Nästa artikel
Avslag trots kraftig genomrostning
Konsumenträtt

Avslag trots kraftig genomrostning

Publicerad 27 januari 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Rosten har frätt sönder två exemplar av Ford Focus, från 1999 och 2001. Bilarna har 12 års rostskyddsgaranti – men ägarna får avslag.

I dag åker Göran Cederberg från Göteborg och Mayvor Hellman från Bromma omkring i varsin Ford Focus som till det yttre ser acceptabelt fina ut. Men i stomme och sidobalkar har rosten tagit över, och säkerhetsmässigt är bilarna förmodligen kraftigt försvagade sett till det fyrstjärniga krockbetyg som Euro NCAP satte när bilarna var nya.

Första generationens Ford Focus är ingen höjdarbil avseende rostskydd. Det påpekade Vi Bilägare redan vid de allra första rosttesterna. Det dröjde inte heller länge innan skarvar i dörrar och baklucka angreps, på grund av att falskantskyddet inte höll tätt. Här tog Ford sitt ansvar och tiotusentals bilar har genom åren åtgärdats.

Däremot blir det tvärnobben när tröskellådorna kexar igen, och till och med när hål rakt igenom plåten uppstår. Som skäl anges ägarslarv, bilarna har utsatts för yttre påverkan.

– Min domkraft ska ha orsakat skador på tröskellådorna när jag bytt hjul, säger Göran Cederberg, ägaren till Ford Focus -01 när han visade upp bilen hos Bilia i Almedal utanför Göteborg.

Samma negativa besked fick Mayvor Hellman när hon visade upp sin Focus -99 hos Kindwalls i Barkarby, Stockholm.

– Det hette att vi skadat bilens underrede och därmed själva orsakat rostproblemen, säger hon.

Inga påpekanden vid service
Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström som granskat den äldre bilen och ingående studerat bilderna från Göteborg anser att det är en i grunden dålig konstruktion och undermåligt rostskydd som orsakat de grava rostskadorna.

Han menar att det är lika troligt att tröskellådans kant kan ha vikt sig just på grund av accelererande rostförsvagning vid domkraftfästet.

– Egentligen kan man säga att rostprocessen startat sedan bilarna var nya. Jag har sällan sett sådana fula angrepp på förhållandevis moderna bilar som på pappret ändå har rostskyddsgarantierna kvar.

Till saken hör att Göran Cederbergs bil regelbundet servats hos auktoriserad verkstad, men att han aldrig fått några påpekanden om begynnande rost i tröskellådorna. Det allvarliga rostangreppet upptäcktes först av en besiktningsman hos Bilprovningen för några månader sedan.

– Vi kan tycka att det är märkligt att inte kunden upptäckt skadorna tidigare när han tvättat bilen, säger Per Johansson hos Bilia Almedal som i samråd med Fords centrala garantiavdelning nobbat vidare åtgärder.

– En skada bör anmälas inom skälig tid, två månader, och det har inte gjorts i det här fallet.

Mayvor Hellman erkänner att hon missat enstaka servicebesök, och det ligger henne i fatet när Ford bedömer hur skadan ska hanteras. De allvarliga rostskadorna upptäcktes när hon för några månader sedan lämnade in bilen för en tilltänkt rostskyddsbehandling.

Mayvor Hellman som ägt sin Ford Focus sedan den var ny lät efter Fords avslag få bilen temporärt rostlagad för att få den genom besiktningen.

– Vi fick klartecken att den kan rulla ett år till alldeles nyligen.

Göran Cederberg har efter avslaget bestämt sig för att driva ärendet vidare till Allmänna Reklamationsnämnden.

Läs också: "Ägarslarv bakom rostskadorna"

Diskutera: Vad tycker du om de här två rostskadorna?

Bättre skydd – från 2008:

Ford och rostproblem har tyvärr blivit en följetong, men företaget, eller snarare den svenska importören, har också lagt ned stora resurser på att tvätta bort roststämpeln. Från och med januari 2008 får alla nya Focus och Mondeo som fraktas till Sverige en extra behandling och bättre skyddande stänkskydd.

Ford har genom åren tvingats byta ut eller åtgärda var och varannan dörr eller baklucka på tiotusentals Focus och Mondeo. Från och med 2005, när Focus II lanserades, är rostskyddet klart bättre, men det är först tack vare de extra åtgärderna som infördes 2008 som rostskyddet håller bra klass.

De nya rutinerna som utförs på fabrik i Tyskland, på lina avsedd för den svenska marknaden, ska förhoppningsvis på sikt tvätta bort Fords dåliga rostrykte.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-01-27 08:31
789 (ej verifierad)

Det är faktiskt väldigt svagt av Ford att inte ta på sig så uppenbara rostskador. Ingen ford på min... brukar det heta samtidigt som jag har två bekanta som har Ford Focus Flexifuel från mitten av 2000 talet som de kör på etanol och är väldigt nöjda med.

#2 • Uppdaterat: 2011-01-27 08:33
Anynomus (ej verifierad)

Skandal, men vem blir förvånad? Läste nyss på text-tv att rostskyddsgarantin nästan aldrig går att åberopa oavsett vilka löften tillverkaren ger vid försäljningen. De finstilta villkoren är så syniskt utformade att en kund i praktiken aldrig kan utnyttja rostskyddsgarantin.
På min E-Klass 210 fick man byta bakluckan - detta efter att man först en gång lackat om den för en rostfläck och sedan efter att ytterligare en fläck börja dyka upp runt rutan. MEN! Den första fläcken - den runt urtaget för öppningshandtaget - rostade ordentligt under fleråa år UTAN att en enda person på Mercedes egen verkstad sa ett enda pip! Och då ver det inte särskilt svårt att se rosten.
Men som sagt: Ingen sade något utan jag blev själv tvungen att "visa" dom. Men sedan ska Mercedes ha kredit för att man utan minsta protester lackade om luckan och sedan bytte den. 210:an har idag gått runt 15 000 mil och inte en enda röd fläck kan skönjas. Rena papper från besiktningen också. Så jag åker i min premiumvärld. Precis som vanligt. Fina materialval, perfektion, komfort. Mumma!

#3 • Uppdaterat: 2011-01-27 09:46
Anynomus (ej verifierad)

Om man tittar noga på bilden ser man ju att det inte bara är genomrostat - överallt ser man rost, i till exempel plåtskarvar, bultar och upphängningsbeslag.

#4 • Uppdaterat: 2011-01-27 09:50
Emanuel L. (ej verifierad)

Inte skandal av Ford.

För det första har Fårdar alltid rostat, något alla vet om och bör räkna med.

För det andra så köpte en bekant en Volvo för över 30 år sedan och har använt den väldigt flitigt. Bilen har endast sköts normalt med tvättning, vaxning, stenskottslagning och underredsbehandling och sådant, absolut inte pendantskötts. Trots att dessa 240 anses ha dåligt rostskydd har den klarat saltslasket riktigt bra tack vare NORMAL skötsel. Det kan knappast fården på bilden fått, har nämligen sett en hel del andra Focus genom jobbet...

#5 • Uppdaterat: 2011-01-27 10:03
NoSAAB (ej verifierad)

Vad har hon kört över?
Man kan ju tydligt se att hon har skadat underredet på bilen. Massor av repor och ytterligare en skavd fläck.
Detta är ingen normalt skött bil och jag kan nog tycka att FORD gör rätt att neka garantin.
Man kan inte missköta sin bil hur som helst och sedan komma dragandes med någon garanti.

#6 • Uppdaterat: 2011-01-27 10:05
Uno Lööv, statsvetare. (ej verifierad)

Tänk på att för generösa garantier drabbar nybilspriserna, det är inte värt det.

En normalt skött bil med normalt rostskydd är aldrig rostig efter 10 år...

#7 • Uppdaterat: 2011-01-27 10:32
Emanuel L (ej verifierad)

Nu lät nog mitt inlägg lite dubbelmoral. Men Fordar är kända för att rosta. Men jag har aldrig sett någon sådär rostig.

#8 • Uppdaterat: 2011-01-27 10:36
Simon no1

Mayvors bil är inget väldigt misshandlad, till och med förardörren är utbytt och detta är ingen välskött bil, precis som nån tidigare sa så syns det att hon skrapat emot nåt, hela plåtskarven är ju bugglad och det syns även på trösklen att den är ikörd, att hon sen inte skött sina servicar gör att det är helt rätt att neka henne att få detta på nån garanti......

Däremot i Görans fall så tycker jag det är ett solklart garantiärende, det är mycket dåligt av Ford att lämna kunden med en så rostig bil......!

#9 • Uppdaterat: 2011-01-27 10:40
mctar (ej verifierad)

Har Mayvors bil varit utsatt för någon olycka? Sparklådan är väldigt knölig samt att bakdörren ovanför skadan ser ut att vara omlackad.

#a • Uppdaterat: 2011-01-27 10:52
kentaa (ej verifierad)

Lackade om baksärmen på min väldigt gamla Saab 90 men inte fan skär det sig mot resten. Syns knappt även om man anstränger sig och det är ingen som står i timmar och letar fel på min bil. Men på denna är det tydligt. Fel färg på framdörren? Eller är Forden extremt matt och misskött trots metallic...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.