Bild
Nästa artikel
Reportage

Så dyr är felsökning av bil på verkstad – stora skillnader

Publicerad 2021-07-05 15:12
När bilens elektronik går sönder krävs det felsökning på verkstad. Vi har granskat hur mycket verkstäderna runt om i landet vill ha betalt för felsökning. Ett par verkstäder vill inte uppge någon prisuppgift – något som strider mot lagen.

Elektronik som krånglar är ett vanligt dilemma både för bilägare och verkstäder. Ofta vet varken bilägare eller verkstad vad som är fel och för att ta reda på det krävs felsökning. En sådan riskerar ofta att bli dyr. Och det kanske redan innan själva reparationen har påbörjats. 

Vi har undersökt vad olika verkstäder tar betalt för felsökning på drygt ett 50–tal verkstäder från Malmö i syd till Luleå i norr. Samtliga verkstäder är auktoriserade på respektive märke. Elektronikfel är sådant som inte alltid oberoende verkstäder klarar av. De har kanske inte rätt diagnosverktyg för att felsöka. I sådana lägen är många bilägare tvingade att anlita auktoriserade verkstäder. 

Hur mycket felsökning kostar skiljer sig markant, även mellan olika märken. Det visar vår tabell på nästa sida. I prisexemplet har vi utgått från symptom där en varningslampa börjat lysa, för krockkudde, ABS–bromsar eller motorkondition. 

Prisförslagen är inte heller helt enkla att förhålla sig till. Vissa har en timdebitering, andra har fast kostnad eller priser i olika steg. Vilket erbjudande är bäst för Volvo-ägarna – en fast kostnad på 1 995 kr som i Linköping eller 995–2 000 kr som i Östersund? Det beror ju på hur lång tid som felsökningen tar. Om det tar lång tid är en fast kostnad oftast att föredra för bilägaren, om det går snabbt kan en timdebitering bli billigare…

Vissa verkstäder vill inte ens uppge vad felsökning kostar. Två verkstäder inom Hedin bil vägrar att tala om priser, medan två andra verkstäder inom samma koncern är helt öppna med detta. 

– Jag får inte lämna ut någon information, fick vi höra från Hedin bil i Malmö. 

”Här är man i underläge som kund”

På Hedin bils verkstad i Akalla lät det så här: 

– Jag måste hänvisa dig till marknadsavdelningen. 

Där kände ansvarig chef inte alls till någon timdebitering. Ett par verkstäder inom Hedin verkar inte alls offentliggöra prisuppgifter. 

Men det måste företaget göra om de inte ska bryta mot prisinformationslagen. Så här står det i denna lags sjunde paragraf: ”Om priset för en produkt inte kan anges, skall näringsidkaren i stället lämna prisinformation genom att ange grunderna för hur priset bestäms”. Det betyder att verkstaden måste tala om vilken timdebitering de har eller på annat sätt ange för konsumenter om hur de beräknar sin prissättning. 

Charlotte Söderlund, jurist på Konsumentverket: 

– Som konsument ska man få en prisuppgift på förhand för att kunna avgöra om man vill anlita verkstaden eller inte. Priset är en viktig aspekt inför ett affärsbeslut som det faktiskt handlar om. Utelämnar man prisuppgift kan det räknas som vilseledande enligt marknadsföringslagen. 

– Vi har sett en del klagomål från konsumenter som lämnat in en bil för felsökning utan att verkstaden har löst problemet. Ibland är det svårt att hitta fel och då ska verkstäderna stegvis byta ut komponenter fackmässigt enligt instruktioner från tillverkaren. Det är också viktigt att felsökningen sker i samråd med konsumenten och att man är tydlig med vad man gör för arbete.

Till slut får vi – efter påtryckningar – vissa prisuppgifter även från Hedins verkstäder i Akalla och Malmö, som redovisas i tabellen. Men det är inget som verkstäderna spontant vill uppge när vi kontaktar dem.

5 tips när elektroniken krånglar

 

• Fråga verkstaden om de har kompetens och utrustning för felsökning och eventuell påföljande reparation. Begär ett skriftligt avtal på vad ni kommer överens om – hur länge verkstaden får felsöka och vad det kommer att kosta, antingen timdebitering eller fastpris. 

 • Lämna dina kontaktuppgifter så att verkstaden enkelt kan kontakta dig innan reparationen påbörjas. 

• När bilen lämnas in är det bra att ställa frågor kring vilka reparationsalternativ som kan tänkas förekomma. 

• Vanligt är att felsökning med diagnosutrustning leder till att verkstaden hittar en komponent som måste bytas. Detta innebär inte automatiskt att felet på bilen är avhjälpt. Tänk på att det kan bli problem om bilen felsöks på en verkstad och repareras på en annan. 

• Felsökningar sker stegvis, vilket innebär att bilägaren kan få betala för en fackmässigt utförd felsökning, även om inte felet har lokaliserats. Vid oklarheter, be att få ta del av aktuellt felsökningsschema. 

 

Kräv svar

Som bilägare gäller det att vara mycket tydlig med hur länge verkstäderna får felsöka. Du måste betala för en beställd tjänst, även om verkstaden inte hittar felet. En del bilägare brukar i sådana fall anklaga verkstäderna för att fuska eller slarva med deras bil. Flera verkstäder som vi talat med poängterar att det är viktigt med kommunikation med kunden innan de felsöker och hur de eventuellt ska gå vidare med utökad felsökning. 

Men det är just i kommunikationen som missförstånd brukar uppstå. Det kan vara vanskligt som konsument att lämna in bilen för felsökning utan att ha prisbilden klar för sig först. Och priserna är ibland svåra att överblicka för bilägarna. Nöj dig inte heller med svepande svar från verkstaden, som ”det beror på vad felet är” eller ”det är svårt att svara på innan vi felsökt”. Kräv svar på vad felsökningsavgiften är. 

Just prisbilden verkar vara känslig fråga för bilbranschen. Är det därför som vissa verkstäder inte vill tala om i förväg vad felsökning kostar?

– Ja, det kan det vara. En del vill inte skylta med hur mycket det vill ta betalt om de visar sig att de inte är konkurrenskraftiga. Det är en prispressad marknad. Som alltid är rådet att man måste vara noga med att ge en prisindikation på vad felsökningen kostar, vilka ramar man kommer överens om. Från verkstadens sida är tydlighet mot kunderna mycket viktigt. Bilägarna vill ibland inte betala något alls förrän felet är åtgärdat. Därför är det extra viktigt att verkstaden får tydliggöra hur de arbetar. Kunderna är också i många fall för dåliga på att ställa krav på prisuppgift, säger Thomas Engström, vd på Kontrollerad Bilverkstad (KBV). 

Han tycker också att bilverkstäderna är för dåliga på att ta betalt för felsökning, för företagens lönsamhet. 

– Det är en känsla vi har när vi pratat med verkstäder att de efterskänker delar av felsökningstiden för att få göra reparationen senare. Verkstäderna är inte alltid heller så villiga att ta betalt fullt ut om de inte lyckas lösa ett problem när de felsökt. Att de agerar så är i det närmaste en slags goodwill för att inte få missnöjda kunder. 

Ny mjukvara som kopplas in kan vara en åtgärd mot elektroniktrassel.

”Okunskap”

Varför vill vissa verkstäder inte tala om priser alls? Frågan går till Bo Ericsson, vd för Sveriges fordonsverkstäders förening (SFVF):

– Okunskap tror jag att det handlar om. De kan vara rädda att förbinda sig om de talar om ett visst pris. Men som konsument måste jag få veta pris för att kunna ta ställning till erbjudandet. Här är man i underläge som kund, då är det viktigt att verkstaden är tydlig i sin kommunikation. Vid minst hälften av alla felsökningar finns det kommunikationsmissar mellan verkstad och kund. Kommunikationen med kunderna måste förbättras. 

Hur vanligt är det att verkstäder ger rabatt för felsökning?

– Det är jättevanligt, minst 25 procent av alla fall ger någon slags rabatt på felsökningen för att få göra reparationen senare. Det är ingen bra signal, det finns oftast goda skäl till varför en verkstad har en viss timdebitering. Balansgången är svår mellan att få kostnadstäckning av lönsamhetsskäl och att få nöjda kunder, säger Bo Ericsson. 

Verkstäder som inte hittar felet vid felsökning riskerar att få missnöjda kunder. Det är också en förklaring till varför en del verkstäder har lägre prisdebitering än vanligt vid just dessa arbeten. Verkstäder hävdar ibland att de felsöker för längre tid än vad de tar betalt för.

Daniel Axelsson, servicemarknadschef för Norrlands bil: 

– Just felsökning på el är bland det svåraste vi gör. Kunderna tycker ofta ändå att vi är för dyra, trots att vi ligger under det normala timpriset när det gäller mekaniska fel. Det är komplexa system som vi har att göra med. Ibland känns det som kunderna tror att vi försöker lura dem när vi inte hittar felet. Det krävs mycket av en kundmottagare att försöka förklara för kunderna vad vi har gjort och inte har gjort. Det är inte bara att koppla upp bilen mot en dator och hitta felet, även om man kunde önska att det vore så.

Luleå

Bilbolaget: 1 736 kr för 45 minuters felsökning. Gäller för Volvo. 

Bosses Bil & Motor: 1 309 kr/tim. Gäller för Subaru och Honda. 

Burlin Motor: 1 238 kr för en timmes felsökning. Maxpris felsökning 4 000 kr. Gäller för Toyota. 

Norrlands bil: 1 500 kr för cirka 1,5 timmes felsökning. Därefter timdebitering cirka 1 250 kr. Exemplen gäller för VW Passat och Tiguan.

Umeå

Bergners bil: Grundavgift 1 050 kr, maxtak på 2 500 kr för cirka 2 tim. Gäller för Kia, Subaru, Mazda. 

Bilbolaget: 995–2 000 kr/tim, beroende på bilmodell och fel. Gäller för Volvo. 

BilDahl: 2 200 kr för 2 timmar felsökning. Därefter ett maxpris på cirka 5 500 kr. Gäller för Mercedes, Nissan och Citroën. 

Motorcentralen: 2 500–3 500 för cirka 2,5 tim felsökning. I övrigt timdebitering 1 682 kr. Gäller för Volkswagen och Skoda.

Östersund

Bavaria: 1 701 kr/tim för felsökning. Gäller BMW och Mini. 

Bilbolaget: 995–2 000 kr, beroende på fel. Gäller för Volvo. 

Berners bil: 1 570 kr/tim. Gäller för Volkswagen, Audi, Skoda och Seat. 

Jemtbil: 1 599 kr/tim (Mercedes) 1 510 kr/tim (Subaru och Kia).

Sundsvall

Berners bil: Felsökningspaket 2 000 kr, räcker för cirka 1,5 timme. Därefter 1 549 kr/tim. Gäller för Volkswagen och Skoda. 

Bilbolaget: 1 900 kr fast pris, gäller cirka en timme. Därefter 1 910 kr/tim. Gäller för Volvo. 

Bilfocus: 988 kr/tim. Gäller för Subaru. 

Landrins bil: 2 300 kr för upp till 2 timmar felsökning, därefter timdebitering cirka 1 800 kr. Gäller för Mercedes.

Uppsala

Bavaria: 2 200 kr/tim. Gäller för BMW och Mini. 

Biltrean: 500 kr för avläsning felkoder. 1 000 kr för upp till en timmes felsökning. Gäller för Toyota. 

Möller bil: Takpris på 3 000 kr för felsökning, räcker cirka 2 tim. Efter det, takpris på 5 000 kr, räcker ytterligare cirka 1,5 tim. Gäller Volkswagen, Audi, Skoda och Seat. 

Volvo Cars: 2 045 kr/tim (bilar äldre än sex år), cirka 2 500 kr/tim (nyare årsmodeller). 

Hedin bil: Från 1 500 kr/tim (äldre Mercedes A-klass t ex) till 2 838 kr tim (nyare Mercedes GLE AMG). För Mercedes E-klass 2012 2 185 kr/tim.

Stockholm

Bilia: 2 495 kr, räcker cirka 2–3 timmar. Gäller för Volvo. 

Volkswagen: 1 980 kr för cirka en timmes felsökning. Därefter felsökning enligt respektive bils timdebitering. Exempel: VW Passat 2 201 kr, VW Golf 2 091 kr, VW T-Roc 2 200 kr, Tiguan 2 600 kr. 

Bavaria: Timdebitering varierar mellan olika bilmodeller och vad felet är. Prisexempel BMW 5-serie 2 501 kr/tim, BMW X5 2 974 kr/tim. 

Bilia (Toyota Kungens kurva): 1 874 kr för en timmes felsökning. 

J Bil: Fast pris 1 200–3 500 kr (maxpris). Gäller för Peugeot, Mitsubishi, Jeep, Alfa Romeo och Mazda.

Hedin bil (Akalla): Startavgift för cirka 1,5 timmes felsökning 1 963 kr (exempel Citroën C3), 2 048 kr (Opel Astra), 2 091 kr (Mitsubishi Outlander), 2 373 kr (Jeep Grand Cherokee). Därefter en ny fast felsökningskostnad, som inte företaget kan beräkna pris på förrän man redan påbörjat felsökning.

Karlstad

Autowåx: 1 921 kr/tim. Gäller för BMW och Mini.

Helmia bil: 2 100 kr oavsett tidsåtgång. För enklare fel 1 600 kr. 

Lecab: 3 000 kr fast pris för ett par timmars felsökning. Om det krävs mer tid kan verkstaden inte lämna någon prisuppgift i förväg. Gäller för Volkswagen.

Wafab: 2 000 kr i startavgift, räcker cirka 1,5 timme. 1 500 kr/tim efter det. Gäller för Kia.

Örebro

Rejmes: Cirka 1 000 kr/tim. Gäller för Volvo. 

Möller bil: 500–3 000 kr, beroende på tidsåtgång. Maxtak på 3 000 kr. Gäller för Volkswagen, Audi, Skoda och Seat. 

Veho bil: 1 940 kr för enklare fel, 3500 kr för större fel. Gäller för Mercedes. 

Öbab bil: 1 590 kr för felsökning upp till cirka två timmar. Gäller för Nissan. 

Linköping

Appelskogs: 1 663 kr/tim. Gäller för Peugeot.

Engströms bil: Maxtak på 3 000 kr för cirka tre timmar. Timkostnad cirka 1 000 kr i timmen om det tar längre eller kortare tid. Gäller för Volkswagen, Audi, Skoda och Seat. 

Holmgrens bil: 3 200 kr för två timmar, 1 600 kr för en timme. Gäller för BMW och Mini. 

Rejmes: Fast pris på 1 995 kr, oavsett tidsåtgång. Gäller för Volvo.

Jönköping

Atteviks: 600–2 500 kr, beroende på tidsåtgång. För 2 500 kr är det cirka två timmars felsökning. Gäller för Volkswagen, Audi, Skoda och Seat. 

Holmgrens bil: 1 600 kr/tim. Gäller för BMW och Mini. 

Lindströms bil: 1 200 kr/ tim. Gäller för Toyota. 

Hedin bil: 1 500 kr/tim. Gäller för Kia, Citroën, Mercedes, Dodge, Land Rover, Range Rover och Jaguar. 

Nybergs bil: 500 kr startavgift för felsökning, räcker cirka 20–30 min. Därefter 1 500 kr/tim. Gäller för Volvo.

Göteborg

Bilia: 1 500 kr–3 000 kr, beroende på tidsåtgång. Gäller för Volvo. 

Eklunds bil: 1 389 kr/tim. Gäller för Mazda och Hyundai. 

Toyota: 1 500 kr fast kostnad oavsett tidsåtgång. 

VW: Upp till 2 000 kr, beroende på tidsåtgång.

Malmö

Förenade bil: 1 704 kr/tim. Maxtak på 3 500 kr totalt. Gäller för BMW och Mini. 

Hedbergs bil: 1 500 kr/tim. Gäller för Ford.

Malmö Bilcentrum: 2 174 kr/tim. Gäller för Peugeot. 

Mercedes-Benz: 1 900–2 200 kr/tim, beroende på årsmodell och modell. 

Hedin bil: Startavgift för cirka 1,5 timmes felsökning 1 913 kr (exempel Citroën C3 och Opel Astra), 2 038 kr (Mitsubishi Outlander), 2 311 kr (Jeep Grand Cherokee). Därefter en ny fast felsökningskostnad, som inte företaget kan beräkna pris på förrän man redan påbörjat felsökning.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.