högt upp på en liten hylla ovanpå instrumentbrädan framför föraren. Ratten är ovanligt liten och placerad lite lägre än normalt. Enligt Peugeot ska denna layout göra det lättare att se instrumenten. Det fungerar lite si och så, beroende på hur man som förare vill ha ratten. För mig blir det bra men flera kollegor gnäller högljutt över att de inte ser nedre delen av instrumenten.  

Alla gillar dock den lilla ratten som tillsammans med en väl injusterad elektrisk servostyrning ger fin känsla.
Bilen känns lätt att få med sig i svängarna. Fjädringen är satt åt det fasta hållet. På de slingriga, släta och extremt underhållande portugisiska asfaltsvägarna trivs den lilla bilen utmärkt. Den styr in fint i kurvorna och är lättmanövrerad och underhållande.

Att finåka är dock inte lika roligt. Peugeot 208 stöter gärna när underlaget blir ojämnt. Däcksvalet har viss inverkan men inte ens med de minsta 15 tumshjulen går färden helt bekvämt. En etapp på motorväg avslöjar att vindbruset är väl dämpat även i högre fart men bensinmotorerna blir då tyvärr surriga. Det händer då och då att man trevar efter växelspaken för att lägga i en sjätte växel som tyvärr bara finns i kombination med den största dieselmotor. 1,4-liters bensinmotorn är framtagen i samarbete med BMW. Den går mjukt och smidigt men drar för mycket bränsle för att 208:an ska klara miljöbilsgränsen i Sverige.

BMW-motorn ska på sikt ersättas av en ny, intressant trecylindrig motor med lägre förbrukning och bättre bottendrag. Den kommer till Sverige efter sommaren och blir även 5 000 kr billigare än den fyrcylindriga modellen.

Vi provkörde också 1,6 e-HDi med 115 hk, en likadan dieselmotor som finns i flera modeller från Ford och Volvo. Stopp/start-system är verksamt även när bilen rullar i upp till 20 km/tim. Det innebär att när man till exempel närmar sig ett rödljus kan man lägga ur växeln, släppa kopplingen och rulla med motorn avslagen de sista metrarna fram mot stoppet. Peugeot uppger att systemet sparar upp till 15 procent bränsle i stadstrafik. Med den spisen blir 208 både snabb, tyst och snål men motorn finns tyvärr enbart i kombination med det största utrustningspaketet Allure och då sticker inköpspriset iväg.  

Peugeot 208 är ännu inte krockprovad av Euro NCAP men uppges ha ännu bättre passiv säkerhet än sin föregångare 207 som redan den fick fem stjärnor. Däremot erbjuds inga aktiva säkerhetssystem.
När till och med minibilar som VW Up får autobroms som standard är det förvånande att en ny storsatsning i den större småbilsklassen inte ens kan få den typen av säkerhetshöjande utrustning som tillval.

Peugeot 208 5D Active 1,4 VTi 95/ Allure 1,6 e-HDi 115:

Pris, från kr: 144 900/184 900.
Modell: 5 dörrars halvkombi.
Säljstart: Maj.
Mått, cm: L 397/B 174/H 146.
Tjänstevikt, kg: 1205/ 1283.
Motor: 4 cyl bensin/dieselmotor
1 397/1 560 cm3, Max effekt 95 hk/115 hk vid 6 000/4 000 v/min. Max vridm 136/230 Nm vid 4 000/1 750 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift 5/6-vxl manuell låda, ESP standard.
Prestanda: 0–100 km/tim på 10,5/9,7 s. Toppfart 188/190 km/tim.
Förbrukning: 5,6 l bensin/3,8 l diesel/100 km vid blandad körning.
CO2-utsläpp: 129/99 g/km.
Konkurrenter: VW Polo, Ford Fiesta, Kia Rio, Toyota Yaris, Citroën C3, Suzuki Swift med flera.

Vad nytt? Främst formen, Peugeots nya småbil bygger på den gamla bottenplattan.
För vem? Den som vill ha en kul, smidig småbil och har råd att köpa den med dieselmotor.

Plus: Körglad, fräck design, prisvärt glastak.
Minus: Stötig, surrig på landsväg (1,4 VTi).

Kommentarer

#1
2012-04-20 09:31

Tycker den dricker väl mycket med bensinmotorn för att vara en småbil.

#2
2012-04-20 10:20

1,4 liters 95 hästarn från BMW är det sämsta valet, bättre val är 1,0 litaren på 68 hästar som drar 0,43 l/mil eller 1,2 liters 85 hästarn 3-cyl som drar 0,45 l/mil och har ett CO2 på endast 104.

Talar vi diesel så tror jag inte 1,6 e-HDI 115 blir så populär, men det finns en billigare e-HDI 92 som jag tror mer på. Den kan även levereras med automat och har en förbrukning på 0,38 l/mil.

#3
2012-04-20 10:22

Jag har förresten ratt för elstolar vid sidan av stolen precis som i 208:an, samma lösning. (jag har en C3 Picasso) och det fungerar utmärkt. Lätt att nå reglaget och lätt att känna i vilket läge den är. Väldigt smidigt.

#4
2012-04-20 11:24

Gillar inte fronten som nästen ser lite krockad ut och instrumenteringen, att ratten dessutom skymmer instrumenten är ju en riktig miss... annars är det väl en alldeles vanlig bil......

#5
2012-04-20 11:28

Säkert en vettig bil även om jag just nu fick känslan utav att den blev lite för dyr.
Förstår inte för övrigt varför Peugeot gör reklam för en 207:a som släpper ut under 100g/km ?
92 samt 112 Hdi har ju samma förbrukning och utsläpp och de ligger inte så lågt.
Motortidningarna har pratat länge om denna snålare varianten som skulle ha släppts under förra året men VAR är den?

0.56l/m tycker jag för den delen inte är så dåligt för en Bensinbil i denna storleken då det ju inte rör sig om en "Microbil" .. förutsatt då förståss att den inte drar 2 dl mer i verkligheten.

#6
2012-04-20 17:08

Tycker den verkar vara en mycket trevlig bil... Skulle absolut vela ha en, men behöver dock ingen andra bil när sambon alltid åker buss till jobbet.
Men när den kommer till ÅF så ska jag vara där och klämma, känna och köra.

#7
2012-04-20 18:23

I motsats till artikelförfattaren, Tommy Wahlström, vill jag hävda att placeringen av elvärmereglagen ÄR just optimal. Eller; jag har inte upplevt någon bättre placering.

Tidigare hade jag en 407:a och reglagen var där placerade på samma sätt (som i 208:an). Numera har jag en bil med reglagen placerade mellan stolarna (på konsolen) och det är en klart sämre placering. Värst är det på en av våra "tjänste-Volvo" (V 70) som har reglagen fram på mittkonsolen och för att ändra måste du trycka och samtidigt titta på displayen. Illa vald lösning!

#8
2012-04-20 19:04

Raphael, den där ratten du menar ... är väl till elvärmen i stolen?
På sidan av min stol regleras enbart sittställningen ... och bälteshöjden. Stolsvärmen, och kylan förstås, regleras inte där man inte ser.
;o)

#9
2012-04-20 19:35

Ja jag menar ratten för elvärme i stolen. På min sitter den i mitten av sidan till höger. Väldigt lätt att se och nå. Den har tre lägen för värmen och 3:an är enormt effektiv. Den ser precis likadan ut som den i 208:an, men 208:an har den i framkant av stolen och inte i mitten av sidan.

Ratten skymmer inte instrumenteringen, om man inte ställer in den på busslutning. Den är mycket mindre än en vanlig ratt och placerad längre ner än i andra bilar. Den är inte placerad som i andra bilar och jag tror det kan vara en vanesak att ställa in den rätt, men sen är det väldigt smidigt och bra när man väl har tänkt om hur den skall vara.

#10
2012-04-20 19:35

Mycket fin bil måste jag säga. Det finns andra bilder ute. Det är precis sådana här bilar Saab *borde* ha byggt! Nu har de 13 miljarder i skulder i stället.

#11
2012-04-20 19:44

Varför har ingen annan varit så smarta att dom satt instrumenteringen över ratten förut? Samma problem, olika stora personer ser dåligt eller bra, finns ju i alla andra bilar också. Har provkört många bilar som man har varit tvungen att göra kompromisser med rattställningen/sitsen för att se instrumenten. Tror 1,2 liters bensinmotorn kommer att vara en av de bästa valen (tillräckligt med ös och det boxer-liknande ljudet!)..

#12
2012-04-20 19:47

Intressant kommentar om huvudutrymmet bak, skulle tro att inte ens hälften av dagens bilar med låg taklinje, klarar av när folk sätter sig sådär med huvudet bakåtlutat.

Nu är ju detta en liten bil, och syftet med den är knappast att frakta folk över 180 bak, snarare barn.

#13
2012-04-20 19:57

Här är "Honest John" som provör 208:an. Han är kortare än medel-Svensson, jag misstänker att han mäter in på omkring 170-175 men han bär hatt och han kan sitta i baksätet med hatten på...
http://www.youtube.com/watch?v=ImqS6arrJno&feature=fvwrel

#14
2012-04-20 20:22

"Pålitliga" Smokerspack gillade även han skarpt den här bilen: http://www.youtube.com/watch?v=GcT7izn9LNw
:D

EDIT: Utan glastak är det ju mera utrymme, så har det åtminstone varit förut med dessa.
Jag hör även till dom som gillade det semi-sportiga och farliga "grinet" hos 207/308 så har lite svårt för 208:ans "tryne".

#16
2012-04-20 20:32

jo han är ju en speciell kåsör men onekligen underhållande även om det kan bli väl mycket "absolutely brilliant"... :) Han gillade nya lilla ratten och instrumenteringen. Vad kan han vara? 180 lång? Hans provkörning av Lancia/Chrysler Delta är rolig också där han återkommer till att bilen har soul och han håller en lång utläggning om att man ska kalla den Daisy eller något annat trevligt för den är så personlig... ja, han har en helt klart egen stil den mannen. :)

#17
2012-04-20 20:44

Tävlar den här med VW Up om man kollar på priset här i Sverige? Tyckte mej se att i Finland så gör den det? Hur är det om man ser på tyngden? Själv gillar jag inte för mjuka fjädringar som blir kvar och gungar en tid efter guppar (typ just Up) så på den punkten låter provkörningen bra, för mej alltså. :)

#18
2012-04-20 21:01

Tycker nog att det ser ut att vara en både snygg och trevlig ny Pegga som nog kommer att sälja riktigt bra.

Leifer:
Finns det verkligen nån fulare bil än Toyota Prius?? Skulle inte tro det!!

#20
2012-04-20 21:30

Sicken j-vla instrumentpanel - hur hopsjunket, snett och cp-skadat får det bli?

#21
2012-04-20 21:40

Leifer

Tycke och smak är olika tack o lov! Köp du din Prius och rapportera gärna om vad som är bra o dåligt, om du inte redan gjort det. Det nog är världens fulaste bil. I mitt tycke!

Tycker nog att franska bilar ofta har både eget utseende och karaktär och det tycker jag hedrar fransmännen att de törs göra något eget. Alla bilmärken behöver en egen logga, inte bara i fronten.

#22
2012-04-20 21:58

Kapten Yber Hybris Fjant
Tycker det ser väldigt modernt ut.Snett?? Det är nog du som behöver paralellställa!!

Mercedes klarade inte av att tillverka en egen småbil som man kunde tjäna pengar på. Så numera samarbetar man med franska Renault som liksom Peugeot vet hur man gör!

#24
2012-04-20 23:04

Peugeot har på senare tid presenterat en djärv design ...
Om det är någe med de Franska jag gillar .. så är det just det :o)
.
Hörru Kapten , Ditt favoritfabrikat har ju fött missfostret A-klass .. så i snack om cp-ligan leder Mercedes med hästlängd!

#25
2012-04-21 02:20

Handtaget i dörren är dåligt kopierat från Astra, mer påkostad än världens sämsta bil Renault Megane, även om Volvo V70 också är en sjukdom att tvingas färdas i, (elektromagnetisk strålning och idiotiska säkerhetsbälten) men designen är här allmänt en katastrof.

#26
2012-04-21 09:01

Och trenden med överdesignade fram och baklampor fortsätter i bilvärlden... En massa vinklar, vrår & veck utan någon som helst symmetri eller tanke på att de ska passa ihop med bilens design.

#28
2012-04-21 09:48

Att kalla Renault Mégane för "världens sämsta bil"... Ja, det är ju väl magstarkt.
Sämre än Lada 2017, sämre än Tata Nano... ?

En bil som fått 5 stjärnor i EuroNCAP, som har det bästa rostskyddet i sin klass, som har den bästa automatlådan i sin klass (ECD) och som tillsammans med dieselmotorn tillhör de absolut snålaste alternativen i sin storleksklass. En bil som i kombiversion är en ständig favorit hos Teknikens Värld och testvinnare för sitt anständiga pris, höga kvalitet och goda komfort.

Och jag har själv haft en Mégane och det var en fantastisk bil, skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa en sådan igen. Det är en väldigt bra lagombil.

#29
2012-04-21 09:50

Interiören är stilenligt utförd med hög kvalitet och renheten i linjerna påminner om Renault som har de snyggaste interiörerna av de franska märkena. Det är skönt för ögat att se att PSA-gruppen har släppt sin knappar-och-vred-hysteri med nya 208:an även fast de har fuskat fram det genom att använda en touch-panel a'la iPhone istället... Men det är rent och snyggt för ögat.

#30
2012-04-21 10:15

simon_d
Håller med om att symmetri är ett felaktigt ordval, linjerent är kanske mer riktigt. Tex. Volvo V70 & Audi A4:s strålkastare, tråkiga/fantasilösa skulle nog många säga men jag tycker de harmoniserar med resten av fronten på ett tilltalande sätt. Har personligen svårt för organiskt böljande formgivning, men så anser jag ju också att Volvo 945 är en höjdpunkt när det gäller bildesign:) Smaken är som baken...

#32
2012-04-21 14:42

Ska bryta en princip och ge efter för känslor för en gång skull.

Men gällande Renault Megane så är jag fly förbannad på den nya bilen som kom 2009.
Den Gamla Megane var en riktigt bra bil om än med halvbra drifts och komponentkvalitet och världens hemskaste växelspak, det känns som den skall brytas av så man får den lös i handen varje gång man använder den.
Men i övrigt en mycket trevlig och rätt påkostad bil.
Påminner mycket om 90-talets Opel.

MEN den så ”hyllade” (himmel…) NYA Megane, ja den är sämre än de sämsta och billigaste från Mongoliet eller var de nu tillverkas, därför att dessa billiga skräpbilar är precis vad de förväntas vara, påstår inget annat och utger sig inte för något annat.

MEN Megane är ett enda stort bedrägeri, en fuskbil, ett kluddverk, en skamfläck för historien.

Och det är lätt att förklara vad som menas med det, jag bryr mig i första hand om BILEN jag kan se, uppleva, ta i och komma i fysisk kontakt med.
Dvs. kaross och inredning.

Följande lista beskriver detta perfekt:

” En bil som fått 5 stjärnor i EuroNCAP, som har det bästa rostskyddet i sin klass, som har den bästa automatlådan i sin klass (ECD) och som tillsammans med dieselmotorn tillhör de absolut snålaste alternativen i sin storleksklass. En bil som i kombiversion är en ständig favorit hos Teknikens Värld och testvinnare för sitt anständiga pris, höga kvalitet och goda komfort.”

EXAKT!

INGENTING av detta handlar om den fysiska bilen man ser eller kan hålla i sin hand.

Säkerheten är under ytan, den varken ser eller känner man, rostskyddet återstår att se hur bra det är…, men är inget man ser, tar i eller upplever, växellådan verkar osynligt i det tysta, en spak är allt man får från den.
Motorn har inte heller den något med kaross och inredning att göra.
Och T.V. åsikter… tyvärr överskattar man journalisternas arbeten enormt, de skrapar bara lite lätt på ytan med otroliga krav på produktion och snabbhet, seriösa arbeten finns det inte tid att genomföra alls och enligt vad journalister och skribenter - privat - sagt mig kommer man i framtiden att tvingas sänka kvalitén på analyserna ytterligare och lägga ännu mindre tid och arbete på att granska bilarna för att möta förlagens krav på lönsamhet och ekonomisk effektivitet.

Tyvärr, biltidningen är en stor MYT som de flesta sväljer med krok, sänke, flöte och lina, bara Vi bilägare försöker faktiskt utföra ett seriöst arbete så gott det nu går, men ingen annan.

Kvalitet? I så fall vilken? Om den bilen har kvalitet då kan man ju undra var man lyckats gömma undan den?
För märks, det gör den ju inte vare sig i bilen eller i kvalitetsundersökningarna.
Och KOMFORT???
Förlåt, för en rymdvarelse kanske men knappast för människor.

Jag har åkt i Megane två gånger i veckan sedan hösten förra året och VARJE gång upptäckt något nytt eländigt skräp som driver mig till vansinne.

Kaross och inredning och tekniken är totalt befriad från något bra, välgjort, dyrt eller påkostat.
Karossen är simpelt hopkommen med billig plåtpassning och billigt plåtarbete, rutorna ligger löst limmade utanpå plåten med stora glipor utan lister eller liknade, de svarta dörrstolparna på dörrarna är plåtbitar slarvigt invikta så man nästan kan skära sig på dem om man sätter handen där, hela bilen suger åt sig smutts som en dammsugare, ingen som kört denna bilen - och det är många - har hittills undgått att smutsa ner kläderna.
Att öppna bakluckan är äckligt, handskar är krav och dörrhandtagen är inte renare.
Centrallåset låser alla dörrar automatiskt när man kör och det finns inga mekaniska låsknappar, man är helt utlämnad till att tekniken ska fungera, blir det fel sitter man där inlåst.
Säkerhetsbältena sitter minst 6 cm för högt i sitt nedersta läge, är det grobianer som utprovar bilarna i Frankrike?
Nackstöden skrapar i huvudet hela tiden och kan inte justeras annat än upp ner.
Farthållaren kan stängas av med knapp mellan stolarna, var är logiken i detta?
Stolarna är obekväma, klädselmaterialen på dörrarna är billiga, plastmaterialen är billiga, instrumentpanelens material och plast och utseende liknar en leksak för 9.90.
Bakåtsikten existera inte och i bagageutrymmet finns plast med vassa kanter som liknar Datsun 1982.
Diselmotorn tål inte kyla, då måste man gasa över 3000 varv för att inte få tjuvstopp.
Spolarmunstyckena fryser.
Värmen är usel.
Osv. m.m. m.m. m.m. i evig oändlighet.

#34
2012-04-21 16:16

N-iklas, att du har valt att racka ner på franska bilar och Renault i synnerhet är ingen nyhet för någon som läser här. Det verkar som om det är din säkerhetsventil när frustrationen över att ditt kära Opel får för sval kritik eller negativ kritik blir för stor... därför småler man mest åt dina krampaktiga argument som ingen orkar bemöta. Däremot fastnar jag för en detalj i din predikan, och det är den med låsen. Du kanske inte vet att de allra flesta moderna bilar med centrallås har just den funktionen, och det fina i kråksången är att man kan välja om man vill ha den på eller av!! alltså har jag inte aktiverat den funktionen, medan vissa andra har det. Om du hade bemödat dig med att kolla upp det (kanske slänga ett öga i instruktionsboken som Kapten O brukar förespråka) hade du lätt kunnat anpassa funktionen efter ditt behov...
Det är inte mer "fel" på bilen än om någon väljer att köra med dimljusen på dagarna i ända, det är en inställningsfråga.
Intressant också att du påstår att bilen blir mer smutsig än andra, blir aldrig Opel smutsiga? Jag har sett massor med skitiga Opel, rostiga också faktiskt;-)

#35
2012-04-21 17:36

"Men gällande Renault Megane så är jag fly förbannad på den nya bilen som kom 2009."

Det är bra med bilar som väcker känslor tycker jag, det är annat det än känslokalla japanska bilar.

"Den Gamla Megane var en riktigt bra bil om än med halvbra drifts och komponentkvalitet och världens hemskaste växelspak, det känns som den skall brytas av så man får den lös i handen varje gång man använder den."

Jag ägde en Mégane 2004 och det var inget fel på den växelspaken och min bil fungerade utmärkt.

"Motorn har inte heller den något med kaross och inredning att göra."

Men det har med *körupplevelsen* att göra och jag tycker att nya Mégane är en väldigt trevlig bil att köra, så körupplevelsen är ju definitivt något som man upplever!

"Kaross och inredning och tekniken är totalt befriad från något bra, välgjort, dyrt eller påkostat."

Det håller jag inte med dig om. Jag uppskattar den rena, stilenliga interiören och jag tycker den absolut känns bra och är trevlig.

"Centrallåset låser alla dörrar automatiskt när man kör och det finns inga mekaniska låsknappar, man är helt utlämnad till att tekniken ska fungera, blir det fel sitter man där inlåst."

Det var samma med förra Mégane och det är samma i min C3 Picasso, det är så i de flesta nya bilar. Om man inte gillar den automatiska låsningen av dörrar så är den funktionen faktiskt urkopplingsbar.

"Säkerhetsbältena sitter minst 6 cm för högt i sitt nedersta läge, är det grobianer som utprovar bilarna i Frankrike?"

Det håller jag inte med dig om. Men om det är så att man anser att säkerhetsbältet sitter för högt i sitt nedersta läge, ja då är man uppenbarligen en väldigt kort person. Är man en kort person så har man inte sätet i sitt nedersta läge utan då höjer man upp den! Stolen är justerbar i höjd, och därför är inte säkerhetsbältets höjdinfästning något problem.

"Nackstöden skrapar i huvudet hela tiden och kan inte justeras annat än upp ner."

Det finns versioner som har inställning av nackstödet fram och bak, men den billigaste versionen har inte det. Jag upplever inget problem med nackstöden när jag har provat bilen.

"Farthållaren kan stängas av med knapp mellan stolarna, var är logiken i detta?"

Samma med den Mégane jag hade. I min C3 Picasso så är den under instrumentpanelen till vänster. Upplevde det faktiskt enklare att komma åt när den satt mellan framstolarna i Mégane.

"Stolarna är obekväma"

Jag sitter bra, men jag undrar hur du är utformad...

"Diselmotorn tål inte kyla, då måste man gasa över 3000 varv för att inte få tjuvstopp."

Det var just diesel jag har kört och det fungerade bra, även i kyla.

"Spolarmunstyckena fryser."

Inte om du har rätt spolarvätska i. Var tacksam för att det finns spolarmunstycken, det finns det inte på min C3 Picasso...

"Värmen är usel."

Det tycker jag inte alls. Men om du är van vid bensinbilar kan det vara på sin plats att påpeka att dieslar tar längre tid på sig att bli varma än bensinbilar, det är samma för alla dieselmotorer och är inte specifikt för Mégane. När värmen väl kommer så är den kraftig och bra.

#36
2012-04-21 17:38

Leifer, enligt Vi Bilägare (!) så har fortfarande Mégane bland det bästa rostskyddet i sin klass och alltså bättre än de flesta konkurrenter. Det är bara lite lite snålare än förra generation, det är fortfarande ett mycket bra rostskydd och Renault tillhör fortfarande eliten när det gäller rostskydd.

#38
2012-04-21 18:26

Leifer -
Jag menar att bilar ska väcka känslor, man ska inte sto oberörd. Japanska bilar väcker inga känslor hos mig, jag berörs inte av deras design eller funktion eller körupplevelse. Ingen japansk bil har fått mig att vilja sätta ett namn och kalla den för Annica eller Kalle. Och varför? Jag menar att japanska bilar i allmänhet är väldigt "mainstream", eller helt enkelt "lagom" men när man är "lagom" så berör man inte. Det är samma med sydkoreanska bilar. De har inte det där extra i design eller upplevelse eller funktion eller körkänsla som berör mig.

Och med bilar som inte är lagom, som satsar mer på design, känsla, upplevelse - så väcker de inte bara positiva upplevelser hos alla utan det finns givetvis de som inte gillar designen eller funktionen. Det är en fråga om tycke och smak, ju mer berörande och personlig man gör en bil - desto mer väcker man både positiva - och negativa - känslor. Människor blir berörda och jag tycker det är positivt i sig självt. En bil som ingen blir berörd av därför att den är genomsnittlig och lagom, väcker inga känslor, varken positiva eller negativa, det är ingen bil jag vill ha.

Rostskyddet - Renault Mégane III får fem poäng av fem möjliga för sitt rostskydd, alltså precis samma som Mégane II. Även om Mégane III har ett lite lite sämre rostskydd än II så får Mégane ändå högsta betyg för rostskyddet. Renault tillhör eliten när det gäller rostskydd, enligt Vi Bilägare.

Här är Vi Bilägares lista över bilar med bäst rostskydd, 5 poäng av 5 möjliga.
http://www.vibilagare.se/nyheter/har-ar-bilarna-med-bast-rostskydd-35918

Som du själv kan se så är listan full av Renault-bilar i olika storleksklasser.

Ljudisoleringen - Mégane II hade bästa ljudisoleringen i sin klass och var bättre än många andra dyrare bilar, den hade lägre ljudnivå än flera lyxbilar. Mégane III har fått en något sämre ljudisolering, men har fortfarande en mycket bra ljudisolering. Så även om III:an inte är riktigt lika tystgående som sin föregångare som tillhörde den tysta eliten - oavsett klass och pris - så har Mégane fortfarande en mycket bra ljudisolering.

#39
2012-04-21 18:33

Och Leifer, om vi går igenom Nicklas N kritik - som jag redan har svarat på - så ser vi att det han är förbannad över är saker som handlar om tycke och smak. Det handlar om design och funktion, han är förbannad över placering av en knapp, över hur han uppfattar inredningen, över den automatiska låsfunktionen (som går att koppla ur, det är en inställningsfråga), över en plastdetalj, han trivs inte i stolen, och så vidare... allt det där är tycke och smak, och inget som är fel på bilen, det är inget som är trasigt eller som inte fungerar. Det bara är på ett annat sätt än vad han personligen föredrar. Själv gillar jag Renaults stil, inredning, design, känsla och medan Niclas anser att Renault är "världens sämsta bil" så är min åsikt att Renault gör bland världens bästa bilar och de har de bästa och finaste inredningarna av de franska märkena, inte lika pråliga och knapp-iga som PSA-gruppens inredningar som man lätt blir trött i ögonen av. Nej, Renault har enkla, stilenliga inredningar. Som jag skrev i en kommentar nedan, jag uppskattar Peugeot 208:ans inredning just för att den är enkel och stilenlig och påminner därmed om Renault. Det är inte samma myller av knappar och reglage och böljande former som hos föregångaren eller som hos 308:an.

#42
2012-04-21 21:13

Leifler

"MEN när då en person just har många känslor för en fransk bil, då är det inte ok enl dig, då är det FEL känslor."

Nej, då har du inte läst det jag har skrivit. Jag skrev just: "Det är bra med bilar som väcker känslor tycker jag", alltså anser jag det är bra med bilar som väcker känslor. Och bilar som berör en del människor positivt, berör också andra människor negativt. Det är så med det som väcker känslor, och det jag menar att japanska bilar inte gör är just detta för mig - de är ljumma, de är lagom, de är gjorda för att passa så många som möjligt. Det är inte vad jag söker. Jag söker bilar som väcker känslor, bilar som får människor att reagera istället för att man är likgiltig.

Bara en sådan sak att bli förbannad på att omkopplaren mellan farthållaren och fartbegränsaren sitter på "fel" ställe, det gillar jag. Att bli så förbannad på ett reglage som man troligen aldrig kommer att pilla på mycket.. Jag menar, jag har ett sådant reglage i min bil och jag har inte pillat på det på två år och jag har haft min bil i två år... Man ställer in farthållare eller fartbegränsare och sedan låter man det vara, så är det för många. Och själva in-urkoppling av farthållaren, den styr man sedan med ett reglage vid ratten. Man kan låta omkopplaren vara satt på farthållare även om man aldrig kopplar in den. Nemas problemas helt enkelt.

Jag pillar Méganes design, jag gillar den digitala hastighetsmätaren som ändrar färg när man överskrider en viss hastighet (samma hastighet som är inkopplad på fartbegränsaren), jag gillar nyckelkortet. Det har jag gjort ända sedan Renault introducerade det. Jag tycker det är perfekt. Jag gillar att spaken till automatlådan är överdimensionerad, den är längre och större än i de flesta andra bilar. Renault vågar ta ut svängarna, men på rätt ställen. Stramheten finns i den rena enkla stilen på instrumentpanelen och det är ju en utveckling av den renhet som fanns redan i Mégane II och Laguna II.

Renault tillhör bland de mest sålda märkena i Sverige så uppenbarligen gör Renault något bra för många människor, att det sedan finns de som blir irriterade ja - det är väl bra då att det finns olika märken. Jag tror inte på bilar som ska passa alla, för risken med ett sådant mål är att det egentligen inte passar någon riktigt bra. Människor är olika och därför finns det olika bilar. Det handlar ju till syvende og sidst om tycke och smak.

Och du har fel när du tror att jag bara gillar franska bilar. Jag är en stark vurmare för Lancia och Alfa exempelvis, det är bilar med känslor det. Det är bilar som man vill döpa till något trevligt namn. Det är bilar som man blir glad av att se på en parkering. Det är bilar man pratar med och säger god morgon när man tar ut på morgonen och säger gonatt på kvällen innan man går och lägger sig. Det är bilar med själ.

#43
2012-04-21 21:17

Och för att återvända diskussionen till 208:an så ser jag den som ett bra tillskott i småbilsklassen. Jag tycker även det är bra att Peugeot i och med den bryter trenden att alla bilar ska bli större och större hela tiden och därmed växa sig ur sin klass. Designen är både sparsmakad samtidigt som den har en hel del finesser och formglädje. Helt klart är det inte en design för alla. Jag tycker den är snygg och jag tror att Peugeot kommer att sälja många av den.

#45
2012-04-21 22:25

Leifer

Jag såg inte att Nicklas-N skrev att Mégane bara passar ett fåtal, däremot var han tydlig med att Mégane inte passar honom.

Vad jag menar, det är att om man gör en bil där man är rädd för att sticka ut, där man försöker passa så många som möjligt så blir det som att man egentligen inte passar någon riktigt bra.

Mégane är en bil med en egen stil och den väcker känslor, kan man hata en bil väldigt mycket så kan man givetvis också älska den. En bil som en person blir förbannad på, det kan en annan person uppskatta enormt. Och bilar som väcker känslor kan sälja mer än bilar som inte gör det. För att vinna måste man alltså våga.

Och Mégane säljer bra, så det har varit en vinst för Renault att ha sin egen stil med den. Nu försöker Peugeot hitta en egen stil med 208:an, och som vi har sett av kommentarerna så berörs människor av designen - en del säger att den är väldigt snygg, andra att den är ful. Det finns de som gillar inredningen och så var det någon skrev om att inredningen var "CP-skadad". Det är så det ska vara, den väcker känslor och därför tror jag att den kommer att sälja mycket - mer än om den hade varit gjord för att omfamna så många köparkategorier och köpare som möjligt. Detta kan kanske låta som en paradox, men jag menar att när man vågar sticka ut så kan man sälja mer än om man gör det som är lagom. För när man gör lagom och inte stöter sig med någon så är det heller inte tillräckligt attraktivt att älska, väcker ingen passion och då säljer man knappt något.

Volkswagen-bubblan var definitivt inte världens bästa bil, men den var söt och gullig och väckte känslor och blev världens mest sålda. Det är känslor som säljer. Och det finns mängder med grejjer att irritera sig på med en VW bubbla, det tillhörde dess charm. Charm säljer.

Bara en sådan sak att vi diskuterar Mégane visar ju dess framgång, om den hade varit bilen lagom så hade ingen brytt sig och ingen hade köpt den och vi hade inte diskuterat den. Nu är den bland de mest sålda bilarna i Sverige, för den väcker intresse - både glädje och ilska. Det är framgång, den berör.

Peugeot 208 tycks också beröra fast den inte har lanserats i Sverige än.
Jag tror den kommer att sälja bra. Det är alltid bra när det snackas om något, för det visar att publiken - kunderna - är engagerade. Och då har försäjaren redan "halva inne".

#46
2012-04-22 00:35

Vilken respons, men det var ju knappast oväntat.

Centrallåset ska enligt en svårbegriplig formulering med luddigt budskap möjligtvis kanske kunna stängas av men jag har trots upprepat läsande om låset i instruktionsboken inte kunnat finna hur man gör eller ens om det verkligen går att stänga av, endast att man kan trycka på knappen i panelen och låsa upp dörrarna igen.
Men det blir ju oerhört störande att hela tiden tvingas till det.

Och det gör ju att listan på fel dessutom kan utökas med dålig instruktionsbok som inte går att begripa och inget ändrar att det inte finns låsknappar att dra upp mekaniskt.
Att massor av andra bilar är lika idiotiska gör inte detta bättre.

Tycke och smak verkar vara helt fel argument snarare olika livsfilosofi.

Det finns konstiga människor som älskar dåliga saker och njuter av tex. motorstopp i regnväder på ödsliga vägar.
Det är bortom min förmåga att förstå hur någon kan njuta av det, jaha, visst.

Det är ett faktum som är totalt mot allt förnuft att människor faktiskt kan älska riktigt usla och dåliga saker.
Som VW typ 1 t.ex..

Det är märkligt när följande kan utspela sig:

”Hördu om vi skulle ta och smälla till med en riktig storsäljare?
Visst låter fint och hur hade du tänkt göra?
Jo förstår du jag tänkte vi skulle smälla ihop en riktig skitbil med massor av dåliga och dumma lösningar och billiga och simpla detaljer.
Aha!
Ja men det är ju en jättebra ide!
Känner du några riktigt usla ingenjörer som kan göra jobbet?
Jodå, har en hög riktiga nollor på lut här, de väntar ivrigt på att sätta igång.
Strålande! Vi kommer att göra stor succé och tjäna multum.
Ho! fattas bara annat, vi kommer att bli nermanglade av galna kunder som slåss om skräpet.”

Att försöka förstå detta fenomen är meningslöst, det går inte.

Sedan ska man inte behöva höja stolen om man sitter utmärkt bara för att bältet sitter för högt.
Kan jag sitta utmärkt i andra bilar ska jag kunna sitta utmärkt i en Megane, kan jag inte det är det fel på Meganen.

Volvo har inga höj sänkbara bälten utan avvänder en automatisk skåra som ska anpassa sig till stolen men om jag höjer stolen hamnar jag för nära taket och därmed fungerar inte konceptet.
Jag kan inte åka i modärna Volvo av denna orsak.

I en bil med riktig fungerande justering existerar inte dessa problem.

Vad är tanken hos Volvo och Renault med att göra dåliga bälten?
För att väcka känslor?

Varför inte stoppa in lite tre tums spik i sittdynorna också?
Tänk så trevlig när man får privilegiet att svära ve och förbannelse över att bli penetrerad av järnpiggar.
Så kul får man minsann inte i alla bilar, och i Volvon kan man ju dessutom få blixtrande huvudvärk tack vare elektromagnetisk strålning, mums, lite sjukdom piggar upp helt klart.

Inte ska man vara så trist att man vill må bra, nej usch vilken tråkig inställning…

Jag vill se den som säger ”titta på den här simpla glasrutan som ligger limmad här på plåten, en jättebillig och usel detaljlösning och just därför älskar jag den, det är så tråkigt med perfekta bilar.

Den inställningen…??????????
Begriplig? Nej.

#48
2012-04-22 07:14

Nils af...
Ja när alkoholen går in går omdömet ut. Smaklöst!
Håll till på Flashback med dina "roliga" kommentarer!

#49
2012-04-22 10:01

Nils, besök en rehabklinik.

#50
2012-04-22 11:19

Ja man kan stänga av den automatiska låsfunktionen och man gör det genom att hålla inne knappen extra länge tills man hör ett pip. Mégane II hade precis samma lösning och det är en lösning som även finns hos många andra tillverkare. Renault är inte unika att ha en knapp för att låsa / låsa upp dörrarna istället för att ha en knapp på varje dörr. Min Laguna I från år 2000 hade också en knapp, den satt mellan framstolarna bredvid handbromsen. Min C3 Picasso har en knapp som sitter på instrumentpanelen. Min Laguna I hade dock inte automatisk låsning, men min C3 Picasso har det.

Anledningen är säkerhet, för att skydda mot det som kallas för "car jacking". Alltså att man stannar vid ett stoppljus och en ligist öppnar bildörren och tvingar ut en och tar bilen och kör iväg. Detta är vanligt i flera europeiska städer, förekommer även i USA. Så för att skydda mot detta har flera europeiska biltillverkare därför infört automatisk låsning av bildörrar. Men som sagt, detta går att stänga av.

Jag har inte varit med om någonsin att en-knapps lösningen har fallerat, inte på någon av mina tre bilar som har haft det. Både min Laguna I och Mégane II gick långt och väl över 10 000 mil utan några som helst problem med låsen. Det var synnerligen välfungerande bilar på alla sätt.

Och jag sitter utmärkt i Mégane III, jag uppskattar körställningen, komforten, körkänslan och den stilenliga inredningen. Det passar mig utmärkt, jag skulle mycket väl kunna tänka mig att ha en Renault igen. Dieselmotorn är mycket fin den med.

Men eftersom N-iklas uppskattar hur bilar var förr istället för moderna bilar, så får han väl skaffa en äldre bil som har mekaniska låsknappar på varje dörr och inget centrallås. Fast vänta, det finns ju faktiskt en bil som är gjord som bilar var förr, och som är ny. Den heter Dacia. Billigaste versionen har varken centrallås eller el-fönsterhissar.

#52
2012-04-22 15:05

Leifer, de flesta bilar har kamrem. Det är ingen unik lösning för Renault.
Och båda mina Renault var tillräckligt gamla, hade gått tlilräckligt långt för kamremsbyte och de gick fint både innan och efter. Min Laguna I fas 2 var av årsmodell 2000 och min Mégane II Touring var av årsmodell 2004. Sedan år 2009 kör jag C3 Picasso. När det gäller service och "konstiga lösningar" tycker jag att det är en fördom. Det är inte svårare eller krångligare att serva en moden Renault än en ny Volvo. jag har heller inte upplevt några problem med driftsäkerheten. Inte med någon av mina bilar och förutom 2 Renault så har jag haft 1 Peugeot och är nu inne på min tredje Citroën. Min första var en AX GT och det var en fantastisk liten bil, väldigt billig och enkel att serva och underhålla. Av de bilar jag haft så är det bara två som varit köpta som nya medan resten har varit begagnade - båda mina Renault köptes begagnade och hade haft flera tidigare ägare. Jag har servat både hos märkesverkstäder och typ "Lasse i skogens allverkstad" och det har inte varit några som helst problem och inte heller särskilt dyrt, inte dyrare än service på en Opel. Och de har även klarat besiktning utan anmärkning. Men visst jag kör inte mina bilar i 30 000 mil, jag brukar byta vid 15 000 - 20 000 mil. Jag kör omkring 2000 - 3000 mil om året, bor på landsbygden med grusvägar och 5 mil till närmaste större stad. Mina franska bilar har fungerat urmärkt som bruksbilar och inga problem med service. Den verkstad jag har för Picasson är superbra och lika billig som allbilsverkstäder fast det är en märkesverkstad och då har jag ändå fri lånebil vid service. Detta med dålig driftsäkerhet på franska bilar ser jag som en fördom! Jag har inte haft några som helst problem. Mina bilar har alltid startat, alltid fungerat, aldrig svikit mig, och har bara behövt vanlig sevice och så byte av förbrukningsgrejjer som bromsklossar, torkarblad, glödlampor. Och min Picasso diesel har gått föredömligt under de två extremvintrarna som var senast med -30 där jag bor. Inte ens något elektriskt fel har hänt i mina bilar, även klimatanläggning har fungerat perfekt. Och även Lagunas talande dator och övervakningssystem, alla givare fungerat även för spolarvätska. Helt perfekt.

#53
2012-04-22 16:32

Jag brukar läsa, eller åtminstone skumma igenom, tidigare kommentarer (vilket är omständligt med den märkliga sorteringsordningen), men för dem som inte gör det ser nog kommentarerna förbryllande ut. De i särklass längsta kommentarerna handlar om en helt annan bil!
Huruvida Renault gör bra eller dåliga bilar tänker jag inte ens kommentera i den här spalten.

Några reflektioner, dock:

Det är väldigt vanligt att bältenas övre fästpunkt inte är uppjusterade ordentligt. De flesta har den alldeles för lågt ur säkerhetssynpunkt. Det övre fästet ska vara så högt placerat som möjligt, dock inte så att bältet ligger an mot halsen. (Det här är inget jag hittat på, utan det påtalades för flera år sen av expertis på området.)

Dörrlås som stängs automatiskt är knappast någon nyhet och har väl mest fördelar. Skulle man nu tycka tvärtom så går det ju, som flera påpekat och instruerat om, att koppla ur funktionen.

Men till det artikeln handlar om - nya Peugeot 208:
Jag tycker att hela bilen verkar vara ett rejält framsteg jämfört med föregående modell. Kan faktiskt tänka mig en själv.
Ska bli intressant att se hur bra det går att se över ratten istället för genom den.
Peugeots placering av stolsvärmereglen är väl samma som på Citroën C5 - och där gillade jag dem inte. De sitter så långt ut på stolssidan att de inte syns om man inte vet var man ska leta. Från förarplatsen går det inte heller att se om passagerarstolens reglage är avstängt eller inte.

Jag kan hålla med om att tystnad är en välsignelse som borde satsas mer på. Peugeot har ju tidigare legat bra till - för att inte tala om Renault. Verkar vara en fransk specialitet. Och kanske svensk, förresten.

#55
2012-04-23 13:09

Vad yrar Nils och Guno om?
Totalt oförståelig rappakalja. Nils trasslar dessutom in sig i något försök att förmodligen verka adlig utan att ha den minsta förmåga till det.
Det hela är synnerligen smaklös blandning där både Hitler och Breivik ingår utan att någon kan förstå varför.
Det skulle inte förvåna om de bägge herrarna är en och samma idi... person.

Nej, bort med skiten!
jag anmäler bägge.

#56
Guno Sjööw
2012-04-23 13:27

Roy J: Jodå, du har helt rätt. Hitler och Breivik äro säkert samma idi... person.

#57
2012-04-23 14:37

Du har helt rätt, Guno, jag gjorde en felsyftning. men du förstår säkert vilka två herrar jag avsåg.

#59
2012-04-23 20:07

leifer: Det finns ju billigare serviceställen, inte betalar man ju någonsin såna summor som Teknikens Värld spyr ut? Kamkedja är ju i dagens motorer ett helvete. Dom håller inte och då dom är tänkta att hålla länge så är dom väldigt svåra att komma åt att byta, kosta väldigt mycket mera och efter bytet får man igen svettas när problemet igen ska återkomma. I dagen läge är det ju tyskarna (VW och BMW) som producerar skitbilar, dvs. teknik som inte håller och inte heller håller vad dom lovar. Det kallas marknadsföring, sättet på vilket man får bilarna ändå att gå åt. Viktigast är att lemmeltåget sätts igång, sen går det att sälja vad som helst oavsett kvalitet eller annat.

#61
2012-04-23 21:07

Leifer, Vti är ok men råder inte att köpa en THP för kedjan håller inte.

#63
2012-04-24 07:31

Som tur rasar inte THP motorn som VW:s TSI motorer kan spontant göra även som ny. Vet att det kommit nya delar till THP:n och kedjan borde inte vara något problem mera men det fanns tyvärr också andra, fatän mindre, problem med motorn. Själv vågar jag förutom VTi (som också är BMW) även köpa diesel men vet att det finns även många som är helt lyckliga med sina THP-motorer. :P

Just nu så är ju VW:s TSI motorproblem (samt DSG) stort på nätet och tom. i Tyskland har tidningarna vågat skriva om dessa. Hoppas VW fiksar motorerna ordentligt och inte bara som nu med att byta till nya men samma delar som förut.

#64
2012-04-24 07:41

"leifer": Vet inte varför det fortsätter att ältas om detta dyra kamremsbyte med Clio i fokus men jag vet att du utav någon anledning gärna tar upp det så ofta du kan oavsett att det flera gånger har visats på att detta byte inte är så dyrt.
Jämfört med en gammal Volvo så lär det ju ändå kosta en slant men inte på långa vägar så mycket som Vib påstår.

Utav någon anledning så varierar uppgifterna på när kamremmen skall bytas på en PSA-Diesel men i serviceboken står det 24000 mil.
Senaste uppgifterna som jag fick ifrån Peugeot så var det intervaller på 18000 mil/ 10år.
Med så långa intervaller är knappast just kamremmen det största att oroa sig för på dessa bilar oavsett hur man räknar.
Köper du bilen som beg....ja,se då till att remmen/pumpen är bytt!

#65
2012-04-24 12:21

Byte av rem och vattenpump på min Mégane gick på runt 7 000 kr, och i det ingick även vanlig service för jag tog det samtidigt. Rätt långt från dessa fantasisiffror på över 20 000 som det påstås i tråden.

Och gällande detta med BMW-motorer i PSA-gruppens bilar, hallå dessa VTi-motorer är ett samarbetsprojekt mellan BMW Och PSA-gruppen, de har alltså konstruerat dessa motorer *tillsammans*. Det är BMW-PSA-motorer. Däremot så byggs de i BMW:s fabrik, men det är inte de som ensamt har designat dem. PSA-gruppen är mycket bra på motorer. Jag hade bensinmotor i mina tre PSA-bilar och det var utan något som helst problem. Och när Autobild plockade isär en Mégane II som hade gått 10 000 mil så var motorn i skick som ny, det är också min egen erfarenhet. Fick superlåga avgasvärden vid besiktning för min egen Mégane II med 1,6 16V och bara beröm. Den gick utmärkt och var en på många sätt alldeles förträfflig bil. Som sagt, jag har ju redan skrivit att jag kör 15 000 - 20 000 mil med mina franska bilar innan jag byter och jag har inte gjort annat än vanlig service och byte av förbrukningssaker som torkarblad, lampor och bromsklossar. De har gått felfria genom besiktning, utom en gång när jag inte hade bytt en lampa i ett dimljus. Låga priser på service och reservdelar. Finns så mycket fördomar och trams i dessa trådar från okunnigt folk som skriver ner fria fantasier bara för att ha något att skriva om.

Peugeot 208 är säkert en alldeles förträfflig bil.

#67
2012-04-24 23:54

Nej Leifler jag förskönar inget, jag har faktiskt inte haft några som helst problem med mina franska bilar som rullat 15 000 - 20 000 mil. Det är ingen skönmålning utan faktisk sanning. Jag har haft två Renault, en Peugeot och är inne på min tredje Citroën. Jag är trött på de som svartmålar och skriver massa myter. Franska bilar har inte mer problem än tyska bilar, snarare färre problem - och de är billigare att köpa begagnade, billigare att serva och har överlag låga driftskostnader. Jag har inte kallat någon för "jävla svin" eller "lögnaktig idiot". Däremot har jag kritiserat att okunniga personer i detta forum skriver ner fördomar och fantasier som inte stämmer överens med verkligheten. Jag är alltså inne på min 6:e franska bil, jag kör 2 000 - 3 000 mil om året, mina bilar rullar 15 000 - 20 000 mil innan jag byter. Jag anser att jag har en del på fötterna så att säga, och det ni skriver stämmer inte överens med mina erfarenheter. Och detta med billigare allbilsverkstäder, hallå min märkesverkstad är lika billig som allbilsverkstäderna där jag bor - eller faktiskt ännu billigare för jag får fri lånebil vid service och det ger inte allbilsverkstäderna mig... Så jag upplever inte att allbilsverkstäderna är billigare, iaf inte där jag bor. Och eftersom de inte är billigare kan jag lika gärna lämna hos märkesverkstan.

#68
2012-04-25 13:10

Raphael: words!
Jag är också hjärtligt trött på överdrifter, fördomar och rena lögner.

De som brukar häva ur sig sånt har sällan själv ägt någon/några bilar av det aktuella fabrikatet, men vet ändå precis hur saker och ting ligger till.
Det finns alltid nån kompis eller kusin som haft en sån och den var det minsann enbart problem med...

Berättar man att man haft bekymmersfria mil med sin bil, så viftas det bort med att "då har du haft tur", och "vänta till den gått 15.000 mil, då..!"
Fast, det brukar bli tyst när man säger att man har passerat den gränsen för många år sen...

#69
2012-04-25 18:01

Raphael, jag räknade lite baklänges. Med 17.500 mil i snitt på varje bil och 2.500 mil/år i snitt, så har du kört varje bil 7 år i genomsnitt. Eftersom du haft 6 franska bilar på raken, så har du nu "kört franskt" ;-) i 42 år sedan 1970. Och inte haft ett enda problem förutom ett dimljus?

Vet du vad? Jag tillåter mig faktiskt att tvivla.

#70
2012-04-25 20:38

Det går väl att äga flera franska bilar samtidigt? :)
Dom som anser att franska bilar är skit borde nog lugna ner sej för världen *har* ändrat och det för länge sen.

För det första, franska bilar är inte automatiskt mjuka i dagens läge, tycker själv att det är dom tyska som är det. För det andra så är elfel inget problem med franska något mera. För det tredje, franska bilar är bästa köp som begagnade.

#71
2012-04-25 21:12

Pego, här kommer min erfarenhet från franska bilar:
Min leasade 605 där man bland alla fel bytte motorblocket. Min kollegas 406 som fick bogseras ut ur snabbtvätten efter underredsspolning och även renderade föraren en extra övernattning p.g.a. att det snöade och V6:an bara gick på 3 cylindrar. Vidare till min andra kollega, som fick sin nya 407 återkallad 4 gånger. Det kostade mig en Whiskey-flaska, då jag slog vad om att det skulle bli 5 återkallningar innan bilbytet (2-års leasing). Eller 607:an vars fönsterhissar hittades gång på gång i sitt nedre läge, eller varför inte när den blev stående på motorvägen med "död" tändning. Jag har
faktiskt tappat räkningen på alla fel dessa bilar hade. Extra kul är det med dessa bilar där man måste montera ett plastsjok i grillen vintertid, annars väntar "bärgarn".

Numera har man inte tillstånd, eller för den delen ens heller en önskan om att köra "franskt" i tjänsten. Det gäller f.ö. även italienskt och amerikanskt.

#72
2012-04-25 21:29

Raphael; innan jag går och lägger mig; jo jag förstår att du köper dina bilar begagnade. Men min poäng var; kan du rimligen veta vad dina bilars tidigare ägare har drabbats av? Att köpa en begagnad fransos är kanske en bra affär, men hur är det att köpa en ny? Vänligen upplys oss andra om detta.

Att köra en begagnad bil som har gått långt är väl en utomordentlig affär oavsett fabrikat. Tidigare ägare har ju fått stå smällen.

#74
2012-04-25 21:37

Jo, jag glömde ju att 607:an fick backspeglarna bortsopade i snabbtvätten. Hu, det blev dyrt;-)

#75
2012-04-25 23:21

Hälsade på Meganen i dag och tog en del fotografier på de värsta gliporna och ojämnheterna i plåten och efter ett långt sökande av motsvarande så får man gå tillbaka till 1920-talet för motsvarande.
Väldigt modärn bil…

Den kostar 150 000 i grundmodell, Astra 176 000 och här får man bokstavligen vad man betalar för.
Om man dessutom väljer bensinmotor och liknande utrustning är Meganen 10 000 dyrare trots bara 115 hk mot 140.
Det är chockerande.
Den ser ut att vara 50 000 billigare.

Den tillhör kommunen, åtta olika personer kör den och samtliga är mycket missnöjda och har ställt krav på att få en annan bil, en vägrar att köra den överhuvudtaget.

#76
2012-04-26 10:58

Audi A5:

Ok, jag vet ju att du har din bestämda uppfattning, men jag berättar ändå om mina erfarenheter av franska bilar.

Jag hade en 605 3.0, under 7 år, och kostade på den (utöver vanlig service): en servomotor till ACC, plus ett par bakre bromsskivor. Strejkade aldrig.

Efter den köptes en ny 406 3.0, och den kostades på noll kr innan exet tog över den, hon har sedemera fått byta bägge framfjädrar (kanske bakre bromsskivor, tror det), men det tycker jag är OK på 13 år. Har aldrig strejkat.

Jag kör sedan 6,5 år en Xantia 2.0, den har jag bytt handbromswirar, bakre klockor och förstås bakre bromsskivor. Ja, ett batteri också, då den strejkade vid minus 20.

Sambon körde en 307 2.0, och den byttes bakre bromsskivor på under tiden hon hade den, inget annat. Strejkade inte.

Hon kör numera också Citroen, och den har aldrig strejkat, men en bakre ljuddämpare har kostats på.

Men, jag har nog enbart haft tur. Under 20 år... ;-)

#77
2012-04-26 11:12

Håll era tankar för allt i världen långt borta ifrån Franska bilar,då detta är en pandemi.
Gå för guds skull inte ännu längre och köp en för då är ni dömda till elände resten utav era liv.
( Det räcker med att grannen,jobbekompisen samt någon avlägsen släkting HAR ägt en ...)

En Fransk bil har aldrig någonsin fungerat för någon.
Dess stackars ägare har påtvingats dessa under tortyrliknande former och få är dem som har lyckats att bryta sig loss genom att sälja bilen och byta till något annat. ( det är nämligen näst intill omöjligt att sälja en Fransk bil eftersom att alla vet att det är skitbilar )

De som talar gott om sina Franska bilar gör det endast för att få in lite ljus i tillvaron och förhoppningsvis sen kunna sälja bilen till någon som har köpt skitsnacket.
Jepp så är det mina vänner....Ägare till Franska bilar är notoriska lögnhalsar. De har även svåra hälsoproblem p.g.a sin oro för när bilen skall kollapsa eller när dessa små skitföretag kommer att gå i konkurs så att bilarna faller ännu mer i pris.

Alla som kör Franska bilar har dessutom inga andra val och begriper inte heller något om bilar,för om de hade ett val eller förstod något överhuvudtaget så ....VARFÖR köpa en Fransk bil???

Nya 208:an må verka trevlig och se ut att kunna fungera för dem flesta men som sagt ....BEWARE till varje pris!

#78
2012-04-26 13:19

Jag får verkligen hoppas att ingen tar dig på allvar, Mistro :-)
Man vet aldrig, en del har svårt för ironi och söker alltid efter vatten till sina uttorkade kvarnar.

Lustigt hur många färdiga uppfattningar det finns - oavsett vad stora statistikunderlag än visar.
Vilkern uppfattning man än klamarar sig fast vid, så finns det alltid någon någonstans som varit med om både det ena och det andra och som minsann bevisar hur rätt man har.
Har man sen en alldele egen erfarenhet så överskuggar den allt annat.

Om jag har haft en bil som klarat sig bra så är jag glad och nöjd, men utgår inte ifrån att alla andra exemplar är likadana.
Eftersom funktioner är intressant, så hittar jag detaljer som verkar vara riktigt smart - eller korkat - konstruerade. Då kan jag bli förvånad när just den detaljen visar sig hålla en annan kvalitet än jag förväntat mig.
Observera att man hittar både positivt och negativt på alla bilar, varenda en! Jag har hittils inte sett den perfekta bilen. (För vem kan man ju då också undra.)
Alltså är mina omdömen om en bil alltid blandade. Viktigast är dock att bitarna håller ihop. Där har tidigare japaner varit löjligt bra, men har man dem länge så har inte rosten varit rolig.
Men, som någon skrev, allting förändras och man kan inte döma nya bilar efter de gamlas egenskaper.

#80
2012-04-26 16:15

Det märks tydligt att inte Audi A5 SB är insatt i hur bilvärlden ser ut i dagens läge.

#81
2012-04-26 16:16

Äh, leifer, jag tar det inte så högtidligt.
Mistro har fått ihop en fyndig text (som försvarar franska bilar, om nu någon inte fattat det).
Sen är väl inte jag heller någon vän av kamremmar. Kamkedja av bra konstruktion är rimligen bättre än en välkonstruerad remtransmission - även om vissa av dem blivit riktigt bra och har lång livslängd.

Ford gick tillbaka till kedja när - ja, vad blir det - förförra generationen Mondeo kom. Detta av just hållbarhetsskäl. (De hade ju haft en del problem.) Jag såg en sprängskiss och blev lite fundersam över kedjespännarna som hade glidytor av något syntetmaterial, men jag tror att de ändå håller bra. Har inga uppgifter att gå på.
Även utmärkta idéer går ju annars att sabba fullständigt.

Jag gillade Saab skarpt, i synnerhet på 70-talet då de flesta av alla deras innovationer kom. Men jag måste medge att t ex Honda har haft en bättre sammansättningskvalitet, trots tvivelaktigt utförande beträffande en del plåtdetaljer.
Jag har också i stort sett gillat de flesta Alfor beträffande design, motorer och vägegenskaper. Finishen i paneler var väl inte den bästa och knappast pålitligheten heller, men sånt har ju blivit bättre.

Överlag har ju alla bilar blivit pålitligare - trots ökad komplexitet. Det gäller inte minst småbilar.
Men visst finns det skillnader - tro inget annat.

Sen håller jag naturligtvis med dig, leifer, att dåliga konstruktioner är dåliga konstruktioner och ska därmed inte försvaras. Men de ska beskrivas och argumenteras kring med sakskäl - fakta.
En dålig konstruktion behöver ju inte heller omfatta hela bilen, än mindre ett helt fabrikat.

#82
2012-04-26 16:23

Peugo, ska jag anta att du anser att 605:an är en mycket gammal bil och att Audi A5 SB:s erfarenheter inte längre gäller?

#83
2012-04-26 16:27

Peugo, du har sannolikt rätt. Min erfarenhet sträcker sig bara till 2005. Å andra sidan tänker jag inte testa om något har ändrat sig sedan dess avseende franska bilar. Så jag får förbli okunnig i ämnet.

Min poäng med mina inlägg var bara att lägga lite sordin på euforin kring detta lands förträffliga och fullständigt problemlösa bilar. Alla bilmärken har problem med både ditt och datt. Även Audi. Men läser man det ni frankofiler skriver, förleds man att tro att så inte är fallet.

#84
2012-04-26 16:36

Kvalitet kan gälla lite olika saker.
Vet inte om jag dragit det här exemplet förut, men nu gör jag det i alla fall.

När jag jobbade på Canon, så tog de kring 1980 in stillbildsprojektorer av Zeiss berömda kvalitetsfabrikat för att komplettera programmet.
Jag kommer inte exakt ihåg reklamationsandelen på Canons egna produkter, men 0,3 % dyker upp i huvudet - och då godkändes de flesta reklamationer av goda skäl inte. Vi förväntade oss något ännu bättre av dessa Zeiss Ikon Perkeo-projektorer, men felandelen var så hög att de det snabbt blev ett avslutat kapitel.
Materialkvaliteten var mycket hög - men sammansättningskvaliteten mycket ojämn. Det är framför allt här som japanerna tidigare varit så överlägsna - jämnheten.
Det kan tilläggas att de projektorer som var väl sammansatta säkert kan gå i arv - jag har en själv som fungerar oklanderligt.

#85
2012-04-26 17:35

Audi A5:
"Min poäng med mina inlägg var bara att lägga lite sordin på euforin kring detta lands förträffliga och fullständigt problemlösa bilar. Alla bilmärken har problem med både ditt och datt. Även Audi. Men läser man det ni frankofiler skriver, förleds man att tro att så inte är fallet."

Jag hoppas att din kommentar inte var riktad till mig, som faktiskt har påpekat att jag reparerat våra franska bilar.

Det finns inga fullständigt problemlösa bilmodeller, man kan alltid råka ut för trubbel på enstaka bilar.
Men att såga alla bilar beroende på ursprung land är knappast listigt. Oavsett om det är Japan, Tyskland eller Frankrike, eller vad som.

#86
2012-04-26 17:39

Leifer:
"Klart det fortfarande finns stora frågetecken kring (långsiktig)kvalitet på franska bilar!"

Den franska bil jag kört längst, bytte jag bort vid 27.000 mil. Inte beroende på att den var slut, tvärtom gick den utmärkt, utan för att jag köpte en nyare modell.
De där frågetecknen du pratar om finns nog mest i huvudet på förnekare.

Annars får du gärna presentera fakta angående frågetecknen.

#88
2012-04-26 17:55

leifer: jag har ju inte enbart en kört en viss modell en gång, det har du kanske läst. Jag har ju en lång erfarenhet av flera modeller av Peugeot och Citroen. Jag tror mig ha rätt att uttala mig i ämnet, baserat på egna erfarenheter.

"kvarstår bilden av franska bilar som problematiska "
OK, vem är det som skapar bilden? Kanske de som föredrar rykten framför erfarenhet?

Varför är det så många som fortsätter köra franska bilar om de vore så dåliga som somliga hävdar?

Så, jag frågar dig igen: i vad består problematiken?

#92
2012-04-26 20:28

Så Här skrev ViB 2007 om en långtestbil:

"CITROËN C4 PICASSO
Färddatorn larmar vid upprepade tillfällen om fel på luftfjädringen bak. Problemet beror på en överkänslig sensor.
Listerna under sidorutorna fram (bilden) är dåligt limmade och släpper på båda sidor.
Motorn rycker besvärande på tomgång. Åtgärdas genom byte av momentstag till motorupphängningen.
Ett bromsok bak lossnar. Testföraren skruvar själv fast det.
Ett av bälteslåsen i baksätet går sönder.
En läcka i avgassystemet avslöjas i samband med service. Reparationen blir besvärlig eftersom läckaget sitter illa till, alldeles invid förkatalysatorn.
Utöver det har Picasso nyligen kallats in för en större översyn. De åtgärder som vidtagits är bland annat: datorn som styr luftfjädringen bak har fått ny programvara. Förstärkaren till CD-spelaren har bytts ut. Den halvautomatiska växellådans dator har fått ny programvara. En plastkåpa har monterats som skydd för bromspedalens givare. Bilens huvuddator har programmerats om för exaktare bränslemätning."

och:

"Jumbo i årets långtest blir vår lyxutrustade Citroën C4 Grand Picasso. Egentligen lite märkligt, eftersom det i grunden handlar om en både rymlig, flexibel, bekväm och sympatisk bil.

Huvudförklaringen till den dåliga placeringen ligger i att vårt exemplar drabbats av en rad fel under året, såväl elektroniska som andra. Driftskvaliteten övertygar inte alls och Cittran har fortfarande problem, trots en rejäl översyn alldeles nyligen.

Men föraren hann knappt lämna verkstaden innan bilen började larma om fel på luftfjädringen bak. Det har den gjort minst hundra gånger. Samtidigt tändes lampan som berättar att det är dags för service, trots att det är över 1 000 mil dit. Så där håller det på… "

#91
Erik Fransen
2012-04-26 20:28

Nisse! Jo visst är det konstigt, Sverige är helt snedvridet numera. I Melodifestivalen såg jag en tant med orakade armhålor. När jag var med barnen i simhallen såg jag en man (gay) med rakade armhålor. Bojkotta svenska bilar, Volvo är inte vad det har varit!

Nej, Annie Löfven är inte bara ny partiledare utan hon har även tagit över finansministerposten efter Maud.

#93
2012-04-27 10:43

Anledningen till mitt förra inlägg var helt enkelt att jag irriterar mig på alla skrönor som folk drar samt på alla som tror sig veta bättre p.g.a hörsägen än alla andra.
Det skall absolut inte tolkas som att jag hyllar just Franska bilar då ämnet lika gärna kunde ha gällt en Japansk bil som det ofta också finns mycket "tyckande" om.

När folk skriver att "Peugeot är en skitbil eftersom att min mosters pojkvän har ägt en sådan och den ...." ,så säger detta mycket mer om personen som skriver detta än om bilen som häcklas så det är lugnt för mig.
Men om jag säger att MINA Franska bilar åtminstone har fungerat bra så vill jag inte höra att jag ljuger,då dessa orden endast grundar sig på mina erfarenheter.
Sedan kan man lägga till att om 4 bilar i min ägo har fungerat så kanske det finns fler? ,...således bör det ju rimligtvis vara så att det är fel att dra ALLA bilar över samma "skröne-kam" ?

Kan bara konstantera att i Sverige så har Franska bilar inte det bästa ryktet varpå dem också är billigare.
Skulle inte heller någonsin jämföra en Fransk bil med vilken Japansk bil som helst gällande kvaliteten men alla och envar kan ju se att en Fransk bil idag inte kan jämföras med hur den var för 10 år sedan,
De har helt enkelt blevit mycket bättre och detta samtidigt som dem flesta andra fabrikaten har blevit sämre.
Denna förbättring drunknar tyvärr i allt sörl utav hur det var förr.
Det pratas spaltmetrar mer om Toyotas dåliga rostskydd än om Renaults mycket goda rostskydd t.e.x ....en Fransk bil kan helt enkelt inte vara bra på något. ( att det inte ringer någon klocka om orimligheten att så många bilar skulle ha sålts om det inte fanns något bra alls är bara märkligt )
Någon trodde ( förhoppningsvis inte på fullt allvar ) att Franska bilar på sikt skulle försvinna o.s.v och hur insatt är man då?

De problemen som idag uppstår i en bil för 150.000kr kan lika gärna uppstå i en bil för 400.000kr men jag tycker att det är klart mycket mer anmärkningsvärt då det sker i dem dyrare bilarna.
Liksom att problem i en premiumbil till varje pris skall tystas ner. ( hur ofta hör man någon Mercedesägare klaga på dyra driftskostnader o.s.v ?)

Själv väljer jag dem bilarna som för stunden passar mitt behov och situation och även om bilarna är billigare så accepterar jag INTE det minsta felet då anledningen för mig att köpa nytt är att få slippa just alla dessa fel.
Fel som för övrigt stod mig upp i halsen på alla andra fabrikat som jag tidigare har ägt,..fel som uppstod p.g.a att bilarna var äldre.

Att idiotförklara andra för deras bilval är bara en idiotförklaring utav sig själv och jag kan högtydligt försäkra alla att jag kommer att skrika rätt ut för varje fel som uppstår på mina bilar oavsett vilket emblem som pryder/misspryder bakluckan.

#94
2012-04-27 11:23

Nils-Hendrik af Ridderstiolphe, vem det nu är i praktiken, skriver ett långt inlägg med märkligt innehåll.
Ska man skriva på något påhittat "ålderdomligt" sätt så måste man nog vara lite noggrannare och inte slarva så mycket. Det finns även en del sakfel.
Det hela handlar om att påvisa nationella skillnader - tror jag.
Mot slutet blir språket riktigt bra, även om budskapet är lite luddigt.
Sverige har en ökad marknad att slåss på, vilket alltså ska ses som en fördel. Men att asiatiskt också är bra.
Vet inte riktigt vad jag ska dra för slutsatser av denna harang...

#95
2012-04-27 11:50

Ja, alltså, det jäkliga är att leifer har rätt rent generellt. Franska bilar har kvalitetsproblem i högre grad än andra. Därmed inte sagt att kvaliteten är på en så låg ivå att det överskuggar alla de förtjänster som bilarna brukar ha. De är ofta smart konstruerade, inte minst beträffande utrymmen och ofta också komfort.
Japaner är väl fortfarande de pålitligaste, även om de börjat tappa lite - och koreanerna är väl lika pålitliga de.
Italienska bilar av idag vet vi väl inte så mycket om. (Jag menar nu inte enskilda exemplar, utan en samlad bild via statistik.) Alfa gör fortfarande härliga bilar och Fiat egentligen vettiga bilar. (Nåja, 600 är väl inte vettig men rolig.)
Tyskarna ger rent allmänt ett robustare intryck och verkar gediget pålitliga, vilket dock inte alltid är fallet. VW har ju haft en del problem med vissa konstruktioner.
Det här är en mycket grov bild av verkligheten.

Saab liksom Opel har haft problem med barnsjukdomar, men brukar snabbt fixa till såna och bli pålitliga.
Oplar är alltså generellt bra begagnatköp sett till vad man får för pengarna.

Det här är några uppfattningar som jag bildat främst av ett större underlag än min egen erfarenhet. Hur många bilar man än ägt, kört och detaljstuderat, så är det ändå en begränsad erfarenhet.
Är man lite tekniskt bevandrad och intresserad så kan man dock hitta detaljer att se upp med. Sen får man som alltid väga dem mot helheten.

Det finns franska bilar som jag gillar - liksom svenska, tyska, italienska, engelska, koeanska och japanska. Numer till och med en och annan amerikanare.
Somliga för att de är smarta, andra för att de är rymliga och komfortabla eller har en skön känsla, bra vägengenskaper eller är pålitliga. I några fall sammanfaller en del egenskaper - aldrig alla.

Mistro har också skrivit ett långt inlägg om ungefär samma sak.
Man kan inte generalisera utifrån ett begränsat underlag.
Inte ens Vi Bilägares långtester omfattar ju mer än ett exemplar av respektive modell. Så vad beträffar pålitligheten kanske deras rapporter inte är helt representativa. Dock brukar det framgå om det är dåliga konstruktioner eller något mer diffust, otursbetonat.

Mistro och jag verkar vilja samma sak:
Dunka inte på så förbannat om vissa modeller, fabrikat eller till och med länder! Upphöj inte era egna favoriter till skyarna och trampa inte ner dem som tycker annorlunda.
SÅ enkel är inte verkligheten.

#96
2012-04-27 12:36

Det bästa är att inte bry sig om sådana som Uno Lööf (Nils-Henrik, Erik med armhålorna och alla hans andra alias). Kolla med muspekaren över namnet, är det inte klickbart = Uno = skit i honom.

Jag håller med Roy och Mistro, det var det jag ville komma till i mina inlägg.

#97
2012-04-28 20:00

Audi A5.
En bil är ju inte representativt för ett ett helt lands producerade bilar. Det finns måndagsexemplar av alla märken.
Det finns ju t.ex. här på forumet 2 bilägare som fått byta bort sina bilar av känt asiatiskt fabrikat, som dessutom har gott kvalitetsrykte, för att de krånglat allt för mycket.

Leifer:
Det vore nog väldigt konstigt om någon biltillverkare inte gick ut med att den nya modellen är bättre. Har du sett någon tillverkare som sagt att "vi gör så bra bilar, så den nya modellen är inte förbättrad"...?

#98
2012-12-07 18:27

Jag ser att vissa inlägg är negativt inställda mot Franska bilar, främst när det gäller kvalitet. 3 x merca har jag ägt (190E/300CE/300CE-24V), 1 x Audi (A5), 1 x Opel, 3 x Peugeot (504, 206 GTI, 406 coupe) och idag äger min sambo en DS3. Minst problem har jag/vi haft med de Franska bilar. Med undantag för 190E har jag haft stora bekymmer med båda 300CE som jag ägde och de har kostat mig en jäkla mycket pengar. Med 406 som jag ständigt misshandlade med tuff körning, fick jag minst problem, trots att jag körde 20 000 mil och ägde bilen under 10 år, och ingen rost. 504 var felfri, likväl 206'an men den sålde jag efter ett år för att satsa på en större bil. Min sambos föräldrar har ägt 3 x Clio och det är super nöjda.
6000 mil har min sambo kört med DS3 under ett par år, inte ett missljud eller det minsta problem att anmärka.
Att läsa Franska bil tidningar för att kolla kvalitets index säger mycket då det styrker att kvaliteten på de Franska bilar har förbättrats kontinuerligt.
Det som har delvis bidragit till denna utveckling är det faktum att Fransmän och Franska journalist har en tendens att ställa höga krav från sina egna bil producent (ni vet Fransmän har lätt att gå ut och demonstrera och klaga högt när de är missnöjda).
Om Franska biltillverkare inte håller måttet, hur kommer det sig att de är ständigt så framgångsrika i motorsport (F1, WRC, Le Mans). Där sätts kvalitet på prov och tuffande förhållande.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.