Bild
Nästa artikel

Biltest: Seat Leon, Toyota Auris, Volkswagen Golf (2013)

Nybilstest

Hur klarar Volkswagen Golf attacken från Toyota Auris? Och är VW:n verkligen bättre än sitt spanska syskon Seat Leon? Vårt test ger besked!

Köp hela testet här

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. Klicka på "Köp" för att köpa testet i digital form.

Snön formligen vräkte ned och trafikradion smattrade fram den ena larmrapporten värre än den andra: Masskrasch på  E4:an i Skåne med 70 bilar inblandade. Totalstopp på E18 efter minst 40 olyckor på den korta, men glashala, sträckan mellan Köping och Västerås.

Även på många andra håll  i Syd- och Mellansverige var vägnätet blockerat av lastbilar på tvären och personbilar som råkat illa ut i den besvärliga  halkan.

Snökaoset var med andra ord totalt när Vi Bilägares lilla trebilskaravan stretade fram i snålblåsten på väg mot testhögkvarteret i värmländska Hagfors i januari. Som tur är lyckades vi via snörökiga småvägar leta oss förbi de värsta trafikhindren och kunde sakta men säkert stäva mot nordväst.

Men inget ont som inte har något gott med sig. Med facit hand visade sig omvägarna vara till stor nytta för bedömningen av de tre bilarna, åtminstone i ett avseende. Vi fick full koll på hur de klarar  den fruktade snöröken.

Det är ett gissel som visserligen inte förekommer varje vinterdag i södra halvan av Sverige. Men för bilisterna i Norrland är fenomenet en ständig följeslagare under den kalla årstiden.

Redan efter några mil började vissa brister visa sig på våra testbilar och det var VW Golf som drabbades först.


Den lågt monterade radarn till den adaptiva farthållaren (sitter under främre stötfångaren) yrde igen tämligen omgående med påföljd att systemet slogs ut. Något som enligt VW:s egen expertis inte borde ske, eftersom radarn är uppvärmd. Men uppenbarligen räcker inte  effekten i svensk snörök...

När vi stannade för bilbyte  ytterligare några mil senare visade det sig att Toyota Auris var fullständigt igenmurad över bakpartiet. Den minimala  bakrutetorkaren hade inte haft en chans att hålla rutan ren och ett flera decimeter tjockt lager av snö och is hade byggts upp på bakluckan, som knappt gick att öppna.

Dessutom hade rejält med snö dragit in i dörrtrösklarna bak. I slaskigare väder lär geggig smuts leta sig  in i bilen på samma sätt. Det bådar inte gott.

Bäst i test i snöröksprovet var, något överraskande, spanska Seat Leon. Den yrde igen minst över bakpartiet och höll dörrtrösklarna rena både fram och bak.

Seat Leon är även i övrigt en trevlig bekantskap och konstigt vore annars. I allt väsentligt handlar det nämligen om en VW Golf av senaste generation, som försetts med en annan  kaross och en annorlunda och lite enklare inredning.

Vi testade mellanversionen, Leon Style, med 105-hästarsdiesel, manuell växellåda och ett grundpris på 189 900 kronor. Det är ungefär 10 00o kronor mindre än vad en Golf med motsvarande utrustning kostar.

I fallet Toyota Auris valde  vi den mest intressanta drivlinan; hybriden med en el-och en bensinmotor som ger en sammanlagd uteffekt på 136 hk. Grundpriset, 214 900 kronor, är för övrigt detsamma som för Auris med D-4D-dieseln på 125 hk.

Nya VW Golf behöver väl egentligen ingen närmare presentation. Den har redan hunnit med att vinna ett fembilstest i Vi Bilägare (nr 17/2012) och står nu inför två nya utmanare i den knallhårda kompaktklassen, varav en alltså kommer från samma koncern.

Men det kan ändå vara bra att veta är att den Golf Vi Bilägare testade var försedd med Masterpaketet och den sjustegade dubbelkopplingslådan DSG, finesser som driver upp grundpriset till drygt 227 400 kronor.

Utan Masters-utrustningen  och DSG-låda hade Golfen kostat 199 400 kronor, det vill säga knappt tio tusenlappar mer än Seat.
Men det är inte bara på det ekonomiska planet som det finns skillnader mellan de båda koncernkusinerna.

Trots att de baseras på i stort sett identisk teknik så upplevs bilarna lite annorlunda från förarposition.

Golfen rullar hela tiden tystare, mjukare och smidigare än den något ruffare Seaten. Men när det handlar om köregenskaper och väghållning i skarpt läge är bilarna likvärdiga – och båda håller en mycket hög klass.

Det märktes inte minst på vår speciella chassitestarsträcka, som redan i torrt väglag är en utmaning för de flesta bilar. Den här gången var vägen både isig och snötäckt. Ett i högsta grad lömskt före som ställer stora krav på att bilen hela tiden berättar vad som händer under hjulen. Annars kan det gå riktigt på tok.

Både Leon och Golf är välgörande kommunikativa och dessutom snabba och precisa i styrreaktionerna. Som förare ger det en behaglig känsla av full kontroll, även när underlaget är extremt besvärligt.

Och skulle det gå lite fort i en böj griper antisladdsystemen in, hårt och bestämt, och ser till att ekipagen håller spåret. Ingreppet är till och med lite för brutalt tyckte någon av testförarna, som menade att det störde körrytmen på den krokiga specialsträckan.

Men det är nog en liten tankevurpa av den klagande chauffören. Systemet är ju till för att göra framfarten så säker som möjligt, inte för att ge maximal körrytm på krokiga vägar. Och då är det på sin plats att det klipper till tidigt och med eftertryck. På det viset får föraren också en bra varning om att det är halkigt under hjulen.
       
Den bil som halkar efter på de snöslingriga testvägarna är Toyota Auris, som inte alls ger föraren samma fina information om underlaget som de båda testkonkurrenterna. Det gör att man inte riktigt litar på vad bilen har för sig och det är hämmande för körtempot.

Auris känns också tyngre över nosen än Golf och Leon och är inte lika smidig att vrida runt de tväraste böjarna.

Den normalt sett bekväma fjädringen fungerar inte heller optimalt på det ojämna underlaget och bilen stampar oskönt över de värsta guppen.

Men när vi byter miljö och förflyttar oss från storskogarna i Värmland  till gatorna i huvudstaden tar Toyotan revansch. Där är den i särklass smidigast, bekvämast och snålast att hantera.

Hybridsystemet är kalibrerat för att använda bensinmotorn så lite som möjligt i stadstrafik och understundom kan man ljudlöst glida fram med enbart eldrift. Dock högst två kilometer och i max 50 km/tim.

Även vid mer normal körning på de få snöfria vägar vi hittade under testveckan fann sig testaget väl tillrätta i den nya Toyota-hybriden. Jämfört med den tidigare modellen är både ljud- och fjädringskomfort förbättrad. En tydlig skillnad märks också på rappheten i styrreaktionerna. Roligare att köra och skönare att åka i än gamla Auris, blir testlagets positiva omdöme.

Men Golf rår Toyotan inte på. VW:n rullar stadigast, mest avslappnat och bekvämast av testbilarna även på landsvägen. Teknikerna i Wolfsburg har helt enkelt fått till ett högkompetent chassi med ett imponerande brett register. Buckliga busvägar eller  släta landsvägar – det spelar ingen roll. Allt  klaras med samma finess.

Seat Leon är av naturliga skäl snarlik VW:n i väguppträdandet. Men den spanska bilen är stramare dämpad, bullrigare från däcken och låter mer från motorn. Dessutom har styrningen en märkligt ”död” känsla i rakt fram-läget, som gör att den måste småpassas för att gå helt rakt på landsvägsetapper.
 
De testade varianterna av Leon och Golf drivs av identiska motorer, direktinsprutade TDI-dieslar på l,6 liter/105 hk. De räcker väl till för bilarna och har en fin körbarhet tack vare pigg  gasrespons och gott om kraft på låga varvtal.

Fast på en viktig punkt höll TDI-motorerna inte alls måttet. Bränsleförbrukningen skenade rejält och Seaten drog under testet oacceptabla 42 procent mer än vad som anges officiellt. VW:n visade sig vara ännu värre och överförbrukade med hela 49 procent i förhållande till sin deklaration.

Men allra sämst skötte sig Auris, som sörplade i sig rekordhöga 55 procent mer än deklarationens 3,8 l/100 km.

Det är förstås alldeles uppåt väggarna i alla tre fallen, även om del av överförbrukningen kan förklaras av att en stor del av testet kördes i kyla och busväder.

Ett litet försvar för Toyotan, som är testets enda miljöklassade bil enligt det nya regelverket, är att hybridsystemet är som allra effektivast i tätortstrafik. Där kommer elmotorn bättre till sin rätt än ute på landsvägen.

Någon speciell stadskörningsslinga har inte ingått i bränslemätningen, vilket till viss del kan missgynna Toyotan. Men ändå – 55 procent...

Hybridsystemet i nya Auris  är i grunden detsamma som i den tidigare generationen (och i Prius), men förfinat på några  punkter. Bland annat har den steglösa transmissionen kalibrerats om för att minska ”slirkänslan” vid gaspådrag. Det verkar fungera hyfsat, motorns varvtal och bilens hastighet har en naturligare koppling till varandra än tidigare. Det är bara vid hårda attacker på gaspedalen som motorn ylar ansträngt, utan att bilen riktigt hänger med i svängarna.

Jämfört med gamla Auris har den nya modellen vuxit med tre centimeter på längden, men samtidigt sänkts med drygt fem centimeter. Mycket krut har lagts på yttre design och aerodynamik och cw-värdet är nu nere under 0,28; en siffra som de flesta klasskonkurrenter inte kommer i närheten av.

En satsning har också gjorts på att vässa utformning och kvalitetskänsla/material i kupén. Och det med lyckat resultat. Intrycket är minst ett par snäpp upp jämfört med tidigare modellen och fullt i paritet med många  tyska konkurrenter. Men måste det pipa och plinga så förbålt? Man kan nästan inte göra någonting utan att Auris hittar en orsak att skicka iväg en varningssignal. Till slut blir det lite av ”ropa på vargen” över det hela.     

Förarmiljöerna i VW Golf och Seat Leon är inte riktigt lika spretiga som i Auris, utan följer istället den mer strikta tyska skolan. Många knappar, reglage och andra detaljer är identiska i bilarna, men utformningen av ratt, instrumentbräda och interiörbelysning är märkestypiska.

Båda bilarna har lättskötta och smarta infotainmentsystem (bättre än i Auris), men Golf är genomgående mer påkostad invändigt. Även på säkerhetsområdet ligger VW:n en bit före sin spanska konkurrent. Såväl autobroms som adaptiv farthållare ingår i priset om man väljer Masters-utförandet. Det är utrustning som inte finns på Seats tillvalslista. Varför, kan man undra? Är det inte lika viktigt att kunna åka säkert i en spansk bil som i en tysk?

Även Toyota Auris saknar autobroms på utrustningsmenyn. Det kan tyckas lite märkligt på en i övrigt tekniskt avancerad bil som lanseras 2013 och är tänkt att konkurrera i toppen av kompaktklassen.

1. Volkswagen Golf
Nyligen utmanades VW Golf av fyra konkurrenter i ett stort Vi Bilägartest (nr 17/12). Då vann den med bred marginal. Den här gången stod bara två utmanare på startlinjen, men resultatet blev detsamma. Golf knep segern igen och det ganska enkelt. Hemligheten bakom framgångarna är att VW:n är en sällsynt genomtänkt och komplett bil. Den är dessutom behaglig att åka i och smidig och säker att köra. Extra plus får Golfen för autobromsen och den adaptiva farthållaren, som är standard på Masters-versionen. Men helt felfri är bilen inte och det som irriterade mest under testet var den höga överförbrukningen, nästan 50 procent. Ändå var Golf inte värst i test på den punkten...

2. Toyota Auris
Nya generationens Toyota Auris är på alla plan ett rejält lyft jämfört med föregångaren. Det mesta är vässat; köregenskaper, utseende, komfort och kvalitetskänsla. Men rostskyddet är fortfarande klent och förbrukningen håller inte alls vad deklarationen förespeglar.

2. Seat Leon
Det blir delad andraplats för Seat Leon, som överraskade positivt under hela testet. Bilen  känns nästan som en Golf – och det är ett bra betyg. Åkkomfort, kvalitetskänsla och säkerhetsutrustning når dock inte upp till VW:ns nivå. Men det gör ju inte priset heller.

Diskutera: Vad tycker du om de tre testbilarna?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Seat Leon 1.6 TDI/105 hk
Toyota Auris 1.8 Hybrid
VW Golf TDI/105 hk, DSG

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Kommentarer

#1
2013-06-26 12:50

Blir så fruktansvärt trött på % uppgifter på förbrukning, finns väl inte ens en idiot som tror att han tankar procent....?????

En snål liten bil får dåligt betyg om den drar 1 dl mer än uppgivet medans en stor törstig bil får mycket bättre omdöme om den drar 1 dl

Helt missvisande och bara tramsigt..... Skriv ut vad bilarna drar och hur mycket utöver uppgivet istället....!

#2
2013-06-26 13:08

Ja varför är det så jäkla svårt att ange VAD bilarna förbrukar?
En tidning som Vib borde veta bättre ....

#3
2013-06-26 14:59

För att få tillgång till alla uppgifter om bilarna (som t.ex. bränsleförbrukning) får ni antingen läsa testen i papperstidningen eller köpa dem i PDF-format här på internet: http://shop.motorvarlden.se/vi-bilagare/artiklartester-som-pdf
Tyvärr är PDF-versionen av just detta test inte färdigt ännu och därför finns ingen länk dit härifrån just nu.

/ Alexander Öbom, Vi Bilägare

#4
2013-06-26 15:10

Alexander, det är ointressant oavsett var vi än läser det, ingen tankar procent...!

#5
2013-06-26 15:26

Eftersom man jämför bränslesiffrorna när man ska köpa bil är det intressant att veta vem som är de största syndarna.

Sen att Simon no1 har svårt att ta det till sig beror framförallt på att Toyota är värst.

Det visar att hybrider inte fungerar i praktiken på svenska vägar.

#6
2013-06-26 17:10

Rejäla småvagnar di där Golfar ..

#7
2013-06-26 19:05

Fullständigt obegripligt hur Simon kan ifrågasätta procenten. Vi jämför inte en liten Golf eller Toyota med en stor Phaeton eller Lexus. Vi jämför tre mindre och till storleken någorlunda jämbördiga bilar, och då är det högst intressant att ange överförbrukningen i procent så det blir lätt att jämföra. Och är överförbrukningen nu väldigt många procent, så - glasklart. Jag vill inte veta om 0,46 blir 0,69. Jag vill se procenttalet rakt av.

#8
2013-06-26 19:12

Kapten o Sigge, hur korkat är det inte att behöva plocka fram en miniräknare för att få veta verklig förbrukning....? Fast det passar ju tydligen er....;)

#9
2013-06-26 20:08

Hybrider fungerar visst bra i den omgivning dom är tänkta för, nämligen stadskörning! Diesel bästa kompromiss?

#10
2013-06-26 20:25

Eller varför inte en dieselhybrid t.ex. Peugeot 508 RXH, Peugo?

#11
2013-06-26 21:06

Problemet med Diesel är ju att det motverkar miljöbilens syfte, det införs Dieselförbud i storstäder så att bygga hybrider med dieselbilens partikelutsläpp är bara dumt.......

#12
2013-06-27 06:27

Oj nu blir det jobbigt för de Europeiska dieselbilstillverkarna då bilarna som kommer att tillverkas redan efter år 2020 i ( om 7 år) inte får ha högre genomsnittliga CO2 utsläpp än en vad Lexus 300h på 223 hk har redan idag, man förstår att dom protesterar högljutt då detta måste vara omöjligt att uppnå med de så överlägset energisnåla dieselmotorerna.
Angående överförbrukningen i testen av bilarna, så kördes bilarna inte i någon stadskörning alls vilket inte kan anses ha mycket med vanliga bilistens körning i allmänhet att göra då som tidigare sagts bor 86 % av invånarna i Sverige i tätort och 89 % av oss jobbar i tätort så vad blir den vanligaste användningen av bilen tror man när vi kör våra få mil per dag som vi vanligtvis gör när man ser till genomsnittliga årliga körsträckan vi har.
Så VB tester av förbrukning har inget med vanliga bilisters användning av bilen att göra vilket är synd tycker jag.
Om man ser till bilars CO2 utsläpp så kan man inte jämföra 1 dl diesel med 1 dl bensin då 1 dl diesel motsvarar 1,14 dl diesel sett ur CO2 utsläpp vilket ofta glöms bort i debatten
"För att en dieselbil ska ha lägre klimatpåverkan än en bensinbil måste bränsleförbrukningen, i liter mätt, vara minst 14 procent lägre. " enligt Energimyndigheten.
Så för bilägare som har 120 mil till jobbet eller förskolan och affären så är resultatet av denna biltest relevant när det gäller förbrukningssiffrorna , men för oss andra säger den ingenting tyvärr.

#13
2013-06-27 07:15

Problemet som måste lösas med hybrider är tyngden och priset på batterierna. Anser att PSA:s bästa allround (stads/landsvägskörning) hybrid för tillfället är 508 sedan (luftmotstånd, tyngd), RXH är ju allt annat än tänkt för att vara en bil som sparar mest på bränsle och 3008 är för hög för att klara landsvägskörning. Dock förstår jag att "4WD" är extra bonus med dom här bilarna. Känner förresten en kille med en 3008 Hybrid4 och han kör under 4l/100km därför att han kör enbart i stadskärnan. Vet en anna som enbart kör landsvägskörning och där går det till 6,3l/100 km. Dessa siffror kommer inte från färddatorn utan är äkta siffror. Kommande nya 308 och C4 Picasso kunde vara lämpliga alternativ till hybrid-drift men tror inte PSA kan hålla priset nere, likt Toyota har möjlighet till. Toyota har ju tagit stryk i början för att få bilar sålda, vad jag i alla fall har förstått?

#14
2013-06-27 09:20

@Previa. Problemet är att Lexus 300h inte har så låga utsläpp i praktiken. Sverige/EU-cykeln är ett korthus som snart kommer att falla då den är helt verklighetsfrånvänd.

#15
2013-06-27 13:01

Swemba: visst är det så att snart kommer till och med myndigheterna på att de där siffrorna knappast stämmer i verkligheten.
Man kan gå in på spritmonitor.de och se verkliga förbrukningar, även om man kan ana att många där kör medvetet snålt för att få snygga siffror. Man kan också se hur stor skillnaden är mellan olika körning, och var hybridbilarna plockar poäng.

Nu finns inte 300h med, men kan kan ju kika på CT200h. Den är deklarerad till 0,38 men drar mellan 0,43 (+13%) och 0,65 (+71%) enligt ägarna mätt över minst 1500 mil.

OT: snålast av alla (med motor runt 100 hk) är en Golf -97 TDI som har ett snitt på 0,27 på 1500 mil!

#16
2013-06-27 13:13

Swemba, Helt riktigt så kommer Europa att anamma samma beräkning av bränsleförbrukningen hos bilar som redan införts i USA. Där uppges att Lexus CT 200h har en medelförbrukning av 5,9 liter/ 100 km, och man kan utläsa att ett antal vanliga bilister har en medelförbrukning på 5,7 liter/ 100 km, alltså något lägre än av tillverkaren uppgivna förbrukningen i USA . I Europa anges bilens medelförbrukning till 3,8 liter/ 100 km vilket stämmer sämre med verkligheten ser man.
http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do?action=yourMpgVehicle&id=31693
Fördelen med deras bränsledeklaration är att man även kan se olika användares förbrukning beroende på var man bor, kallare eller varmare delar av landet och hur mycket tätortskörning respektive landsvägskörning var rapporterande bilist har i sin dagliga bilkörning. Det går även att se äldre bilars förbrukningssiffror vilket är bra om man tänker köpa en begagnad bil.
Och som Hultarn, mycket riktigt skriver så kan man se på spritmonitors sida för att se bilars förbrukning, men energimyndighetens sida i USA verkar mer ha vanliga bilisters förbrukning och i spritmonitors sida får man rensa bort några användare som kör utan AC i trettio kilometer i timmen. USA sidan går det
även att se de bilar som går i liknande klimat som vårt men spritemonitor bara har bilar som går i varmare delar av Europa vilket förklarar en del av mycket låga förbrukningsvärden.

#17
2013-06-27 13:36

Previa: du har nog missat rätt mycket av vad som visas på spritmonitor. Så vitt jag vet, så ligger varken Tyskland, Österrike eller Schweiz i de varmare delarna av Europa. Lika lite som att det enbart finns kalla delar i USA...
Visst finns det fantaster, men att de skulle köra 30 km/h på motorväg i 1500 mil tror jag är ovanligt...

Man kan också läsa vart de kört, och om de haft vinterdäck på. Man kan följa förbrukningen tank för tank över hela året.

Du vände på siffrorna, CT200h är uppgiven till 0,57 men drar 0,59 enligt ägarna. Men, det är en OK skillnad om än något otillförlitlig med bara 2 svar.
Vi kan jämföra med Golf TDI som är uppgiven till 0,69 (!) men enligt ägarna drar 0,53. Det var verkligen en stor skillnad! Visserligen åt "rätt" håll, men ändå..
Man kan heller inte se hur långt de i USA kört, är det en tank mitt i sommaren/vintern, eller mätt över ett helt år?

#18
2013-06-27 20:30

Simon verkar inte inte vilja inse att procenttalen är ytterst användbara för jämförelser. Om en bil drar 62 procent mer bränsle än deklarerat blir lätt att jämföra med den som drar 45 procent mer och den som drar 33 procent mer. Eller menar Simon att det blir lättare att jämföra siffror av typen 0,35 > 0,546, 0,38 > 0,5624 eller 0,41 > 0,6437? Skulle detta vara ett snabbt och bekvämt sätt att se skillnader och komma ihåg dem??? (Skillnaderna är högst jämna procenttal.)

#19
2013-06-27 21:57

Håller med om att procenttalen är helt onödiga, den verkliga förbrukningen är det som gäller! Det svåraste är att få tag på dom verkliga siffrorna för just din kör-omgivning. EU-siffrorna är dom sämsta man kan tänka sej. Ännu sämre är det att styra bilpriser via CO2, borde alltid styras genom priset på bensin/diesel i stället.

#20
2013-06-27 23:49

Frågan gäller fortfarande det jämförande momentet och det är här som procenten underlättar - det är inte en (1) bil som vi talar om, utan om flera. Men det är väl lika bra att vi skiter i att ange kilopriset i butikerna också - någon jämförelsefaktor tycks ju kvitta vissa personer ...

#21
2013-06-28 00:31

Vilket gnäll!
Naturligtvis är det intressant att få veta hur illa den uppgivna bränsleförbrukningen stämmer! Och då är det endast procent som duger, eftersom man vill se den relativa skillnaden.
Om nu någon skulle ha missat det, så är det ju just dessa vansinnesdeklarationer som tidningen uppmärksammat extra mycket. Sen kan man ju alltid fundera kring hur representativa körsträckorna är som tidningen använt. Hybrider drar ju minst i stadstrafik, till skillnad mot övriga. Å andra sidan, hur många kör bil inne i en stad om det finns allmänna kommunikationsmedel?
Vill man veta exakta data så är det bara att läsa tidningen, vilken jag för övrigt precis fått.
Jag kan nog snarare tycka att det är lite märkligt att så mycket från testet avslöjas på webben innan tidningen ens kommit ut i butikerna.

Noterar att Kapten kommit tillbaka och det med ett par vettiga kommentarer. Välkommen!

#22
2013-06-28 12:40

Okej Kapten, du kan ju ha med dig din miniräknare varje gång du ska berätta för någon vad din bil har avvikit i bränsleförbrukning, vi som fattat galoppen behöver ingen miniräknare, vi pratar dl.....:)

#23
2013-06-29 00:38

Simon no1, förvänta dig inte att få alla fakta serverade gratis på webbplatsen. Du får nog vackert läsa tidningen!

Om jag står och snackar med någon om soppaförbrukning så använder vi väl som vanligt antal liter per mil (inte liter per 100 km). Då kan vi konstatera att den ena bilen drar mer eller mindre än den andra - åtminstone så som dess förare använder den.

Nu ville tidningen påvisa hur illa det är med deklarationernas överensstämmelse med verkligheten, och då är procent det enda relevanta.
Testas en bil med uppgiven förbrukning på 19 l/100 km och den visar sig dra 21 l, så är det en skillnad på 10,5 %, vilket kan vara acceptabelt.
Testas en bil med uppgiven förbrukning på 4,3 l/100 km och den i stället drar 6,3 l (alltså också en skillnad på 2 l), så innebär det 46,5 % - och det är inte acceptabelt.

De fakta du, Simon no1 efterlyser - och fler därtill - återfinns alltså i tidningen.

#24
Leif Larsson
2013-06-29 08:25

Det är rätt, prenumerera på Vib , ni som inte gör det. Då får ni mer information.
Går bra att köpa enstaka lösnummer oxå.
Själv förlängde jag min prenumeration med två år nu.
Vet att jag inte kommer att ångra mig.

#25
2013-06-29 13:28

Man kan också prenumerera på Ztory, då får man Vib, Moped och Klassiska bilar att läsa för samma peng. (plus en massa andra intressanta tidningar.)

#26
2013-06-29 18:38

Hultarn: jag vet inte vad jag missat men lexus ct som jag läste i USA myndighetens sida var bilarna från 2012 för att få med flera bilar än två för att få säkrare medelvärde.

You are here: Find a Car Home > Compare Side-by-Side
Compare Side-by-Side
Fuel Economy
Energy and Environment
Safety
Specs
X 2012 Lexus CT 200h
Personalize
Hybrid Vehicle

Add a Vehicle
1.8 L, 4 cyl, Automatic (variable gear ratios)
MSRP: $29,120 - $31,750
EPA Fuel Economy
Liters per 100 Kilometers
Regular Gasoline
5.6
Combined
5.5
City
5.9
Highway
Unofficial MPG Estimates from Vehicle Owners
Learn more about "Your MPG"

Disclaimer Average based on 14 vehicles
5.5
7
Lo
5
Hi

View Individual Estimates
Fuel Economics
You save or spend*
Note: The average 2013 vehicle
gets 23 MPG
You SAVE $5,250
in fuel costs over 5 years compared to the average new vehicle
Annual Fuel Cost* $1,300
Regular Gasoline
Cost to Drive 40.2 Kilometers $2.13
Fuel to Drive 40.2 Kilometers 2.3 liters
Cost to Fill the Tank $38
Kilometers on a Tank 724 kilometers
Tank Size 45.0 liters
*Based on 45% highway, 55% city driving, 24,135 km/year and current fuel prices. Personalize.
MSRP and tank size data provided by Edmunds.com, Inc.
Miles on a tank and refueling costs assume 90% of fuel in tank will be used before refueling.
Och apropå var bilägarna i spritemonitor har sin hemvist och medeltemperatur för dessa.
Nu bor huvuddelen av befolkningen i Tyskland av de som rapporterar bränsleförbrukningen i spritemonitor 131 000 användare mot 4000 i Österrike och ungefär lika många i Grekland och Italien och där är det betydligt varmare än här i snitt vilket gör att man varnar för bilar som importeras att dom inte alltid har kupéellement som är avsett för våra breddgrader med kallare vintrar.
Tittar man på Golf från 2012 så får man fler än tre användare i statistiken och då drar dieselgolfen 7,3 l/ 100 km för automaten och 5,7 l/ 100 km för den sexväxlade i energimyndighetens siffror i USA för de användare som rapporterat vilket kan jämföras med siffrorna för Lexusen ovan som även den har siffrorna från 2012 .

#27
Leif Larsson
2013-06-30 00:30

Är det "papperstidningen" man får hem i brevlådan då, hackenbush?

#28
2013-06-30 09:58

Nej Leif, dessa tidningar är för läsplatta men det är hela tidningar du får där, alltså samma som papperstidningarna. De har för närvarande 4800 magasin man kan läsa där.

#29
2013-06-30 16:15

Kollade upp Ztory.
För 99 kr/månad får du tillgång till 4800 magasin. Finns appar för smartphones eller surfplattor.
Jag får väl anta att det hela även funkar med läsplattor, som Hackenbush skriver, men då blir det förstås inte i färg.
Tack för tipset, Hacken!

#30
2013-06-30 16:23

Klart det är i färg Roy.
Funkar bäst i läsplatta .. typ iPad. Telefonen är för liten för för mina ögon ..

#31
2013-06-30 16:25

Ja självklart är det i färg och i förekommande fall även klickbara videosnuttar.
Men som Jes säger, det är bäst i en läsplatta för med en liten telefon får man zooma hela tiden.

#32
2013-06-30 20:17

Simon fortsätter att vägra inse vitsen med procentjämförelser. Roy däremot - och all världens matematiker, vetenskapsmän och andra - har ju förstått varför detta system används.

Jag skrev senast att vi lika gärna kunde skippa kilopriset i butikerna också, eftersom uppenbarligen en del personer inte förstår varför kilopriserna finns. (De finns för att vi skall kunna jämföra vad vi får för pengarna om vi väljer mellan snarlika produkter eller olika förpackningsstorlekar.) Det verkar som om Simon tror att det skulle vara en enkel match att bolla alla siffrorna i huvudet, men icke. För de som vill försöka sig på ärlig huvudräkning (alltså UTAN miniräknare!) kan ju försöka räkna ut kilopriset på god, italiensk skinka. Vilken skinka får det högsta kilopriset? Skinka A för 33,90 per 80-gramspaket eller skinka B för 49,90 per 120-gramspaket? Uppgiften är sannerligen inte lätt där man står i butikshyllorna. Dessutom skall denna procedur göras kanske för 65 varor som man har tänkt att köpa. Tidseffektivt? Exakt? Knappast! Alltså behöver vi kilopriser som jämförelsegrund. På samma sätt behöver vi procentsatser för jämförelser. Rätt självklart, kan tyckas. Simon får gärna återkomma med det rätta svaret på frågan om kilopriset på skinkan. (Men jag kan liksom redan nu känna att han tänker strunta i att svara genom att dra iväg något halvdant svar á la "goddag yxskaft". Det har ju hänt vid andra tillfällen ...)

#33
mcregor
2013-06-30 20:22

Roy skrev läsplattor - inte surfplattor - och läsplattorna är oftast monokroma.
Tror knappast det fungerar i läsplattor eftersom det kräver en anpassad applikation såvitt jag förstått. Men rätta mig gärna om jag har fel...:)

#34
2013-06-30 20:36

Surfplattor och kilopris på skinka?

#35
2013-06-30 21:09

Trasten, du måste hänga med i alla OT-svängarna! ;-)

Kapten, den jämförelsen du drar brukar jag själv använda som exempel på skillnaden mellan kunskap och kompetens.
Ge någon en uppgift där det tydligt framgår att man ska multiplicera och dividera och de flesta klarar det. Be någon att räkna ut ett jämförpris och betydligt färre klarar det. Man måste kunna använda sina kunskaper = kompetens.

Till skillnad mot Jes och Hackenbush har mcregor förstått att det är skillnad på surfplattor och läsplattor - vilket man borde insett om man läst min kommentar ordentligt.

#36
2013-06-30 21:54

Lite OT kanske, men det slog mig att jag kanske ska beskriva skillnaden mellan surfplatta och läsplatta.

En surfplatta (iPad men definitivt även andra) är kort och gott en förvuxen smartphone. Om man så vill - en dator utan tangentbord men med pekskärm.
Skärmen alstrar alltså sitt eget ljus och har färgåtergivning.

En läsplatta använder sig av magnetiskt bläck och kräver yttre belysning. Den drar ström endast när informationen på skärmen ändras. Den är alltså oerhört strömsnål och billigare i inköp.
Färger återges inte, utan endast svart. Gråskalan brukar vara begränsad. Det blir ungefär som att läsa en bok, vilket den också mest används som.
Den är utrustad med USB och klarar som regel även WiFi (LAN). Några datorfunktioner utöver nedladdning finns inte.

En surfplatta är så mycket mer än bara en lässkärm, men också tyngre och med betydligt kortare batteritid. Den fungerar sämre i starkt solljus.

Många tycker att det är vilsammare att läsa text på en läsplatta och den fungerar bättre ju mer ljus den får (om det inte blir reflexer, förstås).

#37
2013-06-30 22:00

Nja Roy ...
Min Ipad saknar en mycket intressant funktion för att kunna definieras "förvuxen smartphone" .. Jag kan nämligen ringa med min iPhone (smartphone) vilket jag dock inte kan med min iPad. En ganska viktig funktion vill jag mena .. hos något som skulle kunna kallas "förvuxen smartphone"

#38
2013-06-30 22:06

Läsplatta måste vara lika out som video 2000 var redan när det kom ..
Läsplatta som inte avser surfplatta har jag aldrig hört talas om ..

#39
mcregor
2013-06-30 22:17

Jes - min Samsung-platta kan jag ringa med - om jag skulle vilja vilket jag inte vill.
Roy har visserligen redan beskrivit det men läsplattor är absolut inte "ute" - dom är lätta, mycket strömsnåla och har oftast bra kontrast på texten.

#40
2013-06-30 23:14

Jes, du går aldrig på bibliotek heller, förstår jag.
Läsplattor lever definitivt fortfarande och det utvecklas nya modeller.
Tyvärr kan jag inte rå för att du är tekniskt obevandrad.

Som så ofta blir man låst till begränsningar när man väljer Apple-produkter, även om grejorna håller skaplig eller i vissa fall till och med utmärkt klass.
Det stämmer förvisso att de flesta surfplattor saknar telefonfunktionen, men alltså inte alla.
Bortser vi från den så är surfplattor faktiskt inget annat än förvuxna smartphones - men bättre grejor är på gång.

Vill du kunna läsa flera böcker parallellt och kanske även en tidning, så är en läsplatta utmärkt! Smidigare än en enda bok, minns alltid var du slutade senast, batteritid så lång att du inte ens behöver tänka på den (typ 7000 sidor). Alltid redo.

#41
2013-06-30 23:50

Jag kan inte förneka att Toyotor är lättkörda och egentligen allmänt trevliga bilar - men jag skulle själv aldrig välja en. Det finns något tråkigt över dem och jag har sällan tilltalats av deras design. Det är nog främst fronterna jag hänger upp mig på.

I det här sällskapet smäller givetvis Golfen högst, men den är å andra sidan lite väl dyr och hur är det med servicen nu för tiden?
Seat har jag inte gillat tidigare eftersom de då varit tråkiga invändigt och lite primitiva rent komfortmässigt, men jag får nog inse att de är värda att ta i beaktande. I koncernen finns ju även Skoda.
Sen så finns ju faktiskt koreanerna och fransmännen och även Opel. Civic är ju inte heller helt fel eller kanske rentav Suzuki.
Var det nå'n som snackade om getingbo...?

#42
mcregor
2013-07-01 00:33

Fick låna en Golf 7:a när min bil var på service förra veckan och den fungerade ypperligt. Det finns nog ingen Golf-klassare i rimlig prisklass som kan matcha säkerhetssystemen den har i Masters-utförandet. Ja, Volvo V40 kan det definitivt men den kostar mestadels mera och den får man nog betrakta som en sämre familjebil utrymmesmässigt. Vill nog påstå att 7:an också upplevdes som tystare än 6:an så framsteg även på den fronten. Den lilla dieseln kändes lite rappare än motsvarande i min 6:a men min Variant är väl minst 150 kg tyngre så det kan hända att det var skillnaden. Uppskattade den adaptiva farthållaren mycket - det är hög tid för dessa att bli vanligare även i denna bilklass. Det har i alla fall funnits kampanj med den lilla 105 hk bensinrovan och Masterpaketet inkl "alla" säkerhetstillval för 169.900 kr i solid lack - och det tycker jag inte är speciellt dyrt. Visst - ingen "raketmotor" men för många fungerar den säkert fullt tillfredsställande - den har ju trots allt blivit lättare än förra generationen..
Apropå service så kan jag nämna att 3000-milaservicen kostade 2.600 kr vilket gör lite under kronan milen hittills - men 6000-mila är nog klart dyrare.

#43
2013-07-01 08:53

Jes det är en sanning med modifikation om att du inte kan ringa med din surfplatta. Det kan du fast då med skype. Det fungerar, jag har provat med min androidplatta men det blir liksom en onödigt stor telefon :-).
Man kan ringa till vanliga telefonnummer med skype också men det kostar såklart en slant.

#44
mcregor
2013-07-01 12:06

Hackenbush - det är helt beroende på vilken platta du har på vilket sätt du kan ringa. Min har stöd för normalt ringande via 3G-kortet men det är inget jag använder.

#45
2013-07-01 13:20

Previa: nu hängde jag inte med här:
"Och apropå var bilägarna i spritemonitor har sin hemvist och medeltemperatur för dessa.
Nu bor huvuddelen av befolkningen i Tyskland av de som rapporterar bränsleförbrukningen i spritemonitor 131 000 användare mot 4000 i Österrike och ungefär lika många i Grekland och Italien och där är det betydligt varmare än här i snitt vilket gör att man varnar för bilar som importeras att dom inte alltid har kupéellement som är avsett för våra breddgrader med kallare vintrar.
Tittar man på Golf från 2012 så får man fler än tre användare i statistiken och då drar dieselgolfen 7,3 l/ 100 km för automaten och 5,7 l/ 100 km för den sexväxlade i energimyndighetens siffror i USA för de användare som rapporterat vilket kan jämföras med siffrorna för Lexusen ovan som även den har siffrorna från 2012"

Så du menar att de 4.000 i Grekland och Italien påverkar snittet så mycket bland de 131.000 i Tyskland?
Du har inte funderat på vilket klimat södra delarna av USA har? T.ex. Florida, Alabama, Texas, Nevada, New Mexico, Californien?

Förstod inte vad du menade angående Golfen, vad jag kunde läsa så drar den betydligt mindre enligt ägarna, än vad myndigheterna påstår. 0,53 mot 0,69 (vilket låter väldigt mycket på en Golf TDI manuell) vilket stämmer bra med vad de på spritmonitor också säger. (0,49 - 0,55). Det är på samma som Lexus CT200h ligger. (0,41 - 0,64)

#46
2013-07-02 16:27

Tekniken ut och invecklas fort ..
Jag har en iPad och använder ibland facetime .. ungefär som skype fast på applevis :o) Min iPhone funkar likadant. Emellertid lär det krävas fast uppkoppling för att detta ska fungera .. Har jag läst i varje fall.
Dock har jag lyckats nå min bror's iPhone när han är "ute" .. alltså med mobilt nät .. Så tydligen går det att "ringa" med skype och liknande med läsplattor .. (med läsplattor menar jag surfplattor typ iPad .. Jag har inte en susning om att det finns läsplattor som inte är surfplattor).
.
Jo Roy, jag är på biblioteket ganska ofta, jag läser ryska och hämtar kursmaterial där.

#47
mcregor
2013-07-02 18:19

Jes - eftersom du tydligen är en aning skeptisk till det Roy och jag skrivit om att läsplattor visst finns så kommer här ett exempel - http://www.netonnet.se/art/dator/e-boklsare/iriver-storyhdwifibibliotek/172819.6193/
Här kallas den e-boksläsare men det gängse namnet är nog läsplatta.
Så det du kallar läsplatta brukar i allmän terminologi kallas surfplattor.

#48
2013-07-02 20:16

Jo mcregor. Jag börjar förstå att det finns något som Är läsplatta .. och det tydligen inte helt ska förväxlas med vad vi i dagligtal kallar läsplatta.
För mej är, eller tills nu varit .. En läsplatta är lika med min iPad.
.
Jag har svårt att föreställa mej något media som inte återger färg .. Alltså av dags dato.

#49
mcregor
2013-07-02 23:18

Jes - grejen med läsplattor är att de skall efterlikna en vanlig bok, vara lätta och ha extremt lång drifttid utan laddningsbehov och då är det t v monokroma plattor som gäller. Och huvudanvändningsområdet är bokläsning - och de flesta böcker typ romaner använder ju inte heller färg så färgbehovet för det bruket är inte så stort. Och färg kostar strömförbrukning - kolla t ex din smartphone så kan du se att säkert 75--80 % av energiförbrukningen går till bildskärmen. Den läsplatta jag länkade till väger ca: 200 g mot en iPad som väger runt 650 g - en rätt avsevärd skillnad när man ligger i sängen och skall läsa en bok och kanske hålla plattan med en hand...:) Nä - nu är det nog dags att återgå till ämnet.

#50
2013-07-03 04:08

Jes, du är faktiskt den första jag kommit i kontakt med som kallar surfplattor för läsplattor - du gör ju så mycket mer än bara läser med dem. Däremot har jag träffat på ett antal Apple- (Mac-)freak som kallar alla smartphones för i-Phone och alla surfplattor för i-Pad i tron att det är generella begrepp.
Att jag tog upp det där med bibliotek beror på att man kan låna böcker till sin läsplatta.

Ja, mcregor, som för övrigt rett ut begreppen på ett bra sätt, jag har egentligen redan gått tillbaka till ämnet.

#51
2013-09-25 18:26

Har snart kört en Leon, 105 hk bensin, i en vecka. I Spanien. Detta är den 1:a hyrbil jag skulle vilja äga. (Hyr flera varje år.) Mycket tyst från motor och vind. Givetvis även helt fri från vägbuller på Spanska vägar. (Funderar fortfarande på han som hittade vägbuller här. Finns alla sorter i vår herres hage.) Total njutning att köra. Särskilt jämfört med min annars utmärkta Scenic. Dessutom något snålare än min diesel! Gillar designen. Både yttre och inre. Dock kan man inte beskylla interiören för att vara exklusiv. Mycket lättanvänd pekskärm. Om den också är hyfsat tyst på svenska vägar (vilket tidigare Leoner inte varit), så ska jag köpa en. Bara jag kan övertala min fru att betala halva. Det blir ungefär lika lätt som att lyfta mej själv i håret. (Som tyvärr inte finns längre.) Dessutom får jag förutsätta jag blir yngre och vigare med åren. Så jag klarar att kliva ned i, och upp ur lågsätespåhittet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.