Bild
Nästa artikel
ABS/ESP-haveri dyrt och vanligt – men det finns pengar att spara

ABS/ESP-haveri dyrt och vanligt – men det finns pengar att spara

Reportage

Plötsligt slutade ABS-systemet på Jills Volvo att fungera. Ingen varningslampa tändes men bilen blev nästan omöjlig att kontrollera i det hala väglaget. Att byta ut ABS/ESP-enheten till äldre bilar kan kosta lika mycket som bilen är värd – men vi guidar till ett smartare alternativ som kan spara dig tusenlappar.

De låsningsfria bromsarna och antisladdsystemet är viktiga stöttepelare för föraren och självklara delar av en modern bils aktiva säkerhetsstandard. Men när säkerhetssystemen fallerar står föraren ensam med både högre risker i trafiken och höga kostnader för ett byte. 

Jill Rönningen i Kungsör köpte i höstas en Volvo C30 från 2007 av en privatperson för 37 000 kr. Bilen var besiktad och körklar. Efter bara ett par månader inträffade ett farligt fel. 

– Jag var på väg hem från stallet på en lerig väg. Bromsarna låste sig direkt och hela framvagnen gled iväg. Bilen var väldigt svårkontrollerad även om jag körde sakta. Det var tur att jag var ensam på vägen, för annars hade jag nog krockat. Den känns livsfarlig att köra med det felet, säger hon. 

Ingen varningslampa tändes på instrumentpanelen. Chockad tog sig Jill Rönningen hem och ringde sin pappa för att berätta vad som hänt. Han provkörde också bilen, med samma resultat. 

– Jag körde i 50–60 km/tim, lade foten på bromsen och pedalen åkte ner i golvet. Det är jätteotäckt, bilen låser alla hjul direkt. Hur många Volvobilar åker omkring med det här felet? Volvo borde ta det här på allvar, bilen är livsfarlig som den är nu. Det är oansvarigt av Volvo att inte undersöka detta närmare. Om det hade varit en varningslampa som tänds så hade föraren fått veta att bilen inte är okej, men någon varningslampa tänds inte, säger Jan Åke Larsson, pappa till Jill Rönningen. 

Till skillnad från slitna bromsskivor eller bromsbelägg kan man inte inspektera konditionen på ABS/ESP-systemet. För att göra det måste en dator kopplas upp mot bilens datasystem för att läsa av eventuella felkoder. Det är så pass tidskrävande att inte ens besiktningen ägnar sig åt det.

Istället blir det verkstäder som får felsöka. Det gjorde Volvoverkstaden Bilia i Köping på Jill Rönningens Volvo C30. Några felkoder hittade man inte och någon varningslampa som indikerade fel lyste inte heller. Omkring 1 300 kr kostade felsökningen. 

– Det är jätteknepigt, eftersom vi inte hittar några felkoder så vi börjar misstänka att någon har manipulerat bilen. Hydraulaggregat och eventuell styrenhet har vi bytt på en hel del bilar förr om åren, säger Tord Andersson, servicetekniker på Bilia i Köping.

ABS/ESP-enheten har dyra reservdelar – men går att renovera. Foto: Bosch
ABS/ESP-enheten har dyra reservdelar – men går att renovera. Foto: Bosch

Att byta ut hydraulaggregat och styrenhet till den här Volvon skulle kosta 22 932 kr. Just fel på ABS/ESP-system är inte ovanligt på äldre bilar. Vanligast är att det handlar om fel på sensorerna vid hjulen eller på ringen till ABS-sensorn. Kablage och kontaktfel förekommer också, liksom fel på säkring, kugghjul eller magnet till ABS-enheten.

Om felet däremot gäller styrenheten för ABS/ESP-system kan det bli mycket dyrt att byta ut. Då kan det handla om elektronik som inte kommunicerar som den ska eller fel på pumpmotor eller anslutningar i ABS-enheten. 

– Det är grundläggande för säkerheten att antisladd finns och fungerar på en bil, det är en av de viktigare delarna. En del utpekande säkerhetssystem som bältespåminnare och antisladd är livsviktiga och så bidragande till säkerhetsnivån både i bilen och för trafiksäkerheten i stort, säger Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör vid Trafikverket.

– Den enskilde får här hela problemet i sitt knä. Det är ett systemfel. Besiktningen borde kontrollera de här funktionerna. Som bilägare bör man få visshet i och med att bilen är besiktad att alla säkerhetsfunktioner fungerar som de är tänka från början, säger Maria Krafft, och påpekar att Trafikverket påbörjat ett arbete kring hur besiktningen ska fungera i framtiden och vilka funktioner på bilen som bör kontrolleras.

– De kontroller som besiktningen gör i dag är sådant som bestämdes på 1970-talet, men det är inte ”up to date” när det gäller säkerhetssystem. Äldre bilar bör kontrolleras så att de inte tappar de säkerhetsfunktioner som fanns när de var nya. 

Din företrädare Claes Tingvall var bekymrad när det gällde vilka säkerhetsrisker det medför om ABS/ESP-systemen är för dyra att byta ut så att bilägarna helt enkelt låter bli att göra det. Håller du med om det?

– Absolut är jag bekymrad, det är en knivig situation. De som behöver den här tekniken allra mest är de som kör äldre bilar, eftersom de råkar ut för fler olyckor, säger Maria Krafft.

Volvo känner till felet på S40/V50/C30-serien. Bilarna har tillverkats under lång tid, från 2003 (S40) till 2012. Volvo har tidigare bekostat utbyte av hydraulaggregat på garanti eller goodwill. Ett par Volvoauktoriserade verkstäder har bekräftat detta för Vi Bilägare. Men när bilarna är äldre vill Volvo inte längre ta något ansvar för att säkerhetssystemen kan gå sönder.

»Det var tur att jag var ensam på vägen, för annars hade jag nog krockat.«
Bakom ratten fick Jill Rönningen en chock när ABS-systemet inte längre fungerade.
Bakom ratten fick Jill Rönningen en chock när ABS-systemet inte längre fungerade.
Om bromsvätskan byts i tid minskar risken för problem.
Om bromsvätskan byts i tid minskar risken för problem.

Att återkalla bilar kostar bilföretagen gigantiska belopp, men är tvingande enligt EU:s lagstiftning. Om ett företag får kännedom om att deras produkter kan vara farliga måste de återkalla. Annars får de inte sälja produkterna i EU.

I det här fallet tycks Volvo anse att fel på ABS-system är något inte omfattas av tillverkarens produktansvar, utan ska bekostas av bilägaren. Samtidigt anser tillverkaren inte att en bil från 2007 är för gammal för att återkalla. 

– Volvo Cars gör återkallelser då vi säkerställt att bilarna är behäftade med systematiska fel som påverkar säkerheten negativt. Då finns det ingen övre gräns för hur gammal en bil är, säger Christina Zanders. 

Patrik Hammarbäck är Transportstyrelsens expert på återkallelser inom bilindustrin. 

– Det normala som bilägare är att man ska kunna förlita sig på att varningslampor på en bil fungerar. Annars är det ett mycket svårupptäckt fel. I det här fallet blir föraren invaggad i säkerhet, trots att det finns en uppenbar brist på fordonet. Det finns ingen bortre gräns på när tillverkarens produktansvar upphör, mer än att det handlar om den förväntade livslängden. Men tillverkaren behöver inte återkalla enstaka fordon, utan när det är ett genomgående fel på många bilar, säger han. 

Det är inte bara Volvo som har höga priser på reservdelar för ABS/ESP-enheten. Vi Bilägare har undersökt vad det kostar att byta enhet till 30 bilmodeller från 2007.

Till en Volkswagen Golf från 2007, som utannonseras av en handlare för 24 900 kr, kostar bytet cirka 26 500 kr – mer än vad bilen är värd. Det innebär att många bilar kommer att skrotas av det skälet att säkerhetssystemen är för dyra att ersätta i förhållande till bilens värde.

Alternativet är att de körs utan att säkerhetssystemen är aktiva – med högre olycksrisk och sämre trafiksäkerhet som följd. Volvo och Volkswagen är inte ensamma om att ta ut höga kostnader för byte av dessa säkerhetssystem. Till Kia Sportage kostar ett byte 35 000 kr och till Opel Astra över 41 000 kr! 

På en bil som är utrustad med ABS-och ESP-system måste dessa fungera, annars blir bilen inte laglig att köra med. Då blir bilen underkänd i besiktningen. 

– I första hand går vi på kontrollampan, om den är tänd och inte släcks så indikerar det fel i systemet. Då konstaterar vi att det är ur funktion. Det händer även att vi upptäcker fel på ABS-systemet när vi provbromsar bilen vid vinterväglag. Om det är riktigt halt och inte ABS-systemet träder in som det ska blir det en ”tvåa” på det, alltså underkänt, säger Per-Anders Blommefors, besiktningsansvarig på Bilprovningen. 

– Det finns bilägare som manipulerar bilens datasystem för att slippa få underkänt. Då kan det vara att man kopplar om lampor till exempel, det är ovanligt men förekommer. Visst skulle vi kunna koppla upp en dator mot bilen, men då krävs att man ändrar föreskrifterna kring vad som är vårt uppdrag först.

Att byta ABS/ESP-enhet på en Opel Astra går på 41 307 kr.
Att byta ABS/ESP-enhet på en Opel Astra går på 41 307 kr.

Att ABS/ESP-enheten krånglar behöver inte betyda reparationer på nästan hela bilens värde. Det finns billigare lösningar, nämligen renoverade delar, antingen på auktoriserade verkstäder eller verkstäder som är specialiserade på bilelektronik. En av dem är Bestronic i Uppsala. 

– Det är ett jättevanligt fel, speciellt på bilar från 2005 och fram till 2010 ungefär. Volkswagen, BMW, Volvo och en del andra använde en enhet som kallas MK60, som det ofta varit fel på. Renovering fungerar bra, man behöver inte byta ut hela enheter. Reservdelarna kostar ofta 15 000–17 000 kr och då förstår jag att en verkstad vill ha över 20 000 kr för bytet. En renovering brukar kosta 8 000 kr istället, säger Remigijus Jucas, ägare till företaget. 

Enheten MK60, av komponenttillverkaren ATE, användes av både europeiska och asiatiska biltillverkare fram till 2009–2010. Ett vanligt fel där har varit en defekt i bromstrycksgivaren som är integrerad i den hydrauliska enheten. Då upphör ESP-systemet att fungera och en felkod lagras i systemminnet. 

I vissa fall erbjuder auktoriserade verkstäder begagnade delar eller renovering, då för helt andra summor än vad det kostar att byta till en ny reservdel. I de fall där vi av verkstäderna blivit rekommenderade att renovera delen har vi också angett priset för detta i tabellen ovan (se asterisker).

ABS/ESP-haveri dyrt och vanligt – men det finns pengar att spara

En sak som kan förhindra problemet från början är att byta bromsvätska i tid. Vid bromsoken bildas det kondens som gör att bromsvätskan kommer att blandas ut med vatten. Då ökar risken för rostangrepp på ABS/ESP-komponenter. 

– Om man köper en originaldel för 30 000 kr är man tokig när det går att renovera för en fjärdedel, säger en ansvarig för en märkesauktoriserad verkstad i Stockholm.

– De här systemen är komplexa att felsöka, vi kan få indikation på att det är fel på pumpsystemet, men egentligen är det bara ett styrdon som behöver bytas, säger en verkstadsrådgivare. 

Till vissa märken och modeller kan det vara svårt att hitta reservdelar. När vi frågade efter pris var det ofta oklart om det fanns någon reservdel. Möjligen kan begagnade delar finnas, annars kan bilen behöva skrotas.

ABS/ESP-enheten är 30 000 kronor billigare på en Toyota Avensis än på Opel Astra.
ABS/ESP-enheten är 30 000 kronor billigare på en Toyota Avensis än på Opel Astra.
Taggar: Reportage, Volvo C30

De låsningsfria bromsarna och antisladdsystemet är viktiga stöttepelare för föraren och självklara delar av en modern bils aktiva säkerhetsstandard. Men när säkerhetssystemen fallerar står föraren ensam med både högre risker i trafiken och höga kostnader för ett byte. 

Jill Rönningen i Kungsör köpte i höstas en Volvo C30 från 2007 av en privatperson för 37 000 kr. Bilen var besiktad och körklar. Efter bara ett par månader inträffade ett farligt fel. 

– Jag var på väg hem från stallet på en lerig väg. Bromsarna låste sig direkt och hela framvagnen gled iväg. Bilen var väldigt svårkontrollerad även om jag körde sakta. Det var

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.