Bild
Nästa artikel
Enligt Opels svenske designer Fredrik Backman är det en utmaning att designa en suv så att insidan speglar den lite råare och robustare utsidan, utan att det blir för mycket.

”Det finns många dolda funktioner”

Nyheter

Vi fick en pratstund med Fredrik Backman, den svenske designern som formgivit insidan på nya Opel Grandland X.

Fredrik, vad är du mest nöjd med i Grandland X?
– Att helheten fungerar så väl. Att vi uppfyllt Opel-attributen, med rätt materialmix och en välkomnande interiör. Det finns många dolda funktioner där som uppenbarar sig först vid användandet, till exempel att det på armstödet i dörren på insidan finns en exakt avgjutning av tumme och pekfinger. Och att dekoren runt pekskärmen fungerar som stöd för handflatan när du använder pekskärmen. Det är något du inte ser på en bild men märker när du använder det.
 
Vad har varit mest utmanande att designa på insidan av bilen?
– Något som jag tog med mig från när vi designade Astras interiör var att få till IntelliLink-systemet med pekskärmen. Att få den att se så tunn ut så att den svävar över luftmunstyckena var en otrolig utmaning i sig.
 
Grandland X ligger i tiden då den är väldigt suvifierad. Hur är det att designa insidan på sådana bilar, är det något speciellt man bör tänka på?
– Man får titta på vad som kännetecknar en crossover eller en suv och hur det passar till vårt märke. Exteriören på Grandland X är ju lite tuffare och robustare nertill och det återspeglas i lite mer fylligare former på insidan. Sen har vi ju även kontrastsömmarna som ska ge intrycket av sportutrustning.  
 
Läs hela reportaget om Fredrik Backman och Opel Grandland X i nummer 12 av Vi Bilägare, som landar i butik den 5 september. Prenumeranter får den i brevlådan en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration här.
 
Diskutera: Vad tycker du om Opel Grandland X?

Opel Grandland X
  • Ny framhjulsdriven crossover i C-segmentet som har sin officiella premiär på bilsalongen IAA i Frankfurt den 14-24 september. Den dyker upp hos Opels svenska återförsäljare i slutet av oktober. Priser är inte fastställda än.
  • Opel Grandland X är 20 centimeter längre än nyligen presenterade Crossland X. Bilen är 4,477 meter lång, 1,844 meter bred och 1,636 meter hög. I bagageutrymmet får det plats 514 liter och fälls sätena ökar det till 1652 liter.
  • Bilen är bland annat utrustad med adaptiva LED-strålkastare, adaptiv farthållare, autobtoms som upptäcker fotgängare, trötthetsvarnare och personliga serviceassistenten Opel OnStar.
  • Till en början erbjuds en 1,2-liters bensinturbo på 130 hästkrafter, antingen sexväxlad manuell eller automat i sex steg. Dieseln är på 1,6 liter och 120 hästkrafter och växellådan är även här sexväxlad manuell eller automat i sex steg. Förbrukningen enligt körcykeln NEDC sägs vara 0,55, respektive 0,46 liter per mil.

Kommentarer

#1
2017-08-17 08:54

Helt klart en av den snyggare Opeln jag sett, dom har verkligen fått till insida och utsida. Att det var en svensk som varit med och jobbat med interiören visste jag faktiskt inte.
Det enda jag har svårt för i just denna modellen och Astra är luckorna som sitter framför växelspaken, i Astran var det grå glansig plast. Här är det iofs lite mer pianolack känsla men tycker ändå inte det passar in.
Att Opel fått ner antalet knappar och kör CarPlay är snyggt. Fortfarande lite väl många knappar på ratten men det kanske man inte tänker på när man väl sitter bakom ratten.

#2
2017-08-17 08:57

Undrar om tumavgjutningen är någon typ av "standardtumme", en statistiskt belagd mest förekommande tumstorlek.

#4
2017-08-17 09:14

Tack Benny. Har man bara ett öppet sinne kan man utöka sitt vetande varje dag.

#5
2017-08-17 10:31

Ser bra ut. Dock förstår jag inte vad som var utmanande med pekskärmen. På bilden ser det ganska ordinärt ut.

#6
2017-08-17 11:47

Fransk Opel kan det bli värre?

#7
2017-08-17 12:26

Synd att den är så svart invändigt, men den har i alla fall rund ratt.
Tack för det!

#9
2017-08-17 16:36

Förbaskat snygg bil. Dom nya lackfärgerna är snygga. Kunde bli lite gladare på insidan, d.v.s. lite mera färg.

#10
2017-08-17 17:03

Ganska små och lågt placerade mätare och , precis som Axa, undrar jag vad som var så speciellt med skärmen.
Men visst ser bilen bra ut.

#11
2017-08-18 00:10

Riktigt trevlig - om än inte lika snygg som Qashqai.

Vidriga mängder pianoplast dock. Vet inte ritkigt varför de envisas med skiten.

#12
2017-08-18 00:42

Tjänstevikten verkar landa på 1 350 kg och det kanske t o m Vargen kan svälja.

#13
2017-08-18 06:19

Ser riktigt trevlig ut! Mörk inredning? Perfekt! Men varför upplåter man bästa platsen i instrumentklustret för tank- och tempmätare? Dessa behöver inte sitta mitt i matchen.

#14
2017-08-18 08:14

Kommer tydligen med lite ljusare inredning också: http://www.largus.fr/images/images/opel-grandland-x-307402-redimensionne... Om jag fattat det rätt, så är denna byggd på samma plattform som omtyckta 3008, och ska också tillverkas i samma fabrik.

#15
2017-08-18 12:48

Ja, samma plattform och därmed drivlina som Peugeot 3008.
.
.
Utdrag av vad Jan-Erik Berggren skrev om Grandland X:
"Opel bygger bättre version av Peugeot 3008. Delade plattformar slutar ofta i bleka kopior. Men Opel har lyckats förfina och förbättra Peugeot 3008. Med rätt prislapp blir nya Grandland X en storsäljare i Sverige."..

"Peugeot 3008 utsågs i mars i år till Car of The Year i Europa. Min röst föll inte på bilen som jag tycker främst har klara brister i innerutrymmen, körposition och instrumentering."..

"Opel har monterat sina egna stolar och instrumentpanelen från Insignia och Astra. Jag tycker att det är en stor förbättring. Inte minst i baksätet där det nu finns gott om plats. Opel har också lyckats höja kvalitetskänslan i inredningen."

#16
2017-08-18 18:27

Och så finns det de som påstår att en Opel med PSA teknik bara skulle vara en Peugeot under annat namn. Vi kan se att i verkligheten så gör Opel sin egen grej.

Stolar är personligt, jag tillhör de som sitter utmärkt i Peugeots stolar men som alltid gäller att prova innan. Alla gillar inte Peugeots i-Cockpit själv tycker jag det är en utmärkt idé som förkortar ögats rörelse mellan vägen och instrumenten.

Jag uppskattar Peugeots textur på inredningen, den textila känslan på panelen och panelens renhet. Opel kör en mer traditionell tysk stil för de som uppskattar det.

Det är ju bra med valfrihet!

#17
2017-08-18 18:59

Jag har också lite svårt med biltypen och dess design, men här tycker jag att Opel lyckas bra, peugeots motsvarighet ser ju inte heller så dumma ut. Synd bara att Opels nya motorer som sitter nya astran finns tillgängliga till modellen. De är ju synd att inte flera vågar prova Opel, modellprogrammet nu ser verkligen bra ut. Men de sitter kanske i gamla rykten och måhända spelar statusen va som står på garageuppfarten en viss roll.

#18
2017-08-18 19:29

Såg just Arga Snickaren på 5:an, med två Adam, en Astra och en Insignia OPC, det var väl bästa exponeringen av Opel på Svensk TV på årtionden, en röd Adam med vitt tak var den snyggaste jag sett, ingen aning om att den var så snygg.

Reklamfilmer visar aldrig bilar lika bra som när man ser dem i verkligheten, faktum är att Opels bilar framställs som fulare i reklambilderna än de är i verkligheten... Tanken med reklam är ju att det ska vara tvärt om...

Över till Grandland, Om man räknar in karossens ytterplåtar är det kanske 20 % som skall föreställa Opel, men 80 % är Peugeot och allt under ytan är Peugeot, skärmen är t.ex. visserligen Opeldesign men det ser ut som om programmet och grafiken inte är det samma som i övriga Opel.

Dessutom ska man komma ihåg att de senaste två bilarna Crossland och denna gjordes under GM tiden och var helt klara innan PSA affären, så de är inte representativa för vad som väntar i framtiden.

Det är mycket osannolikt att framtida modeller tillåts skilja sig så här mycket som 20%.
Stolar är mycket dyra att ta fram, det är otroligt att Opel kommer att få fortsätt att ta fram egna stolar till framtida modeller t.ex.
Speciellt så avancerade som de man nu använder, de är så speciella att de tillverkas av Opel själva i en ny specialfabrik, låter allt för påkostat för att PSA ska tillåta det att fortsätta.

#19
2017-08-18 21:58

N-iklas, din totala okunnighet om hur PSA fungerar är tydligt!

Titta på Citroën, Peugeot och DS. Varje märke har sina egna stolar. Nya Citroën C3 och C3 Aircross har en helt annan uppbyggnad av stolarna än syskonen Peugeot 208 och 2008. C3 och C3 Aircross är enklare versioner av Citroëns nya stolslösning i Advanced Comfort-programmet där tekniken är hämtad från Tempur-madrasser. Peugeot har helt andra stolar. Citroëns är gjorda för att efterlikna den mjukhet som 70-tals Citroën hade men med en fastare kärna.

Vi kan också se att Citroën kör sina egna interiörer och egna instrument. Varje märke i PSA-gruppen har sitt eget tänk och har flera egna lösningar. Snart kommer Citroën med de nya progressiva hyudraliska dämparna, som bara ska sitta i Citroën. Och DS får ett helt eget datorstyrt fjädringssystem med kamera som mäter av vägen.

Som exempel på att varje märke har sin egen profil och egna lösningar.

Opel kommer i PSA-gruppen få köra sin egen profil och ha egna lösningar, precis som andra PSA-märken. Ja det kostar pengar, men fördelen är att det ger varje märke en uttalad egen identitet och därmed konkurrerar inte produkterna med varandra.

Detta är alltså en uttalad strategi från PSA att skillnaderna mellan märkena ska öka och diversifieras!

#20
2017-08-18 22:06

En till grej N-iklas, du förväxlar ständigt PSA och Peugeot. Peugeot är ett märke i billoncernen PSA, som Citroën, DS och nu Opel. PSA har ingen gemensam produktutveckling för bilarna. Peugeot har sin utveckling, Citroën sin och DS sin. Opel kommer att få ha kvar sin utveckling, om än nedbantad. Varje märkes utvecklingsavdelning samarbetar med de andra. Men det är inte Peugeot som styr. Märkena är likvärdiga i PSA och alla svarar mot koncernstyrelsen.

Sen har vi motorer och drivlinor. De utvecklas inte av Peugeot, utan av PSA Powertain Technologies. Detta är ett eget bolag med egen utvecklingsavdelning och fabriker. PSA PT levererat drivlinor till övriga märken i PSA gruppen men gör även motorer åt andra och har olika samarbeten, t ex med Ford. De gör även båtmotorer och för andra produkter som inte är bilar.

Det finns alltså inga Peugeotmotorer idag, bara PSA motorer. Peugeot gör inte sina egna motorer, det är PSA som gör dem.

#21
2017-08-19 01:44

Det är väl inte självklart att det stämmer, Peugeot, tog över Citroen efter ekonomiska svårigheter, PSA tycks likna GM, Opels alla konstruktioner betecknades som GM inte som Opel, patenten var GM inte Opel trots att det var Opel som gjort jobbet.

Att det kallas PSA är bara en formalitet, tomma ord utan verklig innebörd.
Peugeot är det enda riktiga bilmärket i denna grupp.

Att tro så på PSA som en självständig enhet som inte är Peugeot förefaller naivt.

Opel är inte Citroen - faktiskt, Citroen är huvudnumret, att påstå att Opel kommer att få samma möjligheter som Citroen finns det inget som helst stöd för vid denna tidpunkt.

Det är också stor skillnad mellan att göra något annorlunda som är en billig pryl där ändringen kostar lite och att göra något annorlunda som är klart dyrare, Opels stolar är garanterat dyrare än samtliga stolar i PSA, därför att avancerad konstruktion är inte det PSA prioriterar.

Stolarna i 3008 är enorma i volym och tar upp mycket utrymme, inte en högklassig konstruktion och därmed billigare att tillverka.
Opels dyrare stolar är mycket mindre och lättare genom avancerad teknik och design och ger större utrymme i baksätet.

#22
2017-08-19 01:50

Jag vet inte en enda avancerad teknisk lösning i en PSA bil där man ligger i framkant och är i nivå med det bästa i bilvärlden.
Den 3-cylindriga motorn må vinna hundra utmärkelser men den har ändå ingen avancerad speciellt dyr teknologi utan är väldigt ordinär.

Och vad Opel får gör det återstår att se, Citroen har tydligt friare händer än Opel ser ut att få, det är en kraftigt överdriven åsikt att Opel fått göra så mycket eget, det går ju att hävda men det stämmer inte med verkligheten.

Det är överdrivet att lägga så stor vikt vid en ratt, två framstolar, ventilationsreglage och den ytliga designen på ut och insida, det är absolut ingenting.

Man fick inte ändra designen på pedalerna, eller knapparna för elspeglarna och elhissarna - det är oerhört småaktigt och snålt.

Det är bara att se med ögonen hur det är, att hävda något som strider mot det tjänar ingenting till.

#23
2017-08-19 09:28

N-iklas, det du hävdar strider mot verkligheten. Du kämpar emot verkligheten och vad tjänar det för syfte?

När Peugeot tog över Citroën så fanns inte PSA komcernen. PSA har utvecklats och omstrukturerats genom åren. Idag är PSA en koncern som har olika märken i sin portfolio. Alla märken har sin egen produktutveckling, ingen av dem äger egna fabriker eller har egen utveckling av drivlinor. PSA är en biltillverkare, utifrån din egen definition är varken Peugeot, Citroën eller DS biltilöverkare.

Du säger att PSA är Peugeot och att huvudnumret är Citroën, du ser alltså inte själv hur motsägelsefullt dina påståenden är?

Märkena inom PSA har samma status. De har sin egen profil, egen htveckling och egna marknadsstrategier.

Carlos Tavares har redan sagt att Opel kommer vara självständiga inom PSA men kommer vara tvungna att uppfylla PSAs ekonomiska krav. Detta innebär att Opel har sin egen produktutveckling, egen modellstrategi, egen marknadsstrategi - på samma sätt som andra märken i PSA-gruppen. Detta har redan Carlos Tavares uttalat och sagt. Att du inte tror på det han säger, det är en annan sak.

Tavares har även sagt att PSA kommer att bistå Opel att genomföra samma sparåtgärder och omstrukturering som övriga PSA märken. Detta handlar om reducering av antalet modeller, specialversioner och plattformar. Det är där de stora kostnaderna ligger och det är därför där som man kan spara mest.

Småsaker som knappar för el-hissar kan man dela eftersom köparna inte bryr sig om småsaker, småsaker som inte betyder något för märkenas profil kommer man att dela. Instrument, stolar, intedningens material och känsla och layout, det är unikt för varje märke därför att det skapar känsla, identitet och differentiering - det är där märkenas olika profil syns och märks och därför kommer detta fortsätta att skilja sig åt.

#24
2017-08-19 09:37

N-iklas, för att ta detta med stolar - varje märke utvecklar redan sina egna stolar utifrån sin egen vision. Citroën och Peugeot har inte samma stolar. Citroën har utvecklat en helt egen stolsteknik i konceptet Advanced Comfort med flerlagers minnes-textil (samma idé som Tempur-madrasser) för att återskapa den mjuka 70-tals känslan men göra den mer ergonomisk. Nya C3 och C3 Aircross har en förenklad version av detta nya koncept och teknik, men C5 Aircross har.den dyrare varianten. Även DS kör sina egna stolar.

Anledningen till att märkena få ha egna stolar är därför att det så tydligt ger varje märke sin egen identitet, känsla och profil. Som sagt - PSAs uttalade märkesstrategi är att varje märke ska vara differentierade, ha sin egen profil och känsla - och därför får de ha egna saker som stolar, instrument, värmestyrning, interiördesign, egen yttre design osv osv. För det är det som skapar differentiering.

Samtidigt som de kan ha samma knappar till el-hissar för vanliga konsumenter bryr sig inte om märkestypisk design på knappar för el-hissar.

Det handlar alltså om att skilja sig åt där konsumenter bryr sig om och märker skillnader, och dela det som inte spelar roll för konsumenter att det delas.

#25
2017-08-19 09:49

N-iklas, för att ta detta med stolar - varje märke utvecklar redan sina egna stolar utifrån sin egen vision. Citroën och Peugeot har inte samma stolar. Citroën har utvecklat en helt egen stolsteknik i konceptet Advanced Comfort med flerlagers minnes-textil (samma idé som Tempur-madrasser) för att återskapa den mjuka 70-tals känslan men göra den mer ergonomisk. Nya C3 och C3 Aircross har en förenklad version av detta nya koncept och teknik, men C5 Aircross har.den dyrare varianten. Även DS kör sina egna stolar.

Anledningen till att märkena få ha egna stolar är därför att det så tydligt ger varje märke sin egen identitet, känsla och profil. Som sagt - PSAs uttalade märkesstrategi är att varje märke ska vara differentierade, ha sin egen profil och känsla - och därför får de ha egna saker som stolar, instrument, värmestyrning, interiördesign, egen yttre design osv osv. För det är det som skapar differentiering.

Samtidigt som de kan ha samma knappar till el-hissar för vanliga konsumenter bryr sig inte om märkestypisk design på knappar för el-hissar.

Det handlar alltså om att skilja sig åt där konsumenter bryr sig om och märker skillnader, och dela det som inte spelar roll för konsumenter att det delas.

#26
2017-08-19 09:59

Citroën har inga egna knappar för el-hissar eller pedaler heller, därför att det inte spelar någon roll för konsumenter att detta delas med andra märken. Det är inte där känslan i ett märke sitter. N-iklas verkar bry sig mer om design på el-hissar och kallar olika stolar för småsaker som inte betyder något. N-iklas tänker alltså på ett helt annat sätt äm vanliga konsumenter gör, och då förstår vi också varför PSA lyckats där Opel misslyckats. PSA förstår hur konsumenter tänker, det gör inte Opel. Opel må vara drivet av teknik, men de har glömt bort konsumenten, köparen.

När det gäller ny teknik - PSA är först ut med en dieselmotor som klarar Euro 6.2, tack vare massa ny teknik i nya Blue HDI 1.5 - internt namn DV-R. Och om PureTrch serien bara vara var en vanlig motor, inget speciellt, så hade den inte blivit Årets motor tre år i rad! Betänk att Opels motorer inte har blivit det.. N-iklas hävdar Opels ständiga tekniköverlägsenhet, men den påstådda överlägsenheten varken uppfattas eller upplevs av konsumenter eller journalister, och då blir det bara tomma ord.

#27
2017-08-19 10:38

Citroën har utvecklat en ny limningsteknik för karosser som ökar vridstyvheten och sänker ljudnivån utan att öka vikten. Detta ingår också i Advanced Comfort-utvecklingen, men till skillnad från sina nya egna stolar och egen stötdämparteknik så kommer nya karosstekniken även att implementeras av de andra märkena.

Vad Opel behöver lära sig är att utveckla ny teknik som kan implementeras kostnadseffektivt. Citroëns karossteknik är exempel på avancerad teknik som samtidigt är kostnadseffektiv.

Biltillverkning är ingen ideell verksamhet, det måste finnas balans mellan utgifter och inkomster, och man måste fokusera på konsumenten, på kunden.

N-iklas hävdanden att Opel ville göra en ny Meriva istället för en liten SUV trots att minsta minibussklassen kraftigt minskats i marknadsandel i Europa samtidigt som små SUV:ar ökar sin marknadsandel, visar att Opel befunnit sig i en alternativ verklighet där pengar är en oändlig resurs och att bilar inte behöver köpas av någon, man ska göra bilarna ändå även om de saknar köpare.

Det innebär självfallet ett kraftigt uppvaknande att förstå att det måste finnas kunder också. Men ska Opel överleva som märke behöver den insikten komma. Produktutveckling måste vara kunddrivet, anpassat till konsumenter.

#28
2017-08-19 11:35

Anledningen till att GM äger patenten på det som Opel utvecklat är ju för att GM ägt Opel. Opel har inte varit ett självständigt bolag. Det handlar om affärsverksamhet. GM vill självfallet ha betalt för sina patent, och därför är det viktigt att GM teknik ersätts med PSA-teknik för att minimera licensavgifterna som PSA tvingas betala GM. Det betyder inte att Opels utvecklingsavdelning läggs ner, utan det betyder att projekt som startats under GM som innehåller GM patent måste läggas ner eller omformas så att de inte innehåller GM patent. Ny teknik som Opel utvecklar under PSA tillhör inte GM. Så där finns möjligheter. Självfallet kommer det ta tid för Opel att utveckla ny teknik som inte bygger på GM patent, det är inget som går från den ena dagen till den andra det måste vi ha förståelse för. Atbetet med Opels kommande modeller handlar nu om att omforma på ett sådant sätt att användandet av GM patent minimeras så mycket som möjligt. Bilmodeller från Opel vars utveckling påbörjats efter PSAs övertagande kommer att ha andra möjligheter.

#29
2017-08-19 12:09

Ljusomkopplaren i Grandland är förresten Opel, i Peugeot sitter omkopplaren i blinkersspaken... Och Grandland har sin egen växelspak för automatlådan, det är inte heller Peugeot. Detta handlar om användargränsnittet för föraren, det är fortfarande en Opel miljö där ljus, värme etc styrs som i en Opel och inte i en Peugeot.

Det tycks som att N-iklas lägger ner tid och engagemang på att fokusera på saker som knappar till el-hissar istället för att se allt Opliga som Grandland faktiskt har!

För övrigt så har Fiat och Jeep samma ljusomkopplare som Opel, så den ljusomkopplaren härrör uppenbart från tiden när GM och Fiat samarbetade... men jag har inte sett N-iklas klaga på att ljusomkopplaren är från Fiat, men att klaga på att knapparna till el-hissarna är från PSA det går tydligen bra...

#30
2017-08-19 19:14

Jan-Erik Berggrens kritik mot Peugeot 3008 är delvis densamma som även ViB har. ViB om 3008 i nr1 2017: "Vi föll varken för komforten i stolarna fram eller för sittpositionen i baksätet".

#31
2017-08-21 12:04

Ser ju riktigt läcker ut, Opel design slår ju faktiskt det mesta på vägen numer!

#32
2017-08-21 16:51

fånigt att denna insida skulle spegla den "tuffa och råa utsidan", vilket larv!! ingen går på sådant dravel hoppas jag!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.