Bild
Nästa artikel
Toyota RAV4 har för liten bensintank – ska uppdateras

Toyota RAV4 har för liten bensintank – ska uppdateras

Vi Bilägare granskar

Amerikanska Toyotaägare har slagit larm om att tanken är för liten. Det ska inte drabba svenska ägare men vi har varit i kontakt med en läsare som känner av samma problem.

Toyota verkar ha gjort en underlig miss i hybridsuven RAV4. Bara en del av bensintanken är tillgänglig och det går alltså inte att tanka helt fullt.

Felet ska enligt Toyota bara gälla bilar som är sålda i Nordamerika.

– Bilar på USA-marknaden har en annan bensintank än den i EU-bilar, således är detta något som inte berör några av bilarna som finns här, säger Erik Gustafsson, informationschef på svenska Toyota till Vi Bilägare.

Men vi har varit i kontakt med en läsare som upplever samma problem, även om han inte har några konkreta siffror på att det faktiskt är så.

– Jag har ibland blivit förvånad när det inte gick i mer med pumpen men tänkte att jag väl hade mer bensin kvar i tanken än jag trodde. Men jag har också märkt att det inte går så långt mellan tankningarna som det borde göra, säger han, och fortsätter:

– Man funderar också på hur mätarna på instrumentbrädan hanterar detta och hur bilens dator räknar förbrukning och räckvidd. Räknas det utifrån 55 liter eller utifrån det som faktiskt finns i bilen?

Ingen återkallelse

Toyotas besked till RAV4-ägarna i USA är att detta inte kommer leda till någon återkallelse, men Toyota har kört igång en verkstadskampanj för att lösa problemet när bilen är inne för service.

Tanken ska rymma 55 liter men flera amerikanska ägare har larmat om att bara 34–38 liter går i tanken. Om bilen körs mycket på landsväg och motorväg där hybridsystemet inte är som effektivast ger det en ganska kort räckvidd – irriterande, tycker ägarna.

Kommentarer

#1
2020-06-22 08:30

Perfekt, då drar bilen mindre än i verkligheten...

#2
2020-06-22 09:17

Shogun har väl en

#3
2020-06-22 09:36

Shogun har en, den drar inte så mycket... så antagligen drar den mindre än han tror, eller vilket jag tror...mer!

#4
2020-06-22 11:29

Det skulle vara ytterst irriterande.

Jag har 50 liter på ocavian och 40 liter på lillsuven och det är för lite.
Nog vill man köra minst 80 mil innan man får fundera på tankning.

#5
2020-06-22 12:01

Inte något jag märkt av när man tankar, nog kostar det att fylla upp tanken. Inte alls irriterande när man tankar, inte alls speciellt ofta och när en såpass stor bil drar så lite bränsle, nu igår har den sjunkit ännu mer från 0,55 l/mil till 0,51 l/mil. Rullat ca 1800mil.

Styggavargen, visst så är det nog att den drar mer än vad jag räknar ut och fyller upp i tanken, det får du gärna tro så känns det bättre att åka i en Octavia ;o)

Edit. Finns heller inte något liggandes som åtgärd ännu hos Toyota Sweden efter koll på ärendet.

#6
2020-06-22 13:35

Vargen: Jag gissar att du inte ens testat den nya RAV4 utan sitter och fabulerar ihop en massa trams på egen hand.

Själv provade jag C-HR med hybrid för några dagar sedan. Om vi bortser från de rent komfortmässiga missarna och fokuserar på det enda som Vargen har i sitt huvud, d.vs förbrukningen så är hybriden snål. Körde omväxlande landsväg och motorväg. Total körsträcka 8 mil. Bilen var fulltankad när jag hämtade den och tankades när jag lämnade tillbaka den. På 8,1 mil tog den 2,44 liter bensin, d.v.s 0,3 l/mil.

Jag trodde knappt på det själv. Men de nya hybriderna (som både var tystare och bättre än de brölande föregångarna) gjorde ett starkt intryck på mig. Övergången mellan eldrift och bensin sker nästan helt sömnlöst. Och man invaggas i ett lugn i bilen. Elmotorn går i princip helt frekvent upp till c:a 75 km/h på plan väg. Därefter går bensinaren in och stöttar. Bensinaren går också igång vid kallstart.

Så Vargen som har en sak i huvudet borde överväga en RAV4. Med rätt stolar skulle jag rent av kunna tänka mig en själv (utan att ha provat).

Shoguns uppgifter om 0,51 l/milen tror jag därför stämmer väl. Men jag gissar att det går att få upp förbrukningen genom att trycka på gaspedalen. Men det gäller ju alla bilar - till och med Skoda;-

MVH AL

#7
2020-06-22 15:47

A.L, solcellerna är snart uppe på taket... jag kommer köpa elbil nästa gång. Varför bränna ännu mer fossila bränslen, och det skall vara skönt att slippa besöka macken en gång i månaden när jag kan ladda hemma själv.

#8
2020-06-22 16:20

Vargen: Ja ditt köp är din ensak.

Kom bara ihåg att dina val inte per automatik passar alla andra så blir både debattklimatet och nivån på argumenten några hundra procent högre.

MVH AL

#9
2020-06-22 16:41

Plåt eller plast 2020?

#10
2020-06-22 17:23

En stor miss av Toyota.

#11
2020-06-23 10:25

Mäter varenda tankning och förbrukning. Värdena på mätarna ha stämt mycket väl. Troligtvis problem bara i USA.

#12
2020-06-23 10:26

Mäter varenda tankning och förbrukning. Värdena på mätarna ha stämt mycket väl. Troligtvis problem bara i USA.

#13
2020-06-23 15:29

Nils, vad ligger din snitt förbrukning på om man får fråga? (nyfiken).

#14
2020-06-23 20:19

Vargen.
0,63 är snittet på 45 bilar på spritmonitor.
Mellan 0,57 till 0,65ligger dom flesta nya rav4 på årsbasis i spritmonitor.

#15
2020-06-23 20:40

Men shogun retar mig och han kanske far med osanning?, jag kollade lite med Toyota när RAV4 kom ut som ett hybrid för ett par år sedan när jag skulle byta ifrån Avensis till en ny Toyota, men det blev ingen Avensis igen och säljaren sade att RAV4 skulle man inte ens tänka på om man skulle ha en snål bil. Men det är ingen fara, de kan fortsätta att retas..inga problem, jag ser det bara som ett uttryck för att man inte kan stå för sanningen...att bilen drar mer än vad man själv önskar.

#16
2020-06-23 21:12

Vargen. Körmönster körmönster.
Har man idealisk körning så kan det bli låg förbrukning så det kan mycket väl vara sanning det shogun säger.

Jag har körningar på under 0,45 på min octavia 1,0tsi.
Samtidig som snitttet ligger kring 0,53 på sommarkörning och mycket stad.
Samtidigt ligger jag aldrig över 0,6.
Så körmönster är avgörande.

#17
2020-06-23 21:10

Med andra ord har du inte testat Vargen, utan sitter som vanligt och fabulerar ihop en massa nonsens baserat på fördomar.

Jag har testat (tvärtemot dig) de nya hybriderna från Toyota och kan intyga att de går snålt - i alla fall givet den körmiljö jag körde i.

MVH AL

#18
2020-06-24 11:33

Jag har upplevt något liknande... Bränslemätaren "skriker" men det går inte i så mycket i tanken när jag fyller på.
Upplever att det blev bättre när jag nollställde bränsleförbrukningen i samband med tankning.

#19
2020-06-26 12:24

Styggavargen.

Du ska lära dej att jag alltid säger sanningen och aldrig fabulerar, det straffar sig ibland (skjut budbäraren), men det är det värt. Visst svider det.....

#20
2020-06-30 12:13

Om tanken kan fyllas fullt eller inte påverkar ju inte förbrukningen, förutsatt pumpen slår av på samma sätt varje gång. Då är det ju bara att beräkna.

För övrigt vill jag kommentera färddatorernas noggrannhet vad gäller bensinförbrukningen.
Skoda (och VW) har väldigt stor felvisning åt glädjehållet. Toyota är nästan exakt mot beräknad förbrukning
Jag har haft 2 st Skoda. Superb -12, TDI och Octavia 15 TDI. Båda visade 10-12% för låg förbrukning jämfört med beräknad. Verklig snittförbrukning på Superben var 0,69 L/mil efter 3 år/6000 mil och på Octavian 0,66. Datorn visade ofta mellan 0,5-0,6... Och bekanta som ägt VW av samma årsmodeller gjorde samma reflektioner på VW.

På de 2 st RAV4 jag ägt (2017 och nuvarande 2020) visar färddatorerna +/- 2 % mot beräknad förbrukning. Gissar att det är variationerna på pumpens avslag som påverkar.

Nu på sommarföre drar min RAV4-20 Runt 0,49-0,52.
Som mest har den sörplat i sig 0,78 på vinterföre med släpvagn.

#21
2020-06-30 13:29

Shoguns siffror ligger väldigt nära mina om man tittar på senaste tanken på sommarväglag.

Shogun. När du skriver 0,51 L/mil antar jag att det är senaste tanken och inte årsgenomsnittet?

#22
2020-06-30 13:15

mso 1000, du uppger en förbrukning 0,45 L/mil. Är det beräknat eller färddatorns värde?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.