Bild
Nästa artikel
Oklara besked kring etanol i bensinen – problem för äldre bilar?

Oklara besked kring etanol i bensinen – problem för äldre bilar?

Reportage

Snart ska vanlig bensin och diesel som säljs på macken innehålla en större förnybar andel. Men exakt vad som gäller är än så länge oklart.

Det pratas mycket om elbilar och laddhybrider för att sänka utsläppen. Men även om försäljningen av laddbara bilar ökar står de fortfarande för en liten del av nybilsförsäljningen.

Samtidigt rullar 2,7 miljoner bensinbilar och 1,7 miljoner dieselbilar på svenska vägar, och för att sänka utsläppen från dem vill regeringen nu öka takten för den så kallade reduktionsplikten. Det innebär att den bensin och diesel som säljs på mackarna i dag snart ska innehålla en ännu större andel förnybart bränsle.

Första steget är att införa så kallad E10-bensin med tio procents inblandning av etanol. Det klarar de flesta moderna bilar, men inte alla. Branschorganisationen Bil Sweden har en lista på bilar som klarar E10 och den visar till exempel att flera direktinsprutade modeller från Audi och Volvo inte klarar E10. I övrigt ska dock E10 inte vara något stort problem.

– Genom att framställa nya typer av drivmedel, som exempelvis ETBE, en sorts syntetisk bensin, skulle det vara möjligt att ersätta den fossila motsvarigheten, egentligen till 100 procent, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert och hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige (tidigare Motormännen).

Syntetisk bensin

Enligt honom har vissa mackkedjor redan i dag större förnybar andel än tio procent i bensinen.

– Så länge mängden etanol inte är större än vad standarden tillåter bör resterande mängd helt eller delvis kunna ersättas av syntetisk bensin, säger Carl-Erik Stjernvall.

Det borde inte vara någon risk att bilar i framtiden inte klarar av bensinen som säljs på mackarna.

– Eftersom bränslets standard måste bibehållas ser jag inte någon överhängande risk att ”dåligt” bränsle kan komma att säljas. Bilarna är godkända för bensin enligt SS-EN-228 – så länge bränslet uppfyller samma sak behöver vi som bilister nog inte fundera på det, hoppas vi.

Oklara besked kring etanol i bensinen – problem för äldre bilar?

Förslag på gång

Regeringens plan på 28 procents reduktionsplikt för bensin och 66 procent för diesel innebär dock inte att bensinen ska innehålla just 28 procent förnybar andel och dieseln 66 procent.

Istället står siffrorna för hur mycket utsläppen av koldioxid ska minskas, oavsett hur hög inblandningen av förnybara bränslen är.

Enligt Ebba Tamm på Svenska Petroleum- och Biodrivmedelinstitutet måste det också till en ändring i det så kallade bränslekvalitetsdirektivet innan det blir tillåtet att blanda i mer än tio procentvolym etanol i vanlig bensin. Ett förslag är på gång och ska förmodligen presenteras under nästa år, och då ska också biltillverkarna få tycka till när det gäller om äldre bilar ska kunna klara av E10 eller inte.

Läs också: Besked i dag: Mer biobränsle i vanlig bensin och diesel

Taggar: Reportage

Kommentarer

#1
2020-09-24 16:47

Syntetisk bensin verkar bra.

#2
2020-09-24 16:57

Mer skogs avverkning!
= mer miljö bekymmer!
Då är det smart; att öka etanol tillverkningen.
WWF vill ha mer pengar för att försöka rädda skogen

#3
2020-09-24 18:44

Bilmotorer måhända går oftast bra, men hur är det med bränslevärmare?
Värmardrivmedlet upphettas tidigare i värmaren än vad bränslet görs i bilmotorn.
Kan i värsta fall sluta med ett totalförbud mot att använda installerade värmare.

#4
2020-09-24 20:13

Skulle flampunkten ändras, eller hur tänker du?

Skogsavverkning ger plantering, iaf i Sverige. Precis som ett friskt skogsbruk ska fungera. Givetvis krävs en balans.

#5
2020-09-25 06:52

@skarj: vissa värmarmodeller får inte användas med E10, exempel finns i artikelns lista där AUDI anger detta för någon bilmodell.

#6
2020-09-25 08:19

Angående värmare. Jag hade en SAAB 9-5 2.3t -01 en gång i tiden, den E85-konverterade jag med en box, körde typ 8000 mil på E85 utan problem. I bilen hade jag låtit montera en Webasto-värmare som utan problem drevs på det den bjöds på d.v.s. E85. Det verkade som gick på lägre effekt för den var tystare när den fick E85 men den värmde både kupé och motor.

#7
2020-09-25 09:03

@Skraj, Det märks att du inte har speciellt mycket insyn i hur skogsnäringen fungerar. Det tar tid för skog att växa, bara en sådan sak som att 95% av skogen i Sverige är yngre än 50 år säger en hel del om hur våra skogar ser ut. Att man sedan från staten via Naturvårdsverket och Skogsstyrelsen i princip tvingar skogsägare att återplantera en viss sorts träd, eller att man faktiskt måste driva sin skog som ett skogsjordbruk med avsikten att hugga ner den för pengar, om nu inte naturvårdsverket eller skogsstyrelsen är av annan åsikt.
Glöm att köpa skog för att bevara den likt urskog, eller att du vill plantera Ekar istället för björk och tall/gran. Du har således ingen egen makt över din egna mark, utan tvingas processa mot staten för att bruka din mark så som du anser effektivast.

#8
2020-09-25 10:25

Med högre etanolinblandning ökar bränsleförbrukningen men bränslet man tankar blir inget billigare för oss bilägare.

#9
2020-09-25 15:30

Läste i en lista att min egen 19 år gamla Toyota Avensis 2,0 (1AZ-FSE) inte klarar E10... Ja det blir väl till att köra 98 oktan då med E5... :(
Med 102 oktan utan etanolinblandning drar den 0,60 liter milen och med 95 oktan med 5-7 procent etanol drar den 0,85 liter milen.
Ja ju mer etanol det blandas i ju högre kommer bilarnas förbrukning att bli.

#10
2020-09-25 15:57

@söderlund, tror dessvärre för dig att min insyn ur flera aspekter på skogsnäringen är rätt god, bättre än din? Det kan jag inte svara på. Har jag påstått att skog växer över en natt? Jag påstår att det inte är några problem att avverka, någon skrev att det blir mer miljöpåverkan, i det stora håller jag inte med om det, då vi återplanterar, visst lokalt blir det en påverkan, behöver inte innebära något negativt.
Urskog är inget att sträva efter, inte för att bedriva ett effektivt skogsbruk, det finns det speciella områden för. Om man nu ska vara emot skogsindustri, pappersindustri och sågvaror, kommer det nog snabbt att bli dåligt med exportinkomster för Sverige, mer hållbar industri tror jag du får svårt att hitta.

#11
2020-09-25 16:35

Alla bensinmotorer tål inte mycket etanol. Dessutom innehåller etanol 30 - 35 procent mindre energi än bensin.

#12
2020-09-25 19:54

Tycker det är skräpmotorer om de inte skulle tåla ytterligare 5% etanol.
Jag undrar var problemet ligger?
Jag har kört många motorer med upp till 50% E85 utan några märkbara problem.

#13
2020-09-26 20:03

Problemet som någon redan nämnt är att vi får ökad förbrukning vid högre etanolinblandning och att skatten för drivmedlet inte sänks samtidigt. Detta är ett sätt för sossarna att öka beskattningen på bilåkande med miljön som svepskäl. Som vanligt alltså.

#14
2020-09-27 18:30

Styrbjörn, men det är knappast något som motorn tar stryk av, eller hur?

#15
2020-09-28 00:08

Knappt någon som just nu vill köra på E85 eftersom priset per liter ligger mittemellan Diesel och bensin. Än mindre bygga om sin bensinbil till E85 som Bolund vill betala halva kostnaden för.

#16
2020-09-28 08:54

Saabnisse: Motorer med direktinsprutning (Högt tryck) får problem med etanolinblandning typ E10 och högre.

#17
2020-09-28 10:59

Har jag inte märkt, kan inte gälla generellt.

#18
2020-09-28 18:44

Nej ju högre tryck desto bättre förbränning och ett högre turbotrycket mer effekt på Etanol SAAB motorn har mer Hk med etanol men nu kör vi på 95okt på grund av priset

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.