Bild
Nästa artikel
Provkörning: Opel Astra GTC (2012)

Provkörning: Opel Astra GTC (2012)

Provkörning

Snygga coupélinjer i kombination med stark diesel låter som en gångbar idé, men Astra GTC har svårt att väcka några större känslor.

Opel och coupémodeller har långa traditioner att falla tillbaka på, nästan alltid i kombination med ord som ”elegant, snygg och sportig”. Senaste generationens Astra i coupéutförande heter GTC (precis som den förra) och vansläktas inte. Jämfört med en vardags-Astra är släktdragen bekanta, men varje linje, varje veck har ändrats. Helheten är en bil folk gärna vänder sig om för att kika på en gång till.

Nittontumshjulen på provbilen kostar 3 000 kronor extra och ger Astra GTC en lustig, lätt högbent karaktär, som en tvådörrars suv med svepande sportbilslinjer. Estetiken har dock vunnit över det praktiska. Dörrarna är gigantiska och gör det svårt att kliva in i bilen i trånga fack på stormarknadsparkeringen. Värre är det med den obefintliga bakåtsikten, man får helt lita till ytterspeglarna. Att bakluckan bara öppnas med nyckel är en annan dumhet.

Annars är både passagerar- och bagageutrymme riktigt bra för biltypen, klart bättre än i VW Scirocco och Renault Mégane Coupé, de närmaste konkurrenterna.

Turbodieselversionen är en av fyra varianter i Sverige. De övriga är bensinare på 140, 180 och (i OPC-trim, premiär inom kort) hela 280 hk. Dieselns 165 hk ger saftigt vridmoment, upp till 380 Nm under kortvarig extraöverladdning. Det blir därmed hyfsad fart på GTC, men någon speciellt intensiv känsla förmedlas ändå inte. Tonvikten är komfort snarare än sport. I 120 km/tim snurrar motorn med knappt 2 000 varv per minut och ljudnivån är, trots de stora däcken, riktigt låg.


Som landsvägsätare är GTC därmed på hemmaplan. Man sitter perfekt, styrningen är informativ, fjädringssättningen är åt det hårda men i längden komfortabla hållet och det märks nästan inga drivaxelryck i ratten – tacka framvagnsupphängningen med separerad styrspindel och fjädringsenhet för det (HiPerStrut på Opels fikonspråk). Tre valbara mappningar för gas- och styrrespons ger lite olika körkaraktär när man trycker på knapparna. Personligen föredrar jag när ingenjörerna gett sin bil korrekt avstämning från början, ribban brukar hamna högre då. Nu är GTC, oavsett inställning, aldrig  inspirerande att köra. Trygg och stabil, absolut, men kul – nej.

Angiven förbrukning är optimistisk. Med änglalätt gasfot och ideliga nedförsrullningar nåddes 5,6 l/100 km i snitt. Så väger GTC också drygt 1,5 ton. Dieselmotorn är rå i gången och rister och knarrar mer än konkurrenternas alternativ.
Det är inte så enkelt att begripa vem som ska tända på dieselversionen av GTC. Snygg, välgjord, duglig för sin sort – och märkligt karaktärslös.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Opel astra GTC 2,0 CDTI

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

PRIS, FRÅN KR: 242 900.
MODELL: Tredörrars sportcoupé.
SÄLJSTART: Nu.
MÅTT, CM: L 447/B 184/H 148.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 550.
MOTOR: 4-cyl diesel, dubbla överliggande kamaxlar, turbo. Volym 1 956 cm3. Max effekt 165 hk vid 4 000
v/min. Max vridmoment 350 (380) Nm mellan 1 750 och 2 500 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, 6-växlad manuell låda.
PRESTANDA: Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 8,9 s.
FÖRBRUKNING: 4,9 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 129 g/km.
KONKURRENTER: Renault Mégane Coupé, Volkswagen Scirocco TDI 170.

Plus: Stark motor, utmärkt finish, behaglig på långfärd, utrymmen.
Minus: Oöverskådlig kaross, rå motorgång, bränsle-deklaration.

Vad nytt? Sportkaross på Opels bästsäljare.
För vem? Fåfänga dieselälskare.

Kommentarer

#1
Leif Larsson
2012-06-12 14:13

Kollade på Opel Astra, fastnade för Alfa Romeo Giulietta. Kanske blir en Opel nästa gång.

#2
2012-06-12 16:04

En Opel eller Ford köper jag aldrig, ej heller en Chevrolet.

#3
2012-06-12 17:26

Dagens bilar av märket Opel är kvalitetsbilar, men märkets största nackdel är generalagenten. Jag tycker att det verkar som om generalagenten inte profilerar sitt märke tillräckligt. Man tycks arbeta i samma anda som Saab s tidigare återförsäljare i utlandet. Det vill säga, en skådeplats för sina egna beundrare. Inte en tanke på att även andra än Opelägare ska känna till Opels kvalitet.
Men diesel i en sportbil i det här snittet är kanske inte sportigt nog. 280 hk o bensindrift verkar mera roligt.
Varför denna dåliga bakåtsikt? Parkeringshjälp/varnare borde vara standard.
Detta gäller även andra fabrikat som drabbats av unga modelejon bland deras designers.

#4
2012-06-12 22:55

Oerhört snygg bil!

#5
2012-06-13 02:04

Detta beskriver precis hur jag vill att en bil ska vara.
En ren drömbil att döma av beskrivningen.

Annars är det lite märkligt att man inte nämna att dessa motorer bara har sex månader kvar innan de ersätts med helt nya, varav 200 hk 300 Nm verkar lämpligast.
Och hur är de funtade som envisas med att ständigt välja dieselmotorerna i en biltyp som denna?

Dessutom öppnar man inte bagageluckan med ”nyckel”?
Hur kan man skriva det?
Bagageluckan öppnas genom att trycka på emblemet om den inte är låst, vilket är en detalj Opel möjligen var först med 1994 på Omega.
För bildbevis se: http://www.youtube.com/watch?v=VLo0LCWXsRQ

Och än en gång så är knapparna enastående bra, om man inte har enbart sågspån under peruken.
Jag tävlade med en bekant i vem som snabbast kunde ställa in en kamera och ta bilder, jag har en med 12 knappar, bekantingen en med 7 och resten i menyer, för mig tar det 2-3 sekunder att göra inställningar, med meny tar det 8-20 sekunder.
Knappar vinner alltid.
Ja, utom för sågspån då förstås…

För min del är en trygg och stabil bil extremt kul att köra eftersom man vågar köra djärvt och aggressivt utan att ta några risker, medan en instabil, nervös och farlig bil där man lätt ställer till olyckor inte alls är kul.
Är den sedan trång med ful och tråkig inredning så blir det ju inte bättre.

Min syster har en C70 Cab och den har jag kört några gånger och jag slipper gärna att göra om det, styrningen är så lätt och nervös att man måste koncentrera sig hela tiden på att inte hamna i diket i varje kurva eller vimsa omkring hit och dit.

Min Omega kan man släppa ratten på i 150 km/t och styra med ett finger lika lugnt och tryggt som i 50, 200 känns inte konstigt alls, de som klarar köra C70 i 150 är värda beundran, för egen del skulle det innebära en säker död, inte kul alls.

Man måste nog också var lite ovanlig för att inte hänga upp sig på bakåtsikten, en del backar ju genom att titta genom bakrutorna, jag använder uteslutande backspeglarna.
Tre år innan jag tog körkort lärde jag mig backa upp och ner för en brant och kurvig grusväg uteslutande med hjälp av backspeglarna och gasen i botten, om någon såg mig måste de ha trott att någon amerikansk gangster var på besök.
I en Ascona, Rallytakterna satt väl i.

I bilskolan får man inte lära sig att backa med backspeglarna och det är helt idiotiskt eftersom det är mycket lättare och säkrare än att titta genom rutorna och gissa var man har bilen och omgivningen.
Jag klagade högljutt för min lärare över den idiotiska backtekniken och det var en prövning att tvingas gå över ån efter vatten hela tiden.
FAST det förutsätter förståss att man inte varit dum nog att köpa en bil med speglar som förvränger verkligheten…

Så jag kan alltså lyxa till det med snygga bilar med begränsad bakåtsikt, medan andra måste köra omkring i lådor eftersom de inte kan backa.

Sedan detta med design handlar om att gå vidare, det är kul med något nytt, att tillverka samma bil i 40 år är tråkigt hur bra den än må vara.

Man måste få utveckla, utforska, flyga vidare mot horisonten och våga kliva ut i det okända, mot nya djärva mål.
Vissa ser bilen som en borrmaskin eller toalettstol, idel verktyg och arbetsredskap.
Jag ser bilen som ett mentalt och psykiskt äventyr.
En biltillverkare som ständigt vågar utveckla sin design och förfina och förnya blir oerhört mycket skickligare än den som står och stampar på samma fläck.

Avancerad design är det som skiljer bilen från en stekpanna eller tegelsten.
Men många gillar lustigt nog att puttra omkring i stekpannor, för att inte tala om den populära lådbilen från Wolfsburg.

#6
2012-06-13 08:48

Målande fin beskrivning N-iklas.
Och jag håller med till fullo om bakåtsikt. Har man 2 passagerare i baksätet, oavsett bil får man väl be dom ducka om man nu absolut måste se genom bakrutan :o)
Personbilar har dessutom den fördelen att de oftast har 3 backspeglar och snart nog är backkamera standard på de flesta bilar.
Vrida huvud och kropp kan vi göra hos sjukgymnasten, inte när vi njuter av en bilfärd :o)

#7
2012-06-13 12:06

Astra är väl bland de snyggaste i klassen,jämför med tråkbilen nr 1 i klassen Golf,skillnaden är ju som natt och dag. Hur kan man hela tiden jämföra med Golf? Den har ju passerats av flera konkurrenter numera enligt mitt tycke. Men visst den är jämn bra i de flesta grenar.

#8
2012-06-13 14:14

Det heter Golf-klassen Shogun, inte klass-Golf.
I det här fallet ställs bilen väl inte mot något utom att artikeln enbart nämner de närmsta konkurrenter, VW Scirocco och Renault Mégane Coupé .. Och i normal bilkultur är det nog hur korrekt som helst.
Notera att Calle Carlquist använder uttryck såsom "väcker känslor", fast i det här fallet omvänt. Det är väl där du faller bort Shogun, sådant förstår du ju tydligen inte?

#9
2012-06-13 14:41

Känslor för en bil förstår jag mig på,och att man kan tycka om en bil mer och mer med tiden,läs Lexus.

Men att påstå att en bil har själ som du påstått och misslyckats med att förklara under väldigt lång tid nu vad det är i en bil. Jag har inte märkt av någon själ i någon bil oavsett märke,har du och vad är det återigen? Förklara! ;o)

Det heter inte Golfklassen,det är bara något pressen hittat på. Kalla den Astra, Civic,Ceed,i30 klassen alla är ju bättre än Golf idag,vad som helst men inte Golf. C-segmentet heter denna klass,inte Golf-klassen.

#10
2012-06-13 14:46

Golf-klass Shogun .. http://sv.wikipedia.org/wiki/Golfklassen
Das Auto igen ;o)
.
Och titta bara här stackars krake
http://www.vibilagare.se/autoindex/autoindex-2011-golfklassens-mest-nojda-bilagare-34123

#11
2012-06-14 15:21

Men det är bara det att ”DAS AUTO” inte är en VW utan en Opel Kadett, det är den riktiga DAS AUTO, VW har bara knyckt Opels gamla slogan.

Gammal reklamfilm från tiden då Opel var vad VW är i dag:

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=das+auto+opel+kadett&source=web&cd=11&ved=0CEUQtwIwADgK&url=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DbvEPovwOAb4&ei=fuDZT8uLM6f44QTaxanQAw&usg=AFQjCNG0ezTDhQ6nj93nAfU7H_tBAkz3dQ

Kopierare är så tröttsamma.

Upptäckte just att aktern rakt bakifrån på Golf Cab är bra designad – MEN problem är att det inte är en VW, aktern är helt designad med filosofi, idéer och principer från Opel, noll VW känsla, passar inte alls till resten av bilen.

VW har sneglat på Opel en hel del de senaste åren i detaljer och design i inredning och utsida och det är inte trevligt.

#12
2012-06-14 18:20

Kul N-iklas .. :o)

#13
2012-06-15 09:55

Bli alltid nostalgisk när jag ser en Opel, beror nog på att min första bil var en -77:ans metallicgrön Ascona med svart vinyltak och automatlåda.
En av de bästa bilar jag haft.
Dagens Oplar finner jag dock ganska intetsägande, den här t.ex. blir jag bara sugen på en semla när jag ser.

#14
2012-06-16 01:45

Blir alltid lite mörkrädd när jag ser knapphavet i Oplar av idag. Ser ju inte riktigt klokt ut. Sen är det nog som N-iklas säger, att det går fortare att knappa än att navigera runt i menyer. Men Opel är världssämst på att få det att se inbjudande ut. Hela panelen ser ju ut som ett tangentbord :p

Gör viktiga reglage o knappar större, oviktiga mindre, separera funktionerna. Och sluta använda samma layout på luftutblåsen som amerikanerna haft i sina SUV'ar de senaste 15 åren :p Då hade det funnits mer plats att placera knapparna mer logiskt på :p

#15
2012-06-16 04:48

Så trevligt då!!!

Det är ju just så knapparna är utformade!

Dessa knappar är faktiskt de mest avancerade knappar som någonsin suttit i en bil.
För att komma fram till det har jag studerar dessa knappar i jätteförstorning intensivt i sammanlagt omkring 20 timmar.

Ett litet tipps är att göra som jag, ta farm en jättelik bild på knapparna eller sitt i bilen i två timmar och gå igenom varje knapp och se vad den går till så kommer det att synas att de flesta knapparna reglerar radio CD och navigation som man sällan har orsak att röra och som ju delvis kan regleras från ratten dessutom eller med multireglagen.

De knappar som faktiskt har med själva bilens funktioner att göra sitter separerade från övriga på ett tydligt sätt.
Och varje knapp sitter logiskt kopplad till närstående knappar, inte en här och en där enligt slumpen.

Nyligen skulle el-bakrutan på Toyota Avensis kopplas in, tog 10 minuter att genom en ren slump upptäcka att den knappen inte satt logiskt vid ventilationsreglagen och defrosterknappen utan separat obegripligt högt upp på panelen och dåligt utmärkt, ett sådant löjligt fel råkar man aldrig ut för på en Opel.
Där kopplar man in bakrutan efter max 5 sekunders tittande även om man aldrig suttit i bilen förut.

Om det fungerar bra och effektivt så är det det som gäller, att ta fram en dålig bil med usla funktioner bara för att ”intrycket” ska bli trevligt för vissa är ju idiotiskt.

Opel tillverkar seriösa bilar inte barnsliga leksaker.

Jag älskar dessa knappar, de är så vackra, ett konstverk, så underbart noga skulpterade och genomarbetat designade och beräknade med eleganta lutande sidor, perfekt formade.
T.ex. har vänster stapel med knappar en tvär avfasning av sin högra sida medan nästa stapel eller knappar då till höger om den förstnämnda har en mjukt långsluttand avfasning till vänster för att detta skall skapa en mycket markant stor och tydlig kant just där som gör att man med känseln kan skilja på de båda sidornas knappar.

Leta gärna men ingen annan bil i världen har knappar där man lagt ner ett sådant arbete på den typen av utformningar, detta är absolut det bästa som finns.

Många andra bilars knappar liknar något från en miniräknare, sitter tätt klistrade mot varandra utan mellanrum helt identiska i form och storlek och pluttefnuttigt små, hur man ska kunna använda dessa när man kör bil begriper inte jag?
Men på dem klagar ingen.
Man går inte efter funktionen utan efter orationella underliga ”intryck”???…

Jag avskyr alla andra bilars reglage, de driver mig till vansinne med sina pluttiga likadana och hoprörda knappar utan minsta logik och deras spakar med miljoner funktioner och deras löjliga pekskärmar med tusen knappar som inte finns utan bara är färgklicka på en glasruta, totalt skit att trycka på mot en hederlig gammaldags knapp.

Jag tar inte detta så allvarligt utan det är bara roligt, kul ämne, med ett småleende, det bör kanske understrykas.
Annars kan det nog se lite fanatiskt ut…

#16
Leif Larsson
2012-06-16 07:00

N-iklas, jobbar du hos Opel?

#17
2012-06-16 09:06

Så det enda som behövs är en "jättelik" bild och tjugo timmars fånstirrande (non-stop?) och sedan begriper man knapparna?

Märkesfanatismen tar sig allt underligare uttryck. Om så Opeln hade 100 knappar i taket hade N-iklas hyllat det.

#18
2012-06-16 13:15

Tyvärr arbetar jag inte för Opel, det borde synas på de urusla försäljningssiffrorna.
Om jag varit chef skulle Opel fortfarande haft 40 % av marknaden i Europa.

Anledningen till att jag kan vissa saker bättre än någon annan – Vissa – det är mycket som diskuteras jag inte är expert på och många kan det bättre.
MEN vissa saker som är speciellt intressanta.
Är att jag har en bakgrund från en vetenskaplig studiemiljö där det är självklart att lägga ner oerhört mycket tid och arbete på att fina den absoluta sanningen.
Jag har studerat design sedan 1983, en bil från 1996 hade jag en jättebild på väggen och gick och tittade på i tre år innan jag var nöjd och hade hittat alla dess hemligheter.
Och den studerade jag därför att alla sa att den var så tråkig och menlös, självklart fann jag att det var tvärt om.

Det är självklart att vanliga människor i allmänhet som är vana vid att göra på ett normalt sätt, snabbt, kort, lite jobb, lite tid, omedelbar bergfast åsikt och beslut och så vidare till något annat, blir väldigt misstänksamma och tvivlar enormt på det jag skriver eftersom de själva inte kan förstå hur man kan komma fram till det jag påstår.
Och eftersom de själva påstår massor av saker på lös grund hela tiden tror de att jag också gör det.
Efter sig själv bedömer man andra och därför ifrågasätts ofta mina påståenden.
De tror att det är åsikter precis som det de själva kommer med medan jag endast uttalar matematiska fakta.

Jag brukar likna det vid att lära sig läsa, jag har lagt ner oerhört mycket tid på att lära mig läsa (studera bilar) och kan därför sitta med en bok (bil) och läsa (titta på) den i 20 timmar och få ut oerhört mycket information, medan någon som inte kan läsa och inte alls tror på boken bara tycker jag är en idiot som sitter och tittat på lite papper i 20 timmar och sedan kommer med häpnadsväckande påståenden.

Det är precis så det ser ut.

Det tar tid att övertyga vissa människor om att böcker och läskunnighet inte är onda andar och häxkonster, men jag är envis och de flesta brukar ge upp efter några år.

Just nu är jag på god väg att bryta ner en Toyota och VW älskare jag bearbetat i tre år, nya Golfen för 245 000 var en besvikelse, tvivel har smugit sig in, senast vi pratade fick jag fram erkännandet att Astra verkade vara en bra bil, för tre år sedan hade inte djävulen och Vesuvius utbrott kunnat tvinga fram ett sådant erkännande…

I längden kan löst prat och åsikter inte stå emot vetenskapliga fakta, fakta vinner alltid, liksom knappar.

#19
2012-06-16 13:37

Någon låter mer som en pingstpastor med en Opelplansch som sin heliga skrift...
Stackars dina "vänner" som du tydligen nöter ner tills din åsikt blir deras också. men de är väl bara "normala" människor och såna måste ju tillrättavisas.

#20
2012-06-16 14:27

Hur var den här "boken" då, en riktig skräckroman?
http://www.begkopguiden.se/node/797

#21
2012-06-17 09:36

Jag tror att jag skulle tycka lika illa om designen på den här bilen som jag tyckte om Insignias när jag körde den.
Och det har inte enbart med bakåtsikten att göra, kronans terrängbilar jag kört har sällan någon bakåtsikt, man fick snabbt lära sig att använda speglar, nej det är den instängda miljön som jag vänder mig mot.
Vad är det för korkade formgivare som på bil efter bil höjer midjelinjen så att fönstren blir mindre och mindre?
Snart är de väl borta och ersatta av kameror och en bildskärm. Huga...

När det gäller knappar tycker jag att man kan knappa ;-) ner dem så mycket som möjligt, men jag håller med Niklas att menyfunktioner är sämre och dubbelfunktioner på knapparna är heller inte bra.

När det gäller Opels bristande försäljningsframgångar tror jag att de fortfarande lider av skräpstämpeln från före 2000-talet.
Rostskyddet var ju i princip obefintligt, bilarna luckrades ju upp som en Corolla från 1970-talet och det kommer man ihåg allmänt.

Även om Opel gör alldeles utmärkta bilar (bortsett från design på en del modeller) så har man inte lyckats att övertyga bilköparna.
Personligen gillar jag Meriva och Zafira (bortsett från den hårda fjädringen), men jag behöver utrymmen.

#22
2012-06-17 11:19

N-iklas du sätter dig själv på väldigt höga hästar.

Att du skulle studerat design på högre nivå verkar mindre troligt eftersom det är rent snömos det du skriver. Även din språkhantering innehåller inget som tyder på högre bildning.

Konsumentdesign som kräver tre år detaljgranskning för att komma till sin rätt är inte bra design.

#23
2012-06-18 21:37

N-iklas; det där var det roligaste och mest ironiska jag läst på mycket länge:-) Heder åt sånt! Garvar fortfarande!

#24
2012-06-18 23:11

Jo jag försöker faktiskt skriva på ett roligt sätt, SAMTIDIGT som jag berättar vad jag vill ha sagt, men jag brukar inte ofta hitta någon som riktigt förstår mitt udda sinne för humor.

Angående hästar modell flaggstång, om det vore så väl ändå, tyvärr är det tydligen majoriteten av alla andra som i stället är dåliga och därmed framkallar en synvilla som får mig att verka märkvärdig när jag endast är normal.
Att göra bra saker är normalt, att vara inkompetent, dum och okunnig är inte normalt, så varför envisas då så många med att vara just så?
Konstigt eller hur?

Och det är ju frivilligt, om de inte gillar att bli kritiserade så är det ju bara att sluta att vara dåliga
Det är inte mitt fel att andra ägnar sig åt strunt i stället för tankeverksamhet.

Om man inte kan läsa är det ganska självklart att en bok ser ut som rena snömoset, hur skulle det annars se ut?

Att skriva här är svårt eftersom det är nödvändigt att försöka använda ett enkelt språk som de som inte gillar att läsa och skriva ska kunna förstå och samtidigt förklara extremt komplicerade saker med en textmängd som är endast en hundradel av vad den borde vara.

Det här forumet är mer ett vardagligt informellt samtal där man sitter och småpratar i en soffa.
Detta är inte en serie utdrag ur perfekt, pedagogiskt och språkligt formulerade litterära verk.

Om jag skulle presentera ett färdigt litterärt verk som fullständigt, uttömmande och fulländat avhandlar det eller de ämnen som livligt diskuteras inom denna intressesvär, så skulle det kräva ett utrymme som är vida större än den sammanlagda mängden text i respektive papperstidning.
Och om jag gjorde det skulle utan tvivel vissa anse det som det slutgiltiga beviset på totalt och fulländat vansinnen, vilket föga bättre skulle löna mig till gagn än de ständigt återkommande spottloskorna från gatans
p – k. som nu är städse närvarande i allahanda versioner och förklädnader.

Så varför kasta pärlor för svin? Att det är en korkad ide lär man visst ha insett redan för två tusen år sedan enligt vad som berättas i en rätt känd bok.

Så jag fortsätter nog att skriva för lågstadiet så går väl åtminstone några ord fram här och där.
Trots att det då beklagligt nog blir torftigare läsning för den högt ärade medlemmen i Svenska Akademien SiggeNn som då och då nedlåter sig att besöka de vanliga människornas värld och sprida sitt avundsvärda skimmer av utstuderad förfinig över de stackars trashankarna i rännstenens smutts.

Men, men inte ens gudar kan ju få allt…

Sedan det där om Japansk kvallitet gäller främst Insignia och nuvarande Astra enligt DEKRA.
Kanske Corsa också.
Tidigare var det bara bättre än alla Europiska bilar.

Och den där beg. saken på Vectra är ett mycket dåligt exempel eftersom det inte alls pekar på dålig kvalitet när man i efterhand känner till facit.
Allt det där som det står om i just den artikeln handlade om en enda liten el-kontakt som inte trycktes ihop tillräckligt vid monteringen vilket gav glapp och kortslutningar som gav datornätverket fnatt.
Vectra använde ett datornätverk och inget vanligt elsystem.
Det var alltså inte ens något som var sönder.
Och dessutom fanns det felet bara på de först tillverkade bilarna 2002 och vintern/våren 2003 innan man lyckats hitta felet.
De flesta av dessa bilar levererades av en slup till Sverige.
Vilket man kan ha åsikter om.

Att döma ut bilen som man gjort i tidningarna och i debatter baserat på detta är lika rimligt som om man i ett hus skulle sätta i en el-sladd till någon apparat i ett el-uttag men slarva så kontakten inte trycks i botten varpå det inte blir någon ström och genast säga att huset är ett skräp hus och apparaten är värdelös skit och att det är bäst att jämna rucklet med jorden.
När man endast skulle ha behövt peta till sladden fem mm.

Vissa människor tycker tydligen detta dumma tänkande är helt rätt, jag blir upprörd över sådant agerande och de som är så dumma ska bara sättas åt.

Och här följer mer tjat om Kvalitet, bara att läsa.

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=dekra+opel+astra+insignia++2012&source=web&cd=10&ved=0CJEBEBYwCQ&url=http%3A%2F%2Fwww.silobreaker.se%2Fdekras-rapport-2012-astra-och-insignia-fr-hgsta-betyg-fr-kvalitet-5_2265408283344896122&ei=Txe4T5b_EqTc4QSujvniCQ&usg=AFQjCNGHekbTh8Sgolf7SfuI9gsLZyPZ7g

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=2010+dekra+opel+insignia&source=web&cd=11&ved=0CGEQFjAAOAo&url=http%3A%2F%2Farchive.galwayindependent.com%2Findex.php%3Foption%3Dcom_content%26task%3Dview%26id%3D24511%26Itemid%3D96&ei=kZLfT9KaMs7otQbX-MX8CA&usg=AFQjCNHVUGIq7kzLxbe5qaLuo1JyPxVGVg

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=%E2%80%9CAuto+Bild%E2%80%9D+quality+survey:+Opel+is+best+European+car+manufacturer+&source=web&cd=3&ved=0CDoQFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.samar.pl%2F__%2F3%2F3.a%2F6349%3Flocale%3Den_EN&ei=NwZyT9axJOzP4QS43JynDw&usg=AFQjCNF6h0GKh8eE0uTr-7JdAAyQ4NLEKg

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=%E2%80%9CAuto+Bild%E2%80%9D+quality+survey:+Opel+is+best+European+car+manufacturer+&source=web&cd=5&ved=0CEsQFjAE&url=http%3A%2F%2Fwww.autospectator.com%2Fcars%2Fopelvauxhall%2F0025762-auto-bild-quality-report-2006-opel-best-german-brand&ei=NwZyT9axJOzP4QS43JynDw&usg=AFQjCNHJNQXO-6ZzjYsmaTeggWflMU2qkg

#25
2012-06-19 16:57

Jag känner att jag måste försvara N-iklas, samt bemöta Saabnisses fnoskler när det gäller hans åsikt att Insignian säljer dåligt på grund av designmiss och känsla av instängdhet när det gäller bakåtsikt.
Insignian har nu passerat 500000 sålda bilar. Det är inga dåliga siffror Saabisse! Kan man dessutom inte förstå logiken i Opels knappsats, förstår jag att man för det första inte läst instruktionsboken, eller för det andra, att man av någon underlig anledning inte förstår! Det är lätt att ställa in sina personliga grundvärden. Därefter är det bara ett fåtal knappar som behöver användas.
När det gäller sikten, har de flesta bilfabrikat anammat denna usla bakåtsikt.
Där kan jag hålla med! Sedan är det bara trams detta med sidorutorna. Vaddå svårt att se ut? Ligger ni i bilen eller?
Att Opel säljer dåligt i Sverige, kan vi helt skylla Saabs organisation för, och det kan man göra än idag. För det är ett faktum, att gamla Saab Opel Sweden INTE gjort ett dugg för att förbättra märkets renomé.
Faktum kvarstår, vilket man förstår när man pratar med säljare vid de företag som idag säljer Opel. En generalagent som fortfarande består av samma personal som på SaabOpel-tiden!
Opel Tyskland nås idagarna av ett upprop från försäljarna på ett flertal orter i Sverige angående den dåliga uppbackning de får från generalagenten. En generalagent som inte är intresserad av att öka antalet sålda bilar av märket Opel.
Dessutom har man i Norge löst de lackproblem som 1;a serien Astra hade. Något som Svenska bilägare fått åtgärdat där, efter resultatlösa anstängningar att få problemet löst hos Sveriges generalagent.
Den núvarande generalagenten har inget intresse av att sälja Opel till andra än Opelägarer. Man har upphört med all central reklam för märket. Den enda reklam som ibland förekommer, är den i lokalpressen, som bekostas av de lokala försäljarna. Några pengar till reklam från generalagenten har de inte fått.
Försäljarna har väntat på att få besök från OpelSweden med demobilar. Men det ser inte ut att bli något av med det i år.
Jag har dessutom hört ryktas om att vissa lokala företags chefter slutat prata med cheferna hos OpelSweden. Stämningen där är väldigt infekterad.
Det ska bli intressant att se vad som händer i den här soppan
Vad man nu kan hoppas på, är att Opel Tyskland tar tag i det här innan GM kommer in med en egen organisation som säljer Cadillac och Chevrolet. Jag är rädd att detta kommer att bli fallet om inte Opel Tyskland aktivt rätar upp sina generalagenter.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.