Bild
Nästa artikel

Rosttest: Seat Leon (2013)

Rost

Seat Leon är rostskyddad på nära nog exakt samma sätt som VW Golf. Dörrar, huv och baklucka är noggrant tätade och invändig vaxbehandling finns i dörrar och baklucka. Underredet täcks till stor del av plastsköldar och innanför dessa är de flesta skarvar bra tätade. Balkarna under bilen är dessutom invändigt behandlade med rostskyddsmedel.

På de delar av underredet som inte täcks av sköldarna är samtliga skarvar tätade och här finns också ett bra PVC-baserat slitskydd.
Bakre ljuddämparen och slutröret är rostfria. Men framför framdörrrarna finns, precis som på Golf, ett ljuddämpningsmaterial som på sikt kan leda till rostproblem.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Seat Leon 1.6 TDI/105 hk

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.