Bild
Nästa artikel
Ford: Ägarslarv bakom rostskadorna

Ford: Ägarslarv bakom rostskadorna

Konsumenträtt

"Om bilarna ses över regelbundet ska det inte bli sådana här rostskador", det säger Ola Norberg, informationschef på Ford Sverige.

Fords servicetekniska avdelning i Göteborg har granskat fallen med de två gravt rostskadade bilarna och kommit fram till att yttre påverkan, och ägarnas försummelser, är orsaker till att det gått så långt som till genomrostning.

– Om bilarna ses över regelbundet och sköts normalt ska det inte bli sådana här skador, säger Fords informationsansvarige Ola Norberg. Det här är ju en process som pågått under en lång tid.

Vad som är normal skötsel av en bil kan naturligtvis diskuteras, men både Göran Cederberg och Mayvor Hellman anser att de skött om sina bilar efter bästa förmåga och också i stor utsträckning servat sina bilar hos auktoriserade Ford-verkstäder. Ingen har där heller uppmärksammat ägarna om begynnande rostskador.

– Vi håller med om att det här borde ha upptäckts av fackmän mycket tidigare, säger Ola Norberg. Men det är inte alltid lätt att se vad som döljer sig under sprutkittet. Här ligger också ett stort ansvar på ägarna själva.

"Vi säger inte kategoriskt nej"
Ford Motor Company har i efterhand inspekterat Göran Cederbergs bil. Enligt Ford har tröskellådans fläns blivit så illa skadad i ett tidigare skede att fukt trängt in och därmed orsakat rostangreppen.


Ford försökte också inspektera Mayvor Hellmans bil i efterhand, men ansåg att lagningen – som ägaren bekostat på egen hand – ”förstört” bevismaterialet.

– Men vi utgår ifrån att Kindwalls i Barkarby gjort en professionell bedömning när bilen först visades upp, säger Ola Norberg.

– Vi säger inte kategoriskt nej till att ta hand om rostskador på äldre bilar, men vi måste från fall till fall avgöra om det beror på ägarslarv eller inte.

Läs också: Avslag trots krafti genomrostning

Diskutera: Vad tycker du svaren från Ford?

Bättre skydd – från 2008:

Ford och rostproblem har tyvärr blivit en följetong, men företaget, eller snarare den svenska importören, har också lagt ned stora resurser på att tvätta bort roststämpeln. Från och med januari 2008 får alla nya Focus och Mondeo som fraktas till Sverige en extra behandling och bättre skyddande stänkskydd.

Ford har genom åren tvingats byta ut eller åtgärda var och varannan dörr eller baklucka på tiotusentals Focus och Mondeo. Från och med 2005, när Focus II lanserades, är rostskyddet klart bättre, men det är först tack vare de extra åtgärderna som infördes 2008 som rostskyddet håller bra klass.

De nya rutinerna som utförs på fabrik i Tyskland, på lina avsedd för den svenska marknaden, ska förhoppningsvis på sikt tvätta bort Fords dåliga rostrykte.

Taggar: Reportage, , Ford, Ford Focus

Kommentarer

#1
Anynomus
2011-01-27 08:34

Skandal, men vem blir förvånad? Läste nyss på text-tv att rostskyddsgarantin nästan aldrig går att åberopa oavsett vilka löften tillverkaren ger vid försäljningen. De finstilta villkoren är så syniskt utformade att en kund i praktiken aldrig kan utnyttja rostskyddsgarantin.
På min E-Klass 210 fick man byta bakluckan - detta efter att man först en gång lackat om den för en rostfläck och sedan efter att ytterligare en fläck börja dyka upp runt rutan. MEN! Den första fläcken - den runt urtaget för öppningshandtaget - rostade ordentligt under fleråa år UTAN att en enda person på Mercedes egen verkstad sa ett enda pip! Och då ver det inte särskilt svårt att se rosten.
Men som sagt: Ingen sade något utan jag blev själv tvungen att "visa" dom. Men sedan ska Mercedes ha kredit för att man utan minsta protester lackade om luckan och sedan bytte den. 210:an har idag gått runt 15 000 mil och inte en enda röd fläck kan skönjas. Rena papper från besiktningen också. Så jag åker i min premiumvärld. Precis som vanligt. Fina materialval, perfektion, komfort. Mumma!

#2
Uno Lööv, statsvetare.
2011-01-27 09:54

Det finns folk som kan hålla sina 80-talsjapaner rostfria.

Att en Focus från -99 rostar beror på riktigt dålig skötsel.

#3
Uno Lööv, statsvetare.
2011-01-27 10:09

Oavsett bil och ålder är skötsel viktigt. En rostig bil är varken säker, trevlig att äga och ger ett slarvigt intryck av ägaren.

#4
Dirk
2011-01-27 14:05

Tysk kvalitet på rostskyddet :-)

#5
4 wd så klart
2011-01-27 21:08

skjut dom som vill ha salt på vägarna så e de fixat...

#6
lubos
2011-01-28 10:25

Appropå Focus så känner jag till ett fall där en ny Focus hade så dålig ytbehandling av dörrarna att Ford bytte ut dem på garantin. Det som är fantastiskt är att den slapp igenom tillverkningskontrollen och kom ut till försäljning! Det är sånt som bl a skiljer japaners och koreaners syn på reklamationer från västerländsk dito. På en mässa fick en representant för ett stort japanskt märke frågan hur de gjorde med reklamationer varvid svaret blev att sådant förekom inte eftersom behovet inte fanns!

#7
sean banan
2011-01-28 10:40

japsen har aldrig några fel. köp en du med!

#8
Jurl Lööf
2011-01-28 13:35

Förbjud Ford. De har aldrig lyckats med något ändå.

#9
Thex
2011-01-28 14:13

Jag har en Focus från 2001 där båda bakskärmarna rostat rätt rejält. När man tittar på hur skärmen är konstruerad är det inte så svårt att räkna ut att det kommer rosta...

#10
2011-01-29 11:17

" Vi håller med om att det här borde ha upptäckts av fackmän mycket tidigare, säger Ola Norberg. Men det är inte alltid lätt att se vad som döljer sig under sprutkittet. Här ligger också ett stort ansvar på ägarna själva."
Tablå!
Fackmän tycker alltså att det är svårt att göra en rostskontroll, men anser att ägarna, som måste anses vara mindre kunniga, ska klara det!

#11
S-E S
2011-01-29 18:55

Så är det Roy J, i Fords ögon är ägarna specialisterna och verkstadspersonalen dresserade blinda apor som lärt sig signera ett serviceprotokoll. Så går det till i fablernas värld! Undrar på om jag ska ge ut en bok om idiotiska ursäkter, det börjar bli en hög?

#12
Uno Lööv vet bäst.
2011-01-30 13:42

Skit i Ford. En Ford ska rosta och Fordägarna inbillar sig att det var ok för bilen var ändå 10 år gammal...

Jösses, 10 år är inget för en ny rätt dyr bil. Tacka vet jag MB, förutom några år av rostproblem är de byggda att att rulla skitmånga mil och år.

#13
Nithin01
2011-02-20 00:11

Jag tycker att Ford felaktigt lägger ett för stort ansvar på kunden.
Kunder som förmodligen inte ens vet hur man öppnar motorhuven eller fyller på glykol.

I sak har ford rätt.
Upptäcks skadorna i tid så behöver det inte gå så här långt.
Men varför har man lämnat 12 år rostskyddsgaranti om den överflödig för alla som sköter om sin investering?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.