Bild
Nästa artikel
Avslag trots kraftig genomrostning

Avslag trots kraftig genomrostning

Konsumenträtt

Rosten har frätt sönder två exemplar av Ford Focus, från 1999 och 2001. Bilarna har 12 års rostskyddsgaranti – men ägarna får avslag.

I dag åker Göran Cederberg från Göteborg och Mayvor Hellman från Bromma omkring i varsin Ford Focus som till det yttre ser acceptabelt fina ut. Men i stomme och sidobalkar har rosten tagit över, och säkerhetsmässigt är bilarna förmodligen kraftigt försvagade sett till det fyrstjärniga krockbetyg som Euro NCAP satte när bilarna var nya.

Första generationens Ford Focus är ingen höjdarbil avseende rostskydd. Det påpekade Vi Bilägare redan vid de allra första rosttesterna. Det dröjde inte heller länge innan skarvar i dörrar och baklucka angreps, på grund av att falskantskyddet inte höll tätt. Här tog Ford sitt ansvar och tiotusentals bilar har genom åren åtgärdats.

Däremot blir det tvärnobben när tröskellådorna kexar igen, och till och med när hål rakt igenom plåten uppstår. Som skäl anges ägarslarv, bilarna har utsatts för yttre påverkan.

– Min domkraft ska ha orsakat skador på tröskellådorna när jag bytt hjul, säger Göran Cederberg, ägaren till Ford Focus -01 när han visade upp bilen hos Bilia i Almedal utanför Göteborg.

Samma negativa besked fick Mayvor Hellman när hon visade upp sin Focus -99 hos Kindwalls i Barkarby, Stockholm.

– Det hette att vi skadat bilens underrede och därmed själva orsakat rostproblemen, säger hon.


Inga påpekanden vid service
Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström som granskat den äldre bilen och ingående studerat bilderna från Göteborg anser att det är en i grunden dålig konstruktion och undermåligt rostskydd som orsakat de grava rostskadorna.

Han menar att det är lika troligt att tröskellådans kant kan ha vikt sig just på grund av accelererande rostförsvagning vid domkraftfästet.

– Egentligen kan man säga att rostprocessen startat sedan bilarna var nya. Jag har sällan sett sådana fula angrepp på förhållandevis moderna bilar som på pappret ändå har rostskyddsgarantierna kvar.

Till saken hör att Göran Cederbergs bil regelbundet servats hos auktoriserad verkstad, men att han aldrig fått några påpekanden om begynnande rost i tröskellådorna. Det allvarliga rostangreppet upptäcktes först av en besiktningsman hos Bilprovningen för några månader sedan.

– Vi kan tycka att det är märkligt att inte kunden upptäckt skadorna tidigare när han tvättat bilen, säger Per Johansson hos Bilia Almedal som i samråd med Fords centrala garantiavdelning nobbat vidare åtgärder.

– En skada bör anmälas inom skälig tid, två månader, och det har inte gjorts i det här fallet.

Mayvor Hellman erkänner att hon missat enstaka servicebesök, och det ligger henne i fatet när Ford bedömer hur skadan ska hanteras. De allvarliga rostskadorna upptäcktes när hon för några månader sedan lämnade in bilen för en tilltänkt rostskyddsbehandling.

Mayvor Hellman som ägt sin Ford Focus sedan den var ny lät efter Fords avslag få bilen temporärt rostlagad för att få den genom besiktningen.

– Vi fick klartecken att den kan rulla ett år till alldeles nyligen.

Göran Cederberg har efter avslaget bestämt sig för att driva ärendet vidare till Allmänna Reklamationsnämnden.

Läs också: "Ägarslarv bakom rostskadorna"

Diskutera: Vad tycker du om de här två rostskadorna?

Bättre skydd – från 2008:

Ford och rostproblem har tyvärr blivit en följetong, men företaget, eller snarare den svenska importören, har också lagt ned stora resurser på att tvätta bort roststämpeln. Från och med januari 2008 får alla nya Focus och Mondeo som fraktas till Sverige en extra behandling och bättre skyddande stänkskydd.

Ford har genom åren tvingats byta ut eller åtgärda var och varannan dörr eller baklucka på tiotusentals Focus och Mondeo. Från och med 2005, när Focus II lanserades, är rostskyddet klart bättre, men det är först tack vare de extra åtgärderna som infördes 2008 som rostskyddet håller bra klass.

De nya rutinerna som utförs på fabrik i Tyskland, på lina avsedd för den svenska marknaden, ska förhoppningsvis på sikt tvätta bort Fords dåliga rostrykte.

Taggar: Reportage, , Ford, Ford Focus

Kommentarer

#1
789
2011-01-27 08:31

Det är faktiskt väldigt svagt av Ford att inte ta på sig så uppenbara rostskador. Ingen ford på min... brukar det heta samtidigt som jag har två bekanta som har Ford Focus Flexifuel från mitten av 2000 talet som de kör på etanol och är väldigt nöjda med.

#2
Anynomus
2011-01-27 08:33

Skandal, men vem blir förvånad? Läste nyss på text-tv att rostskyddsgarantin nästan aldrig går att åberopa oavsett vilka löften tillverkaren ger vid försäljningen. De finstilta villkoren är så syniskt utformade att en kund i praktiken aldrig kan utnyttja rostskyddsgarantin.
På min E-Klass 210 fick man byta bakluckan - detta efter att man först en gång lackat om den för en rostfläck och sedan efter att ytterligare en fläck börja dyka upp runt rutan. MEN! Den första fläcken - den runt urtaget för öppningshandtaget - rostade ordentligt under fleråa år UTAN att en enda person på Mercedes egen verkstad sa ett enda pip! Och då ver det inte särskilt svårt att se rosten.
Men som sagt: Ingen sade något utan jag blev själv tvungen att "visa" dom. Men sedan ska Mercedes ha kredit för att man utan minsta protester lackade om luckan och sedan bytte den. 210:an har idag gått runt 15 000 mil och inte en enda röd fläck kan skönjas. Rena papper från besiktningen också. Så jag åker i min premiumvärld. Precis som vanligt. Fina materialval, perfektion, komfort. Mumma!

#3
Anynomus
2011-01-27 09:46

Om man tittar noga på bilden ser man ju att det inte bara är genomrostat - överallt ser man rost, i till exempel plåtskarvar, bultar och upphängningsbeslag.

#4
Emanuel L.
2011-01-27 09:50

Inte skandal av Ford.

För det första har Fårdar alltid rostat, något alla vet om och bör räkna med.

För det andra så köpte en bekant en Volvo för över 30 år sedan och har använt den väldigt flitigt. Bilen har endast sköts normalt med tvättning, vaxning, stenskottslagning och underredsbehandling och sådant, absolut inte pendantskötts. Trots att dessa 240 anses ha dåligt rostskydd har den klarat saltslasket riktigt bra tack vare NORMAL skötsel. Det kan knappast fården på bilden fått, har nämligen sett en hel del andra Focus genom jobbet...

#5
NoSAAB
2011-01-27 10:03

Vad har hon kört över?
Man kan ju tydligt se att hon har skadat underredet på bilen. Massor av repor och ytterligare en skavd fläck.
Detta är ingen normalt skött bil och jag kan nog tycka att FORD gör rätt att neka garantin.
Man kan inte missköta sin bil hur som helst och sedan komma dragandes med någon garanti.

#6
Uno Lööv, statsvetare.
2011-01-27 10:05

Tänk på att för generösa garantier drabbar nybilspriserna, det är inte värt det.

En normalt skött bil med normalt rostskydd är aldrig rostig efter 10 år...

#7
Emanuel L
2011-01-27 10:32

Nu lät nog mitt inlägg lite dubbelmoral. Men Fordar är kända för att rosta. Men jag har aldrig sett någon sådär rostig.

#8
2011-01-27 10:36

Mayvors bil är inget väldigt misshandlad, till och med förardörren är utbytt och detta är ingen välskött bil, precis som nån tidigare sa så syns det att hon skrapat emot nåt, hela plåtskarven är ju bugglad och det syns även på trösklen att den är ikörd, att hon sen inte skött sina servicar gör att det är helt rätt att neka henne att få detta på nån garanti......

Däremot i Görans fall så tycker jag det är ett solklart garantiärende, det är mycket dåligt av Ford att lämna kunden med en så rostig bil......!

#9
mctar
2011-01-27 10:40

Har Mayvors bil varit utsatt för någon olycka? Sparklådan är väldigt knölig samt att bakdörren ovanför skadan ser ut att vara omlackad.

#10
kentaa
2011-01-27 10:52

Lackade om baksärmen på min väldigt gamla Saab 90 men inte fan skär det sig mot resten. Syns knappt även om man anstränger sig och det är ingen som står i timmar och letar fel på min bil. Men på denna är det tydligt. Fel färg på framdörren? Eller är Forden extremt matt och misskött trots metallic...

#14
Eriks
2011-01-27 14:49

Hur kan man vara så inkompetent att man tror att Volvo och Ford har samma rostskydd. Då har man verkligen noll koll.

#15
mnja
2011-01-27 14:54

Det är dåligt att Ford inte tar ansvar för sina skitbilar.
Varför lova en garanti när man ändå inte tänker hålla den?

Bedrägligt!
Men det positiva är att missnöjda Fordkunder numera kan köpa en välbyggd Volvo med rejält rostskydd utan att göda rostburkarnas konung: Ford:s kassa.

#16
Vis
2011-01-27 16:30

De borde göra som seriösa biltilverkare och återkalla innan skadorna blir för stora

#18
truebeliver
2011-01-27 18:36

ser ju inte så farligt bara ta svetsen och svetsa ju! enklelt gjort för mig iaf. som kan forma skära å svetsa.

#19
2011-01-27 19:00

Pinsamt för Ford oavsett om skadan i grunden orsakats av domkraft. Garantin för rostskador är bara ett försäljningsargument för de flesta märken. T.o.m.. Mercedes-ägare har i många fall haft samma problem. Det finns så många orsaker enligt biltillverkarna att komma undan sitt ansvar.

#20
Henr1k
2011-01-27 19:54

Skrämmande! På en -01a? Så här ser 30 år gamla Volvo-bilar ut om de är vanskötta. Håller med om att de gjorde rätt som nekade -99an garantiåtgärd även om även den borde klarat sig bättre trots bucklor o dyl. Som tur är har de nog lärt sig en läxa ang. Ford nu.

#21
truebeliver
2011-01-27 20:09

vovlo som är 30 år skojar du sämre rost burkar får man leta efter!

#23
Henr1k
2011-01-27 20:31

måhända tycker du det, men Volvon blir ju i åtminstone såpass gammal.

#24
2011-01-27 20:32

Några tar till brösttoner över att bilen minsann är misshandlad. Läser man artikeln (vilket rekommenderas innan man skriver) så framgår det att domkraften sjunkit in i balkarna just på grund av rosten. (Ford hävdar förstås att domkrafterna är en av orsakerna till rosten...)

Finns ett par Focus i en familj i släkten. Den första har rostat i dörrar och baklucka. Allt fixades dock på garantin. Den andra Focusen är den näst senaste (alltså inte den uppsminkade, allra senaste varianten) och verkar hittills ha klarat sig bra. Men det stämmer ju för all del med att Ford har förbättrat det svenska rostskyddet.

#26
4 wd så klart
2011-01-27 21:09

skjut dom som vill ha salt på vägarna så e de fixat...

#27
Uno Lööv, biltittare
2011-01-27 21:47

Jag är som ni vet inte mycket för Toyota men aldrig kommer jag i kontakt med någon rostig eller på andra sätt sliten Corolla 98-01 trots att de rullat mkt. Evighetsmaskiner!
Vi har sådana som tjänstefordon...

#28
2011-01-27 21:57

Köpte begagnad bil i Dec förra året och var och kollade på några Fordar bl.a Focus 2001 men genomgående så var dom väldigt rostiga under.

Blev sen en Nissan Primera 2001 som inte heller den är nån direkt höjdare när det gäller att klara rosten men nog såg den bra mycket bättre ut under än en likvärdig Focus!

Morsan har en Nissan Micra -97 rullat 9700 mil som jag fått hjälpa henne med bl.a service och däcksbyte genom åren varvid jag då passat på att kolla hur den ser ut under och jag har fått göra lite småjobb under för att stoppa rosten men ingenting märkvärdigt utan det har räckt med slipning, på med rostomvandlare sen kallzink och hammarlack + vid hjulhusen bak på med lite rostskyddsmassa för att få ett slitskydd där gruset slipat ner till plåten men ingenting som är i närheten av hur dessa bilar ser ut.

Ford begagnade ska man kolla väldigt noga om man är spekulant och inte har tillgång till svets det är mitt grundtips!

#30
Uno Lööv vet.
2011-01-27 23:34

Har sett massvis 12 år gamla bilar som rullat över 20 000 mil och är i riktigt bra skick med bara normal skötsel. Tillåmä riskokare. Men Ford är Ford...

#33
Dirk
2011-01-27 23:51

Apropå Corolla 98-01 som Uno Lööw tar upp så håller jag med. De ser oftast förvånansvärt fräscha ut trots att det oftast inte är "putsnissar" som äger dom. Ingen synlig rost ännu trots att de är upp till 13 år gamla.

#34
Uno Lööv vet.
2011-01-28 00:00

Jag är ingen Toyotamänniska men Corolla 98-01 måste vara en av de bästa bilar som byggds på många olika sätt. Dessutom är ju designen rätt uppiggande.

#35
truebeliver
2011-01-28 06:15

måste varaen av de bästa? aldrig läs vi bilägares test plåt bensin tank sladdriga innerskärmar fram, dessutom extra behandlas alla toyotor sedan 99-i svensk import hamn med risk för ojämn kvalitet. toyta är rostburakr har alltid varit. riskokare.

#36
jojo Mazda6 2008 auto
2011-01-28 08:48

Och min Mazda6 har inte börjat rosta än fast jag har haft den i över två år och kört den utomhus, hela 3600 mil har den rullat !

#37
2011-01-28 10:04

Dom är på väg att återgå till naturen helt enkelt :-)

#38
2011-01-28 10:08

Vad man glömmer fort. Det är inte länge sen man såg i stort sett alla Toyota, i synnerhet Corolla, som var så rostiga att ägarna knappt vågade stänga dörrar, huv eller baklucka med risk för ras. Visserligen något äldre än 98, men ändå.

#39
Uno Lööv vet.
2011-01-28 12:49

Focus: De där modellerna är historia. Numera har japanarna okej rostskydd, framförallt Toyota som är riktigt bra. Men Ford rostar som fan trots att de bara är runt 10 år. Precis som MB, Saab och vissa Skoda.

Andra bilar har utvecklats!

#40
rostkungen
2011-01-28 14:19

VAD FAN E TOYOTA FÖR NÅGOT???????????????????????????????? E DE EN SALLAD ELLER NÅT HAR INTE HÖRT TALAS OM DEN BILEN HMMMM UNDRAR OM DEN E BRA...NI SNAKAR OM 2 SKIT MÄRKE NÄR DE FINNS BMW BÖRJA SPARA Å KÖR BMW......

#41
2011-01-28 17:21

Jag har själv ägt och haft andra i vänkretsen som ägt mycket pålitliga japaner som också sett jättesnygga ut i lacken - tills det plötsligt, till synes utan förvarning, slår upp rejäla rostblåsor på diverse ställen nästan samtidigt.
Det är ju faktiskt så att den farligaste rosten kommer inifrån - och den förvarnar inte.

#42
Carl Z
2011-01-28 17:30

Toyoota 98- vet jag har bra rostskydd. (Nyare Mazda något sämre men helt ok.) Toyota tänker på att deras köpare ska kunna bruka sin nya, ganska dyra bil länge och att andrahandsvärdet ska vara högt. Toyota bryr sig.

#44
Dirk
2011-01-29 20:36

Leifer: Corolla runt millenieskiftet hade mycket riktigt extra rostskydd av underredet. Det jag (och jag tror uno lööv håller med) påpekar är det allmänt fräscha intryck dessa bilar ger idag, troligen har Toyota en mycket bra lackkvalitet och en bra galv, då synlig rost inte verkar existera. Sen har även jag haft förmånen att köra Corolla 98-01 på jobbet och trots ständig misshandel känns bilarna nästan som nya i motor/koppling/växellåda. Vad det gäller designen så är ju Corolla 02-07 en Audi A3-kopia. Corolla 98-01 skulle jag vilja hävda har stor designmässig inspiration från Fiat Brava/Bravo (1990-tals modellen) såsom karosskillnaderna mellan 3-dörrars, 5-dörrars och kombi samt till viss del de utstuderat designade bakljusen.

#45
Erik L
2011-01-29 22:49

Angående Corolla 98-01. Har kört en del välanvända och både motor, låda, inredning och kaross mm har varit i nyskick. Dessutom har designen själ och charm och det är en trevlig bil att köra och har underbara stolar. Lättkörd vilket ger körglädje.I topp enligt Bilprovningen. Billig att underhålla. Beprövad teknik men modern och dugligt säker (från 98. Frågan är om en bil kan bli mer ekonomisk i längden? Klart favoritbilen! Kul med 1,6l motorn. Men tyvärr fwd...

#47
Erik L
2011-01-30 13:11

Tycker att Corolla 98-01 hjälpt Toyota med att få sitt kvalitetsrykte. En bekant kör en 98, inga problem att äga, gott om delar lääänge till och fortfarande högt värde på bilen. Att tillverka en bil, framförallt ny trots att fabrikerna blivit renare är absolut inte bra för miljön, går åt massvis av energi. Miljöklokt dessutom att de har delar som håller länge.

Jag kör en runt 10 år gammal Nissan. en nyare bil hade inneburit att jag blivit tvungen att snåla på att hålla bromsarna i trim och att inte kunna köra med de bästa däcken så säkerhet hänger ihop med ekonomi.

Det starkaste argumentet den dagen jag har råd att köpa en helt ny bil är att bilen troligtvis har lång livslängd. En bil är dyr och jag skulle köpa den för att behålla länge. Samtidigt är det tryggt att andrahandsvärdet är högt länge ifall jag någon gång vill sälja den. Corolla 98-01 är dyra jämfört med liknande bilar, kvalitet ger ett bra andrahandsvärde och ett trygg bilköp. Något som säkert lockar köpare = bra för märket. Använder man beprövad pålitlig teknik blandat med nytt och skippar massor onödigheter så kan man bygga kvalitetsbilar utan för stora kostnader.

#48
Uno Lööv, Saabvetare
2011-01-30 15:26

Håller med. Lång livslängd på en bil ger ett tryggt bilägande och högt andrahandsvärde vilket vi kunder vill ha.

Tyvärr trodde jag att min nya MB jag köpte för 12 år sedan var en investering men den sålde jag för några år sedan för en liten summa pga rost.

#50
mnja
2011-01-31 11:02

Jag hade en Corolla en gång.
En "vit" XLi 1988.

När jag slängde in garagedomkraften i skuffen på den så rasade domkraften rakt igenom durken ner på grusgången under bilen.

När jag böjde mig ner för att dra fram den tunga garagedomkraften så upptäckte jag till min förskräckelse att reservhjulet och också hade tagit samma väg och numera rullade med det andra hjulen när man körde.

..Corolla aldrig mer!

#51
Uno Lööv
2011-01-31 12:15

mnja: Jag vet inte när rostskyddet blev bra men jag vet att generationen 98-01 har riktigt bra rostskydd.

Vad kör du för bil? De flesta äldre bilar har nämligen tveksamt rostskydd men visst finns det en hel del undantag. Volvo t ex hade bara riktiga problem några år på 1970-talet.

#52
Uno Lööv
2011-01-31 12:17

(Visst, det finns fler rostiga Volvo än dem men det beror på hög ålder och inte den bästa skötseln.)

#53
Dirk
2011-02-01 11:42

mnja
Corolla 88-92 var en riktig rostburk, alla Corolla t.o.m. 1992 var det. 1993-97 är bättre, dock är bakre skärmkanter en svag punkt på dessa. Corolla 98-01 är däremot riktigt bra ur rostsynpunkt.

#54
Uno Lööv
2011-02-01 18:32

Visst kan rostkyddsgarantin vara lång. Jag har aldrig genom jobbet sett en rostig Volvo 940 (så länge de fått normal skötsel) och de är runt 20 år nu.

Men! Ford ska inte lämna garantier då de inte vet vad rostskydd är för något.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.