Bild
Nästa artikel
Provkörning

Opel Grandland X – rapport från provkörningen

Publicerad 19 september 2017 (uppdaterad 19 september 2017)
En högbyggd Opel utvecklad av fransmän – kan det vara något? Vi rapporterar från provkörningen av nya Opel Grandland X.
Vi Bilägares testförare Fredrik Diits Vikström åkte till Frankfurt för att köra Opels senaste nyhet.
 
Vad är det för bil, Fredrik?
– En ny crossover. Ytterligare en! Ungefär 4,5 meter lång. Byggd med fransk teknik, säger Fredrik Diits Vikström och fortsätter:
 
– Den här modellen kommer helt enkelt som en följd av ett samarbete mellan General Motors och franska PSA. 2012 bestämde man sig för att ta fram ett knippe olika modeller som alla skulle bygga på samma grundteknik men säljas som Peugeot, Citroën och Opel. Av ekonomiska skäl så klart. PSA skulle dra det tyngsta lasset och stå för själva plattformen, motorerna och växellådorna. Ur detta kommer Peugeot 3008, som ju har funnits ganska länge vid det här laget, och nu är det alltså dags för Opels version.
 
Och vad är första intrycket?
– Det är väl att Grandland X ändå skiljer sig ganska mycket ifrån Peugeot 3008, trots att det är samma bil i grunden. Inte minst när det gäller interiören. Opel har valt en granska traditionell stil jämfört med designexcessen i 3008. Men det finns också tydliga skillnader i köregenskaperna. Mer om det i provkörningsrapporten i tidningen.
 
Vad har du kört för motor?
– Trecylindrig bensin. 1,2 liter. 130 hästkrafter. Det låter kanske lite klent för en så här pass stor bil men det funkar riktigt bra. Det är ju ingen sportbilsmotor men den arbetar dämpat och känns pigg för det mesta.
 
– Sedan kan det väl vara värt att nämna att Grandland X är framhjulsdriven. Fyrhjulsdrift valdes bort för att hålla ner vikten och bränsleförbrukningen. Det är i alla fall den officiella förklaringen.
 
Vad står det på prislappen då?
– Minst 209.900 kronor. Det är vad den billigaste varianten går på. Då handlar det om den trecylindriga bensinaren, sexväxlad manuell låda och den lägsta av tre utrustningsnivåer. Den svenska generalagenten tror dock att de allra flesta kommer att välja åtminstone mellannivån på utrustning, vilket plussar på 20.000 kronor, och automatlåda för ytterligare 15.000 kronor. Då är man uppe i 244.900 kronor.
 
Läs hela provkörningen av Opel Grandland X i Vi Bilägare nummer 14/2017 som utkommer i butik 10 oktober. Tidningen kommer till prenumeranter en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration här.
 
Diskutera: Vad tycker du om Opel Grandland X?
 

Kommentarer

#1 • 2017-09-19 11:51
N-iklas

Jürgen Gietl, teknisk varumärkesexpert och verkställande direktör för BrandTrust säger om Opels senaste marknadsföringsstrategi, "Framtiden tillhör alla utom Opel." absolut riktigt, den senaste satsningen är ren idioti.

Men Peugeot kommer självklart att kunna sälja fler bilar som ovanstående.

#2 • 2017-09-19 12:15
Pi

O_o - är din mission uteslutande att ösa galla på allt och alla - utom möjligen just ditt eget bilmärke ? Blir minst sagt lite onyanserat.

#3 • 2017-09-19 12:20
saabnisse

N-iklas "Framtiden tillhör alla utom Opel."
Tyvärr har det väl varit så ganska länge.

#4 • 2017-09-19 13:05
Raphael

PSA satsar på fyrhjulsdrift med elektrisk motor på bakaxeln istället för på konventionell mekanisk. Systemet lanseras nästa år i DS7 Crossback och sen kommer det till övriga PSA-modeller. Det är högst troligt att även Grandland får systemet. Det blir en hybridlösning på sammantaget 300 hk (bensin plus elmotor). Flera tillverkare jobbar med liknande system, bl a Volvo och BMW. Och Tesla har ju fyrhjulsdrivning med en kraftigare motor fram och så en motor för bakhjulen med halva styrkan. Detta kommer mer och mer.

#5 • 2017-09-19 14:31
Peter i Sydney

Tittade på Peugeot 3008 när jag hämtade min 308. Den verkar mycket fin. Jag skulle mycket väl tänka mig en sådan.

#6 • 2017-09-19 14:52
N-iklas

Högst troligt, nej det är redan officiellt, meddelades i Frankfurt.

#7 • Uppdaterat: 2017-09-19 15:09
N-iklas

Ser man detta som en 3008 där man åtgärdat en del av de fel och brister den har, så får man en realistisk bild av vad det handlar om.

#8 • Uppdaterat: 2017-09-19 18:20
Raphael

Huruvida 3008 har fel och brister det finns det olika uppfattningar om. Peugeot och Opel har helt enkelt olika stilar och det handlar om tycke och smak. Det finns de som avskyr inredningen i 3008, men det finns också de som tycker att inredningen i Grandland är tyskt tråkig och konservativ. Så ska det också vara, det är PSAs affärsidé - sälja Opel till de som uppskattar den konservativa tyska stilen. Opel ska kännas och upplevas tyskt, medan PSAs franska märken ska kännas och upplevas franska.

Själv tillhör jag dem som uppskattar premiumkänslan och innovationerna i 3008 - den lilla ratten, den digitala i-cockpit med instrumenten närmare rutan, de sköna och snygga stolarna, den rena designen med mjuka plastytor kombinerade med textil som löper över hela frampanelen och fortsätter till dörrarna. Känns ombonat och nytt. Thomas på Autogefühl har hyllat interiören och stolarna, Car WoW sa om 3008 att den hade en interiör som var mer premium än premium och överlägsen konkurrenterna. Men det är en interiör som man antingen älskar eller hatar, för den är så specielll. PSAs idé med Opel är att den ska säljas till mer teaditionella och konservativa köpare som inte gillar den franska innovativa stilen.

#9 • 2017-09-19 19:00
GF

Redan den 26 januari 2017 en helt ny Opel Grandland X med 1.4T 110 kW och 1.6T 147 kW är Opel motor: http://www.in4ride.net/?p=14230
Just nu blev inte Opel motor utan istället 1.2 från PSA :-(

#a • 2017-09-19 19:03
ToRy

Den här bilen tycker jag är snyggare än 3008, inte beroende på insidan, utan på utsidan. På 3008 tycker jag att Peugeot har lagt in veck i karossen för att få den att se större ut än vad den egentligen är, och det blir ett "bulkigt" utseende. Grandland är mer elegant, i mina ögon. Åtminstone på bilderna, och det ska bli kul att se den i verkligheten!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.